paard wat veel schopt.....hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard wat veel schopt.....hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:51

Er staat bij ons op stal een paard ,sinds een klein jaar;ze is erg bazig en staat samen met een haflinger apart.Maar nu heeft ze van de week de haflinger zo geschopt dat deze een flinke bloeduitstorting heeft een zogezegd hematoom.De dag daarna heeft ze mijn hond die altijd mee is en achter mij aanloopt, dus ze is deze heus wel gewend ook zeer zwaar gekwetst ,dus ook weer geschopt.Ik moest de haflinger hebben die van achter stond ,ik loop de wei in met de hond achter me aan,het paard wil de haflinger aanvallen ik jaag haar weg en ze reageert zich af op mijn hond.Ik begin deze situatie een klein beetje beu te worden en vraag me af of dit af te leren is.
Het is de bedoeling dat ze van de zomer bij mijn paard op de wei komt , maar ik heb er op deze manier geen zin in, bovendien loopt er een klein frèle arabiertje bij en is dit paard een stevige bie,ik zou niet willen dat ze er èèn een been breuk schopt.

Armaris

Re: paard wat veel schopt.....hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:24

Straf haar als ze dit doet in je bijzijn
kan je haar echt nergens anders zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:28

Ze is helaas zo slim dat ze uit mijn buurt blijft.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:07

Houd dit niet op als er een echte rangorde is? Meeste paarden houden dan namelijk wel op met het veroveren van hun plek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:12

Nee dat is eigenlijk het probleem,inderdaad in de groep waar mijn paard staat is dit probleem niet .We hebben daar een leider en mijn paard staat daar 2e ,daar word alleen met het hoofd gedreigd en is een gat gedraaid en dat is genoeg daar is respect voor elkaar.Ze heeft daar al bij gestaan maar wegens het schoppen hebben we ze appart gezet.Maar het lijkt of het de laatste tijd steeds erger word.Ze staan nu ook op kleine weitjes ,het gras is op ik denk een deel verveling ook wel,dat schoppen.Maar het is natuurlijk vervelend als je je paard niet fatsoenlijk uit de wei kan halen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:49

hoe is ze als ze echt helemaal alleen staat???????
naast de "kudde"
xxiezz

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:12

je zou denken dat ze dat arabiertje waar jij het over hebt de baas zal zijn, maar het kan juist heel goed zijn dat het andersom is. denk ik todh gewoon uitproberen en als dat niet werkt misschien de weide verdelen in stukken zodat ze niet bij andere paarden kan komen.

paarden moeten het eigenlijk onderling met elkaar uitmaken, als jij als mens je ermee gaat bemoeien heeft dat wel degelijk invloed op de rangorde, wat in dit geval misschien wel erg slecht kan zijn.

je zegt dat het een merrie is? heeft ze misschien problemen met haar hengstigheid? vaak worden ze daar namelijk ook erg agressief van.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:25

Heel lastig en vervelend.

Ga het is als oefening pakken. Ga de wei in en neem een lang touw mee en ga het paard steeds van zijn plek af sturen of van je af houden als ze op je af komt. Als jij boven dat paard komt in rangorde is er weinig meer aan de hand.

Wat je doet is het paard steeds van zijn plekje waar het staat af sturen en je gaat er zelf staan. Dus gewoon landje veroveren. Komt ze naar jouw toe dan is het afstand van ongeveer 5 tot 10 proberen te houden en het paard liefst voor je uit drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:37

Weet je het hele probleem is ,dat het mijn paard niet is.Het is een 4-jarige die compleet over haar eigenaar heen loopt.De eigenaresse durft haar absoluut niet aan te pakken, en daarbij is zowel de eigenaar als het paard vrij eigenwijs.Ik vrees dat het er op neer komt om ze apart te gaan zetten.
Wat josien zegt ,dat werkt wel zolang ik in de buurt ben, maar zodra ik weg ga neemt ze de eerste de beste te grazen.
Als ze bij mijn paard op de wei staat zal ze die ook niks doen dat is haar meerdere,maar ze loopt zich voortdurend dan af te reageren op de mindere in de groep waardoor het voor de andere eigenaren heel lastig is hun paard op een veilige manier van de wei te halen.