shet probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

shet probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:36

Hoi

Bij ons op de wei staat ook een shetje Xena.
Toen ik pas op de wei kwam daar stond ze daar al en vanaf het begin dat ik daar was was ze al heel erg schuw en vliegt ze op je af soms als je gewoon door de wei heen loopt.
Ik zit nu al een paar jaar op die wei en ken xena dus ook al langer maar ze blijft bezig. Als je dan door de wei loopt kan ze je gewoon ineens aanvallen. Ik vraag me af waarom ze dit doet. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt is voordat ik op de wei kwam.

Ook als je haar voorpluk bv. wil rechtleggen of gewoon een aaitje wilt geven dan doet ze de ogen dicht en trekt ze weg...

En als je bv. iets lekkers hebt en ik wil ook wat aan mijn eigen pony geven dan wil zij dat het liefst allemaal hebben en als ik dan eerst aan haar geef en erna aan mijn pony dan trekt ze de mond open zo neigend naar mijn ponys gezicht en dan draait ze zich snel om om te trappen maar dit doet ze niet. Ze dreigt alleen heel erg.

Je moet dus ook niet naar haar toelopen in de wei want dan wordt je aangevallen...

Weet iemand misschien waarom ze dit doet en wat je er misschien aan kunt doen??
Het is niet mijn eigen pony maar ik mag er wel echt alles mee doen...

Groetjes!

heidiLOVER

Re: shet probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:07

Hmm er kan natuurlijk wel iets gebeurd zijn waardoor ze bang is...
Maar over dat lekker geven.. dat kan ook hebberig zijn Knipoog
Ik weet het niet echt... Het is moeilijk om te zeggen.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 10:52

ja kan ook..
nog iemand??

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:56

Misschien is ze ooit mishandeld geweest???
Een pony is nooit van zichzelf gemeen...
Misschien moet elke dag een poosje haar aandacht geven...zodat ze steeds meer went aan mensen...en dat ze niet bang voor ze hoeft te zijn..
Twee van mijn verzorgpony's waren ook erg schuw...maar dat is nu wel zo'n beetje weg... Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:47

Zo te horen is ze nogal een dominant typje en geen kinderpony. Als zij gewoon de dominante merrie in de wei is dan moet je haar gewoon respecteren en het lekkers pas geven als jij met jouw pony uit de wei bent. Ze snapt namelijk niet dat zij het niet op mag eisen en dat is heel gewoon.

De enige die er werkelijk wat aan kan doen (training, aandacht) en die er ook verantwoordelijk voor is is de eigenaar. Is de eigenaar ook de eigenaar van het weitje dan moet je dus met hem bespreken dat je jezelf niet veilig voelt met haar. Is de eigenaar niet de eigenaar van het weitje dan kun je met de eigenaar van het weitje bespreken of hij het met de eigenaar van xena wilt bespreken.
Meer kun je niet doen

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:44

die van mij had/heeft exact hetzelfde!!
ze is 20 en vertrouwd 19 jaar na de vorige eigenaar vrij
weinig mensen

Echt heel erg je aanvallen trappen bijten alles heeft niets met dominatie te maken (bij die van mij) is echt angst ze is vreselijk mishandeld voordat mijn ouders haar kochten.
Elke keer als ze gevoerd moest worden werdt ze met een stok behandeld en dan pas gevoerd dus als je met voer aan kwam had ze het liefst alles in 2 sec naar binnen en niemand in de buurt.
In de weide viel ze ieder persoon aan wat bij mij geholpen heeft is het negeren en vooral niet aan kijken .
komt ze op je af zorg dat je iets bij je hebt een ferme tik en wegdraaien en negeren .
geduld is belangrijk en zeker van je zaak zijn! niet twijfelen.
maar weet wel wat je doet.
ook omdat het jouw pony niet is maar je hoeft je niet te laten trappen of aanvallen.