Aanraak angst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Aanraak angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:27

Mijn "paardje";) heeft volgens mij nogal last van aanraak angst.
Ik mag absoluut niet aan haar staart komen, zelfs niet vasthouden.
Uitpluizen of uitborstelen is helemaal een ramp. Ze begint te draaien, en als je niet uitkijkt vliegt er ook nog een hoef langs je oren.
Wat kan ik hieraan doen?
Ik zou het wel fijn vinden om haar staart lekker uit te kunnen pluizen, ze heeft al een dunne staart en zo wordt hij er niet mooier op.
O ja, steeds heel voorzichtig de staart pakken en er strootjes uithalen heeft ook geen nut, dan ben je minstens 2 uur bezig om alleen het stro eruit te halen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes Lachen

Bella_Donna

Re: Aanraak angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:08

Vooral rustig blijven gedult hebben en niet boos worden. Je paardje zal er vast een reden voor hebben! En als je hem aanraakt net doen of het de normaalste zaak van de wereld is en niet denken oh dadelijk begint hij weer!!!
Mag je haar verder wel aanraken?
Kun je niet bevoorbeeld hem een lekkere massage geven (als je hem verder wel mag aanraken) zodat hij lekker ontspannen raakt en dan elke keer steeds veder naar zn staart toe werken?

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:23

Toen we annebel kregen mocht ik ook echt niet aan haar staart komen, dan ging ze ook raar met haar kont draaien en alles. Bij haar bleek dat te komen doordat ze een behoorlijke snee onder haar staartwortel had. (waarschijnlijk was er met het laden een lijn achter haar kont gehangen en is die onderhaar staart geschoten). Maar moest toch elke dag ontsmet worden en worden ingesmeerd met zalf.
Ik heb haar laten vasthouden door m'n moeder om haar ook wat meer rustig te houden. (soms ook gewoon met een wortel voor haar neus). En met veel geduld aan het werk gaan.
Nu mag ik gewoon alles met haar staart doen, bij haar kwam het echt door de pijn.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:24

Oke dankjullie Lachen
Citaat:
Mag je haar verder wel aanraken

Ik mag haar gewoon aanraken, poetsen, knuffelen, rijden, opzadelen...
Echt alles mag ik met haar doen, maar zodra ik aan dr staart kom gaat het mis. Verdrietig
Dan begint ze idd met haar kont te draaien en alles, een snee zal het niet zijn want ze heeft dit al een hele tijd (zo'n 4 maanden denk ik toch wel)
Ik weet het echt niet en vind het nogal vreemd omdat ik verder alles met dr mag doen behalve aan dr staart komen.
Maar toch bedankt Lachen

Groetjes Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:34

LoveJoew schreef:
O ja, steeds heel voorzichtig de staart pakken en er strootjes uithalen heeft ook geen nut, dan ben je minstens 2 uur bezig om alleen het stro eruit te halen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes Lachen

Als er 1 ding is wat je leert van paarden is het wel geduld hebben Haha!
Kortom...rustig opbouwen, desnoods milimeter voor milimeter en beter een stapje terug dan er 1 teveel.

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:37

zeker rustig aan doen en alle tijd nemen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:22

Citaat:
Ik mag haar gewoon aanraken, poetsen, knuffelen, rijden, opzadelen...
Echt alles mag ik met haar doen, maar zodra ik aan dr staart kom gaat het mis.
Dan begint ze idd met haar kont te draaien en alles, een snee zal het niet zijn want ze heeft dit al een hele tijd (zo'n 4 maanden denk ik toch wel)

Ze heeft het dus niet altijd gehad. Als er niks is aan de staart denk ik aan pijn in haar heup op rug.

Kun je haar wel gewoon over haar kont heen aaien. Ga dan is al aaiend naar haar staartwortel zover dat ze blijft staan. Op het moment dat ze gaat draaien ga je meer omhoog totdat ze weer ontspant.

Veel paard die bang zijn voor iets aan de staart weten niet dat ze nog wat achter zich hebben en schrikken zich dus rot en gaan het proberen te vermijden. In een beweging terloops de staart aanraken kan ook vaak goed helpen.