Bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:08

Ik heb misschien een bijrijdpaard, maar ik zit nog te twijfelen. Het gaat namelijk om een draver van 11 jaar en 1.60. Hij is erg voorwaarts en daarom moet je hem in kunnen houden en goed de baas over hem kunnen spelen. Ik ben er vandaag even wezen kijken en het is een erg mooi paard! Eerst heeft de eigenaresse hem even moe gemaakt door over een lange akkerveld in rengalop te gaan en daarna gewoon weer in de bak gereden. Daarna mocht ik er ook even op, maar heb alleen gestapt met iemand die erbij liep en die het paard vast had d.m.v. een halstertouw aan het hoofdstel vast.
Nu heb ik gemerkt dat hij dus ook erg voorwaarts is en je hem dus echt moet inhouden als je alleen met hem wil gaan rijden. Maar nu zit ik te twijfelen of ik dat wel kan.... Aan de ene kant denk ik dat ik dit paard moet gaan bijrijden, omdat ik dan veel ervaring opdoe en het is gewoon een erg mooi paard! Maar aan de andere kant denk ik dat ik eerst beter door kan zoeken naar een ander paard, omdat ik bang ben dat ik hem misschien niet in kan houden Verward
Wat moet ik nou doen? Nagelbijten / Gniffelen
Toch eerst maar afwachten of eerst nog vaker naar het paard gaan om hem te gaan rijden, zodat we aan elkaar kunnen wennen?
En ik zat ook al te denken om een pony te leasen op een manege, maar dit is weer veel duurder....

Ik weet dat dit me eigen keuze is, maar ik wou het toch even kwijt Bloos .

Barbara88

Re: Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:16

Ik zou kijken of je de eerste keer dat je echt alleen gaat rijden les kan krijgen van de eigenaresse. Dan kan die ook zien of je hem aan kan en jij kan miss beter bepalen of het wat voor je is of niet.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:02

De meeste dravers houden van, laten we zeggen.... lekker doorstappen! Ook de mijne. Hij is nu bijna 19, maar dat snelle krijg je er nooit uit. Het is wel zo dat het echt bij verre de beste paarden zijn om lekker mee te rijden. Geen fratsen, gewoon gaan en alles durven!

Gewoon proberen! Ik heb mijn paard nu een jaar of 15, 16. Ben nog helemaal gek op 'm!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:55

Ik zou eerst maar eens een keertje 'echt' gaan rijden op dit paard, onder toezicht van de eigenaar.

Stappen terwijl iemand hem vasthoudt en dat nadat ie eerst nog in rengalop over de akkers is geweest, geeft niet echt een goede indruk.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:31

Je kan het altijd proberen, en als je het niks vind kan je altijd nog iets anders zoeken. Ik weet niet of dat ook bij jou zo is, maar hier (Friesland) zijn de mensen die een bijrijder zoeken best schaars..
Je kan altijd een proefperiode vragen om te kijken of het klikt, of je haar bij je kan houden tijdens het rijden. Heb ik ook gehad, een maand. Kan je lekker met de paardjes bezig zonder het gevoel dat je er meteen aan vast zit zeg maar.
En idd wat hierboven al staat.. Haha!
Succes!

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:57

Overleg gewoon met de eigenaresse, bespreek wat je nu hier bespreekt met haar en vraag eventueel begeleiding. Daar hoef je je echt niet voor te schamen, je wilt immers zoveel mogelijk leren, zoals je al aangeeft.

Een proefperiode is idd een goed idee, je moet het paard ook leren kennen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:01

Gaat dit om die draver uit Hoogezand?
Tja, je moet het zelf weten.
Ik heb je natuurlijk nog nooit zien rijden, maar eerlijk gezegd lijkt het mij niet het juiste paard voor jou.
Ik las dat je nog maar een jaar ofzo rijdt, en op een manege, toch?
Dan lijkt het mij een beter idee als je een wat rustiger paard zoekt waar je alles goed op kan leren.
Maar je moet het zelf beslissen.
Als jij er een goed gevoel over hebt en de eigenaresse er vertouwen in heeft moet je het doen, anders niet.