vanaf 1 januari een jaar ouder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

umpie

vanaf 1 januari een jaar ouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:02

ik vind het dus totale onzin dat je paard per 1 januari zogenaamd een jaar ouder is. Ik bedoel mijn paardje is van augustus dus dat wil dus zeggen dat toen hij net was geboren op 1 januari alweer 1 is. nou ik vind het onzin!!!!!!! hij is nu 3,5 jaar iedereen zegt neej 4 ! nou hij is van augustus dus dat betekent dat hij 2 keer jarig is. Ik vind het echt grootste onzin.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 19-02-05 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdosis vraagtekens uit titel verwijderd.

Sammie

Re: vanaf 1 januari een jaar ouder??????????????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:06

Je vraagtekenknop zat vast? Koe

Voor het kwpn/knhs e.d. is je paard gewoon vanaf 1 januari een jaar ouder. Dus elk paard is voor deze instanties en verenigingen op 1 januari jarig. Dit heeft gewoon te maken met de keuringssseizoenen en wedstrijden lopen, omdat je in de B mag starten op een paard wat 3 jaar is (vanaf 1 januari dus) Maar zouden ze deze regel niet hebben dan zou jij dus moeten wachten tot augustus en dat is een hoop adminstratieve rompslomp, extra tijd en geld. Vandaar die regel.

Marloes0508

Re: vanaf 1 januari een jaar ouder??????????????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:16

Sammie schreef:
Je vraagtekenknop zat vast? Koe

Voor het kwpn/knhs e.d. is je paard gewoon vanaf 1 januari een jaar ouder. Dus elk paard is voor deze instanties en verenigingen op 1 januari jarig. Dit heeft gewoon te maken met de keuringssseizoenen en wedstrijden lopen, omdat je in de B mag starten op een paard wat 3 jaar is (vanaf 1 januari dus) Maar zouden ze deze regel niet hebben dan zou jij dus moeten wachten tot augustus en dat is een hoop adminstratieve rompslomp, extra tijd en geld. Vandaar die regel.

_/-o_

Toekie

Re: vanaf 1 januari een jaar ouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:59

Het is misschien niet altijd handig, maar wel goed te begrijpen dat die regel er is. Ik persoonlijk zou er dus ook altijd rekening mee houden als ik een veulen zou fokken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:36

Toekie schreef:
Het is misschien niet altijd handig, maar wel goed te begrijpen dat die regel er is. Ik persoonlijk zou er dus ook altijd rekening mee houden als ik een veulen zou fokken.

Het is idd niet altijd even handig.. Stel je paard is geboren in juni en het is twee en een half jaar later.. Dus 1 jan zou je paard 3 zijn terwijl hij/zij eigenlijk een half jaar jonger is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:25

Wat is daar niet handig aan dan? Ieder met goed verstand zal zelf toch wel snappen dat je daar zeker tot ná juni niet op moet gaan zitten. Maar voor de keuring is het nog geen probleem.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:31

Sammie schreef:
Wat is daar niet handig aan dan? Ieder met goed verstand zal zelf toch wel snappen dat je daar zeker tot ná juni niet op moet gaan zitten. Maar voor de keuring is het nog geen probleem.

Nou, je hebt mensen hoor..

Ik ben is wel is bij een paardje wezen kijken.. En ze wisten niet hoe oud hij was.. Ze gokte op verschillende leeftijden.. DA had weer iets anders dan een Tandarst. En zat een hoop leeftijd tussen hoor

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:37

Bij de stal waar ik les heb, doen ze dat ook. Een meisje haar paard is officeel 2,5 op die stal dus 3. En word nu ingereden!! Ik vind dat niet normaal!! En dus echt grote onzin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:40

Het is idd onzin dat ze die nu al inrijden, maar dat heeft niks met die regel te maken. Die is er voor de instanties omdat die ergens een lijn moeten trekken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:41

Dat is een heel gewone, zeer oude en gebruikelijke regel. Zie het als een bouwjaar...ik wil het edele paard geen heilige koe noemen, maar zo werkt het dus. Duidelijk voor fokkerij en handel, echt waar.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:59

Stel je voor dat je paard op 31 december geboren is. Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:03

Ja dat had ik bijna, had een veulentje op 28 decemeber 2003, dus die is nu officieel al 2 Tong uitsteken (staat overigens lekker in de opfok bij de nieuwe eigenaar Knipoog )

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:27

RanouK schreef:

hier heb ik het ook al wel eens met mijn moeder over gehad, wat mijn moeder dan zei, gewoon opgeven dat die een dagje later is geboren Clown . Maarja dan zou je dat dus ook were hebben met 30 december.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:49

ach ja ik stoor me er niet zo aan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:01

RanouK schreef:

Dat is geen probleem want dan telt hij gewoon voor het nieuwe jaar. dwz hij is dan nog geen jaarling in het volgende jaar. Niet nodig om een valse datum op te geven oid.