mijn pony wil niet komen wat nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneveera

mijn pony wil niet komen wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:58

ik heb een fjord van bijna 5 jaar oud... en vind het super als ze naar buiten mag.. in het begin vond ze het ook weer goed om 's avonds weer naar binnen te gaan maar nu dus niet meer. Boos! Boos!

ze komt dan heel leuk naar je toe lopen en als je haar wil pakken dan rent ze gauw weer weg Boos! .....
ben 3 dagen geleden van 3 uur 's middags tot 10 uur 's avonds bezig geweest om haar te pakken.....
gister ging het al weer een stuk beter toen kwam ze wel naar me toe... maar vandaag dus niet meer.... het is net alsof ze een spelletje met je speelt.... heb al van alles geprobeert: de bak kleiner maken, met brokken, met snoepjes en ga zo maar door..
ik weet het niet meer.. wie kan mij hiermee helpen??

groetjes ilona

Elanor

Re: mijn pony wil niet komen wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:12

Lola had dit ook. Ik heb toen gewoon alle paarden uit de wei gehaald zodat ze alleen stond, en de rest gewoon gevoerd. (ze kreeg dus niets) na vijf minuten stond ze bij het het te hinneken. Haha!
Als dit ook niet werkt (bij ons was de wei kaal, als ze tot hun knieen in het gras staan werkt het vast niet) kun je misschien iemand vragen om je te helpen. Ik heb wel eens gehoord dat je ze met een longeerlijn in een hoekje kunt drijven, maar ik weet niet of dat werkt.

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:24

ze staat samen met een andere pony ook op een kale wei... en als ik dus eerst die andere eruit haal dan gaat ze alleen maar gekker doen en wil ze nie komen... heb ook al met een longeerlijn geprobeert om de bak kleiner te maken maar dan springt ze over het hek heen Boos!
en heb het ook al met verschillende mensen gedaan maar dat werkte ook niet...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:36

Als ze dan nog steeds niet wil komen, dan krijgt ze die dag gewoon geen eten. Heel simpel. Lekker 's nachts in d'r eentje laten staan op die kale wei (als dat kan en mag bij jullie) en de volgende dag weer proberen.
Reken maar dat ze er snel genoeg van krijg!

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:43

maar dat wil ze juist volgens mij... maar is het dan nie te koud voor haar.. ik weet het niet hoor.. haha

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:00

Ik ben het met Elles eens. Dit is echt de beste manier: niet komen, dan geen eten en drinken.
Dan komen ze de volgende dag zeker wel en bedenken ze zich ze volgende keer wel, als je hem binnen haalt...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:01

Par heeft die periode ook gehad.

Lokken, er achteraan lopen, rennen, omdraaien, ander paard pakken, helemaal niets werkte.

Was het zo zat dat ik op een gegeven moment gewoon de zweep ben gaan halen en haar maar in de wei ""gelongeert" had.
Niet stilstaan, niet lekker knabbelen aan grasjes, gewoon hup aan het werk, het hele land door desnoods.

Raar gennoeg kwam ze toen ik na een kwartier besloot dat het zo wel genoeg was meteen naar me toe.
Misschien heb jij er ook wat aan, mits je dit mag doen natuurlijk.

Meestal is het idd een spelletje, zet het spel naar jouw hand en dan is de lol er snel vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:25

Jaha ik ken het Lucky heeft het ook gehad en zelfs rent hij aan de hand ook wel vrolijk weg. Gewoon laten gaan beetje andere paarden aanhalen, dingetjes voor jezelf gaan doen. Komen ze vanzelf weer achter je aan Knipoog

Succes..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:29

ik had dat eerst ook met mijn fjord! (zou het aan het ras liggen? Knipoog )
ik heb haar toen elke dag samen met mn vader binnen gehaald. elk een uiteinde van de longe, en in een hoek drijven dan maar. vast doen aan de longe, en als ze er dan nog vandoor ging gewoon laten gaan , ze liep gewoon om me heen enzo, had totaal niet door hoe ze naast me moest lopen. en zo heb ik haar dan binnen gekregen. en elke dag maar weer in de bak met haar oefenen hoe ze netjes naast em moet lopen. en nu ga ik het land in, doe haar een halster om (ze is zelfs z ver dat ze er zonder halster in staat!) touw dr aan vast en lopen maar. ze was namelijk totaal niet opgevoedt...

dus met een longe in een hoek drijven werkt erg goed. heel veel succes dr mee, en niet opgeven hoor!!!

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:10

Ik ben het ook met Elles eens, ik denk dat dit de makkelijkste manier is.
Maar waarom haal je haar eigenlijk naar binnen? Ik denk dat je haar er meer plezier mee doet om ook 's nacht lekker buiten te staan. (zeker een fjord kan er prima tegen).
Niet aanvallend bedoeld, je zal er vast wel een reden voor hebben.

Sily schreef:
Was het zo zat dat ik op een gegeven moment gewoon de zweep ben gaan halen en haar maar in de wei ""gelongeert" had.
Niet stilstaan, niet lekker knabbelen aan grasjes, gewoon hup aan het werk, het hele land door desnoods.

Ik denk dat je (onbewust) een soort join-up hebt gedaan Vork

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:17

Ik heb thuis bij elk paard een andere manier als ze niet willen komen:
De een loopt heel hard rondjes om me heen en blijft maar rennen nou die moet dan van mij net zo lang blijven rennen tot ze niet meer kan dan stopt ze vanzelf maar nee zij wilde zo graag rennen dan doet ze dat toch dus hoppekee met de zweep erachter aan (ook erug goed voor je eigen conditie Knipoog ) DAn is ze vanzelf zo moe dat je haar zo kan pakken.
De ander loopt weg maar dan heeft de vorige manier geen zin raakt hij helemaal gestrest van Nou dan ga ik midden in de wei zitten en maak ik me een beetje klein. Paardje word nieuwschierig ik heb halster voorzichtig op staan paarde aanien halstertje op!
Bij een ander paard waar deze allebie niet werken maar die altij wel honger heeft lok ik gewoon met brokjes. Niet de manier eigelijk want eigelijk beloon je hemomdat hij niet komt en wil hij nooit meer zonder brokjes uit de wei gehaald worden (en dat helpt bij jou niet)
De ander sluiten we in met de longeerlijn maar je hebt ook van die sukkels die rennen er dwars doorheen.
Ik denk dat als je paard rondjes rent of van je wegrent dat je dan het beste die eerste manier kan gebruiken na een paar keer weten ze het en komen ze wel maar af en toe proberen ze het weer en dan kan het zijn dat ze weer ff een traininkje nodig hebben Knipoog !

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:15

Bij een ander paard waar deze allebie niet werken maar die altij wel honger heeft lok ik gewoon met brokjes. Niet de manier eigelijk want eigelijk beloon je hemomdat hij niet komt en wil hij nooit meer zonder brokjes uit de wei gehaald worden (en dat helpt bij jou niet)

Hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, tenslotte moet hij bij jouw komen voor de brokjes en dus komt hij wel. Het gevaar zit hem erin dat een paard altijd denkt dat je brokjes hebt, en gewoon brutaal naar je toe komt en lastig wordt ook al wil je gewoon stront scheppen.

De "zweep" methode werkt heel goed in een wat kleinere omheining echt doorgaan ook al geven ze aan dat ze nu echt wel willen luisteren, als je ze dan toch weer wegjaagt dat geef je aan dat jij bepaalt wanneer hij mag komen( niet moeten, hij mag komen naar de baas! en dat is een hele eer voor een paard)

Maar dan zul je dat wel op veel meer punten moeten inbouwen( baas zijn) Nooit toestaan dat hij voor je uit loopt aan de lijn, je gaat overal als eerste naar binnen, jij bepaald of hij nog een paar seconden moet wachten met eten( een ferm uhh moet voldoende zijn). Baas zijn moet je leren, zeker met zo'n grote pony/paard als een fjord.

Als dat soort zaken in orde zijn zal hij ook in een grote weide naar je toe komen. Maar wel heel veel oefenen.

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:55

ik heb het geprobeert met een longeerlijn om de bak kleiner te maken... maar hier springt ze dus over heen... met voer lokken werkt niet meer ze komt dan pakt het snel en rent weer weg.. moet je nog uit kijken dat ze nie naar je trapt Boos! Boos! .......

nu heb ik vandaag dus geprobeert met de zweep... gewoon laten lopen zeg maar.... op een gegeven moment werd ze dus moe...en kwam ze wel... dus hopen dat dat een beetje blijft werken anders moet ik weer wat anders proberen...

buiten laten staan is geen optie.....in ieder geval nu nog nie.. want die andere pony wat erbij staat moet wel naar binnen en als zij dan buiten blijft blijft ze hinniken en dan heb je de mensen wakker waar ze staat....

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:58

het naast je lopen gaat gelukkig wel goed... als ik stop dan stopt zij ook, als ik naar achteren wil doet zij dat ook, op stal staan wachten voor het eten doet ze ook prima,

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:13

en als je nou die andere pony naar binnen zet en dan een half uur later pas je fjord? (laat haar maar lekker even hinniken, dan weet ze wat ze mist)
veel suc6!

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:28

dat heb ik afgelopen dinsdag ook geprobeert maar had die andere pony om 3 uur 's middags al binnen staan... en die van mij om 10 uur 's avonds pas...dus dat werkt ook niet echt Boos!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:19

anneveera schreef:
nu heb ik vandaag dus geprobeert met de zweep... gewoon laten lopen zeg maar.... op een gegeven moment werd ze dus moe...en kwam ze wel... dus hopen dat dat een beetje blijft werken anders moet ik weer wat anders proberen...

Ik heb het bij mijn paard maar 1 keer gedaan, de keren daarna kwam ze gewoon dus mischien dat er toch iets van is blijven hangen.
Hoop dat dat bij jouw paard ook zo is.
De hele tijd achter je paard aanrennen is heel erg irritant Haha!

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:54

nou heb het vandaag dus weer eerst gewoon geprobeert.. maar wou dus niet lukken Boos!
du heb haar maar weer laten lopen tot ze moet werd en heb toen gewacht bij het hek tot ze zelf naar mij toe kwam... dit deed ze ook maar liep mij zo wat om ver.. en liep toen zelf naar de stal.. dit is de manier ook niet... morgen even kijken oe het dan gaat en dan maar hopen dat ze dan gewoon weer zelf komt..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:59

anneveera schreef:
nou heb het vandaag dus weer eerst gewoon geprobeert.. maar wou dus niet lukken Boos!
du heb haar maar weer laten lopen tot ze moet werd en heb toen gewacht bij het hek tot ze zelf naar mij toe kwam... dit deed ze ook maar liep mij zo wat om ver.. en liep toen zelf naar de stal.. dit is de manier ook niet... morgen even kijken oe het dan gaat en dan maar hopen dat ze dan gewoon weer zelf komt..

Hahahahaha dat is wel weer het andere uiterste he.
Maar ze komt dus wel als je haar eerst even laat lopen?
Kunst is nu alleen nog dat ze bij jou stopt en dan met jou mee loopt naar stal.
Maar met een beetje streng gedrag moet dit toch ook geen probleem zijn?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:22

Het is jammer dat de zoekfuctie nog niet werkt, maar ik heb een hele tijd geleden (half jaar ofzo) hier ook een topic over geopend. Dat topic leverde toen erg veel pagina's op. Als je een beetje geduld hebt, moet je dat maar eens zoeken. Onder deze naam, van mij.

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:01

Sily schreef:
anneveera schreef:

Hahahahaha dat is wel weer het andere uiterste he.
Maar ze komt dus wel als je haar eerst even laat lopen?
Kunst is nu alleen nog dat ze bij jou stopt en dan met jou mee loopt naar stal.
Maar met een beetje streng gedrag moet dit toch ook geen probleem zijn?

ze komt uiteindelijk wel.. maar ze is toen ze jonger was mishandelt geweest.. dus moet ook nog rekening houden dat ik haar niet te bang maak voor mij of andere mensen.. dus ik probeer het zo ff een tijdje en dan zie ik wel hoe lang dit goed gaat...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:10

Drama! Ik heb ook zo´n loeder!

Die voelt zich een hele <piet, met de merries erbij.
Ik heb mijn patroon veranderd, ben s morgens vroeg gegaan en heb ze zelf buiten gezet (moet idd maar kunnen, maar ik kon dat Knipoog
Het monster ging direct mee op rit. Vond hij maar stom, maar goed.

2 weken volgehouden en vooral niet IN de wei geprobeerd hem te vangen. Geen drama van gemaakt en nu kan ik hem weer pakken.

Maar ik ben wanhopig geweest hoor!

ook longeer lijnen, freestylen, lekkere dingen, andere paarden uit de wei, hij dreef me werkelijk tot wanhoop!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:26

hoihoi

ik heb een vraag laat je het halster om want mijn tinker had zo iets van als het halster af is heeft ze eerst tijd nodig om het halster om me hoofd te krijgen en in die tussen tij kan ik hem lekker weer peren! Boos!
toen ze een halster om had kwam mevrouwtje zelfs op me aflopen. maar als ze het halster niet om had dan ben ik dagen zoet geweest en uit eindelijk kregen we haar te pakken door andere paardjes lekker te voeren en zij niet

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:54

anneveera schreef:
ze staat samen met een andere pony ook op een kale wei... en als ik dus eerst die andere eruit haal dan gaat ze alleen maar gekker doen en wil ze nie komen... heb ook al met een longeerlijn geprobeert om de bak kleiner te maken maar dan springt ze over het hek heen Boos!

Ik zou haar eens een nachtje alleen in wei laten staan als ze echt niet wil, en om het uur kijken of ze aan het hek staat, zowel dan naar binnen. dan komt ze de volgende dag zeker weten wel, of ze moet niet zo slim zijn om dat te snappen, maar dat zal wel niet.

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 18:55

moyra schreef:
hoihoi

ik heb een vraag laat je het halster om want mijn tinker had zo iets van als het halster af is heeft ze eerst tijd nodig om het halster om me hoofd te krijgen en in die tussen tij kan ik hem lekker weer peren!
toen ze een halster om had kwam mevrouwtje zelfs op me aflopen. maar als ze het halster niet om had dan ben ik dagen zoet geweest en uit eindelijk kregen we haar te pakken door andere paardjes lekker te voeren en zij niet

ja ik laat het halster om in de wei... maar heb het al geprobeert eerst het andere paard te doen en daarna haar maar werkte niet Boos!

Antheman schreef:
Drama! Ik heb ook zo´n loeder!

Die voelt zich een hele <piet, met de merries erbij.
Ik heb mijn patroon veranderd, ben s morgens vroeg gegaan en heb ze zelf buiten gezet (moet idd maar kunnen, maar ik kon dat
Het monster ging direct mee op rit. Vond hij maar stom, maar goed.

2 weken volgehouden en vooral niet IN de wei geprobeerd hem te vangen. Geen drama van gemaakt en nu kan ik hem weer pakken.

Maar ik ben wanhopig geweest hoor!

ook longeer lijnen, freestylen, lekkere dingen, andere paarden uit de wei, hij dreef me werkelijk tot wanhoop!!

ik zet haar ook 's morgens vroeg in de wei met het andere paard..
maar zoals vandaag. dacht ik laat ik het eens lief doen haha... ik liet haar gewoon bij mij komen was ze bij mij wou ik haar pakken en weg was ze weer Boos!
werkt dus ook niet... wat deed mevrouw liep me weer om ver richting de stal... het is net of ze het zelf wil doen (naar de stal lopen)

Schatjes schreef:
anneveera schreef:
ze staat samen met een andere pony ook op een kale wei... en als ik dus eerst die andere eruit haal dan gaat ze alleen maar gekker doen en wil ze nie komen... heb ook al met een longeerlijn geprobeert om de bak kleiner te maken maar dan springt ze over het hek heen

Ik zou haar eens een nachtje alleen in wei laten staan als ze echt niet wil, en om het uur kijken of ze aan het hek staat, zowel dan naar binnen. dan komt ze de volgende dag zeker weten wel, of ze moet niet zo slim zijn om dat te snappen, maar dat zal wel niet.

heb ik geprobeert niet een nacht want dat kan ik niet ze staat bij andere mensen... ben toen iedere keer gaan kijken.. staat ze bij het hek loop ik er naar toen en weg is ze weer... toen heb ik iemand anders naar haar toe laten gaan en precies het zelfde weer Boos!
maar dan wel dood leuk blijven kijken zo van pak me dan als je kan....