paard is bang voor de zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadore

paard is bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 16:22

hoi hoi,
ik heb een probleempje, mn vriendin heeft een paard die vroeger is mishandeld, hij is nu nog bang voor de zweep, als hij een zweep ziet voor zn staal zit hij met zn neus gelijk achterin de stal. heeft iemand tips voor wat ze kan doen ? hij was eerst al bang als iemand een aai gaf maar dat is er al uit.

groetjes en hoefjes
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-02-05 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

LPtjuh

Re: wat te doen ? probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:35

geen zweep gebruiken???? en vooral niet bij zijn stal!

Biem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:45

Hoi

ga met hem oefenen ga er eerst langss lopen met de zweep!
dan laat je hem ruiken en ga je met de zweep over zijn nek aaien Clown
en dan probeer je erop te zitten heel voorzichtig en geef hem een kriebeltikje!
helpt echt!!
succes

jadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:49

maar het probleem is als de zweep maar in de buurt komt staad ze al achter in de stal...en als we bij hem in de buurt kome met zweep wordt hij helemaal gek Verward

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:15

Gewoon geen zweep gebruiken lijkt me dan het handigste. Koe Tong uitsteken

jadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:17

maar ze durft niet in de bak te rijden aangezien iedereen daar met zweep rijd...je kan moeilijk gaan zeggen dat hun zonder zweep moetten rijden omdat hij er bang voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:41

Ik zou dat paard juist wel heel veel in aanraking laten komen met zwepen, alleen dan niet door erop te gaan staan rammen Clown.

Zorg er wel voor dat je het paard goed vasthoud als je hem met een zweep benadert, want als je er zomaar mee de box in loopt heb je kans op een flinke klap als hij in paniek raakt.

Ik zou hem er eerst mee kriebelen/aaien etc. en die zweep pas daadwerkelijk gaan gebruiken als hij helemaal over zijn angst heen is.

anneveera

Re: paard is bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:51

ik heb precies het zelfde met die van mij.. is ook mishandeld geweest met een zweep Boos! Boos! .....

ik heb dus iedere keer als ik haar ging poesten de zweep om mijn pols gedaan en net gedaan of die erbij hoorde...
in het begin moet je het even opbouwen maar later gaat het steeds beter... voor het gewone rijzweepje is niet meer bang.. maar voor de longeerzweep wel... dus die gebruik ik ook niet.. is ook niet nodig bij haar..

maar zo heb ik dat dus gedaan en het heeft mij en haar erg geholpen..

groetjes

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:53

je zweep niet gebruiken maar hem er toch aan laten wennen?

in de stal gaan staan met een emmer eten en een zweepje... zelf laten komen lekker laten eten en van de zweep dus iets leuks maken. ook een beetje kriebelen en aaien met de zweep.
mijn pony was ook bang voor de zweep maar moest er toch aan wennen omdat de andere pony in het span hem nodig had. ik beloon haar alleen met de zweep en dat gaat nu goed.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:36

jadore schreef:
maar ze durft niet in de bak te rijden aangezien iedereen daar met zweep rijd...je kan moeilijk gaan zeggen dat hun zonder zweep moetten rijden omdat hij er bang voor is...

ooooow haha ik snapte hem eerst ff niet, ik dacht dat je bedoelde dat ze niet in de bak durft te rijden omdat anderen dan zeggen:waarom rij je zonder zweep!!
maar volgens mij bedoel je dat haar paardje bang is van de zwepen die anderen gebruiken!!
Volgens mij is dit een kwestie van heel veel vertrouwen kweken en die zweep leren zien als iets leuks, maar dat zal heel moeilijk worden denk ik..!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:49

Langzaam laten wennen aan de zweep, kan..
Maar als je pony er zo bang voor is, waarom rijd je hem/haar dan niet zonder zweep? Ik ken genoeg paarden en pony's die zonder zweep worden gereden en dat gaat prima.
Als je pony dat extra tikje af en toe niet nodig heeft, waarom zou je dan onnodige stress veroorzaken?

jadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:03

WOUW, bedankt voor de tips...ik ga ze zeker gebruiken ! Haha!

jadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:05

Famke_a4pje schreef:
Langzaam laten wennen aan de zweep, kan..
waarom rijd je hem/haar dan niet zonder zweep?

omdat hij er ook bang voor is als andere een zweep gebruiken.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:06

Ik zou idd ook gewoon zonder zweep rijden.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:10

Iig zelf zonder zweep rijden...
En je kan wel oefenen met de andere mensen die gewoon daar rijden met zweep... En iedere keer als ze er dichter bij durft te komen..
Of normaal doet als ze zon ding ziet moet je haar gewoon ontzettend belonen..
Ik weet niet oof dit helpt maar je weet maar nooit!
Mijn pony is ook bang voor de zweep maar zolang anderen ermee rijden is het wel oke zolang dat ding maar niet tegen der aan komt Knipoog

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:35

Dit probleem heb ik ook met mijn paard gehad, nu is het gelukkig wat minder geworden maar zelfs met longeren is het moeilijk om een zweep te gebruiken omdat ze dan alleen maar blijft rennen.
Ik heb haar nu bijna 2 en een half jaar en dat gaat er zeker niet meer helemaal vanaf maar het kan echt beter worden.
Tijdens het poetsen ben ik begonnen met een zweep op de grond te leggen of leunend tegen een muur wel zodat het paard het kon zien maar verder geen aandacht aan geven... hij lag daar gewoon en verder niks.
op den duur raakte ik die zweep wel eens aan >niet meteen mee omhoog komen< of verschoof ik hem zogenaamd met me voet per ongelijk.
Langzaam aan -echt heel belangrijk- kwam die zweep steeds meer in beweging maar nog altijd vrij laag maar dit keer deed ik het wel met mijn handen zodat ik hem ergens anders neer kon zetten waar ze hem weer erg goed kon zien.
Als ze daar op den duur niet meer echt van opkijkt kan je die zweep steeds wat hoger nemen> nooit ineens te veel < en rustig praten, wat ze ook doet (jij bent je van geen kwaad bewust, je weet van niks) en mocht ze ineens toch weer schrikken dan blijven praten en rustig weer ergens anders neer zetten.
Nu kan ik mijn paard (die doods angsten had voor een zweep) voorzichtig "aaien" met een zweep alleen met longeren wil het nog steeds niet lukken maar ik vind het goed zo en laat het hier dan ook bij.
Nooit te ver doorgaan, anders "pest" je het paard er alleen maar mee.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:48

jadore schreef:
hoi hoi,
ik heb een probleempje, mn vriendin heeft een paard die vroeger is mishandeld, hij is nu nog bang voor de zweep, als hij een zweep ziet voor zn staal zit hij met zn neus gelijk achterin de stal. heeft iemand tips voor wat ze kan doen ? hij was eerst al bang als iemand een aai gaf maar dat is er al uit.

groetjes en hoefjes

mn verzorgpony is ook doodsbang voor de zweep. ik gebruik m gewoon nooit. knak die zweep gewoon door of verkoop m weet ik veel maar hou m uit de buurt van je pony!