Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Aramat schreef:Ik vraag me af of slechte hoeven ook aan het bekappen en beslaan van een smid kunnen liggen..

Aramat schreef:Bedankt voor jullie meningen en adviezen! Ik ga het er hier thuis eens over hebben..
Weet iemand toevallig een goede smit in de buurt van Zoetermeer??

ikke schreef:Als een paard veel op de harde weg loopt zul je er rekening mee moeten houden dat ie mogelijk altijd op ijzers zal moeten. Laat je in dit geval ook niks wijsmaken door, met name, het "alternatieve circuit" als dat elk paard zonder ijzers zou kunnen, dat is domweg niet waar! .
beautylover schreef:ik zou ook voor een andere smid gaan...
en trouwens,een smid moet toch weten wat je erop kan smeren zodat de hoeven goed blijven
Hippotha schreef:ikke schreef:Als een paard veel op de harde weg loopt zul je er rekening mee moeten houden dat ie mogelijk altijd op ijzers zal moeten. Laat je in dit geval ook niks wijsmaken door, met name, het "alternatieve circuit" als dat elk paard zonder ijzers zou kunnen, dat is domweg niet waar! .
Wat een onzin zeg. Ik rijd ontzettend veel op de harde weg, zonder ijzers!
Als de hoeven gezond en hard zijn, ontstaat er een evenwicht tussen groei (die gestimuleerd wordt) en slijtage (die minder wordt door de goede harde hoeven).
Dus laat je niets wijs maken over het "ijzercircuit". IJzers zijn vaak het begin van het einde!
Citaat:
Die discussie kun je voeren tot in het oneindige. Ik heb mijn paard vrijwel haar hele leven op ijzers gehad, ze heeft daar nooit problemen mee gehad en altijd nette hoeven. Ik had wel altijd een goede smid bij mijn paard! Daar staat of valt alles mee, een smid maakt, of breekt, je paard door wel of niet goed met de hoeven om te gaan.
Niet elk paard kan altijd zonder ijzers; wel staan er veel paarden nodeloos op ijzers, maar dat is weer een ander punt.