aansprakelijkheid met ongeval buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

aansprakelijkheid met ongeval buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 11:17

hey,
het buitenrit seizoen komt er weer bijna aan Haha!
en ik kan niet wachten om met mijn verzorgponys weer op pad te gaan,
alleen vraag ik me af hoe het dan zit, mocht er iets gebeuren kwa een ongeluk ofzo bijvoorbeeld: paard slaat op hol ik val er af, en paard rent halsoverkop naar huis gaat een op zn plaat en breekt zn been of komt onder een auto terecht.
ik heb zegmaar dan niets, nou dan is er een drama natuurlijk met dierenarts bellen en zo, maar wie gaat dat dan betalen?
ik of de eigenaar? kleine kosten kan ik wel betalen, maar grote kosten worden een probleem wie is er aansprakelijk?
de eigenaar maakt er geen probleem van zegt hij, maar ja dan is er ook nog nooit iets gebeurd. gelukkig.
maar toch blijft het door me hoofd spoken. je weet natuurlijk maar nooit.
weet iemand dit of heeft zoiets meegemaakt?

SDE

Re: aansprakelijkheid met ongeval buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:38

De eigenaar is altijd aansprakelijk. Hij betaalt dus altijd de kosten.
Indien hij kan bewijzen dat je onzorgvuldig/onvoorzichtig bent geweest (ongeval ten gevolge van vb. dat je achterwaarts op je paard reed tijdens een buitenrit) kan de eigenaar je hiervoor aanklagen. Maar meestal loopt dit ten voordele van de ruiter af.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:56

ohw,ik dacht zelf altijd dat jij aansprakelijk bent,want jij gaat met dieren van een ander op pad!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:36

De eigenaar van een dier is aansprakelijk voor alle 'eigen energie' van dat dier. Alles wat een paard dus besluit zelf te doen (op hol slaan, trappen enz) komt voor rekening eigenaar.
Alles wat een paard in opdracht doet (over de heg van iemands rozentuin springen en daar een rondje galop doen) is voor rekening van de opdrachtgever, dus in dit geval ruiter.
Als jij als bijrijder erg onzorgvuldig bent (en daar moet je wel heel ver in gaan) of met opzet handelt kan de eigenaar de kosten na vergoeding evt op jou verhalen.

Toch handig, zo'n studie Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:12

Zie topic over bijrijder en aansprakelijkheid daarin staat een toelichting.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:09

heel erg bedankt voor jullie reacties!

het is voor mij en mischien ook anderen een heel stuk duidelijker geworden, van hoe dat nou zit.
ik probeer situaties van te voren al heel goed inteschatten van hoe zou me paard daar op reageren? en wat kan ik doen, zodat hij niet schrikt of gekke dingen gaat doen. kan ik snel naar een uitrit toe mocht er een groot landbouw voertuig aan komen etc..
voorzichtigheid is altijd geboden maar je weet natuurlijk maar nooit!