Wat moet ik doen? Paarden verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoraDendé

Wat moet ik doen? Paarden verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 03:02

Hallo allemaal Doei!,

Mijn eerste berichtje en ik kom jullie meteen lastig vallen met uhmm..mijn probleempje.
Het zit zo... ik heb nu 2 paarden en een pony en zit verschrikkelijk te twijfelen of ik ze weg moet doen.
Pony doe ik weg daar ben ik gelukkig over uit, maar mijn twee paarden….
Ik zit de laatste tijd een beetje in een dipje en soms zit ik er gewoon over te denken om mijn twee paarden te verkopen en dan gewoon weer een goed dressuur/springpaard te kopen waar ik weer lekker mee kan rijden, maar als ik dan weer denk dat ik mijn huidige paarden dan moet missen raak ik nog meer in een dip en ik zit vreselijk te stressen. Help!!! Nagelbijten / Gniffelen

De eerste twee jaar dat ik mijn merrie heb heb ik geprobeerd haar weer om te scholen van western naar dressuur (toen ik haar kocht werd ze westernbereden maar had vroeger ook engels gereden).
Helaas vond ze er niks aan en springen ook al niet. Toen heb ik me ook al afgevraagd of ik haar zou verkopen, maar ik kon het niet over mijn hart halen.
Al vanaf de dag dat ik haar voor het eerst zag was ik gek op haar en al snel had ik een hele sterke band, wat ik nog nooit zo sterk ervaren had met een ander paard Lovers .
Dus ik besloot haar gewoon aan te houden en ben toen veel buitenritten gaan maken en gewoon lekker “losjes” in de rijbak gaan rijden. En hoewel ik van de bosritten genoot ging ik toch het “echte” werk in de bak missen. Ik heb toen een westernzadel aangeschaft en heb me daar dan aan gewaagt. Mijn merrie genoot van het westernrijden dat was duidelijk merkbaar, maar mij lag het niet zo. Al snel stelde mijn zusje voor om het rijden over te nemen. Dit doet ze nu een tijdje, maar helaas heeft mijn zusje door haar drukke programma maar 1 a 2 keer in de week tijd om te rijden .
Maar nu… Ik betaal dus elke maand een aardig bedrag voor een paard waar haast niks mee gedaan word en dat vind ik toch zonde en bovendien het geld groeit me ook niet op de rug Rolleyes .

En dan mijn jonge hengst. Ik heb hem een paar maanden geleden aangeschaft (na mijn western poging) met de bedoeling hem deze zomer in te rijden. Hij was nog helemaal groen toen hij hier kwam en schrikkerig. Na een tijd begon hij me steeds meer te vertrouwen en we zijn nu al een stuk opgeschoten Ach gut ! Alleen een vriendin van mij die al jaren met paarden werkt en die mij helpt om hem zadelmak te maken vind het niet zo leuk beest. “Het is een rare en dat zal hij altijd blijven” zegt ze dan en ze heeft me ook al een paar keer gevraagd of het misschien niet beter zou zijn om hem te verkopen. Nu zit ik natuurlijk gigantisch te twijfelen of ik dat moet doen! Ik vind het zelf een geweldig dier (en prachtig paard Kwijl wat eerst alleen maar in mijn dromen voorkwam) en oké hij heeft soms wat rare trekken, maar ik denk dat ze na verloop van tijd veel minder worden, maarja zei heeft de meeste paardenkennis. Veder ga ik hierdoor ook enorm aan me zelf zitten twijfelen of ik het wel aankan. Heb al eerder paarden ingereden, maar nooit van me zelf en ik ben nog geen eens echt begonnen en ik zit al in de stress…niet goed! Nagelbijten / Gniffelen Frusty

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zaten? Alle twee verkopen, een verkopen, gewoon lekker zo laten of andere opties.
Hoop dat jullie me kunnen adviseren ! Ik wil ze allebei eigenlijk niet kwijt, maar hier word ik ook niet echt happy van.
Misschien dat het alleen maar door mijn dipje komt en ik me vreselijk zit aantestellen Gestoord en als het zonnetje weer gaat schijnen alles weer goed is… Verward

Groetjes

zjaak

Re: Wat moet ik doen? Paarden verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 05:10

Heb je les of les gehad? Misschien is het een idee om eens een instructeur te laten kijken naar jou en je hengst? Misschien dat een deskundig iemand jullie samen kan helpen, zodat het toch allemaal lukt? Klinkt misschien een beetje hard, maar ik zou niet alleen afgaan om een vriendin die zoiets zegt, al bedoelt ze het nog zo goed! Een jong paard rijden is niet niets, maar met goede begeleiding ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen een heel eind kunnen komen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:47

Dat eerste paard, zou misschien beter op zijn plaats zijn bij iemand die er ook weer western mee wil gaan rijden.

Die hengst, ik weet niet wat voor rare streken hij heeft, maar zouden die niet minder worden met een castratie?

En ik zou hem wegbrengen naar een profecionele inrijstal.
Laat hem daar eens een maandje staan en kijk hoe hij zich daar ontwikkeld en wat ze over hem te vertellen hebben.
Die weten wel of hij echt raar is, of gewoon wat jonge streken.
En viel het inrijden en alles mee, dan lekker houden en goede les gaan halen, want dat is heel belangrijk, zeker met eem jong dier.
Zegt zo'n profecionele stal, dat echt niet helemaal spoort, dan zou ik hem verkopen aan iemand die daar wel een uitdaging in ziet.

Succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:05

Citaat:
En dan mijn jonge hengst. Ik heb hem een paar maanden geleden aangeschaft (na mijn western poging) met de bedoeling hem deze zomer in te rijden. Hij was nog helemaal groen toen hij hier kwam en schrikkerig. Na een tijd begon hij me steeds meer te vertrouwen en we zijn nu al een stuk opgeschoten Ach gut ! Alleen een vriendin van mij die al jaren met paarden werkt en die mij helpt om hem zadelmak te maken vind het niet zo leuk beest. “Het is een rare en dat zal hij altijd blijven” zegt ze dan en ze heeft me ook al een paar keer gevraagd of het misschien niet beter zou zijn om hem te verkopen. Nu zit ik natuurlijk gigantisch te twijfelen of ik dat moet doen! Ik vind het zelf een geweldig dier (en prachtig paard Kwijl wat eerst alleen maar in mijn dromen voorkwam) en oké hij heeft soms wat rare trekken, maar ik denk dat ze na verloop van tijd veel minder worden, maarja zei heeft de meeste paardenkennis.

Ik ga met runningkawa mee.
Laat je hengst casteren.
Hoe oud is hij eigenlijk? Laat hem door een prof inrijden, bv bij het Balingehof. Zij hebben heel erg veel ervaring met moeilijke/rare paarden. Zij hebben misschien weer een andere kijk op jouw paard dan je vriendin. Misschien is het niet eens een raar paard, maar klikt het gewoon niet tussen jouw paard en je vriendin. Met het inrijden kun je veel verpesten waar je later ontzettend veel werk aan hebt om het goed te krijgen. Neem hiermee geen risico, zou ik zeggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:20

Is het voor het paard waar je zusje zo nu en dan op rijd geen optie om een westernliefhebber te zoeken die hem voor een aantal maal per week wil leasen/huren?
Daarmee kan je zus blijven rijden, hoeft hij niet weg en ben je wat geholpen in de kosten.

Ik heb zo het idee, dat je zelf niet twijfeld over het 2de paard, maar dat jij aan het twijfelen gebracht word.
Dus de vraag is niet, wat wil jou vriendin/kennis, maar wat wil jij.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:04

Ik denk dat je je merrie beter kan verkopen ja. En dan aan iemand die western rijdt. Want als ze nu zo weing wordt bereden is ze beter af bij een ander en als je echt van dr houdt dan gun je haar dat ook. En voor je hengst, tja jij zal er mee moeten werken en als jij er vertrouwen in hebt dan moet dat toch wel lukken. Als je les hebt en je vertrouwt het toch niet laat je instructie dan even naar je hengst kijken.OF zoek iemand van buitenaf een onpartijdig iemand. Of je laat je hengst bij een professioneel iemand inrijden.

LoraDendé

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:29

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb al iemand die mij les geeft met mijn hengst. En die vind het boven zijn verwachtingen heel erg goed gaan, maar ook hij is niet zo weg van mijn hengst. De rare trekjes van hem zullen waarschijnlijk niet verdwijnen door hem te casteren. Het is namelijk niet zo dat hij zich heel erg hengst gedraagt hij reageert voornamelijk heel raar op sommige dingen (ik zelf zie het niet zo, maar andere blijkbaar wel).
Ik ga me wat orienteren op een goede profesionele stal Lachen ! Lijkt me toch wel het beste.

En tja voor mijn merrie... Ik ga denk ik eerst maar kijken of iemand haar wil leasen en anders moet ik echt maar de knop door hakken en een goed nieuw huisje voor haar gaan zoeken Verdrietig .

Nogmaals bedankt!

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:31

Misschien kun je een oproep plaatsen, dat je iemand zoekt om je paardje te leasen en western mee te rijden?

Wat voor rare dingen doet je hengst dan, want misschien zijn er wel mensen die dat ook mee hebben gemaakt met hun paard!

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:55

ik zou iig naar je zelf luisteren en niet wat anderen er van vinden. probeer is of je een verzorgstertje kunt vinden! Vork nou succes er mee .. en luister naar jezelf ! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Oscar op 21-02-05 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Complete quote van post topicstarter verwijderd.

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:56

LoraDendé schreef:
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb al iemand die mij les geeft met mijn hengst. En die vind het boven zijn verwachtingen heel erg goed gaan, maar ook hij is niet zo weg van mijn hengst. De rare trekjes van hem zullen waarschijnlijk niet verdwijnen door hem te casteren. Het is namelijk niet zo dat hij zich heel erg hengst gedraagt hij reageert voornamelijk heel raar op sommige dingen (ik zelf zie het niet zo, maar andere blijkbaar wel).
Ik ga me wat orienteren op een goede profesionele stal Lachen ! Lijkt me toch wel het beste.

En tja voor mijn merrie... Ik ga denk ik eerst maar kijken of iemand haar wil leasen en anders moet ik echt maar de knop door hakken en een goed nieuw huisje voor haar gaan zoeken Verdrietig .

Nogmaals bedankt!

waar woon je ? mss ken ik wel iemand die je pony wil leasen! Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:57

De merrie zou ik gedeeltelijk uitleasen of een ander plekje voor zoeken. Er is best markt voor fijn gereden recreatie-westernpaarden dus daar moet een fijn tehuis voor te vinden zijn.

De hengst - ik heb niet zo'n goed beeld bij 'raar'. Wat doet hij dan? Als jij er zelf geen problemen mee ziet, wat is dan het probleem? Je klinkt niet als een beginner, dus vertrouw op je eigen oordeel. Als hij wel echt moeilijk is zou ik Kawa's raad opvolgen. Een goede africhtingsstal kan je het verschil wel vertellen tussen 'puberstreken' en 'echt link'.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:11

Ga op je eigen gevoel af.

Ik had een leuke ruin, maar hij was niet zo mooi en had matig talent voor de wedstrijd sport. Ik had hem gekocht voor de recreatie, maar het wedstrijd gevoel begon weer te kriebelen en ben met hem gaan starten. Zo ben ik er achter gekomen dat ik in hart en nieren sport ruiter ben.
Mijn doel in het rijden was dus veranderd en daar paste dit paard niet bij. Daarbij kwam dat ik het weer leuk vond om een jong paard te beleren en aan te rijden.
Ik heb hem verkocht aan mensen die alleen recreatie rijden en een beter plekje had ik niet voor hem kunnen wensen. Hij wil altijd dolgraag voor je werken, maar stiekem denk ik dat hij het nu leuker heeft dan bij. Dat betekend niet dat ik nooit goed voor hem ben geweest, maar hij is gewoon in hart en nieren recreatie paard en zal dat altijd blijven. Dus ik heb er zeker goed aan gedaan om hem te verkopen en een paard te kopen wat beter bij mijn doelen past bij het paardrijden.
Ik heb hem puur op mijn gevoel verkocht en niks aangetrokken wat andere zeiden, want hij was zo lief en ik moest hem niet verkopen.
Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. en natuurlijk mis ik hem soms, maar ik heb goed contact met zijn nieuwe baasjes en mag altijd langskomen als ik daar zin in heb.

Ga bij jezelf na wat je wilt en of jouw paarden daar bij passen. Zijn ze gelukkiger als bij een ander kunnen doen wat ze graag willen. Wat wil jij graag. En niet wat denkt een ander daar over. Ga op je eigen gevoel af. Als de hengst bij je past en j evoelt hem goed aan, waarom zou je hem dan verkopen. Omdat iemand anders dat anders ziet?? Jij bent met dat paard bezig, jij rijdt erop, en jij betaalt ervoor. Niet een ander en daarom kan nooit een ander die beslissing voor je maken.
Ik hoop dat mijn verhaal het voor jouw makkelijker maakt om je eigen beslissing te nemen.

Geloof mij dat je meer spijt krijgt als je verkoopt terwijl je er zelf niet helemaal achter staat.

Veel succes
Marije

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:42

ik zou denk ik dt eerste paardje naar iemand verkopen die er western mee gaat rijden omdat je zegt dat ze daar meer plezier in heeft en jij dat niet wil ( wetsern ).

die hengst zou ik gewoon houden waarom zou je die weg moeten doen als je er gelukkig mee bent?
ik zou hem in ieder geval niet weg doen omdat iemand anders het zegt.

maar dit is maar mijn mening ik vind eigelijk niet dat je der naar moet luisteren ook niet naar anderen maar gewoon doen wat je zelf het beste lijkt.

groetjes aniek en veel succes

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:41

Ik zou voor de merrie idd een bijrijder/leaser zoeken, en als dat niet lukt tog over verkopen nadenken.

Dat andere mensen je hengst niet leuk vinden is hun probleem, als jij hem leuk vind en het klikt en jij heb geen last van die rare dingen, dan gaat t tog allemaal prima zo! Maar misschien is een professionele stal niet verkeerd om over na te denken idd.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:15

Zoals de meesten ook denken.
De merrie uitleasen of verkopen.
De hengst zou ik niet meteen wegdoen.
Heb je een doel met hem waar ie hengst voor moet blijven?
Anders zou ik hem gewoon castreren, heb je kans dat die streken van hem ook minder worden.
En de mening van jou vriendin is niet de enige natuurlijk, zoek eens naar een goede stal waar ze jou hengst kunnen aanrijden en dan eens kijken hoe het gaat.
Gaat het goed, kan je m lekker blijven rijden.
Blijft ie raar (ik weet niet wat raar is bij jou) kun je als nog overwegen hem te verkopen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:09

Heeft die hengst werkelijk rare streken of is je vriendin misschien een beetje jaloers.... Verward Dat is volgens mij ook iets wat je je af moet vragen.
Het is niet rottig bedoeld, maar het zou zonde zijn als jij daarom je hengst weg zou doen.