vrij springen in een longeerbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

vrij springen in een longeerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:05

van het weekend wilde ik eens kijken hoe mijn pony het er nu vanaf brengt met springen.. normaal was het altijd voor de hindernis stilstaan, 1 been erover, dwars erdoor of erop Clown

maar ook lijkt het me wel wat voor onder het vrij longeren (ze let vaak niet op en kijkt meer om zich heen).

Kan ik ook met haar vrij springen in een longeerbak?
Doorsnee is +/- 20 meter Lachen

Janski

Re: vrij springen in een longeerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:15

Als de longeerbak rond is zou ik het niet doen want in een rechte lijn springen is veel makkelijker voor een paard. En als hij vierkant is moet een laag sprongetje wel kunnen maar als je paard geen handige springer is zou ik het niet al te hoog zetten.

Ik vind vrijspringen het veiligst als je een sluis van een paar meter of 6 - 10 neer kan zetten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:17

het is een vierkante.. ik ben niet van plan het hoog te zetten en echt springmateriaal heb ik ook niet, het is ook alweer een tijd geleden dat ze heeft gesprongen.

wat bedoel je met een sluis Blond

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:16

ik laat mijn paardje altijd gewoon springen aan de longeerlijn, gaat prima Ja

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:41

Ik denk dan dat het wel moet kunnen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:47

met een sluis bedoel ik dat je een soort gangetje maakt.

Afbeelding

dan kan het paard er niet langs en heeft het meer aanleuning van zowel de balken aan de zijkant als de bakrand

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:53

Bedankt Riant,ik zal het eens laagjes gaan proberen, mocht het niet lukken stop ik er gelijk mee Lachen

Bedankt ook voor de verdere reacties Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:14

Springen in een (ronde) longeerbak gaat prima! Ik doe het bijna wekelijks, niet voor de hoogte, wel voor de afwisseling. Als je echt hoog gaat bouwen, dan kun je wel eens problemen krijgen met de omheining. Ik ga niet hoger dan een cm of 80 hooguit, meestal lager. Of een rijtje in-uitjes.
Juist doordat ze in een longeercirkel geen hoeken hebben waar ze in stil gaan staan kun je ze er vanuit het midden heel mooi overheen sturen, ze gaan er zelden langs. Ik doe er geen lijn aan.

Ik merk er niks van dat hij er meer moeite mee heeft omdat het op de volte gaat, zo scherp is die bocht nou ook weer niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:47

Ik doe hetzelfde als Margreet, zelfs in precies dezelfde ronde longeercirkel Haha!, alleen dan wel aan de longeerlijn.

Zoals Margreet al noemt is heel hoog bouwen niet zo handig in een longeercirkel (ik heb zelf de angst dat een paard dan misschien een keer rechtdoor de omheining overgaat in plaats van de bocht door met de volte mee Clown).

Ik laat ze regelmatig in-uitjes springen aan de longeerlijn (meestal 3 sprongen achter elkaar en dan niet te hoog gebouwd, zeg tot een cm of 60). Als ik 1 hindernis gebruik dan bouw ik wel wat hoger en breder. Niet alleen goed voor de afwisseling, maar zeker ook om te gymnasticeren.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:52

Blijft je longeerlijn dan niet aan die staanders hangen? Schijnheilig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:54

Een paar balkjes lopen aan de longe/in de longeerbak vind ik wel kunnen maar springen? Je vraagt al snel te veel en te vaak. Het paard kan er immers, zoals al is gezegd, niet een paar keer langs draven om tet rust te komen. Elke ronde opnieuw erover is toch wel een grote belasting op de cirkel. Ongetwijfelt zal het paard het wel voelen aan de pezen en spieren als het overbelast wordt. Wees er terughoudend mee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:11

MarrieLeen schreef:
Blijft je longeerlijn dan niet aan die staanders hangen? Schijnheilig

Nee, want ik (en Corine ook Knipoog ) gebruik geen staanders, maar van die plastic blokken waar de balk bovenop ligt, een eventuele lijn gaat daar dus overheen.

Wat Corine beschrijft over die omheining is dus ook precies mijn angst als het hoger wordt.... Ik leun de sprong aan de buitenkant nog wel eens aan met een balk of een blok, dat ze er wat meer naar het midden overheen komen, dat scheelt wel iets.

Peruaanse Pas schreef:
Een paar balkjes lopen aan de longe/in de longeerbak vind ik wel kunnen maar springen? Je vraagt al snel te veel en te vaak. Het paard kan er immers, zoals al is gezegd, niet een paar keer langs draven om tet rust te komen. Elke ronde opnieuw erover is toch wel een grote belasting op de cirkel. Ongetwijfelt zal het paard het wel voelen aan de pezen en spieren als het overbelast wordt. Wees er terughoudend mee.

Eens, maar daar ben je zelf bij.
Ik laat 'm er meestal 2 a 3 keer op beide handen overheen komen. Dan verander ik wat aan de hindernis (en heeft m'n paard dus even rust) en herhaal die "sessie" nog een keer. In totaal loopt hij een keer of 3 a 4 zo'n serie en daarna haal ik de sprong weg en laat 'm uitdraven. Imo moet dat makkelijk kunnen hoor! In de springles springt hij meer en zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:24

PeruaansePas schreef:

Goed dat je dit even aanhaalt; misschien had ik dit er ook bij moeten zetten in mijn reactie. Het is natuurlijk niet de bedoeling om een paard een halfuur rondjes te laten springen. Margreet heeft alweer een mooie toelichting gegeven hoe je zoiets verantwoord kunt doen. Maar dan nog, het paard van Margreet is goed getraind en heeft een goede conditie. De paarden waar ik mee spring aan de longe hebben dit ook. Heb je echter een paard/pony met een slechte conditie of eentje die een beetje 'brak' (hoe zeg je dat netjes) in elkaar zit, dan moet je met veel minder beginnen en rustig opbouwen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:04

Bedankt voor alle reacties ik heb er veel aan Ja

Vandaag even wat geprobeerd, eerst wat rond stappen (10 minuten) om warm te worden wat draven klein galopje.. en balkjes lopen.
pauze en een kleine hindernis opgezet, nog geen 30 centimeter was hij.
Het ging aardig goed ze sprong er ook over..

Misschien is dit meer een 'probleem' van hoe op te lossen, de hindernis kwam net onder haar knie (als hoogst) heel niet hoog dus lijkt mij, en nog krijgt ze het voor elkaar om de balk eraf te gooien... veel heeft ze niet gesprongen ik denk zo'n 5 keer (maar niet achter elkaar door) aan de ene kant, pauze en weer zo op de andere hand. ik kan nu niet zeggen dat ze het zwaar had....

Ze let trouwens ook wel meer op de buurpaardjes en alles om haar heen gebeurd.

Vraag ik mij eigen dus af, stond die hindernis dan echt te hoog voor de eerste keer?
Of is dit echt een 'probleem'?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:17

PeruaansePas schreef:

Dit bedoelde ik dus ook Haha!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:35

Riant schreef:
met een sluis bedoel ik dat je een soort gangetje maakt.

Afbeelding

dan kan het paard er niet langs en heeft het meer aanleuning van zowel de balken aan de zijkant als de bakrand

Sennerin loopt dan of te wel de balken erlang af of springt ze over die geen Hamer Haha!