Wie heeft er verstand van kalk? (voor op het land)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Wie heeft er verstand van kalk? (voor op het land)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:01

Ons 3 ha. grote weiland is net gekalkt. Met korrels welteverstaan.
De afspraak met mijn vader was, om het hele stuk in één keer te doen en de paarden een paar dagen in de bak te houden.
Tenzij het langer zou gaan duren voordat de paarden er weer op mogen, dan zouden we eerst de ene helft en later de andere helft doen.

Hij heeft geïnformeerd bij de welkoop over hoe lang het zou gaan duren voordat de paarden er weer op mogen. Volgens hem dus een paar dagen, afhankelijk van het weer. Aangezien het het weekend slecht weer wordt, zou het dus zo zijn dat ze maandag of dinsdag het land weer op mogen. Klopt dit wel?
Ik twijfel een beetje, ken m'n vader langer dan vandaag en het kwam natuurlijk beter uit om de boer maar één keer i.p.v. twee keer te laten komen. Prima, kan ik begrijpen i.v.m. de kosten, maar doe ik er wel goed aan om maandag of dinsdag mijn paarden weer op het land te zetten?

lailapri

Re: Wie heeft er verstand van kalk? (voor op het land)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:07

Ik lees deze vraag net te laat, heb 3 uur geleden grasland gehad. Maar mis heb ik er een aantekening over of staat het in me boek. Wil je nog meer weten, ik meot hem toch pakken Haha!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:12

Graag Knipoog Boeken uit het stof Haha!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:42

Niemand verder die er iets van weet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:02

dan moest je toch altijd twee weken wachten?
pff daar staat me iets van bij, heeft met de voeding op dat moment van t gras te maken.

ik zou een boer vragen of landbouwer ofzo.
of misschien een landbouwschool?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:20

Min. 2 tot 3 weken mits het behoorlijk geregend heeft!
Als de korrels dan nog op het land liggen en dus zichtbaar zijn, moet je nog wat langer wachten ze moeten helemaal opgelost zijn in de grond.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 09:48

Ai, das minder gunstig...Ik ga vandaag even langs de welkoop om het toch maar even na te vragen, weet ik het gewoon zeker.
Dit vond ik in een ander topic op VMR, ben nu toch weer aan het twijfelen.

Citaat:
Heb je kalk gestrooid dan kunnen de paarden er binnen een week wel weer op, zeker als het in de tussentijd weer heeft geregend.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:59

Ik had vorig jaar het zelfde probleem, ook bij de welkoop gevraagd en daar zeiden ze tegen mij ook, een paar degen.
Toen toch maar in de omgeving even door gaan vragen en daar kwam idd. 2 tot 3 weken uit, de korrels moeten idd. opgelost zijn en daarna schijn je nog een week te moeten wachten. Bij ons duurde het dus 3 weken voor die korrels echt weg waren (wel erg veel regen gehad in de tussentijd maar ze loste gewoon niet op) dus het is bij ons uitgekomen op totaal 4 weken, best balen als je door de welkoop een paar dagen wordt verteld.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 10:37

Tja, dat is idd heel erg vreemd, ze hebben er bij de welkoop toch echt wel verstand van lijkt me?
Op dit moment ligt er sneeuw hier, ik kijk na het weekend hoe het land er dan uitziet, als de sneeuw weg is tenminste.
Het gaat me er meer om dat de paarden geen schadelijke stoffen binnen krijgen eigenlijk, dan de voeding van het gras. Hooi bijvoeren kan ik toch wel.
Nadeel is nu, ze zijn absoluut niet gewend om in de bak te staan en gaan aan het slopen, afgelopen nacht is er alweer een paal gesneuveld.
Ik was van mening dat een paar dagen wel zou kunnen, maar een paar weken? Stinkmodder, heb wel effe een probleempje nu.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:00

Ik las deze vraag gisteren en heb me even geïnformeerd bij mijn vriend - die is zelfstandige in grondwerken en doet bijna niets anders als pistes aanleggen en weilanden onderhouden. Hij zei dat het beste is dat je een week of drie wacht, mits het voldoende regent (maar dat is hier niet echt een probleem geloof ik).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:25

Yep, dat advies kreeg ik ook van de loonwerker hier in het dorp.

Maar als ze gaan slopen in de bak, helpt het niet als je ze onbeperkt hooi geeft?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 14:42

Kan ik proberen, dan moet ik er gewoon een hele baal ingooien. Doe ik straks maar, kijken of dat helpt Knipoog
En anders haal ik ze vannacht maar op stal, eigenlijk hoeft dat niet, maar beter dan dat mijn bak-hekwerk morgen plat ligt.

@memuska: als ik de paarden er eerder opzet, is het dan schadelijk voor hun gezondheid of heeft het meer met de ideale werking van het kalk te maken? Anders kan ik iig maandag een stukje weide aan de bak plakken, dan hebben ze iets meer ruimte.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:01

JewelFamke schreef:
@memuska: als ik de paarden er eerder opzet, is het dan schadelijk voor hun gezondheid of heeft het meer met de ideale werking van het kalk te maken? Anders kan ik iig maandag een stukje weide aan de bak plakken, dan hebben ze iets meer ruimte.

Tom z'n gsm staat af, zo gauw ik hem te pakken krijg hoor je het van me Clown