wat voor een bodem in buitenbak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyme

wat voor een bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:50

Hallo allemaal!! Ik had een vraagje! Ik ga van het zomer bij mij thuis een buitenbak aanleggen, mijn vriend kan draineren, geen probleem dus!! Alleen ik wil een bak die in de zomer niet zwaar is en haast niet stuift en in de winter wil ik ook een fine bak hebben. Wie heeft de oplossing en kan mij vertellen welke ondergrond het beste is en eventueel een prijsindicatie of website??? Zou jullie eeuwig dankbaar wezen!!! Haha! Knipoog

ammie

Re: wat voor een bodem in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:41

Wij hebben een zandbodem met daardoorheen tapijtsnippers, dit is echt supergoed spul, hij veert heel goed en je kan er het hele jaar in rijden, er staat echt nooit een plasje in. Ik heb alleen geen flauw idee wat het kost. zie ook www.tenwoldehorses.com

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:42

Wij hebben ook een zandbodem, maar das als het heeft geregent echt niet fijn! Het is vaak erg nat. In de zomer is het wel erg fijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:56

er is.. zand... en zand Clown
kijk goed uit dat je niet het verkeerde zand neemt
je zou kunnnen informeren bij bedrijven die bakbodems aanleggen welke soort zand je het beste kan nemen
in ieder geval niet het soort ..dat in de zomer een woestijn word
en loeizwaar is.. dus
onze bak is van een zandsoort dat hard word
in de zomer is het ook niet mul, maar we moeten de bodem wel regelmatig los houden met een manegebodemvlakker
en dan is ie ook perfect Knipoog

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:00

Wij hebben zand van strand nulde en een soort vlokken erdoor heen en ook gedraineerd! Is ideaal! Het bedrijf waar de vlokken vandaan komen had ook speciaal zand, dat was gewassen zand maar dat vonden we net iets te duur maar dit is een goed alternatief en we hebben t ook aan de mensen van dat bedrijf gevraagd! Als het echt super veel regent, zoals laatst dan is het wel een beetje nattig uiteraard maar geen grote plassen en als je dan met de greep hier en daar kleine gaatjes prikt dan loopt t ook veel sneller door.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:55

ammie schreef:
Wij hebben een zandbodem met daardoorheen tapijtsnippers, dit is echt supergoed spul, hij veert heel goed en je kan er het hele jaar in rijden, er staat echt nooit een plasje in. Ik heb alleen geen flauw idee wat het kost. zie ook www.tenwoldehorses.com

Dit ligt ook bij mijn vereniging, ideaal!
Nooit is er een les niet doorgegaan ivm met slechte bak, alleen na drie dagen vol regen is er een klein plasje, maar kun je nog prima rijden.
In de zomer ook niet stoffig en ook niet zwaar.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:42

Let op dat je niet een bodem gaan zoeken die goedkoop is en makkelijk in onderhoud, maar zorg voor een bodem waarbij het langer meegaan/ blessurevrij blijven van de paardebenen op de eerste plaats komt.
Ik zou kiezen voor een Geopad bodem met een grove en een fijne zandkorrel daar doorheen gemengd.
Succes

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:01

Aangelegde bodems kunnen supergoed zijn, maar je betaalt er ook voor. Probeer erachter te komen op welke grond jullie zitten, want misschien kan je de bak wel gewoon keren. Dat hebben wij ook gedaan en wij zitten op de drentse zandgrond. Ik heb nu een superfijne bak, die zomers niet stuift en als het regent is die wel wat nat, maar het is ook zo weg (geen drainage).
Alleen als het hard vriest, heb ik een probleem. Daarom zijn wij nog op zoek naar een minitractor. Want dat is wel het nadeel van een eigen bak: je moet het ook onderhouden Cool

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:07

Wij hebben hier zware klei grond. De grond is afgegraven en met een machine is er darins gelegt om de 2 meter 60 cm diep. Over de drains is er een laag grof zand gedaan. Toen een laag van 20 cm goed stiere zand zonder klei deeltjes (moeilijk nog te vinden). Ik heb daarna met een trekker elke dag door de bak gereden om de boel aan te rijden. We hebben als top laag NAALDHOUTCHIPS.

De bodem ligt er nu 7 jaar en er heeft nog nooit een plas water ingestaan. Zomers doen we doppen op de drains en eigenlijk hebben we weinig beregent. Voordat het gaat vriezen of als er heel veel regen wordt verwacht, dan halen we de doppen van de drains.

De bodem is veerkrachtig en makkelijk te onderhouden. Om de 2 tot 3 jaar moet je de toplaag weer aanvullen. Het is milieuvriendelijk en goedkoper dan andere toplagen die toch eniszins chemisch zijn.
Deze bodem heeft 7 jaar geleden incl. arbeidsloon, zand, drains en de machine, omheining en chips ongeveer 17000 GULDEN gekost.
We gaan verhuizen. Ik neem het liefst de bodem ook mee, helaas gaat dat niet. In Belgie komt er net zo bodem.

Afbeelding

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:00

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:14

en gelijk een eb en vloed systeem eronder!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:57

Nou wij hebben een bodem gehad met speciale voorgedroogde houtchips!
De eerste jaren OK dan! ... Daarna... Hamer !!
Wat een ontzettende kl*te bodem...

Wij wisten toen niet beter, maar een houtbodem vraagt veel onderhoud en de bovenlaag rot! Je krijgt dus een drap laag met alle gevolgen van dien!
Ja, ik had me goed laten adviseren en de bodem professioneel aan laten leggen, maar eens een "natuurlijke" bodem en nooit meer!

Een kunststof bodem daarintegen vraagt ook onderhoud en kost wat meer, maar die blijft wel droog en wordt niet glad/zwaar!
Ook die laten wij professioneel aanleggen, maar door navraag, bezichtinging en ruime uitleg in kunststof bodems ben ik tot de conclusie gekomen dat de kunststof vlokken beter zijn dat een natuurlijke hout bodem, eigenlijk heel logisch!

Laat je qua zand niet in de maling nemen.
Haal zand bij de dichtsbijzijnde zand leverancier, scheelt je ruim in de kosten. Bodemleveranciers geven hun eigen naam aan het zand, maar bijvoorbeeld M3C zand blijft gewoon rivierenzand hoor.

Succes Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:15

Kaja schreef:
Laat je qua zand niet in de maling nemen.
Haal zand bij de dichtsbijzijnde zand leverancier, scheelt je ruim in de kosten. Bodemleveranciers geven hun eigen naam aan het zand, maar bijvoorbeeld M3C zand blijft gewoon rivierenzand hoor.

er zijn toch echt veel verschillende zandsoorten hoor
onze bak was al rijklaar voordat we hem aan gingen leggen Haha!
het is voormalige (gedraineerde) bollengrond (omgedregt land)
superzand is dat... de bodem word een beetje hard en is goed los te houden met een manegebodemvlakker
ik wilde de padock wat aanvullen met een laagje gewoon (duin )zand.. en dat had ik beter niet kunnen doen want de bodem werd erg zwaar (vooral zomers)
dus het zware zand weer ondergespit en nu is de bodem weer licht
dus ik kijk volgende keer wel beter uit welk zand ik neem Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:21

Natuurlijk is er verschillend zand....

Noordzeezand (strandzand), Westerscheldezand (rivierenzand)...
Het is maar net van welk strand, zee of uit welke rivier het komt!

Het gaat er ook niet om welke naam het zand draagt, het gaat om de structuur van het zand..!

Nogmaals je gaat echt de boot in als je zand koopt met termen als m3c zand, sportveldenzand, of zand met de naam van de leverancier....

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:26

Ik rijd altijd op een All weather tuft bodem http://www.buitenbak.nl . Een heerlijke bak om in te rijden. In het begin lag de bak wat zwaar maar met flink wat rollen in het begin is het nu echt een fijne bak. De ondergrond is vrij vast, maar veert ook lekker. Er valt altijd te rijden in de bak, zomers stuift hij niet en in de winter ligt hij niet nat. Ook bevriest hij hierdoor nooit in die mate dat er niet te rijden valt. Tuurlijk wordt de bak wat harder, maar er blijft goed in te rijden. De bak wordt zo'n 1x in de 2 weken gerold.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:08

Wij hebben er heel grof cementzand in liggen, zo een 5 à 10 cm. Doordat het grote korrels zijn, zakt het water heel snel weg en is de bak áltijd droog. Ook kost dit stukken minder.

Ik zou er zowiezo géen houtsnippers indoen. Dit gaat composteren, en je krijgt een ondoordringbare laag en tot slot een zwembak.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:33

Informeer in ieder geval bij mensen die er verstand van hebben en ga kijken bij mensen in de buurt die een bak hebben. Wij hebben een bak van van Doorn, kokossnippers met zand, en hij bevalt zeer goed! Ik zou hem even bellen, want als je interesse hebt kan hij ook langskomen om te kijken wat het meest geschikt is voor je. Succes!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:24

Sjonniej schreef:
Wij hebben er heel grof cementzand in liggen, zo een 5 à 10 cm. Doordat het grote korrels zijn, zakt het water heel snel weg en is de bak áltijd droog. Ook kost dit stukken minder.

Ik zou er zowiezo géen houtsnippers indoen. Dit gaat composteren, en je krijgt een ondoordringbare laag en tot slot een zwembak.

Je heb houtchips en houtchips.
Ik heb al 7 jaar een zeer goede, plas vrij, stofvrij en altijd te rijden bodem met NAALDHOUTCHIPS. Ik wil niet anders meer. Als je houtchips heb van loofhout of afval van de gemeente, dan heb je een hele grote kans dat het een ondoordringbare harde koek wordt.

Mijn bak is door een loonwerker aangelegt, na een voorbeeld van Agterberg/ Van Doorn. Het verschil is dat wij geen wegen/worteldoek erin hebben. Ik heb op stallen gewerkt en gestaan waar ze wel wegendoek eronder hadden. Na 2 jaar hangt het doek aan je trekker en kan je de hele bodem op niet laten leggen.
Mijn bak koste 7 jaar geleden: 17000 GULDEN. Dat was incl. arbeidsloon loonwerker, afgraven en afvoeren, drainagemachine, drainage buizen, zand, omheining en houtchips. Onze bak is het voorbeeld van de loonwerker. Veel heeft hij er al aangeleft en iedereen is al jaren tevreden.

Onderhoud is heel simpel. Eventueel de hoefslag dichtharken en dan 1 of 2 x per week met de trekker en een weidesleper de bak trekken.
Na de laatste vorst doe je doppen op de drainagebuizen en voordat de vorst komt haal je de doppen eraf. Dit scheelt beregenen in de zomer. Komt er hoosbui of wordt er veel regen op een dag in de zomer verwacht, dan de doppen er even af halen. De leidingen kunnen zo goed doorspoelen.

Met zand moet je ook uitkijken. Je moet schoonzand hebben zonder van maar iets klei. Klei laat geen water door. Stopzand bevat veel klei, dus ongeschikt als zand voor je bodem. Het water blijft gewoon erop liggen en dringt heel langzaam de bodem in. Je moet grof zand hebben dat het water doorlaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:17

Bij ons op de manege is de buitenbak eindelijk een keer goed aangepakt, nu ongeveer een maand geleden.
Wij zitten op de kleigrond. Hij is een sm of 40 afgegraven, er ligt drainage in om de 75 cm in brede geulen. Dan ligt er (speciaal, maar ik heb geen flauw idee wat voor) zand op, dan een speciaal doek en dan weer een laag zand. Daarbovenop ligt all-weather-tuft.
Normaal gesproken is de bak in de winter een ramp. Nog geen week nadat de bak klaar was kwam de eerst test: het heeft twee dagen gegoten van de regen. Het erf stond blank, de hele polder stond blank, maar onze buitenbak was super!
Wat deze bak in de zomer gaat doen, weten we nog niet, maar ik hoop dat door de al-weather-tuft dat hij niet te zwaar is en ook niet te erg gaat stuiven. Droog blijven doetie voorlopig wel...

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:23

wy hebben in de dressuur buitenbak een achterbergbodem liggen, echt ideaal.. het moet echt hard sneeuwen wil je er niet kunne rijden.. en 'szomers stuift het absoluut niet!!! in de springtuin hebben we geen drainage bodem... en das echt als het zeiknat is niet te rijden!! maar als je die bodem beetje vochtig houdt is het ook een perfecte bodem!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:24

PhiaBink schreef:
Sjonniej schreef:

Je heb houtchips en houtchips.
Ik heb al 7 jaar een zeer goede, plas vrij, stofvrij en altijd te rijden bodem met NAALDHOUTCHIPS. Ik wil niet anders meer. Als je houtchips heb van loofhout of afval van de gemeente, dan heb je een hele grote kans dat het een ondoordringbare harde koek wordt.

Mijn bak is door een loonwerker aangelegt, na een voorbeeld van Agterberg/ Van Doorn .

Klinkt me bekend in de oren, ook ik hád de voorgedroogde dúre versie houtchips van Van Doorn, nou nooit méér!!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:53

Je moet wel voor een goed drainage systeem zorgen. Als het hout konstant in water ligt, dan gaat het heel hart rotten en krijg je problemen.
Nu het de laatste tijd veel heeft geregent is mijn bak kurkdroog. Het hout is na 3 jaar misschien voor de helft weggerot. Het is net een bospad waarop ik rij.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:04

PhiaBink schreef:
Je moet wel voor een goed drainage systeem zorgen. Als het hout konstant in water ligt, dan gaat het heel hart rotten en krijg je problemen.
Nu het de laatste tijd veel heeft geregent is mijn bak kurkdroog. Het hout is na 3 jaar misschien voor de helft weggerot. Het is net een bospad waarop ik rij.

Ja, ook dat is nieuw aangelegen, toen wij de houtchips bodem aan lieten leggen....
Maar goed, ik zeg niet dat het bij een ander niet werkt, voor ons was het in elk geval eens en nooit meer!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:16

Persoonlijk zou ik voor naaldhoutsnippers gaan. Tapijtsnippers vind ik helemaal niks. Ik vind dat ik er verkeerde informatie krijg omdat de bodem zo veert. En niet te vergeten!! Tapijtsnippers is chemisch afval als je het weg wil laten halen (ooit). Het kost je een flinke bom geld om het af te laten voeren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:54

Barco schreef:
Persoonlijk zou ik voor naaldhoutsnippers gaan. Tapijtsnippers vind ik helemaal niks. Ik vind dat ik er verkeerde informatie krijg omdat de bodem zo veert. En niet te vergeten!! Tapijtsnippers is chemisch afval als je het weg wil laten halen (ooit). Het kost je een flinke bom geld om het af te laten voeren.

Helemaal mee eens!!
Een toplaag van hout kan je zo over het land gooien. Met tapijtsnippers of andere chemische produkten heb je een heel groot probleem. Ze zeggen wel dat ze het ophalen, maar je moet dan wel weer bij de leverancier chemische snippers kopen.
Als je het zelf wilt afvoeren, dan moet je de chemische snippers laten scheiden van het zand. Dat kost net zo veel als een bodem aanleggen.
Het zand is ook heel belangrijk. Heb je het juiste zand, dan heb je een goede basis voor een goede bodem. Drainage is ook heel belangrijk.

Je kan beter 1 x een flinke investering doen, dan goedkoop zand en een goedkope toplaag van chemische bende te kopen.