stiksel loshalen om beugels onder zweetblad te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

stiksel loshalen om beugels onder zweetblad te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:30

Hebben jullie het stiksel van het dunne leertje onder het rokje van het zweetblad losgemaakt om de beugelriemen onder het zweetblad door te kunnen doen? Of vond je dat zonde?
Rijdt het wel prettig met die beugelriemen onder het zweetblad, of toch liever er maargewoon overheen?

Revanches

Re: stiksel loshalen om beugels onder zweetblad te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:38

ik heb gewoon de beugels over het zweetblad heen zitten, ik heb nergens last van,en ik vind het zo prima rijden!! Haha! en volgens mij beperkt het ook je bewegingsvrijheid....

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:43

Ik heb mijn beugelriemen eronder Haha! Het rijdt veel lekkerder en ik slinger dan niet zo met mijn benen!

Bij mij konden ze er al onder! misschien kan je het anders aan de zadelmaker vragen? Misschien haal je teveel ofzo weg

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:44

Ik heb ze er ook een poosje onder gedaan maar ik kreeg een valse vouw in mn zadel dus heb ik ze er maar weer snel overheen gedaan.
In de ruitershop zeiden ze dat het inderdaad zo is dat beugels onder het zweetblad valse vouwen in je zadel maken. En dat je dit beter niet kunt doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:48

Ik heb ooit zo geredne op een zadel van een ander, vond het toen niets. Eigenlijk wil ik het nu wel weer eens proberen bij een dressuurzadel (met springen dus niet). Maar eigenlijk vind ik het zonde om dat stiksel los te halen, stel je voor dat het niet bevalt (stiksel kun je loshalen, zit alleen een dun leertje aan vast, alles zit onder het rokje)
Het is niet om m'n benen stiller te houden, maar gewoon als experiment zeg maar (en hopend dat de zweetbladen dan mooier blijven)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:51

Ik zou het dan vragen aan de zadelmaker!
Ik vindt het echt SUPER Vork

Als het niet bevalt en je heb een goede zadelmaker hebt, kan die het ook wel weer vast maken, lijkt mij? En anders doe je ze er gewoon weer overheen, niemand die het ziet Tong uitsteken

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:53

ik heb bij een ander zadel gewoon het stiksel losgehaald, met zo'n tornmesje en dan lostrekken. En geen valse vouw erin hoor..
Ik rij nu ook met de riemen onder m'n zweetblad. ik vind het mooier, maar bij dit zadel is het speciaal zo gemaakt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:53

Bij mijn zadel kon het al, maar heb niet het idee dat je er veel beter van gaat zitten oid. Maar je stiksels loshalen zou ik maar niet doen, tenzij je er verstand van hebt en hem ook weer goed vast kan zetten. Anders valt straks heel je zadel uit elkaar.
Doe het óf niet óf laat het bij een zadelmaker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:56

persoonlijk vind ik erover heen veel fijner.
Een gekke wegspring aktie en je beugel blijft op zijn plek, terwijl je been wat anders doet, brr.
helaas, dan maar een minder mooi zweetblad Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:18

Stiksels moet je echt niet loshalen.

Heb ik ook bij mijn vorige zadel gedaan, kwam ik bij de ruitersportzaak, kreeg ik te horen dat bij deze de garantie van de boom er niet meer op zat... Omdat de beugel dan anders aan de boom ´trekt´ heb je eerder kans op een scheve- kapotte boom. Bij zadels waarbij de beugels onder het zweetblad door kunnen )dus zo zijn gemaakt' is de beugelophanging anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 15:25

Mij is juist verteld dat ik dit stikseltje onder het rokje zo los mag maken, de enige functie was het vasthouden van het dunne leertje. Dit zou apart zo gemaakt zijn. Als je dus met je beugels onder het zweetblad door wilt rijden, dan zou je dit stiksel los moeten maken. Hebben ze mij dan verkeerd ingelicht?
Maar goed, ik heb het dus nog niet losgemaakt, en bij twijfel niet doen is mij altijd verteld Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:34

Het lijkt me sterk dat ze 'zomaar' een stikseltje in je zadel maken. Dat kost ook geld en tijd.

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:51

aan ons ijslandse zadel zat ook zo'n stikseltje en aangezien het vrij gebruikelijk is om bij ijslandse zadels de beugelriemen onder het zweetblad te laten lopen hebben wij het stikseltje gewoon losgetornt. Er zat zo'n slap lapje leer achter en het stikseltje was zo dun dat ik me echt niet voor kan stellen dat dat schade op levert hoor!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:20

hector schreef:
aan ons ijslandse zadel zat ook zo'n stikseltje en aangezien het vrij gebruikelijk is om bij ijslandse zadels de beugelriemen onder het zweetblad te laten lopen hebben wij het stikseltje gewoon losgetornt. Er zat zo'n slap lapje leer achter en het stikseltje was zo dun dat ik me echt niet voor kan stellen dat dat schade op levert hoor!!

zo'n stukje leer heb ik dus ook aan een zadel zitten. Ik laat het voorlopig nog wel vast zitten. Wil ik toch de beugels onder het zweetblad door, dan kan het alsnog wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:12

Ik heb het bij de zadelmaker laten doen. Koste bijna niks, maar dan weet je wel dat het niet verder uitscheurd ofzo.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:21

Ik heb een zadel gehad waar de beugelriemen alleen op het zweetbad konden. Ik heb nu een zadel waar ze er onder en erop kunnen.

Een voordeel van eronder vind ik dat ik mijn benen veel stiller kan houden. En ik steek mijn voeten niet meer zo ver naar buiten. En mijn zweetblad blijft mooier.

Een nadeel van eronder vind ik dat als mijn paard een keer een gekke bokkesprong maakt dat is sneller de beugel verlies omdat ze niet helemaal mee kan bewegen. Of misschien is dat wel een fout van mij.