niet in de trailer te krijge

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

niet in de trailer te krijge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:53

de kop zegt eigenlijk al genoeg
zit een beetje met mij handen in het haar
terorita is niet in de trailer te krijgen.
ze heeft vorig jaar haar hooft behoorlijk gestoten tegen het
dak van de trailer,sinsdien is ze er niet in te krijgen
ze stapt nog wel op de klep
maar dan gaat haar hooft omhoog
(ze is ruim 175,dus als haar hooft omhoog is zit ze rond de 2 meter)
haar hooft is niet naar beneden te krijgen
alles al geprobeerd.
op mijn knieen in de trailer met biks of wortels in kmijn hand
met lijnen er achter noem het maar op
wie heeft er nog een tip voor me
haar op haar sodemieter geven werkt absoluut niet
ze is al aan de bange kant

Caesar

Re: niet in de trailer te krijge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:55

terorita schreef:
de kop zegt eigenlijk al genoeg
zit een beetje met mij handen in het haar
terorita is niet in de trailer te krijgen.
ze heeft vorig jaar haar hooft behoorlijk gestoten tegen het
dak van de trailer,sinsdien is ze er niet in te krijgen
ze stapt nog wel op de klep
maar dan gaat haar hooft omhoog
(ze is ruim 175,dus als haar hooft omhoog is zit ze rond de 2 meter)
haar hooft is niet naar beneden te krijgen
alles al geprobeerd.
op mijn knieen in de trailer met biks of wortels in kmijn hand
met lijnen er achter noem het maar op
wie heeft er nog een tip voor me
haar op haar sodemieter geven werkt absoluut niet
ze is al aan de bange kant

Niet op haar donder geven hoor! Er is duidelijk sprake van angst voor pijn. (hoofdpijn i.d.g.) Vriendin van mij heeft er toen een paardenfluisteraar bij gehad omdat met longeerlijnen, blinddoeken en bix niets hielp. Na een paar sessies is het helemaal goedgekomen! Ze zet nu gewoon de trailer voor de stal en laat het paard er zelf inlopen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:59

Wat wel eens wil helpen is haar een hoofdstelletje in te doen en haar bij te zetten aan touwjes aan een longeer singel. Hierdoor kan ze haar hoofd niet omhoog doen en merkt ze dat als ze haar hoofd omlaag doet dat ze dan zo de trailer op kan lopen zonder dat het eng is of dat ze haar hoofd stoot.
het is wel een omstreden manier omdat als ze omhoog komt (steigeren) ze dan achterover kan slaan. Als je dit met beleid doet dan heeft ze geen redenen om te steigeren en kan het een hele goede oplossing zijn.

ook bestaan er speciale trailer cursussen. Weet er het fijne niet van maar gaat op een nh manier, maar daar moet je van houden. Ik denk wel dat dat een oplossing is waar je op de lange termijn wat meer aan hebt.

succes

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:04

Ik kan me voorstellen dat dit enorm balen is. Ik ben het eens met de andere reactie waarin staat dat je jouw paard niet op zijn donder moet geven. Het is aan de andere kant ook belangrijk dat als je het paard op de trailer wil zetten, dit ook echt lukt anders ga je verkeerd gedrag aanleren.
Mijn paard heeft ook een hele tijd heel erg moeilijk gedaan en op advies van een meer ervaren paardenman heb ik toen een hengstenbitje ingedaan bij het inladen. Als hij achteruit liep, liep hij tegen het bit aan als het ware. Wat Marquez ook zegt. En daarbij moest ik zelf kalm blijven (is soms nog wel eens het moeilijkste). Voor mijn paard was dat de uitkomst, maar ja, elk paard is anders.
Wat ook nog wel eens wil helpen als je die gelegenheid hebt, is de trailer in de bak of weide zetten en het paard een aantal dagen alleen zijn voer in de trailer geven.

Succes!

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:47

ga der idd vooral niet straffen... jij hebt vast ook wel iets waar je bang voor bent...

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:46

Mijn paard heeft precies hetzelfde, ze is ook bang om dr hoofd te stoten. Toen wij haar kochten gaven de eigenaren een tip die bij haar goed zou werken:

De longeerlijn om de buik heen doen en onder aan vastmaken.. wat je overhoudt aan touw tussen de voorbenen doorhalen en dan door het ringetje van het halster halen. Je moet dan zelf de longeerlijn en het halstertouw vast houden. Wil het paard het hoofd omhoog doen, dan trek je de longeerlijn iets aan (dus niet met de kin op de borst maar zo dat t paard niet al te hoog kan komen met t hoofd).

Het idee is dat wanneer het paard het hoofd omhoog wil brengen dat niet lukt omdat dan de longeerlijn strak komt te staan. Het touw hoeft dus niet de hele tijd strak te staan, het komt in werking wanneer het paard het hoofd te hoog brengt.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, ik heb het overigens maar 1 keer hoeven gebruiken. Meestal lukt het met wat geduld wel om haar in de trailer te krijgen, dit is dus voor mij alleen het back up plan als niks meer helpt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes er nog mee!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:06

Zo'n groot paard zou ik in ieder geval niet proberen te laden in een standaardtrailer, maar ik zou voor een extra hoog exemplaar gaan en als die dan ook nog mooi licht is van binnen, dan heb je waarschijnlijk al een groot deel van je probleem opgelost.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:51

wat wij met een van onze paarden deden was gewoon een longeerlijn 1x om de voorste stang van de trailer en dan 1 iemand daar vasthouden, en de ander rustig naast het paard lopen de trailer in. zo kan hij wat minder makkelijk achteruit en in jouw geval voorkomt het misschien dat het hoofd te ver omhoog gaat! en anders gewoon heeeeel veeeel geduld hebben! maar aub niet boos worden of gaan slaan want dat helpt niet, nooit!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:34

Hebben wij hetzelfde paard ??? Knipoog

Met mijn tuiger-ruin is ook ooit eens 'iets' in de trailer gebeurd, waardoor hij er absoluut niet meer in wilde. Ook telkens hoofd omhoog, flink stoten, oren tegen dak en achteruit stuiven.

Wij hebben een hogere trailer gezocht om mee te oefenen. Dat scheelde al een stuk, want hij kon meer omhoog zonder dat ie zich meteen bezeerde.

De klep op ging goed, maar verder dan alleen zijn voorbenen op het randje van de trailerbodem zat er niet in. Boos!

Mijn ervaring is (na oeverlooooos lang verschillende manieren uitproberen) dat het opbouwen van druk (via de achterkant met lijn of via de voorkant door aan halster/hoofdstel te trekken) alleen maar averechts werkte. Hierdoor kwam ie nog meer in verzet en liep ie echt meteen achteruit en sloot zich helemaal af. Zelfs voor voer.

Helemaal los werkte ook niet, want dan ging ie ook niet meer vooruit.
Ik ben ernaast gaan lopen (naast zijn hoofd) en heb telkens zijn hoofd omlaag gevraagd (aan halster en touw). Dan voorzichtig weer een stapje vooruit door licht te vragen.
t werd een kwestie van timing. Is lastig en vergt veel geduld.

Succes.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:04

Ik heb nog even op www.paardenbegrijpen.nl gekeken en dit gevonden :
Vooral het laatste stukje over trekken aan het halster ...

PAARD WIL TE SNEL VAN DE TRAILER

Probleem

Het paard wilde wel de trailer op, maar liep er dan gelijk in volle snelheid achteruit weer af.

Oorzaak

Het paard was het vertrouwen kwijt doordat de klep een keer door de regen nat was geworden en dat het paard daardoor bij het uitladen ook nog eens gevallen was.

Oplossing

We hebben met dit paard in alle rust en kalmte eerst weer vertrouwen laten krijgen voor de trailer. Door vooral de tijd te nemen, het paard met al zijn zintuigen de trailer en de klep te laten verkennen, het paard de gelegenheid te geven overal aan te snuffelen werd het paard rustig. Met behulp van twee longes liep het paard na korte tijd rustig de trailer op en door 1 longe op het juiste moment achter het paard te sluiten bleef het paard ook rustig staan.

Uiteindelijk is het paard een aantal keer geladen en weer uitgeladen, waarbij uiteindelijk het paard voetje voor voet heel beheerst en eigenlijk voorbeeldig de trailer afliep.

De grootste fout is het paard goed vast te houden aan het touw dat aan zijn halster zit als het paard achteruit vliegt. Dus als het paard gaat: laat hem dan onmiddellijk los aan zijn hoofd, zodat hij niet zijn hoofd omhoog kan doen en zijn hoofd kan stoten. Als hij stopt, vraag hem dan een stap voorwaarts te doen. Hij zal zeker de eerste paar keer als een komeet achteruit schieten, maar door hem iedere keer weer te laden, het touw te laten vieren als hij achteruit schiet, dan zal het paard er zelf achter komen dat hem eigenlijk niks ernstigs overkomt en zal hij behoedzamer achteruit gaan. Laat hem als het moet 100 keer achteruit stuiteren. Het is het probleem van het paard, dat hij in zichzelf moet oplossen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:12

Wat een toepasselijke naam dan, Terorita!

Iedereen kent denk ik wel zo'n probleemgeval.
Wij hadden het met een 6-jarige merrie. Die wou in eerste instantie wel de trailer in maar was er niet af te krijgen, dus een trailer met voorlaadklep geregeld. Maar na enkele keren wou ze daar niet meer op.

Het eerste wat we hebben gedaan is hard achter de oren krabben of wij door de manier van rijden met dit paard op de trailer het probleem hadden veroorzaakt, ze stond namelijk nogal te stampen steeds en dan remden we een keer zodat ze even het evenwicht verloor en weer rustig moest staan. Daar dus mee gestopt in het vervolg. Dan maar vaker de rubbermatten vervangen...

Maar goed, zaten we dus met een probleem. Eerst met lekkers geprobeerd, ze liep dan steeds met de voorbenen de klep op, nam een hapje en stormde hard naar achteren. OK, pas lekkers als ze met 4 benen op de klep stond, zelfde gevolg: hapje, en hard achteruit. Verder kwamen we zo niet, ook niet met beentje voor beentje optillen en naar voren zetten. Dan maar 1 dag geen voer, dat ze wat honger had, en opnieuw ( dit is inmiddels paar weken verder). Geen effect.

Vervolgens ging iedereen zich ermee bemoeien met allerlei trucjes, die werkten allemaal wel, maar voor één keer, dan had ze het door. En al die tijd hebben we niet met haar op de trailer gereden, alleen erop, voeren, kwartiertje laten staan en er weer af. De trucjes waren: diverse manieren van allerlei touwen en longeerlijnen knopen, trailer met laadopening buiten tegen een brede schuifdeur zetten, het paard loopt dan van binnen de schuur naar binnen in de trailer (van 'donker' naar 'donker', in plaats van van 'licht'= buiten naar 'donker'), hooibalen naast de laadklep stapelen enz enz.

Uiteindelijk na een paar maanden grof geweld gebruikt: met de bezems op de kont slaan met een paar man. Dat werkte wel maar is nauwelijks een 'oplossing' te noemen. En bovendien, je bent niet altijd met z'n vieren of vijven om een paard te laden.

Uiteindelijk een ouderwetse paardenman erbij gehaald, geen fluisteraar ofzo maar iemand die echt al járen met probleempaarden te maken heeft gehad (van anderen).
Deze heeft de merrie een stevig halster aangedaan, ketting over de neusbrug, en heel rustig naar de trailer geleid. Toen stapje op de laadklep, en toen wou ze dus weer achteruit/omhoog. Hij is met al z'n gewicht enorm had aan het touw gaan hangen, totdat de merrie (ruim 6 meter verderop) weer stilstond, ketting meteen laten vieren en rustig toegesproken. En weer naar de trailer toe, en weer opnieuw holt de merrie al steigerend naar achteren, en hij weer met alle kracht aan de ketting hangen. Dit heeft zich een keer of 10 herhaald, totdat de merrie merkte dat teruguit niet zo'n aangename optie was. Daarna stapje voor stapje verder de trailer in, en 3 uur later stond ze erop. Dit deed hij in z'n uppie, wij mochten niets met touwen of zwepen of wat dan ook doen. Merrie gevoerd op de trailer, en daarna er weer af. Meteen nog een keer erop gezet, deze keer stond ze één keer stil op de klep, maar ging niet omhoog of naar achteren, en liep daarna vlot door.
Volgende dag kwam hij weer, liep ze er weer na een kleine aarzeling op, en weer eraf, en weer erop, nu zonder aarzeling.

Sindsdien nooit meer problemen gehad met het laden, hoogstens 1x opnieuw aanlopen.

Echter, deze man had zoveel ervaring met paarden, dat hij blijkbaar wist dat deze aanpak bij dit paard zou werken.
Dat wil niet zeggen dat het voor jouw paard ook zo zit!
Maar goed, toch wéér een methode erbij om eventueel te proberen. Maar je moet wel lef hebben, want aan die ketting blijven hangen bij een achteruitstormend paard ziet er niet prettig uit, en een paar stevige handschoenen lijkt me sterk aan te raden! Ja

Hiltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:25

Ik kreeg mijn pony eerst ook nooit de trailer in ...maar toen hadden we
van andere mensen gehoord van: Pak een bezem en ga haar er
''in bezemen'' dus we pakten een bezem en gingen we hem op z'n kont een tikje geven en hij stapte er direct in!! Bloos Knipoog
dus als ze er nu niet in wil hebben we altijd een kleine bezem in de trailer staan en pakken we die en dan gaat hij er zomaar in!!
ik weet niet of het bij jouw ook lukt maar je kunt het altijd proberen..!!
Nou succes er verder mee!!!!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:43

Ik heb ook al veel met trailer meegemaakt met mijn paard. Wilde niet vooruit en als je dan iets druk op het touw legde hoofd omhoog. Iik doe nu een longeerlijn (kan ook met ander touw) om haar hoofd. Gooit ze haar hoofd omhoog zet ik iets druk op de lijn..hoofd omlaag is weer minder druk. Dat werkte meteen en het gaat nu goed.

Succes ermee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:04

Ik had hetzelfde. Maar let er op dat je niet voor je paard gaat staan met je gezicht naar hem toen en hem dan erin proberen te krijgen. Je lichaam zegt dan: Ga weg, ik wil niet dat je dichter bij me komt! En zo komt je paard dus nooit naar je toen. Je kan beter met je schouder naar hem toe staan. Dan vraag je met je lichaam niks. En wijs dan waar je hem heen wilt hebben met je linkerhand (als je links van hem staat) en hou je rechterhand bij de kont en wapper daar een beetje mee (of met een touwtje ofzo) Dit kan je ook eerst buiten de trailer oefenen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:34

LolaTFB schreef:
De longeerlijn om de buik heen doen en onder aan vastmaken.. wat je overhoudt aan touw tussen de voorbenen doorhalen en dan door het ringetje van het halster halen. Je moet dan zelf de longeerlijn en het halstertouw vast houden. Wil het paard het hoofd omhoog doen, dan trek je de longeerlijn iets aan (dus niet met de kin op de borst maar zo dat t paard niet al te hoog kan komen met t hoofd).

Dit doet een vriendin van me ook wel eens en dat paard loopt dan altijd de trailer in! Het is een wonder.

Maar vooral niet boos worden daar bereik je niets mee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:46

Dit hebben ze bij mijn paard ook gedaan. Met als gevolg een wond van 10 bij 4 cm tussen de voorbenen en drie weken niet kunnen rijden door die wond. Een wond op z'n hoofd omdat hij in paniek raakte en een wond op z'n been omdat hij langs de trailer sprong. Mee uitkijken dus.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:19

Ik heb het al op andere topics gezet: waarom gebruik maken van hulpmiddelen, sjorren etc. als trailerladen gewoon te leren is??
Het blijft voor mij enigszins onbegrijpelijk dat je als eigenaar daar trek in hebt terwijl met enige inspanning het zoveel vriendelijker, sneller en makkelijker kan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:50

Wat ik altijd het beste vind werken is gewoon de trailer in de bak of wei zetten. En haat daar haar voer geven. Eerst op de klep zo steeds verder. Mijn pony wilde ook niet als ik nu de klep van de traielr openzet in de wei loopt hij en al bijna vanzelf in. Wel zorgen dat de trailer goed vast staat. Ze heeft dan rustig de tijd om het enge ding te odnerzoeken zonder dat ze bang hoeft te zijn dat iemand haar een duwtje of gaat geven. Je kan bijvoorbeel ook intressante dingen in de trailer leggen. Mijn pony is bijvoorbeeld helemaal weg van zijn skippybal als ik die op de klep leg gaat hij vanzelf de klep om om de bal te pakken. dan word de traielr al gelijk een stuk minder eng.

Heel veel succes