Castreren. [help?]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Castreren. [help?]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:54

Hallo,

Ik heb een tuigpaard hengst (nog wel Knipoog) van 1,5 jaar.
Hij is geboren op 7 september 2003.
Nu gaat hij straks op de wei en moet hij gecastreerd worden.
Ook omdat hij dan rustiger wordt, en omdat hij dan bij merries kan.
Ik wil het graag vóór het voorjaar doen
(binnen nu en ... weken?) ivm de vliegen enzovoort. En dan kan
hij de zomer er gewoon van herstellen. Nu heb ik ook nog beschikking over een eventuele afspuitplaats.

Maar ik heb nog wat vraagjes:
1) Is hij te oud om 'ter plaatse' gecastreerd te worden en moet hij naar de kliniek?
2) Zijn er snel complicaties? Wat voor? Waar moet ik goed op letten als het gebeurt is om het te voorkomen?
3) Moet ik nog iets 'voorbereidends' doen oid?
4) Hoeveel kost het ongeveer?

En voor de mensen uit Friesland (omg Drachten/Leeuwarden/Heerenveen .. welke Veearts heeft het voor jullie gedaan? )

Alvast bedankt Ja !

LADPR

Re: Castreren. [help?]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:02

Poeh het enigste dat ik weet is dat de dierenarts er hier 125 euro voor vroeg. Die van mij blijven hengst dus ik ben verder helaas neit op de hoogte.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:08

ja hoor je kunt hem gewoon op de stal laten castreren. Dan voelt het paard zich vertrouwd in zijn eigen omgeving. Laat dit wel door een veearts doen die kan er gelijk een antibiotica spuit achteraan geven. Bi mijn haflinger is het allemaal rustig gegaan. Na een uur stond hij weer buiten met zijn vriendinnetje. Het is een paar dagen dik geweest en dat was het. Veel beweging geven is het belangerijkste. Het koste nog geen 100 euro.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:15

Oke bedankt. Dat is handige informatie.

Ik heb via een vriendin via msn een nr gekregen voor iemand die het 60,- per hengst doet, maar dat zal wel geen 'officiele' veearts zijn & geen papieren hebben.

Bedankt! Ik zal eens rond gaan bellen bij de dier/veeartsen hier. Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:17

karoliena schreef:
Poeh het enigste dat ik weet is dat de dierenarts er hier 125 euro voor vroeg. Die van mij blijven hengst dus ik ben verder helaas neit op de hoogte.

Het gaat hier om een koppig tuigpaard hengstje Knipoog.
Zodat ik hem later ook aankan. Ja
En wat voor paardjes heb jij dan? Verward Lachen (edit; weet het al)

Edit; heb op je site gekeken. Leuke shetjes Ja

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:20

rakkertje13 schreef:
(binnen nu en ... weken?) ivm de vliegen enzovoort. En dan kan
hij de zomer er gewoon van herstellen. Nu heb ik ook nog beschikking over een eventuele afspuitplaats.

Maar ik heb nog wat vraagjes:

Citaat:
1) Is hij te oud om 'ter plaatse' gecastreerd te worden en moet hij naar de kliniek?

@Nee hoor, castreren kan altijd het is niet leeftijd gebonden om ter plaatse te casteren.

Citaat:
2) Zijn er snel complicaties? Wat voor? Waar moet ik goed op letten als het gebeurt is om het te voorkomen?

@Complicaties, dat ligt eraan hoe je het laat doen. Ik heb het staand laten doen mijn hengst was 4.5 jaar. Het kan wat gaan dik worden voornamelijk de koker, maar dat duurt niet lang een dag of zo. Complicaties voorkomen dat is een lastige. Van mijn dierenarts moest hij veel beweging hebben en een schone stal en verder vooral de natuur zijn gang laten gaan en NIET afspuiten.

Citaat:
3) Moet ik nog iets 'voorbereidends' doen oid?

@zorg voor een brandschone stal Haha!

Citaat:
4) Hoeveel kost het ongeveer?

@Het koste mij 67.50 euro

Citaat:
En voor de mensen uit Friesland (omg Drachten/Leeuwarden/Heerenveen .. welke Veearts heeft het voor jullie gedaan? )

@Ik heb Kees de Vries erbij gehad. Hij heeft een praktijk in Midwolde vlakbij Leek. Ik kan hem aanraden

Citaat:
Alvast bedankt Ja !

Graag gedaan

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:21

Klophengtsen moeten in de kliniek gecastreerd worden omdat de bal niet verwijderd kan worden zonder een operatie. Daar gaat weer een flink prijskaartje aanzitten maar een klophengst blijft een hengst met de daarbij horende manieren. Meestal wordt deze procedure via de lies gedaan.
Laatst bijgewerkt door VValar op 18-02-05 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:21

Ja kwa koppigheid zullen ze neit veel van elkaar verschillen heb al bijna rijze haren gekregen Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:23

Oh verkeerd gelezen. Je zei: koppig tuigpaard hengstje, ipv klophengst tuigpaard Haha! Maar door de geweldige software van nieuw bokt kan ik mijn berichtje niet meer verwijderen Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:48

De twee hengsten die ik in mijn leven heb laten castreren zijn beide in de kliniek gedaan. De eerste stond op een stal waar er toen twee geholpen zijn waarbij er veel compicaties waren in de vorm van allerlei ontstrekingen, met hoge kosten achteraf. Dat kostte toen 495 gulden, in Utrecht op de faculteit.
de tweede is vorig jaar gedaan op een kliniek hier in de buurt, kostte 325 euro. Ook over deze behandeling ben ik zeer te spreken. Geen complicaties, keurig litteken en een goede verzorging.
mocht er ooit nog weer eens een hengst moeten, dan ga ik daar dus zeker niet over dubben, maar hup naar de kliniek ermee.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:51

VValar schreef:
Klophengtsen moeten in de kliniek gecastreerd worden omdat de bal niet verwijderd kan worden zonder een operatie. Daar gaat weer een flink prijskaartje aanzitten maar een klophengst blijft een hengst met de daarbij horende manieren. Meestal wordt deze procedure via de lies gedaan.

Je hebt jezelf al verbeterd zie ik Knipoog maar het is wel handig om te weten Ja Hoezo eigenlijk NIET afspuiten? En overdag naar buiten en 's avonds op stal? Oid. Wat moet ik er precies onder verstaan? Bloos
Ik zal Kees de Vries eens bellen. Bedankt Ja

karoliena schreef:
Ja kwa koppigheid zullen ze neit veel van elkaar verschillen heb al bijna rijze haren gekregen

Haha. Shetjes Rolleyes Haha!

ikke schreef:
De twee hengsten die ik in mijn leven heb laten castreren zijn beide in de kliniek gedaan. De eerste stond op een stal waar er toen twee geholpen zijn waarbij er veel compicaties waren in de vorm van allerlei ontstrekingen, met hoge kosten achteraf. Dat kostte toen 495 gulden, in Utrecht op de faculteit.
de tweede is vorig jaar gedaan op een kliniek hier in de buurt, kostte 325 euro. Ook over deze behandeling ben ik zeer te spreken. Geen complicaties, keurig litteken en een goede verzorging.
mocht er ooit nog weer eens een hengst moeten, dan ga ik daar dus zeker niet over dubben, maar hup naar de kliniek ermee.

Ik doe het liever ter plaatse, omdat die van mij ook slechte ervaringen heeft met de trailer en er eigenlijk ABSOLUUT NIET in wil. Dus zo min mogelijk met dat ding weg. En er aan gaan werken met hem zodat dat later wel kan Lachen.
Ook heb ik het geld er niet voor om het in de kliniek te laten doen; dan doe ik het liever 'staand' & als er dan achteraf complicaties zijn: ja ,dan heb ik mijn lesje geleerd.
Ik weet dat het duurder uit kan pakken dan de kliniek, maar.
Dat is mijn keuze dan Lachen .

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:54

Citaat:
Ik zal Kees de Vries eens bellen. Bedankt

Heb jij misschien een adres/nummer voor mij ? Bloos

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:31

*schopje.