hunter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

hunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:27

Ik heb ooit eens een stukje over hunter gelezen (in bit geloof ik) en dat leek me nou echt heel leuk. Maar het is meer iets uit amerika en geloof dat er wel iets in stond over hunter in Nederland, maar weet niet meer wat dat was.
Dus wie heeft er meer info over deze tak van sport? Alles is welkom.

Biepje

Re: hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:16

bedoel je nu western-hunter of jachtspringen?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:10

volgens mij bedoelt ze western-hunter...
Ik zou het is op het western forum vragen kunnen ze je er veel meer op vertellen.
Het wordt in ieder geval gehouden op western wedstrijden maar niet op allemaal. Dat zou je op het westren foru moeten vragen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:38

Hunteren is een westerndiscipline. Deze discipline is onstaat om te laten zien dat quarterhorses erg veelzijdig zijn. Zo moet je tijdens wedstrijden een sprongetje kunnen maken. Je rijdt met engelse optoming.

Maar ik moet je teleurstellen. JE MAG ALLEEN MEEDOEN MET EEN QUARTERHORSE.

Mijn westerngeden KWPN-er mag niet inschrijven voor de hunteronderdelen. Die worden nl. alleen uitgeschreven voor quarters, paints en appaloosa's.

Jammer maar helaas (want dit is nu een onderdeel waar mijn kwpn-er in het voordeel zou zijn qua aanleg boven de westernrassen) Clown

Ik neem aan dat jij geen quarter o.i.d. hebt, dus kun je niet meedoen.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:46

hmm .. bij ons staat ook een KWPN die hunter is geweest hoor..het is heel moeilijk... je meot veel geduld en veel trainen.. vind ik erg lastig.. ze moete ook in 1 tempo blijve lope.. en na de sprong keurig landen.. die hunter die ik rijd..hebe ze een beetje doorgeschopt en doet morgen mee met drenhtskampioen.. paula heet ze Tong uitsteken in de Z Bloos en met springen mag je wel een kwpn hebbe tog??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:26

Hunter in de zin van jacht is heel wat anders.

Hunter als westernonderdeel (dat stond tenminste in de Bit) wordt nooit op andere rassen dan quarter/paint/appaloosa gereden Lachen

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:41

neeh met western niet.. maar met springe tog wel andere...?? Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 20:54

Ik heb geen guarter, maar ik dacht juist dat ik in bit had gelezen dat het in Nederland wel met andere rassen kon. Het lijkt me wel heel moeilijk, maar heel leuk, omdat het echt om ontspanning en plezier gaat.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:28

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is de hunter rubrieken die in amerika gereden worden. Dit zijn rubrieken vanaf 80 cm tot 1.30m.

In Amerika begint vrijwel iedereen in deze rubriekn, daar ligt bij hun de basis van het rijden.
Het is de bedoeling dat je in een tempo, zonder happeringen een parcours rond kunt rijden in de voorgeschreven aantal galopsprongen tussen de hindernissen.

Ze willen hiervoor een paard hebben dat mooi is en ruime, maar vlakke gangen heeft. Hij moet met een horizontale hals lopen. Het paard moet een ruime rustige sprong maken, daarbij de voorknieen omhoog brengen en bukken. Na de hindernis moet indien nodig direct een changement worden gemaakt.

Het parcours moet gereden worden in de verlichte met de handen bij/op de manenkam. De ruiter mag het paard niet storen en de hulpen moeten onzichtbaar zijn.

In Nederland is nu 1 hunter wedstrijd die verreden word in Etten-Leur. Voor meer info zie: http://www.jumpingpps.nl/deelnemers/hunterclass.htm
Hier staat ook nog verder uitleg over hunters.

Dit zijn wat foto's van hunters

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding[img]http://www.vt-summerfestival.com/images/WEB_1732_S-Belle_Pre-cap.jpg[img/]
Afbeelding[img]http://www.vt-summerfestival.com/images/WEB_3915_M-O'Maracaption.jpg[/img]Afbeelding

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:12

in nederland hoeven hunters niet hoger te springen dan 1.10m dacht ik zow??.. stond laats ergens..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:17

Dat heb ik ook ergens zien staan.

Op zich lijkt mijn paard wel geschikt voor hunter. Hij heeft hele vlakke gangen en kan goed springen en doet dat heel netjes, hij scheurt niet op een hindernis af en zo. Alleen is hij een arabier en dat lijkt me een minder geschikt ras Haha! Hij heeft niet veel weg van een arabier enzo, alleen z'n staart eigelijk.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:18

haha neeh liever niet Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:20

Ik zit opeens te denken dat het misschien wel grappig is om dat een keer bij onze manege te doen. Kan het altijd vragen. Dan is het niet zo profesioneel, maar wel heel leuk.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:27

Zoek eens op Google op de Treekerhoeve in Leusden.
Overigens heeft Henry Kruis een aantal op Marktplaats.nl staan, te koop Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:38

De hunter vindt z'n oorsprong in de (vosse-)jacht. Het was vroeger de naam voor een bepaald type paard, niet een ras want het waren meestal volbloed x koudbloed kruisingen. Deze kruisingen waren zeer geschikt voor jachtritten, ze hadden vaak de rust en kracht van hun koudbloed moeders, maar bezaten door de inbreng van volbloed meer het type, de sportkwaliteiten en het uithoudingsvermogen van een warmbloed. Ze stonden in het rechthoeksmodel, dat wil zeggen dat ze een redelijk lange nek/hals en rug hadden. Vooral Ierland is nog steeds befaamd om het type hunter dat het voortbrengt. Een hunter moest nuchter in hoofd, bikkelhard op de benen en zéér comfortabel in met name stap en galop zijn. Vandaar dus een voorkeur voor vlakke gangen. Knipoog

Om de geschiktheid van deze paarden uit te testen, en om een element van competitie toe te voegen, zijn de hunter rubrieken op wedstrijden ontstaan, eerst in Engeland en later vooral populair in Amerika. De paarden moeten dan een aantal 'tests' meemaken, waarbij in sommige gevallen ook een jurylid het beest berijdt om zo een beter beeld van het comfort van de gangen te krijgen. En ook netjes stilstaan tijden op- en afstappen is belangrijk. Het parcours dat gesprongen moet worden bestond vooral uit meer natuurlijk ogende hindernissen, dus geen knalgele/knalrode hindernisbomen maar eerder natuurkleuren, en een waterhindernis en soms een walletje. Hieruit is later weer de Derby onstaan, zoals die ook in Eindhoven gereden wordt. *LOL*

Natuurlijk evolueert zo'n tak van de paardensport verder, bijvoorbeeld naar de hunter rubrieken die nu met name in Amerika populair zijn, zoals in een eerdere reactie al beschreven is.

In Engeland is wordt de titel 'Hunter of the Year' nog steeds tijdens 'The Horse of the Year Show' uitgereikt, en wordt er voor een top-hunter grof geld betaald. Het is echter steeds moeilijker om de échte hunters te krijgen, omdat de koudbloedmerries steeds met volbloeden worden gedekt en er minder 100% koudbloed fokpaarden van een volgende generatie overblijven in Ierland en Engeland. Huilen

In Nederland was Courville xx één van de volbloeden die nogal eens op de zware klassieke werkmerries werd ingezet en die nu nog steeds gezocht is in afstammingen van paarden voor slipjachten en dergelijke.

Van hunterrubrieken binnen de Westernsport weet ik niet zo veel.....

Blond

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:44

Volgens mij heeft hunter weinig met western te maken. Maar wordt het daar vaak mee verward omdat het ook veel in amerika gedaan wordt ofzo.

Zoals jij het schrijft, knavia, stond het ook in bit.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:45

@Knavia: Lang leve control C en control V Clown

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:46

Mooi, want ik heb de Bit niet, maar dan klopt het in ieder geval!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:48

Huh, die van control begrijp ik niet, als het met de computer te maken heeft val ik in de categorie 'extreme randdebielen'! Knipoog

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:52

Knavia schreef:
Huh, die van control begrijp ik niet, als het met de computer te maken heeft val ik in de categorie 'extreme randdebielen'! Knipoog

PC yep Haha! Knipoog Clown

Vind je geen randdebieltje hoor, lieffie Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:54

PaysBas schreef:
Overigens heeft Henry Kruis een aantal op Marktplaats.nl staan, te koop Knipoog

Dit snap ik niet helemaal. Ik ben niet opzoek naar een paard ofzo hoor.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:56

Voel me enorm getroost, maar snap het nog steeds niet, en ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd dus verklap het nu........
please......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 14:00

Wat snap je niet? dat control V en control C.
Control (dat knopje op je toetsenbord) C is kopieren en
control V is plakken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:11

Nou, dat wist ik dus niet. Maar fijn, ga meteen aan de gang.
Maar onder welk knopje zit de lijm???? Haha!