bestaat er een bijrijdster-verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

bestaat er een bijrijdster-verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:51

Ik begrijp dat er jurisprudentie is dat als mijn bijrijdster van mijn paard valt, dat ik dan aansprakelijk ben. Is daar een speciale verzekering voor? Of valt zoiets gewoon onder je WA?

Of kan de bijrijdster zich daarvoor verzekeren?

Iemand die dit heeft uitgezocht?

LDRD

Re: bestaat er een bijrijdster-verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:56

Jij bent pas aansprakelijk wanneer jouw bijrijdster van jouw paard af valt door een eigen gedraging van jouw paard. Daarna is nog de vraag of de bijrijdster nog eigen schuld treft, waardoor jouw schadevergoedingsverplichting kan verminderen of zelfs kan vervallen. Dat laatste gebeurt niet snel, zeker in geval van (ernstiger) letsel.
Dit is gewoon onder je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, voorheen WA) gedekt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:53

En wie zal dat bepalen dan, of jou paard iets gedaan heeft waardoor diegene er af valt?
Ik ben net 2.5 week geleden van mijn bijrijdpaard afgevallen, heb daardoor bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik stel daar verder niemand verantwoordelijk voor maar goed het kan ook anders gaan. Er zijn genoeg mensen die de eigenaar wel verantwoordelijk voor stellen.
Het is niet zo makkelijk geregeld met een bijrijder qua aansprakelijkheid. Maar of daar een aparte verzekering voor is, geen idee. Zou misschien niet onverstandig zijn gezien de ongelukken die kunnen gebeuren!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:00

LDRD schreef:
Jij bent pas aansprakelijk wanneer jouw bijrijdster van jouw paard af valt door een eigen gedraging van jouw paard. Daarna is nog de vraag of de bijrijdster nog eigen schuld treft, waardoor jouw schadevergoedingsverplichting kan verminderen of zelfs kan vervallen. Dat laatste gebeurt niet snel, zeker in geval van (ernstiger) letsel.
Dit is gewoon onder je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, voorheen WA) gedekt.

Zie mijn toelichting, kan je gerust aannemen hoor....... Slim

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:43

Ik zou als ik jou was, even contact met je verzekeringsmaatschappij opnemen, want er bestaan nogal wat onduidelijkheden over de aansprakelijkheid bij ongevallen met paarden.
Een gedeelte wordt inderdaad door je WA verzekering gedekt, maar niet alles. En er bestaat een kans dat je je uitgebreider moet verzekeren voor je bijrijd(st)er. In ieder geval specifiek in je polis op laten nemen dat er nog iemand op jouw paard rijdt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:52

Op dit moment zitten wij ook met dit probleem. Vooral met lesgeven ben je verplicht een Instructeurs-diploma te hebben anders ben je niet verzekerd. Als jij andere mensen op je paard laat rijden, er gebeurd wat, en ze stellen jou aansprakelijk, ben je NIET verzekerd met WA of AVP. Je moet hiervoor een speciale verzekering afsluiten. Op dit moment is ons voorstel goedgekeurd bij de verzekering, maar hiervoor zijn we wel bij de vorige verzekeraar weggegaan. Dit omdat deze het niet meer verzekerde wegens te hoog risico. Letterlijke woorden van een verzekeringsman: Even een voorbeeld: Je kunt aansprakelijk worden gesteld als jij een ruiter op jou paard laat rijden en dit paard werpt de bijrijder zonder enige reden af maar als de ruiter er aanleiding door geeft, in de vorm van zweepgebruik o.i.d., dan kan deze ruiter jou niet aanklagen. Dit omdat de ruiter aanleiding gaf tot het afwerpen. Heel krom...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:10

Ik heb mijn verzekering gebeld. Ik ben gewoon verzekerd voor raar gedrag van mijn paard. Zit bij de WA in. Als mijn bijrijdster gewoon van mijn paard kukeld, zonder dat mijn paard wat raars doet, dan is ze zelf aansprakelijk. Daarvoor zou ze een ongevallen verzekering moeten afsluiten voor zichzelf en mijn paard.

Specifiek in mijn polis opnemen dat ik een bijrijdster heb is niet noodzakelijk. Ik ben gedekt voor iedereen die op mijn paard zit als mijn paard iets raars doet.

Dan is het probleem opgelost.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:15

Anya schreef:
Ik heb mijn verzekering gebeld. Ik ben gewoon verzekerd voor raar gedrag van mijn paard. Zit bij de WA in. Als mijn bijrijdster gewoon van mijn paard kukeld, zonder dat mijn paard wat raars doet, dan is ze zelf aansprakelijk. Daarvoor zou ze een ongevallen verzekering moeten afsluiten voor zichzelf en mijn paard.

Specifiek in mijn polis opnemen dat ik een bijrijdster heb is niet noodzakelijk. Ik ben gedekt voor iedereen die op mijn paard zit als mijn paard iets raars doet.

Dan is het probleem opgelost.

........dit komt me bekend voor........ Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:21

Hermesdeux schreef:
Op dit moment zitten wij ook met dit probleem. Vooral met lesgeven ben je verplicht een Instructeurs-diploma te hebben anders ben je niet verzekerd. Als jij andere mensen op je paard laat rijden, er gebeurd wat, en ze stellen jou aansprakelijk, ben je NIET verzekerd met WA of AVP. Je moet hiervoor een speciale verzekering afsluiten. Op dit moment is ons voorstel goedgekeurd bij de verzekering, maar hiervoor zijn we wel bij de vorige verzekeraar weggegaan. Dit omdat deze het niet meer verzekerde wegens te hoog risico. Letterlijke woorden van een verzekeringsman: Even een voorbeeld: Je kunt aansprakelijk worden gesteld als jij een ruiter op jou paard laat rijden en dit paard werpt de bijrijder zonder enige reden af maar als de ruiter er aanleiding door geeft, in de vorm van zweepgebruik o.i.d., dan kan deze ruiter jou niet aanklagen. Dit omdat de ruiter aanleiding gaf tot het afwerpen. Heel krom...

Wanneer je les geeft en hiervoor betaald wordt treedt je niet meer op in je hoedanigheid van particulier en dus is er geen dekking op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) als je aansprakelijk gehouden kunt worden. In de praktijk zal je als lesgever niet zo heel snel aansprakelijk zijn, even ervan uitgaande dat het paard waarmee gelest wordt niet het paard is van de lesgever.
Deze aansprakelijkheid hoort thuis op een AVB polis (aansprakelijkheid voor bedrijven).

En het stukje over het afwerpen is wel heel erg kort door de bocht hoor. Ook als een ruiter een zweepje gebruikt kan je als bezitter van het paard wel degelijk aansprakelijk zijn. Zo simpel als jij het stelt is het zeker niet.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:15

Ik weet niet qua verzekering hoe het precies zit, maar toen ik een paardje ging bijrijden zijn we gewoon gaan praten met de mensen van wie het paard is. Over het algemeen is volgens hun de eigenaar van het paard gewoon verantwoordelijk, behalve als er egt opzet in het spel is. Maar als mijn bijrijdpaard mij der met buitenrijden af bokt (wat er met hem dik in zit Bloos) is de schade die hij daarna aanricht voor degen van wie het paard is want ik kan er nix aan doen. Maar aan de andere kant kan ik eventuele medische kosten niet op hen verhalen, want ik rij op eigen risico. Maar over het algemeen vallen ziektekosten enso tog gewoon onder je ziektekostenverzekering? Ach gut
maar stel ik loop m de hele tijd te meppen met een zweep en te prikken met me sporen en hij flipt en breekt bijv. wat dan gaan ze de kosten van de vee-arts wel op mij verhalen want ja, dan lok ik het uit. Maar gelukkig ben ik niet zo Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:18

Ik heb dus net bijna 14 dagen in het ziekenhuis gelegen doordat ik van mijn bijrijdpaard af gevallen ben. Ik heb niks van de verzekering gehoord over de onkosten en er is ook niet gevraagd welk paard ik op dat moment reed. Het gaat meer erom als er blijvend letsel is waardoor je bijv. arbeidsongeschikt raakt, dan zal het een ander verhaal worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:21

als er blijvend letsel is, dan moet jij aantonen dat dat paard zeer raar heeft gedaan. Zwaar bokken, steigeren, zomaar de weg op rennen o.i.d. Anders ben je volgens mij verzekering zelf aansprakelijk voor je eigen ongeval. Daarom wordt dus ook aangeraden dat mijn bijrijdster een ongevallenverzekering afsluit.

Dat ga ik dus opnemen in het bijrijderscontract. Dat dat verplicht is. Omdat die ongevallenverzekering letselschade dekt. Zonder zo'n verzekering komt ze gewoon niet op mijn paard Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:30

Anya schreef:
als er blijvend letsel is, dan moet jij aantonen dat dat paard zeer raar heeft gedaan. Zwaar bokken, steigeren, zomaar de weg op rennen o.i.d. Anders ben je volgens mij verzekering zelf aansprakelijk voor je eigen ongeval. Daarom wordt dus ook aangeraden dat mijn bijrijdster een ongevallenverzekering afsluit.

Dat ga ik dus opnemen in het bijrijderscontract. Dat dat verplicht is. Omdat die ongevallenverzekering letselschade dekt. Zonder zo'n verzekering komt ze gewoon niet op mijn paard Haha!

Hmm dieren blijven onvoorspelbaar. Mensen die zeggen het paard is 100% betrouwbaar dat bestaat dus niet. Ik ben dan ook benieuwd wat een verzekering (van de bijrijder) zou zeggen op het moment dat er iets gebeurd is. Of ze dan de schade wel uit zullen keren, of dat hun vinden dat de verzekering van de tegenpartij verantwoordelijk blijft. Ik vind dit wel een interessante topic, zeker nadat ik zelf het 1 en ander mee gemaakt heb de afgelopen weken...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:42

Anya schreef:

Dit is echt onzin hoor!!! Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dit klopt niet.
Oke, dan....ik behandel dit soort zaken inmiddels zo'n 20 jaar voor 3 grote verzekeraars in Nederland, uitsluitend letselzaken in binnen en buitenland.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:48

LDRD schreef:
Anya schreef:

Dit is echt onzin hoor!!! Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dit klopt niet.
Oke, dan....ik behandel dit soort zaken inmiddels zo'n 20 jaar voor 3 grote verzekeraars in Nederland, uitsluitend letselzaken in binnen en buitenland.

Volgens mijn verzekeraar is het zo:

- als mijn paard raar doet bokt, steigert, de weg oprent, door iemand heen loopt, trapt e.d. ben ik aansprakelijk. Ook als er iemand anders op zit.
- als mijn paard gewoon normaal doet, d.w.z. geen van bovenstaand gedrag (of iets wat er op lijkt) vertoont en mijn bijrijdster valt er toch af, is mijn bijrijdster zelf aansprakelijk. En daarvoor zou ze (mijn bijrijdster dus) een ongevallen verzekering moeten hebben. Omdat ze er vrijwillig opgeklommen is. Zo is het mij verteld.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:03

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat als een bijrijder van het paard valt en schade heeft, zij zelf verantwoordelijk is.

Ik ben zelf ook bijrijder en ik zou nooit de eigenaar aansprakelijk stellen als ik van het paard val. Ik stap er toch zelf op. Zij dwingen me niet.

Maar ik weet niet of elke bijrijder zo denkt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:16

pfff....hele toelichting getypt, ben ik het kwijt Bloos Cool . Morgen maar even in de herkansing als daar nog belangstelling voor is?

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:03

Ik ben zeker geinteresseerd!!! Mijn bijrijderster is er van de week voor het eerst afgevallen en wil goed weten wat wel en niet verzekerd is!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:48

spokie79 schreef:
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat als een bijrijder van het paard valt en schade heeft, zij zelf verantwoordelijk is.

Ik ben zelf ook bijrijder en ik zou nooit de eigenaar aansprakelijk stellen als ik van het paard val. Ik stap er toch zelf op. Zij dwingen me niet.

Maar ik weet niet of elke bijrijder zo denkt.

Ik denk dat je wel wat anders zegt, als jij blijvend letsel hebt en nooit meer aan het werk kunt. Dan moet je dus gaan leven van een uitkering, die je misschien wel helemaal niet krijgt omdat geen verzekering dat wil betalen. En dan? je zal toch moeten eten, wonen ed.

Ik ben wel benieuwd LDRD

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:13

Ik ben op het moment ook 'bijrijdster'. Ik rij twee keer in de week een heel fijn (toch wel vrij pittig) paard; en ook rij ik met enige regelmaat het paard van een vriendin.

Beide paarden vertrouw ik helemaal, net zoals ik mijn Javayo volledig vertrouwde Verdrietig En het is danook MIJN beslissing om erop te stappen. Dit houdt ook in dat ik NOOIT op een paard zou gaan zitten die ik niet vertrouw; en ik weet het wel: het blijven paarden, dus er kan altijd wat gebeuren, zeker tijden buitenritten. Hoeveel ervaring je ook hebt...

Ik behoor (gelukkig) tot de gelukkigen die nog nooit (afkloppen!!) van een paard zijn gevallen met ernstige gevolgen... en tot nu toe ben ik er ook vanuit gegaan dat ik voldoende verzekerd ben voor letsel en het dus ook niet op de eigenaar van het paard zou hoeven verhalen...

Maar MISTRAL94: in geval van blijvend letsel (mocht de verzekering me laten zitten) zal ik inderdaad wel anders praten...

Dus ik blijf de topic volgen LDRD!!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:14

Ja, maar ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn van een val van het paard.

En zelf heb ik ook een ongevallenverzekering genomen toen ik uit huis ging. Daarvoor hadden mijn ouders er eentje voor mij. Net als dat ik een woonhuisverzkering en een WA-verzekering heb. Je weet namelijk maar nooit. Je gaat ervan uit dat er nooit wat gebeurd, maar je moet toch het zekere voor het onzekere nemen. Ik zelf vind het namelijk ook nogal dom om op verzekeringen te gaan bezuinigen. ALS er wat gebeurd zit je namelijk helemaal in de oliebol (financiele nood).

En nu ga ik er eventjes van uit dat de meeste mensen zo denken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:08

Art. 6: 179 BW zegt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor schade die voortvloeit uit de eigen gedraging van dat dier. Het gaat dus om een gedraging die voortkomt uit de eigen energie van het dier en het onberekenbare element daarin. De bezitter is in de regel natuurlijk de eigenaar; in uitzonderingsgevallen kan dat ook iemand anders zijn. Gaat te ver om dat hier uiteen te zetten, omdat dat weinig voorkomt dat iemand anders bezitter is. Ook zit er nog een 'tenzij' clausule in dit artikel, maar dat kan je gerust vergeten want die is bijna niet leesbaar en eigenlijk is hij ook bijna nooit van toepassing.
Kortom, doet jouw paard iets en vloeit daar schade uit voort dan ben je aansprakelijk.
Je schadevergoedingsverplichting kan echter geheel of gedeeltelijk vervallen als er sprake is van eigen schuld van de benadeelde (6: 101 BW). Of er sprake is van eigen schuld hangt helemaal af van de omstandigheden van het geval. In geval van letsel zal er zelden 100% eigen schuld worden aangenomen bij een benadeelde en zelfs een deelschuld wordt al lastig, hoewel het erop lijkt dat de jurisprudentie wat aan het verschuiven is.
Deze aansprakelijkheid geldt voor alle dieren waarvan jij bezitter bent, dus daar valt je paard ook onder. Iedereen maakt zich druk over zijn paard en schade, maar denk dat velen van jullie ook zo'n gevaarlijke hond hebben 'die anders nooit wat doet'?
Deze aanspakelijkheid is gedekt op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) en deze verzekering zal de schade dus vergoeden voor zover je aansprakelijk bent. Wel is even van belang hoeveel paarden je hebt. Er is geen eenduidige regelgeving, maar bij de meeste maatschappijen gaat men er vanuit dat wanneer je meer dan 5 paarden hebt, het geen particulier risico meer is maar een bedrijfsmatig risico. In dat geval zou je dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.
Als de bijrijder gewoon van het paard valt omdat ze haar evenwicht niet kan houden, maar het paard doet verder gewoon wat er van hem verwacht wordt dan ben je niet aansprakelijk. Art. 6:179 BW gaat dan niet op. Er is dan aan jouw kant ook niets verwijtbaars, dus het gewone aansprakelijkheidsrecht gaat dan ook niet op.
De bijrijder heeft dus een probleem als er wel sprake is van een eigen gedraging maar ook van een deel eigen schuld aan zijn zijde. Hij blijft dan met schade zitten (hij heeft niet voor niets 'eigen schuld' gekregen natuurlijk) die niet vergoed wordt.
De schade kan in geval van letsel behoorlijk oplopen. Wanneer iemand blijvend invalide raakt en volledig arbeidsongeschikt dan hoeft het geen betoog denk ik dat zo'n schade enorm kan oplopen. Denk bijvoorbeeld ook eens even aan een werkgever, UWV GAK en de ziektekostenverzekeraar die een verhaalsrecht op de aansprakelijke partij hebben.
De bijrijder die een deel eigen schuld heeft gekregen kan dit deels ondervangen bijvoorbeeld door een ongevallen verzekering te sluiten. Deze produkten zijn per maatschappij zo verschillend, dat je gewoon wat prijzen en polisvoorwaarden zou moeten vergelijken om een beeld te krijgen wat ze precies dekken en wat niet.
Een contract opmaken waarin je de aansprakelijkheid anders regelt kan natuurlijk wel, maar wordt gezien als 'onredelijk bezwarend' in geval van letsel en zal terzijde geschoven worden.
Nou, denk dat ik de belangrijkste zaken wel heb weergegeven, is het ook enigszins begrijpelijk?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:10

Wat vergoedt een ongevallenverzekering dan meer/anders dan een ziektekostenverzekering? Toen ik een paard ging bijrijden heeft m'n moeder de verzekering gebeld, maar daar werd gezegd dat ik voldoende verzekerd was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:19

Een ziektekostenverzekeraar vergoedt je ziektekosten, dus huisartsbezoek, ziekenhuis kosten, fysio e.d. Een ongevallen verzekering geeft een bepaald bedrag voor een bepaald letsel. Vraag me over ongevallen verzekeringen meer niet, want ik hou me alleen bezig met schaden in de aansprakelijkheidssfeer en daar staat een ongevallen verzekering eigenlijk toch los van.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:20

Maar hoe kan de bijrijder dan "bewijzen" dat het niet zijn of haar schuld is dat hij of zij van het paard valt? Dus het paard bokt zijn bijrijder, met opzet er vanaf. Hoe kan de bijrijder dan bewijzen, dat het niet zijn of haar schuld is? Dat zal dan toch heel lastig worden lijkt me? De verzekering van de bijrijder zal dan lijkt me, ook ten alle tijden proberen om het toch te verhalen op de verzekering van de tegenpartij? Dan krijg je dus in feite een getouwtrek tot en met, komt daar dan wel wat uit? En hoe zit dat dan bijv. met kleding een cap een zadel oid? Mocht daar schade aan zijn is dat dan ook via de verzekering van de eigenaar te doen, of komt dat dan weer neer op je eigen verzekering? Beetje een krom verhaal, hoop dat je het snapt Bloos