Sportpony/paard ook op rust?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Sportpony/paard ook op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:31

Dit vroeg ik me af... In de drafsport is het normaal om je paard op rust te zetten, 1 of meerdere keren per jaar. Wij hebben twee koerspaarden, eentje heeft als tweejarige gekoerst, is op rust gegaan, heeft weer gekoerst (toen 3), op rust gegaan en koerst a.s. zaterdag voor het eerst weer sinds 5 maanden (nu 4 jaar). Ons andere koerspaard heeft niet als tweejarige gekoerst, als drie/4 jarige wel, is tussendoor nog een keer thuis gekomen en nadat ie van de zomer heeft gekoerst nu weer thuis op rust.

Ik hoor dit eigenlijk nooit van andere takken van de sport... Hoe zit het bij jullie? Krijgen jullie paard/pony wel eens een paar maanden vakantie om de rest van de tijd weer goed te kunnen presteren?

Lisjuh87

Re: Sportpony/paard ook op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:14

wkoekoek schreef:
Dit vroeg ik me af... In de drafsport is het normaal om je paard op rust te zetten, 1 of meerdere keren per jaar. Wij hebben twee koerspaarden, eentje heeft als tweejarige gekoerst, is op rust gegaan, heeft weer gekoerst (toen 3), op rust gegaan en koerst a.s. zaterdag voor het eerst weer sinds 5 maanden (nu 4 jaar). Ons andere koerspaard heeft niet als tweejarige gekoerst, als drie/4 jarige wel, is tussendoor nog een keer thuis gekomen en nadat ie van de zomer heeft gekoerst nu weer thuis op rust.

Ik hoor dit eigenlijk nooit van andere takken van de sport... Hoe zit het bij jullie? Krijgen jullie paard/pony wel eens een paar maanden vakantie om de rest van de tijd weer goed te kunnen presteren?

Als 2 jarige al een koerslopen??????

Nouja zal ik maar neit op in gaan...mijn paard krijg maar afentoe een weekje vakantie als ik zelf op vakantie ga anders maar 1 dag per week...moet de spieren goed bezig houden en dressuur wedstrijden zijn hele jaar door dus kan moeilijk paar maanden stil zetten en dan weer op pakken dat gaat neit zo makkelijk dan zijn de spieren slapper geworden en moet je je paard weer op de rails krijgen...Als ik mijn paard nu stil ga zetten een paar maanden moet ik weer bij terug afaan beginnen en denk dat ie dan de box uitspringt hij wil veelste graag werken Ach gut

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:27

Als tweejarige ja, maar er zitten beperkingen op (bep. aantal koersen per jaar, bep. aantal dagen tussen koersen, langzamere tijden te kwalificeren, kortere afstanden). Puur om te kijken hoe ze zijn. Wordt ook met lang niet alle gedaan. (wij 1 wel andere niet, was er niet klaar voor).

Dravers moeten ook weer in vorm komen. Tammy, die vorig jaar oktober voor het laatst liep is in december weer in training gegaan en koerst a.s. zaterdag dus pas weer voor het eerst.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:28

Ik hoop dat Par ooit een echt dressuurpaard wordt Haha!

Maar of ze het nou wel of niet gaat lukken, ze krijgt gewoon vakantie, in de periode dat ik op vakantie gaat, alleen iets langer dan mij.

Een maand.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:32

Als ik op vakantie ben, heeft mijn paard ook vakantie.
Ze heeft een paar weken vakantie per jaar.
En na de vakantie pak ik haar zo weer op en rijden we zo weer verder.

Het duurt zes weken voordat de spieropbouw vermindert. Een paar weken lekker in de wei is alleen maar goed voor tussen de oren.

(spring/- en dressuurpaard)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:51

Lisjuh87 schreef:

Nouja zal ik maar neit op in gaan...mijn paard krijg maar afentoe een weekje vakantie als ik zelf op vakantie ga anders maar 1 dag per week...moet de spieren goed bezig houden en dressuur wedstrijden zijn hele jaar door dus kan moeilijk paar maanden stil zetten en dan weer op pakken dat gaat neit zo makkelijk dan zijn de spieren slapper geworden en moet je je paard weer op de rails krijgen...Als ik mijn paard nu stil ga zetten een paar maanden moet ik weer bij terug afaan beginnen en denk dat ie dan de box uitspringt hij wil veelste graag werken Ach gut

Dat is onzin. Ten eerste MOET je niet het hele jaar door wedstrijden rijden, ten tweede ken ik geeneen paard die na een maandje vakantie echt achterstand heeft opgelopen. Moet je hem niet alleen op stal laten staan natuurlijk... Mijn ervarig is dat het 10 minuten duurt voordat je hem weer op de rail hebt, en de vooruitgang daarna is enorm, gaat veel harder als dat je hem geen vakantie zou hebben gegeven, gewoon omdat ze weer lekker fris in de kop zijn.

Onze eigen sportpony's (hackney's) krijgen van oktober tot februari vakantie, en dan pakken we de training weer rustig op, om vervolgens vanaf april weer wedstrijden te rijden. Van april tot september hebben we dan zo'n 50(!) wedstrijden.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:16

Ik vind het ook meer dan fair dat je paard vakantie krijgt anders worden ze zo dood in het koppie. Een paar weken per jaar enkel en alleen maar een paard zijn doet wonderen voor ze. Je pakt ze na de paar weken rust zo weer op om ze aan het werk te zetten. Niet dat mijn dame nou een sport exemplaar is maar Serval krijgt toch elk jaar 3 a 4 weken vrij. Dan hoeft ze enkel naar de stal om even geborsteld (knuffelborstelen en wondjes bekijken als ze die heeft) te worden.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:28

Onze paarden krijgen vakantie als wij ook op vakantie gaan Haha!
dat is in de zomer meestal 3 a4 weken en tussendoor ook af en toe nog een weekje.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:34

Mijn paard heeft altijd vakantie Haha! . Ik rijd hem niet zo vaak meer wegens tijdgebrek

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:57

Iedere zomer als ik zelf op vakantie ga, gaat hij ook een maand dag en nacht het land op zonder bereden te worden.

Mijn ervaring is dat het gewoon weer opstappen en wegrijden is, ze vergeten echt niks van wat ze geleerd hebben in zo'n maand en ook het spier-/conditieverlies is niet noemenswaardig. Vaak gaat het zelfs juist beter na zo'n rustperiode, weer lekker fris tussen de oren!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:30

Neonlight schreef:
Lisjuh87 schreef:

Dat is onzin. Ten eerste MOET je niet het hele jaar door wedstrijden rijden, ten tweede ken ik geeneen paard die na een maandje vakantie echt achterstand heeft opgelopen. Moet je hem niet alleen op stal laten staan natuurlijk... Mijn ervarig is dat het 10 minuten duurt voordat je hem weer op de rail hebt, en de vooruitgang daarna is enorm, gaat veel harder als dat je hem geen vakantie zou hebben gegeven, gewoon omdat ze weer lekker fris in de kop zijn.

Onze eigen sportpony's (hackney's) krijgen van oktober tot februari vakantie, en dan pakken we de training weer rustig op, om vervolgens vanaf april weer wedstrijden te rijden. Van april tot september hebben we dan zo'n 50(!) wedstrijden.

Dit is geen onzin...mijn paard staat gewoon elke dag op wei 7 uur dus hij heeft elke dag al vakantie...en mijn paard is dus wel na een week al veel kwijt...niet alle paarden zijn hetzelfde.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:02

Margreet schreef:
Iedere zomer als ik zelf op vakantie ga, gaat hij ook een maand dag en nacht het land op zonder bereden te worden.

Mijn ervaring is dat het gewoon weer opstappen en wegrijden is, ze vergeten echt niks van wat ze geleerd hebben in zo'n maand en ook het spier-/conditieverlies is niet noemenswaardig. Vaak gaat het zelfs juist beter na zo'n rustperiode, weer lekker fris tussen de oren!

Mee eens. Ik werk altijd 60 uur p.w. in de zomer en rijdt mijn paard dan niet, staat lekker op het land. Na het 2e jaar heb ik in een enorme dip gezeten voor de zomer. Kon alleen maar steigeren en wilde geen hoek normaal nemen. Na deze "vakantie" is die totaal omgeslagen en nu kan ik er alles mee in de bak!! Doet hem toch wel goed Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:35

m'n sportpaard krijgt in juli een maand vakantie. Dan gaat hij met de rest een maand de wei op om tussen het wedstrijdseizoen op te laden. Dan heb ik ook de tijd om op vakantie te gaan Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:02

Die van mij krijgt ook vakantie als ik op vakantie ga. Ik ga een keer of drie per jaar op vakantie. In de zomer drie weken en in november een of twee week en in februari een week. Alleen stap ik niet zo maar op en rijd er mee weg. Hij heeft last van singeldwang dus ik longeer hem eerst goed met zadel op voordat ik er zelf op stap. Het eerste jaar dat ik hem had heeft hij me er een keer of 5 afgegooid. Maar eerst longeren werkt goed. Als ik er eenmaal op zit duurt het een minuut of 10 voor hij weer wat los is en soms loopt hij beter dan voor zijn vakantie. Dus ik merk wel dat het hem goed doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:09

Lisjuh87 schreef:
Dit is geen onzin...mijn paard staat gewoon elke dag op wei 7 uur dus hij heeft elke dag al vakantie...en mijn paard is dus wel na een week al veel kwijt...niet alle paarden zijn hetzelfde.

Ik zit ook 15 uur per dag niet op mijn werk........heb ik dan ook elke dag vakantie?

Oke, niet ieder paard is hetzelfde, misschien heb je voor een vakantie van 2 weken bij jouw paard weer 2 weken nodig voor de spieren. Maar is het zo'n ramp om een maand geen wedstrijden te rijden? Het zou mij dus absoluut niet weerhouden om mijn paard een maandje vakantie te geven. Ga zelf eens 52 weken per jaar werken.....hoe afgestopd word je dan?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:22

ligt er ook aan wat voor paard je hebt!!
ik heb 2 totaal verschillende paarden staan!! lopen beide (veel) in de sport. die ene heeft zijn beweging gewoon nodig, anders ontploft die. hij staat dan wel buiten, maar echte vakanties krijgt hij niet!maar dit betekent niet dat hij alleen maar aan het werk moet hoor. lekkere ontspanne buitenritjes zijn ook wel lekker

die ander, staat soms een weekie stil, maar dat is meer omdat ik dan geen tijd heb.

mijn pony heb ik ongeveer 3 maand niet gestart, wel gewon rustig thuis gereden!! dat deed hem overigens heel erg goed!! maar dit zou ik bv niet met het 1e paard hoeven te proberen! Haha!

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:39

Mijn paard heeft vroeger jachten gelopen, die had dan 's zomers buiten het jachtseizoen vakantie op de wei, een paar maanden per jaar dus, voor zover ik weet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:04

Memuska heeft zo goed als altijd vakantie, omdat ze met pensioen is. De anderen krijgen geen vakantie. Ze hebben elk wel een dagje dat ze niet hoeven te werken, maar wel losgelaten worden in de bak of in de wei.