Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wkoekoek schreef:Dit vroeg ik me af... In de drafsport is het normaal om je paard op rust te zetten, 1 of meerdere keren per jaar. Wij hebben twee koerspaarden, eentje heeft als tweejarige gekoerst, is op rust gegaan, heeft weer gekoerst (toen 3), op rust gegaan en koerst a.s. zaterdag voor het eerst weer sinds 5 maanden (nu 4 jaar). Ons andere koerspaard heeft niet als tweejarige gekoerst, als drie/4 jarige wel, is tussendoor nog een keer thuis gekomen en nadat ie van de zomer heeft gekoerst nu weer thuis op rust.
Ik hoor dit eigenlijk nooit van andere takken van de sport... Hoe zit het bij jullie? Krijgen jullie paard/pony wel eens een paar maanden vakantie om de rest van de tijd weer goed te kunnen presteren?
Lisjuh87 schreef:Als 2 jarige al een koerslopen??????
Nouja zal ik maar neit op in gaan...mijn paard krijg maar afentoe een weekje vakantie als ik zelf op vakantie ga anders maar 1 dag per week...moet de spieren goed bezig houden en dressuur wedstrijden zijn hele jaar door dus kan moeilijk paar maanden stil zetten en dan weer op pakken dat gaat neit zo makkelijk dan zijn de spieren slapper geworden en moet je je paard weer op de rails krijgen...Als ik mijn paard nu stil ga zetten een paar maanden moet ik weer bij terug afaan beginnen en denk dat ie dan de box uitspringt hij wil veelste graag werken

. Ik rijd hem niet zo vaak meer wegens tijdgebrek Neonlight schreef:Lisjuh87 schreef:Als 2 jarige al een koerslopen??????
Nouja zal ik maar neit op in gaan...mijn paard krijg maar afentoe een weekje vakantie als ik zelf op vakantie ga anders maar 1 dag per week...moet de spieren goed bezig houden en dressuur wedstrijden zijn hele jaar door dus kan moeilijk paar maanden stil zetten en dan weer op pakken dat gaat neit zo makkelijk dan zijn de spieren slapper geworden en moet je je paard weer op de rails krijgen...Als ik mijn paard nu stil ga zetten een paar maanden moet ik weer bij terug afaan beginnen en denk dat ie dan de box uitspringt hij wil veelste graag werken
Dat is onzin. Ten eerste MOET je niet het hele jaar door wedstrijden rijden, ten tweede ken ik geeneen paard die na een maandje vakantie echt achterstand heeft opgelopen. Moet je hem niet alleen op stal laten staan natuurlijk... Mijn ervarig is dat het 10 minuten duurt voordat je hem weer op de rail hebt, en de vooruitgang daarna is enorm, gaat veel harder als dat je hem geen vakantie zou hebben gegeven, gewoon omdat ze weer lekker fris in de kop zijn.
Onze eigen sportpony's (hackney's) krijgen van oktober tot februari vakantie, en dan pakken we de training weer rustig op, om vervolgens vanaf april weer wedstrijden te rijden. Van april tot september hebben we dan zo'n 50(!) wedstrijden.
Margreet schreef:Iedere zomer als ik zelf op vakantie ga, gaat hij ook een maand dag en nacht het land op zonder bereden te worden.
Mijn ervaring is dat het gewoon weer opstappen en wegrijden is, ze vergeten echt niks van wat ze geleerd hebben in zo'n maand en ook het spier-/conditieverlies is niet noemenswaardig. Vaak gaat het zelfs juist beter na zo'n rustperiode, weer lekker fris tussen de oren!
Lisjuh87 schreef:Dit is geen onzin...mijn paard staat gewoon elke dag op wei 7 uur dus hij heeft elke dag al vakantie...en mijn paard is dus wel na een week al veel kwijt...niet alle paarden zijn hetzelfde.