(4-jarige) Hoe vaak rijd jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(4-jarige) Hoe vaak rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:24

Lucky wordt in Maart 4 en wil het rijden eigenlijk wel een beetje gaan opvoeren. Ik rijd nu zo`n 2 a 3 keer per week en longeer eigenlijk niet zo vaak Bloos Hij is niet braaf met longeren (rent gewoon weg) en heb vaak geen tijd/zin om een bakje uit te zetten om te longeren. Ik moet zeggen als het beter weer is maakt het mij niets uit maar met dat sombere weer ga ik liever rijden.
Ik longeer nu zo`n 1 keer per week en rijden doen we 2 a 3 keer per week Knipoog

Maar ik wil het dus eigenlijk wel gaan opvoeren moet ik dan gewoon langer gaan rijden (rijd nu een halfuur) of vaker? Of allebei..?
Hoe doen jullie dat? of hoef ik het helemaal niet op te voeren, dat we het gewoon zo houden..

Kom maar op..

Revanches

Re: (4-jarige) Hoe vaak rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:34

wij hebben ook een bijna 4 jarige thuis en rijden deze als het gewoon normaal weer is 4x in de week.met normaal weer bedoel ik wel,dat je fatsoenlijk in de bak rijden kunt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:37

meiske16 schreef:
wij hebben ook een bijna 4 jarige thuis en rijden deze als het gewoon normaal weer is 4x in de week.met normaal weer bedoel ik wel,dat je fatsoenlijk in de bak rijden kunt Knipoog

en hoelang dan?

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:41

mijn zusje heeft toen ze 4 was een jaar op de manege gezeten, ze hadden daar alleen niet echt geschikte pony's, nu krijgt ze privé les aan huis op haar eigen shet, ze is nu 7!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:42

Tozalin schreef:
mijn zusje heeft toen ze 4 was een jaar op de manege gezeten, ze hadden daar alleen niet echt geschikte pony's, nu krijgt ze privé les aan huis op haar eigen shet, ze is nu 7!

ik denk dat je de vraag niet goed begrijpt ik heb het over 4 jarige paarden Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:46

Het gaat om een 4-jarig paard! Niet om een meisje! Tong uitsteken
Maar bij ons op de manege staan 2 vierjarige, en die lopen elke dag,
op zondag na, een uur in de les. Soms zelfs 2 uur! Ach gut

Ik denk dat je wel 4/5x per week kunt rijden hoor! Lachen
En dan met wat afwisseling erbij natuurlijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:57

Luckey schreef:
meiske16 schreef:

en hoelang dan?

gewoon ff een goed halfuurtje
maar gaat het zo goed,bijv. rond 20min al dan werk je al langzaam af...

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:58

Luckey schreef:
meiske16 schreef:

en hoelang dan?

Toen mijn paarden vier waren, werden ze 6 dagen in de week gewerkt ongeveer 30 tot 45 minuten. Daarvan twee dagen longeren, drie dagen dressuurmatig trainen en één dag springoefeningen of naar buiten. Op de rustdag wel 20 minuten stappen. En dan met name training die gericht is op spieropbouw, conditie en buigzaamheid.
Mijn jonge paard wordt mei dit jaar twee en komt dan uit de kudde naar huis. Die gaat ook direct in training, natuurlijk niet meteen rijden. Maar die wordt straks om de dag gewerkt vanaf mei.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:34

Rashida is nu ong 4/5.. Wij rijden haar vaak 5 keer per week, want ze heeft teveel energie..ANdere twee dagen gaat ze in de stapmolen of los.. Of longeren..

Ik denk dat het ook per paard ligt hoe vaak en hoe lang je hem/haar moet rijden..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:52

oja Bloos
helpie, ja, ik slaap bijna!! Slapen
helemaal nie goed gelezen!
goed smoesje!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:10

een makkelijke rekensom Clown

3 jarige =3 dagen per week rijden
4 jarige =4 dagen per week rijden
5 jarige =5 dagen per week rijden
6 jaar en ouder =6 dagen per week rijden

ik rijd ze nooit langer dan 3 kwartier tot een uur met veel stappen tussendoor (tenzij ik een buitenrit maak)
met een 3 jarige begin ik met 20 min.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:26

Mijn 4 jarige rijd ik nu 3 soms 4x per week een half uur (als ie stout is langer Tong uitsteken )
Longeer 1x per week en 1x per week ga ik naar buiten.

Hij heeft 1 á 2 dagen rust per week (ligt ook aan het weer, hoe die zich gedraagd, hoe ik mij voel en hoeveel tijd ik heb Haha! )

Zomers heeft hij standaart 2 rustdagen per week, lekker in de wei niks doen...overigens krijgt hij in de zomer minimaal een maand volledige rust, dus gewoon alleen op de wei, af en toe een poetstbeurt, wandelingetje en verder niets.

Lekker vakantie Cool

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:27

Hoihoi, zal ik ook eens reageren? Knipoog

Par is nu 4 en een half, en wordt vanaf haar 3 en een half iets van 5 keer per week gereden, in het begin een half uur incl. in en uit stappen en ondertussen verschilt het.

Als ze braaf is zijn we binnen een half uur klaar, als alles in 1 keer lukt waarom moeilijk doen dan toch?

Als ze moeite met iets heeft of gewoon dwars is gaan we nog wat langer door, maar dat heeft ze ondertussen ook door dus doet meestal braaf haar rondes en we rijden nu dus zo'n 5 keer in de week, gemiddeld een half uur tot 45 minuten met uitschieters tot een klein uur onder normale omstandigheden, longeren een keer en doen de andere dag losrennen of vrijspringen, waar we zin in hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:31

Ik vind dat je ook moet kijken per paard wat hij aankan en wat niet...mijn pony is bijvb nog veel meer 'baby' dan Par van Sily Lachen

Ook ben ik Levi met 4 jaar pas gaan rijden en Sily met Par al toen ze 3 jaar was.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:07

mijn drachtige pony wordt in juni 5jr

ik heb haar 6,5mnd,en ze is 7,5mnd onder zadel

wij rijden elke dag,in het weekend soms 2,5 uur op de buitenrit en doordeweek 45min in de bak.

als ze niet gereden wordt longeren we haar.

helemaal nu ze drachtig is,gaan we meer longeren.

en ze heeft daar helemaal geen moeite mee,in de bak wordt er veel grondwerk gedaan.
leren halthouden,achteruit,keertwendingen enz en buiten draven we lekkere stukken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:13

Met mijn fjord reed ik toen hij 3.5 was. 3 a 4 per week 20 min. soms iets langer.
De rest van de dagen stond hij op het land en soms longeerde ik hem nog een dag of ging ik lekker wandelen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:20

Het is een beetje afhankelijk van het weer en de wedstrijden. Als het slecht weer is rij ik 3 of 4 keer per week. En dan nog 1 of 2 keer per week longeren. Bij goed weer ( droge bak) rij ik meer en longeer minder.
Paard wordt minimaal 1 x per week gelongeerd en staat minimaal 1 dag stil.
Op les rij ik een uur. Thuis denk ik 20 to 25 minuten.
Paard is nu 4.
Ik ben wel van mening dat je beter een paard iedere dag even kan pakken 20 minuten ofzo. Dan om de dag en dan langer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:55

Het hangt bij mij ook van het weer af, ik heb nl. niet de luxe van een binnenbak..

Ik denk dat ik het ga verhogen na 4 a 5 keer per week inclusief longeren, bedankt voor jullie reacties. Dacht nl. dat ik te snel ging met rijden maar aan de reacties te lezen valt het hartstikke mee Knipoog

Wat het rijden betreft lijkt Lucky denk ik een beetje op Par van Sily stronteigenwijs Clown Ach dat houdt het rijden iedere keer weer spannend..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:04

Je kan hem makkelijk een keer of 4/5 rijden en dan gewoon ongeveer een halfuurtje ja.

Ik denk dat regelmaat met niet te lange duur of intensiteit dat dat beter is dan 3x bijv driekwartier/uur rijden.

De mijne reed ik ook gewoon relaxed een keer of 4/5 volgens mij.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:08

Serval word in mei 5 jr (volgens richtlijnen KNHS verjaren de paarden elke 1ste van de 1ste maand). Haar rijd ik nu 5 x p.w. en 2 x p.w. is het of longeren of aan de hand mee (naast de fiets of lopend). Dat heb ik rustig aan opgebouwd. Als 3 jarige begonnen en naarmate de tijd vorderde gaf ze zelf aan of ze het aankon of niet als ik de tijden en frequentie van het rijden ging vermeerderen. Gewoon alert blijven op je paard en dan zul je merken dat deze vanzelf aangeeft of je er een schepje op of af moet doen. Succes !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:29

Luckey schreef:
Wat het rijden betreft lijkt Lucky denk ik een beetje op Par van Sily stronteigenwijs Clown Ach dat houdt het rijden iedere keer weer spannend..

En hij is nu 4?
Dan wens ik je alvast sterkte de aankomende tijd Haha!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:20

Ik reed mijn 4-jarige 6 dagen in de week. Nooit gemerkt dat het te zwaar was, had elke week 2 keer les van ervaren mensen en ze had een topconditie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:45

Sily schreef:
Luckey schreef:

En hij is nu 4?
Dan wens ik je alvast sterkte de aankomende tijd Haha!

Hij word in maart 4.. Knipoog Ben me mentaal al aan het voorbereiden..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:57

Mijn paard is 2 februari 5 jaar geworden. Maar (ook) toen hij 4 was reed ik 'm 5 á 6 keer in de week. Gemiddeld een half uur per keer en ik zorg voor zoveel mogelijk afwisseling (is voor zowel jong als oud belangrijk trouwens).

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:05

Mijn pony is 4, en die rijd ik 4 a 5 keer in de week, de rest longeren. Hij staat per week 1 dag stil, maar dan gaat die half uurtje/uurtje het land in!