discussievraag:goed paard=wedstrijd rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

discussievraag:goed paard=wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:04

Ik wilde naar aanleiding van een discussie die ik onlangs met iemand had,hier eens dezelfde vraag stellen.

Hoe denken jullie over recreatieruiters,met een goed paard onder hun kont?
Dan bedoel ik dus een paard met een bekende vader/moederlijn,die ook best dressuurmatig goed zou kunnen presteren

(ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken...) Blond

Ikzelf vind,dat je zelf moet weten wat voor een paard je koopt.
Als je toevallig verliefd wordt op een lieve,mooie en goedbewegende Gribaldi(ik geef maar een gooi hoor)maar geen wedstrijden wilt rijden,dan hoeft dat toch niet?
Als je maar plezier hebt in je rijden. Haha!

De tegenpartij vond,dat je als recreatief rijder op deze manier een""te goed""paard hebt voor wat jij er mee van plan bent.Zij vond dus,dat dit soort paarden het beste uitkomen in de sportwereld en niet gewoon tijdens een lekkere buitenrit of zelf dressuur rijden. >;)

Misschien een beetje vaag,maar wat vinden jullie?
dressuur rijden met zo een paard,of doen wat je zelf lekker vindt ookal is het een"sportpaard"

sarahlou

Re: discussievraag:goed paard=wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:13

Ik vind dat het niet uitmaakt. Zolang je plezier hebt in wat je doet, en je paard er ook plezier in heeft. Sommige paarden vinden het niet leuk of uitdagend genoeg om alleen maar buiten te rijden en een ander paard heeft weer geen zin in wedstijden. Dus je moet wel een paard hebben wat aansluit bij wat je doet, en dat hoeft niet bepaald te worden door de papieren en talent van het paard maar door de instelling van het beestje.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:14

Wat onzinnig, of een paard ooit te goed kan zijn om buiten te rijden! Gestoord Ik ben het helemaal met je eens natuurlijk. Het zou wat moois zijn.
Stel je wordt als geweldig dressuurpaard geboren, dan heb je maar wat mazzel als je bij een eigenaar komt die veel buiten rijdt en plezier met zijn/haar paard beleefd. Een paard is nooit te goed om alleen maar recreatief mee te rijden. Of om alleen maar paard te zijn.

Iemand die een stikduur paard koopt en daar alleen recreatief mee wil rijden, moet dat helemaal zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:15

lekker rijden wat je zelf graag wilt.

Mijn paard kan ook veel beter springen dan dat ik kan.
Er waren ook mensen die het zonde vonden hem niet te verkopen, zodat het paard kon laten zien wat voor capaciteiten hij had.

mijn vraag is dan direct, wil het paard die capaciteiten laten zien, of de mens?

En ik ben blij dat ik hem nu nog steeds heb.
Want een fijner paard is er voor mij niet Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:30

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens!

Een paard wordt niet ongelukkig omdat zijn talenten niet worden benut. En het is inderdaad maar de vraag of een talentvol paard het altijd leuk vind om wedstrijden te rijden.
Het is vooral afhankelijk van de ruiter of het paard gelukkig is: een recreatiepaard kan het ontzettend getroffen hebben met een ruiter die afwisselend bezig en veel tijd in z'n paard steekt, terwijl het ook de pech kan hebben door bij een 'weekendruiter' terecht te komen die alleen in het weekend buitenritten maakt, terwijl het paard de rest van de week op stal staat weg te kwijnen.

Kortom: het is niet het hoge rijniveau (of wedstrijd) die het paard gelukkig maakt maar juist afwisselend 'werk' en fijne kameraden (zowel mens als paard)!!

Haha! Sorry lang verhaal, had inderdaad korter gekund Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:31

Onzin. Je moet doen met je paard wat je leuk vind zolang je maar van hem vraagt wat hij aankan. Dus een heel goed paard kan echt wel als recratie paard gebruikt worden.
Er zijn ook best wat mensen die zeggen dat ik mijn paard in rentraining moet doen omdat hij heel hard kan. Maar mooi niet, laat mij maar lekker lol met hem hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:33

nee kan met niet voorstellen dat een paard het ook maar een beetje erg vind als zijn capaciteiten niet helemaal benut worden.
Kan me eerder voorstellen dat een paard het erg vind als hij boven zijn capaciteiten moet presteren

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:34

Ook een recreatie ruiter rijdt veel lekkerder op een goed bewegend paard dan op een minder goed bewegend paard, dus ik zou niet weten waarom een dergelijk paard alleen maar voor wedstrijdruiters zou zijn weggelegd Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:42

pol013 schreef:
nee kan met niet voorstellen dat een paard het ook maar een beetje erg vind als zijn capaciteiten niet helemaal benut worden.
Kan me eerder voorstellen dat een paard het erg vind als hij boven zijn capaciteiten moet presteren

ben ik het helemaal mee eens Ja

ken alleen wel een fokker die zn paarden graag in de sport wil zien, die ze dus niet verkoopt aan iemand waarvan die bij voorbaat al weet dat t paard dan niet in de sport terecht komt...is zijn goed recht vind ik!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:48

je kunt best met een goed paard recreatie rijden... maar met een heel slecht paard (met veel gebreken etc.) geen wedstrijden op hoog niveau doen... je kunt best een goed paard kopen en daar dan zelf recreatief mee gaan rijden maar hij had ook bij iemand anders kunnen zijn en het hoog geschopt hebben in de sport... het maakt niet uit wat je doet met een paard als het zich maar goed voelt toch? en helemaal mee eens... een paard wil zelf misschien zijn talent niet laten zien maar de mens... een paard geeft er niet om of hij dik wordt, als hij maar lekker kan eten, een paard geeft er niet om of hij recreatief bereden wordt, als het maar liefde en een goede baas heeft Bloos

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:09

Ik ben dus zo iemand... Ik heb een redelijk talentvolle sportpony, maar ik rij er recreatief mee. Ik heb geen zin in wedstrijden rijden.
Voor het paard maakt het niet uit of hij zn hele leven simpele recreatieknol blijft, of dat hij ZZ dressuur wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:21

Ik vind inderdaad ook dat het vaak de verwachting van de mens,en zijn wil om te presteren is,die maakt dat een paard een sportpaard wordt.
Ikzelf ben geen wedstrijdruiter overigens,al zal dit ooit weleens komen(als ik genoeg tijd heb en een trailer en alles)dus tot nu toe rijd ik lekker voor mezelf.
wel goede les en alles,maar niet gericht op de wedstrijd. Knipoog

Ik vind het ook belangrijk dat een paard gelukkig is,en mijn inziens maakt het ook niets uit hoe hij dat wordt.