bitloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balli

bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 16:48

ik zit er nu toch echt over te denken om zonder bit te gaan rijden. dit omdat ik toch heb idee heb dat mijn verzorgpaardje echt veel meer ontspannen is (wat geen overbodige luxe is Haha! ).
hebben jullie ideeën? op heb bit reageerde ze eigenlijk zo goed als niet meer.
ik ben van plan om zelf iets te gaan maken (soort van touwhalster) of hebben jullie nog andere ideeën?

Lenneke_

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:27

Touwhalster is wel handig. Ik rij ook heel vaak met een gewoon halster en een touwtje eraan.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:41

kheb vandaag met een halstertouwtje zeg maar een soort van halster gemaakt, en als ie echt op haar neus blijft "liggen" reageert ze goed, maar zosnel hij wat omhoog schuift komt ze eronder uit....
dus ik ben bang dat een touwhalster te los zit en ze er dus onderuit komt....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:03

Kan je hem dan niet wat strakker doen?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:42

Anouar15 schreef:
Kan je hem dan niet wat strakker doen?

nope... wil niet... alleen verstelbaar achter de oren:(....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:40

je zou eens op een bosal kunnen gaan rijden, daarmee heb je iets meer in handen als op een halster alleen een bosal is niet goedkoop.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:53

Er zijn verschillende mogenlijkheden, zoals touwhalster, bosal of een hackamore.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:07

ik zou eens kijken of ik misschien van iemand hier uit de buurt zoiets kan lenen om het eens uit te proberen... ik vin het zonde om meteen iets duurs te gaan kopen als het niet werkt...
bedankt voor de reacties!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:49

hoi,
je hebt ook andere bitloze hoofdstellen.
hoeft dus niet perse een hackamore te zijn.
ik rijd er met 1 die heeft een hele brede zacht gevoerde neusriem en onder de kin loopt het gekruist voor de teugels.
net als die van emiel voest.
mijn paard reageert hier super op.
luistert goed, veel controle,paard is een stuk ontspannender en erg makkelijk en toch vriendelijk.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 11:46

zou iemand mij kunnen vertellen wat een bitloos hoofdstel (hackamore of zo'n ander hoofdstel of nóg andere ideeën) kosten???
de touwtjes werken wel beter als bit, maar optimaail is 't niet Tong uitsteken het schuift te veel Ach gut
alvast bedankt!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:45

in de BIT van deze maand staat een heel artikel over bitloos rijden !!!
over de verschillende soorten en de voor en nadelen!
misschien een tip??

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:43

hej bedankt!
ik zou 's kijken of ze die op de bieb hebben!
ik heb het boek optoming voor mijn paard ook gelezen, heel interessant, maar heel erg tegenstrijdig met wat ik altijd hoor...=S

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:08

Ik heb zelf een combinatie tussen een touwhalster en bitless bridle (dat gekruiste geval) gemaakt , wil nog een hele uitleg plaatsen op het internet zodat mensen die zelf kunnen knopen , zie www.cross-rope-bridle.com Lachen

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 08:50

pmarena schreef:
Ik heb zelf een combinatie tussen een touwhalster en bitless bridle (dat gekruiste geval) gemaakt , wil nog een hele uitleg plaatsen op het internet zodat mensen die zelf kunnen knopen , zie www.cross-rope-bridle.com Lachen

maak je die zelf?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:16

Een hackemore is wel het makkelijkst. Heb je nog wel wat controle.

Ik zal wel even zoeken wat het kost.

Anders kun je mss ook wel effe hier kijken.
www.divoza.nl

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:38

pmarena schreef:

Ziet er toppie uit OK dan! . Hoeveel touw heb je nodig voor cobmaat? Rij ook met eigengeknoopt touwhalster, maar sinds kort Huilen kan ik wel een extra rem gebruiken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:48

Ik ben wel beniewd naar hoe je dat touwhalsterhoofdstel maakt.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:30

Wat voor bit of bitloos hoofdstel je ook gebruikt, of je ermee rijden kan ligt meer aan de voorbereiding dan aan het soort.
De meeste mensen dit met een bitlooshoofdstel rijden zoals een touwhalster of bosal oefenen die van te voren op de grond. Ze leren daar hun paard er al mee stoppen en sturen. Ook dien je je paard als eerste te leren dat hij zijn hoofd inbuigt naar je knie toe als 'noodstop' (niet hup naar je toe trekken, dit is een oefening die je langzaam aanleert)
Verkeerd gebruik van een touwhalster of bosal betekend dat je paard er binnen een korte tijd niet meer mee te rijden is!! (wat natuurlijk ook voor een bit geldt, maar daar kan je hem d.m.v. pijn toch nog laten 'meewerken'.)
Verdiep je daar dus eerst in zou ik zeggen! Ik rijd al 5 jaar bitloos (eerst bosal toen touwhalster) en het is heerlijk voor ruiter en paard Lachen

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:59

ik vraag me eigenlijk al een tijdje af: kan je net zo goed dressuur rijden met een bitloos hoofdstel?
mijn paard wil nogal eens wat uitproberen en haalt wel eens fratsen uit, dus ik denk niet dat het erg geschikt is voor mij :p.. hebben ze eigenlijk gauw in de mot dat je minder controle hebt, of heeft een paard dat helemaal niet door wanneer je hem plots zonder bit gaat rijden?

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:11

pmarena schreef:

Echt geweldig dat is precies wat ik zoek. De punten waar jij tegen aan liep had ik dus ook, dit hoofdstel is een uitkomst. Hoop dat je snel de uitleg erop heb staan, kan niet wachten om er 1 te kunnen knopen.
Bedankt OK dan!
Die moet je ook gaan verkopen Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:13

hamadryada schreef:
ik vraag me eigenlijk al een tijdje af: kan je net zo goed dressuur rijden met een bitloos hoofdstel?
mijn paard wil nogal eens wat uitproberen en haalt wel eens fratsen uit, dus ik denk niet dat het erg geschikt is voor mij :p.. hebben ze eigenlijk gauw in de mot dat je minder controle hebt, of heeft een paard dat helemaal niet door wanneer je hem plots zonder bit gaat rijden?

Dit kan, maar er wordt ook gesprongen zonder bit door sommige ruiters........ (ook in de hogere klasses) Of het fijn is??? Ja, als je paard de overhand neemt, dan wordt je denk ik niet blij

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:21

Ik rijd mijn verzorgpaard de laatste tijd op een touwhalster met leadrope (gewoon de leadrope om de hals en weer aan de sluiting knopen). Simpel en effectief. Het is de bedoeling dat dit paardje meer western wordt gereden maar hij is erg gewend aan constante druk van een pessoabit. Ik wil hem eerst op eigen beentjes laten lopen en dan komt een touwhalster goed uit. Ik vind eigenlijk dat hij veel beter reageert op druk van het halster dan druk van het bit (bijv. bij achterwaarts gaan). Verder heb ik juist meer controle met een halster: in een "noodsituatie" kan hem hem veel makkelijker met 1 teugel stoppen dan met een pessoabit (wat heel raar komt te zitten als je aan 1 teugel trekt). Hopelijk wordt hij dan t.z.t. ook wat gevoeliger voor het bit, zodat ik dat later kan gebruiken voor subtiele hulpen.

Ps: volgens mij is het onzin dat je met een bit meer controle zou hebben over het paard, daar is een bit niet voor. Je kunt een paard wel meer pijn doen met een bit, maar dat vind ik nu niet echt de basis voor lekker paardrijden!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:47

je kan ook gewoon dressuur rijden zonder bit hoor.
misschien ligt het wel aan het soort bitloze hoofdstel wat je gebruikt.
ik heb alleen nog maar met die van mij gereden de zogenaamde emiel voest hoorfdstel.
in principe zullen ze niet erg gauw wat uithalen wat jij niet kan opvangen of corrigeren met een bitloos hoofdstel.
bijvoorbeeld ene paard kan een bit vastpakken dan kan je niks meer of hij kan met z'n hoofd heel erg omhoog gaan dan kun je oo kniet veel meer.
en het achter het bit gaan lopen ook dan kun je niet veel meer.
dit zijn dus dingen waar je nu geen last meer van hebt.
dus het rijden word ook prettiger.
en ze reageren over het algemeen erg goed op de druk op de neus dus ook stoppen is geen probleem.
mijn paard vind het juist fijner.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:05

pmarena schreef:

wat ik ook al heb gemailt maar voor de andere mensen: het is gelukt om aan de hand van het plaatje eentje te maken... ik moet alleen nog even ander touw kopen, want ik heb nu klimtouw van mijn broer "geleend" Knipoog .
dit is dus ook precies wat ik zoek... ik ga het meteen uitproberen als de sneeuw weg is en de grond weer zacht is....=D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:40

Smookey schreef:
pmarena schreef:

Echt geweldig dat is precies wat ik zoek. De punten waar jij tegen aan liep had ik dus ook, dit hoofdstel is een uitkomst. Hoop dat je snel de uitleg erop heb staan, kan niet wachten om er 1 te kunnen knopen.
Bedankt OK dan!
Die moet je ook gaan verkopen Knipoog

Hihihi , nee hoor die zal ik niet gaan verkopen , ik heb er echt geen tijd voor om die dingen te gaan knopen.... en elk paardenhoofd is anders dus je kunt het het beste direct om het hoofd van je eigen paardje knopen zodat alles netjes past , de knoopjes mooi uitkomen op het hoofd enzo....

PC heeft mijn site-bouw-programma helemaal leeggehaald dus ik kan nu even niks aanpassen aan de site , moet ik eerst alles weer in gaan voeren van codes enzo. Hoop van het weekend de nieuwe PC eindelijk volop te kunnen gebruiken en dan zal ik alles daar weer op zetten.

Ik heb nog even geen mooi stap-voor-stap knoop instructie met plaatjes erbij , maar hier even gewoon een omschrijving van hoe je het cross-rope-bridle kunt knopen (zie de site voor wat fotootjes ervan) :

Je begint met het touw in een boogje over de neus (op de hoogte waar je dat wilt) te hangen , dan beide kanten tegen elkaar onder het hoofd houden zodat je een (niet te strakke , maar ook niet heel losse) lus om die neus hebt.

Je kunt het beste even de touwtjes met een knijper ofzo bij elkaar houden , tijdelijk , of met een ring die er eigenlijk ook omheen hoort , om het netjes bij elkaar te houden en de remmende werking van een touwhalster te behouden.

Vervolgens knoop je aan elk touwtje een lus onder het punt waar je ze aan elkaar vast hebt geklemd ,
om als hij af is je teugels aan vast te maken.

Het touwtje dat aan de rechterkant (vanuit het paard gezien) van de neus naar beneden komt ,
daarvan hangt dus ook het lusje rechts.

Met dit touwtje gaan we eerst verder.

Het overgebleven stuk touw haal je onder de kaak door (de eerste helft van het kruis dus) en daarvan maak je weer een lusje tegen de LINKERwang van het paard , hier komt de sluiting van het cross rope bridle , net zoals je die hebt bij een touwhalster , hier haal je bij het omdoen van het halstertje de 2 touwtjes die achter de oren langs gaan , doorheen om het geheel vast te knopen.

Als je die lus hebt gemaakt , dan ga je met het overgebleven stuk touw terug naar de zijkant van de lus om de neus. Dit wordt dan het linker "bakstuk" zeg maar , om de "neusriem" op zijn plaats te houden zodat die niet afzakt

Vastknopen aan de linkerzijkant van de "neusriem" en over de neus heen op dezelfde hoogte vastknopen aan de rechterkant , nu heb je een dubbel touwtje over de neus om het daar wat minder dun en scherp te maken

Vanuit dit knoopje aan de rechterzijkant van de "neusriem" maak je het rechter "bakstuk" , ga je naar hetzelfde punt op de wang van het paard maar nu dus aan de RECHTERkant.

Hou het touwtje daar even vast , en pak nu met je andere hand het nog los hangende touwtje dat van het linker lusje onder de kin nog naar beneden hangt.
Hiermee maak je het kruis onder de kaken af , haal het touwtje van de linkerkant van onder de kin vandaan om de kaak heen totdat je bij het touwtje komt dat je al vast had , op de rechterwang.

Knoop deze 2 aan elkaar , en je cross rope bridle is af !

De sliert van 2 touwtjes die je nu overhoudt hoef je alleen nog maar achter de oren langs te halen en vast te knopen aan het lusje aan de linkerkant op de wang.

Let op dat alle afstanden links en rechts tussen de knoopjes symmetrisch zijn.

Dus even lange "bakstukken" ,
de knoopjes aan de zijkanten van de "neusriem" op gelijke hoogte ,
beide touwtjes die samen het kruis vormen moeten even lang zijn...

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is ?

Als je je even goed inleeft in het verhaaltje dan valt het wel mee Knipoog Haha!