Verharing stimuleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Verharing stimuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:45

Het is misschien ook wel een beetje medisch, maar zet het toch maar bij VMR.
Roger heeft dus wat problemen met verharen. Toen ik hem kocht in juli zat hij dik is zijn wintervacht, pas eind oktober ging hij plots verharen naar zijn zomervachtje en begin december zat er al weer een beginnende wintervacht op.
Niet helemaal het goede ritme dus, zijn vorige eigenaren hadden hem ook een keer geschoren dus dat helpt ook niet echt om zijn natuurlijke ritme te krijgen.

Jonge paarden hebben er wel vaker wat moeite mee , maar hij is nu 2,5 jaar, dan zou het toch al wel goed moeten gaan. Ik probeer hem zo natuurlijk mogenlijk te houden en zelf zijn ritme weer te laten vinden, maar dat wil nog niet echt lukken. De meeste paarden zijn nu toch al weer begonnen met verharen, maar bij Roger gaat er nog geen haartje los.
Ik ga hem zeker niet scheren, maar wil ook niet dat hij van de zomer weer in zijn wintervacht loopt.

Zou ik op de een of andere manier zijn veharing kunnen "opwekken"? Hij krijgt al wat extra muesli met wat zonnebloemolie en heeft een vitamine spuit gekregen. Zou dat genoeg zijn, of kan ik nog wat doen?

IJskonijn

Re: Verharing stimuleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:53

Lijnzaad!!! Kant-en-klaar olie of zelf koken.
Verder: veel aandacht, geduld en liefde.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:57

Mijn Haf verhaart als een gek en mijn Merens laat zijn haar gewoon zitten hoor!

Geen zorgen om maken.

In het voorjaar als de haren er echt af moeten wil het flink helpen om lijzaad olie over het voer te doen, of lijnzaadjes te koken en hier slobber van te maken. Vinden ze ook nog eens heerlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:26

Verharing stimuleren kun je door het licht op stal langer aan te laten. Lijnzaad helpt idd ook om hem sneller door zijn haar heen te helpen. Maar de vacht laat daar niet sneller door los. Het is niet de temperatuur die de verharing veroorzaakt (of de aanmaak van de wintervacht stimuleerd) maar het lengen en korten van de dagen.
Dus als je paard in een donkere box staat gaat het langer duren voordat hij gaat verharen.

Paarden die niet goed in hun vel zitten of ziek zijn kunnen ook langer in het haar blijven zitten. En dat is onafhankelijk van de leeftijd.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:36

ik heb gisteren nog dezelfde vraag gesteld aan mijn da omdat mijn jongste ruin ook niet goed verhaard !

zijn advies was gekookt lijnzaad !

een handvol lijnzaad koken tot er een pap ontstaat en daarvan 1 soeplepel per dag onder zijn voer ! het gekookte lijnzaad kan je 5 dagen bewaren in de koelkast !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:37

oeps !!! verhaart is natuurlijk met een t !

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:45

Dat is een heel goede tip Shana, krijgen we allemaal gratis Da advies Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 13:45

Ik weet dat het voornamelijk met het lengen van de dagen te maken heeft. Roger staat altijd buiten (met inloopstal) dus dat krijgt hij gewoon mee van moedertje natuur. Eli, die precies hetzelfde wordt gehouden, is al ruim een maand bezig met verharen.

Hij heeft wel wat last van zijn gebit (daar komt de DA maandag voor) maar verder is hij helemaal gezond. Vacht ziet er verder ook gewoon glanzend uit en hij is levendig genoeg Haha!
Ik hoop dat het snel komen gaat, maar ik zie het in gedachte al voor me dat hij weer heel de zomer met deze vacht loopt en dan in oktober opeens kaal is.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:49

Sedochol is ook goed voor het verharen, gewoon te verkrijgen bij de apotheker. Is wel vrij prijzig: 10Euro en een beetje voor een halve liter.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:54

ik heb ook een vraagje Haha!
Kun je lijnzaad ook in de supermarkt en/of drogist kopen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:12

Cassidy schreef:
Verharing stimuleren kun je door het licht op stal langer aan te laten.

Dan moet je wel goed licht hebben. Dus 1 peertje in een stal is niet voldoende. 2 goede TL-buizen erboven werkt wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:27

dieneke schreef:

Lijnzaad kun je gewoon bij de dierenspeciaalzaak kopen hoor, en dan op de afdeling voor het vogelvoer (kies dan wel een 5 kilo zak). Of bij de groothandel. De supermarkt zou ik niet doen, daar betaal je je scheel voor dat kleine beetje dat je krijgt.

Je kunt ook olie geven. De olie kun je krijgen bij de Paardendrogist of de Agradi. Maak niet de fout om lijnzaadolie te kopen bij een winkel voor kunstbenodigheden (lijnzaadolie is ook bestand van olieverf voor kunstenaars) want daar zit vaak terpentijn doorheen en dat is niet gezond.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:42

okeej, dankjewel!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:25

Cassidy schreef:
dieneke schreef:

Lijnzaad kun je gewoon bij de dierenspeciaalzaak kopen hoor, en dan op de afdeling voor het vogelvoer (kies dan wel een 5 kilo zak). Of bij de groothandel. De supermarkt zou ik niet doen, daar betaal je je scheel voor dat kleine beetje dat je krijgt.

Je kunt ook olie geven. De olie kun je krijgen bij de Paardendrogist of de Agradi. Maak niet de fout om lijnzaadolie te kopen bij een winkel voor kunstbenodigheden (lijnzaadolie is ook bestand van olieverf voor kunstenaars) want daar zit vaak terpentijn doorheen en dat is niet gezond.

Ik eet het zelf ook wel eens, lijnzaadjes en heb altijd een zakje van Zonnatura in huis, gewoon gekocht bij de Dirk. Is helemaal niet zo duur. Ik gooi altijd in het weekeinde een kopje lijnzaadjes in de pan, om te koken en daar maak ik slobber van.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:18

Uhm ik zou nog even wachten in februari kan het echt nog heel koud worden! Mijn paarden laten ook nog niks los hoor en daar ben ik best blij om omdat die temeratuur zo sterk wisseld...komende weken gaat het nog vaak vriezen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:38

ik heb niet alles gelezen, maar geven van zeewier door het voer is heel goed voor de vacht.
ook biergist( tabletten kun je kopen bij de drogist) helpt ook.
verder denk ik een vitamine kuurtje geven.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:11

..wij geven een paard Opkikker van de paardendrogist, dit help juist ook door die moeilijke periode heen, Dim bleeft er lang over doen voordat ie echt alles kwijt was en dit helpt er echt goed bij!(en gelijk extra vitamientjes)...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:16

Mijn paard zit ook niet echt mooi in haar vacht doordat ze ziek is geweest van de winter en veel medicijnen heeft gehad...

Ik geef haar nu een paar dagen in de week slobber met een flinke hand gekookt lijnzaad erin (kun je hier kopen bij de winkel waar ze paardenvoer verkopen) en door haar gewone voer krijgt ze elke dag een scheutje sla-/zonnebloemolie.

Ze heeft ook pas een vitaminespuit gehad en nu geef ik Max-H door het voer...

Ze begint nu eindelijk aardig te ruien (anders begint ze al in december...) en ze krijgt weer een beetje glans op haar velletje!

Mijn paard staat trouwens wel onder dekens en is begin okt. geschoren...

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:59

Bij ons verharen de ponies ook nog niet en eigenlijk ben ik er blij om! Het kn hier zo koud zijn soms, ze staan hier overdag buiten en het kan flink stormen over de weilanden.... Daarbij vriest het ook af en toe nog dus ik wacht gewoon nog even af!
Daarbij is moeder natuur ook in de war vanwege het weer, veel dieren en planten hebben het voorjaar al in de bol terwijl het nog hartstikke winter is!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:16

Zodra ze gaan verharen gooi ik altijd wat olie door het voer, kan even niet meer op de naam komen, maar staat o.a. voor een mooie glanzende vacht.
En idd lijnzaad helpt vaak ook heel goed.
Meestal geef ik ze ook nog een extra vitamine kuurtje mee, maar zobiezo doe ik dat altijd voor en na de winter.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 08:24

Gisteren is de DA geweest voor zijn gebit en ik heb het dus meteen even over zijn vacht gehad.

De DA zei dus dat zo'n eenmalige vitamine spuit niet werkt. Op die manier krijgt het paard eenmalig veel vitamines/mineralen binnen, gebruikt daar wat van en wat teveel is poept hij de volgende dag al uit. Voor de vacht heeft hij langdurig bepaalde vitamines/mineralen nodig die speciaal voor huid en haar werken.
Ik heb nu dus een fles met een suplement gekregen wat speciaal voor dat deel van zijn lichaam iz, waar ik elke dag wat van moet geven.

En nu maar hopen dat dat werkt.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:48

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje. Lekkere dikke wintervacht, maar van de vorige eigenaren kreeg ik mee dat ze erg slecht tot vrijwel niet verhaarde!

Dus ik naar de paardenzaak. Lijnzaadgebeuren bekeken, moest ik ook die zaadjes zelf koken enzo.....ik had het wel gezien. Olie door het voor vond ik niet echt ideaal want dat wordt zo ranzige prut en ze is al een smeerpoets...

Ander idee was speciaal voer. Daar zit alles in; lijnzaad, lijnzaadolie, biergist...etcetc...Het mag ook wat kosten voor 25 kilo betaal je 18 euro!

Ik geef haar een halve schep per dag, ze vind het heerlijk (het stinkt een uur in de wind....erg scherpe mentholgeur) en na 1 week zag ik al resultaat...Helaas is het weer erg wisselvallig, maar gelukkig merk ik dat ze zich er toch aan aanpast.

Haar vacht is nog steeds dik genoeg voor de tijd van het jaar, maar het voer werkt goed. Geen idee hoe het heet, heb het bij een paardenspeciaalzaak gehaald in Brabant.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:18

Mijn pony verhaart gigantisch door de biotine, deze krijgt (of eigenlijk) kreeg zij voor haar hoeven, hielp haar super door de verharing heen!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:54

Het suplement wat ik van de DA gekregen heb bestaat ook voor een groot deel uit biotine idd.