laarzen laten oprekken....helpt dat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

laarzen laten oprekken....helpt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:46

mijn rijlaarzen zitten bovenaan wat strak,zeg maar een beetje erg strak,tot afknellen...nu wil ik ze laten oprekken,maar hoeveel scheelt het??
en hoeveel vergroot het de schacht,als je bijv. kuitmaat 38 hebt,kan het dan opgerekt worden tot kuitmaat 39,dus 1 à 2 cm wijder??

en wat zijn jullie ervaringen van het oprekken???

Revanches

Re: laarzen laten oprekken....helpt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:46

het zijn lederen laarzen trouwens Clown

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:19

Zeker helpt dat. Leer is een natuurproduct en kan best krimpen (het hoeft niet altijd aan je kuitgrootte te liggen als je rijlaars te smal wordt!).

Ik heb het ook laten doen en het is echt een super oplossing. Mn laarzen hebben nog nooit zo lekker gezeten en het kostte me ook nog es niks.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:19

Nee, helpt niet. In het begin heeel even en daarna zijn ze weer net zo krap ik heb ze 2x laten oprekken zonder blijvend resultaat). Er zitten nu ritsen in waardoor ze iets wijder geworden zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 11:24

mmm,de een zegt dat het wel helpt...de ander niet Verward
meer ervaringen gevraagd Vork

btw. ritsen is misschien ook wel een optie,maar ik vind dat zonde van de laarzen Bloos

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:27

Oprekken helpt! Alleen niet voor altijd omdat het leer heel langzaam weer teruggaat naar de oorpspronkelijke maat. Alleen door regelmatig te gebruiken zal de nieuwe vorm langer blijven. Bij een laars met kuit 38 is vaak de afsluiting ongeveer 36. Je kunt dat nameten en bij de schoenmaker aangeven hoeveel cm de laars wijder moet. Uiteraard kan een ruitersportzaak je ook helpen.

Ritsen moet je niet doen als het niet nodig is. De rits wordt het kwetsbaarste punt van je laars. Echt heel veel ruimte win je er niet mee, tenzij de schoenmaker/fabriek er wat meer ruimte tussen zet.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:35

Starbreeze schreef:
Nee, helpt niet. In het begin heeel even en daarna zijn ze weer net zo krap ik heb ze 2x laten oprekken zonder blijvend resultaat). Er zitten nu ritsen in waardoor ze iets wijder geworden zijn.

Ik had precies hetzelfde, als je er dan in de zomer mee rijd, dan krijg je een beetje klamme benen en krimpen ze weer
Idd rits is de beste oplossing, ik wou er ook niet aangeloven, vond het niet mooi, en zonde, maar het is echt een hele opluchting! Na t rijden even rits open zetten heerlijk Lachen
heb nu nieuwe en meteen met rits erin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:38

Ik heb er om die reden wel ritsen in laten zetten.
En dat was voor mij genoeg ruimte extra.
En de ritsen zijn nooit kapot gegaan Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:57

stalleke schreef:
Starbreeze schreef:

Ik had precies hetzelfde, als je er dan in de zomer mee rijd, dan krijg je een beetje klamme benen en krimpen ze weer
Idd rits is de beste oplossing, ik wou er ook niet aangeloven, vond het niet mooi, en zonde, maar het is echt een hele opluchting! Na t rijden even rits open zetten heerlijk Lachen
heb nu nieuwe en meteen met rits erin!

Hahaha, ja ik zat in de auto met mn laarzen, zat er me toch 1 strak!!!! Ik snel tussenstop bij mn ouders gemaakt en mn vader heeft mn been van afsterving kunnen redden zeg maar Haha! Zow, dat deed echt behoorlijk zeer Nagelbijten / Gniffelen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:59

Bij mij hielp het oprekken ook maar tijdelijk.
Inmiddels staan ze alweer een jaar onbruikbaar in de kamer en rijd ik weer met rubber. De schoenmakers/ruitersportzaken hier in de buurt willen/kunnen er geen rits inzetten dus wordt het maar sparen voor nieuwe........

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:59

Haha ja erg is dat he beginnen ze helemaal te tintelen Ach gut

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:04

stalleke schreef:
Haha ja erg is dat he beginnen ze helemaal te tintelen Ach gut

ik had als ik ze uittrok gewoon heel me rijbroek diep in me onderbeen Clown staan Nagelbijten / Gniffelen en krijg kramp als ik ze uittrek...dus vandaar ook de vraag...
al wordt er erg verschillend opgereageerd Scheve mond

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:14

Ik heb leren laarzen met ritsen, maar ze zitten ook vrij krap.
Nou zit er een speciale coating over het leer, dus ik weet niet of je het dan ook kan laten oprekken en kan je het eigenlijk wel laten oprekken als er al een rits in zit?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:17

Nog een mogelijkheid: ik heb aan de binnenkant been, bovenaan, een 'knipje' in het leer laten maken van ongeveer 2 a 3 cm. De schoenmaker heeft daar licht elastisch materiaal ingezet (het lijkt een beetje op breed elastiek). Het kosttte me destijds 10 gulden en het zit al jaren.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:24

Kendra schreef:
Nog een mogelijkheid: ik heb aan de binnenkant been, bovenaan, een 'knipje' in het leer laten maken van ongeveer 2 a 3 cm. De schoenmaker heeft daar licht elastisch materiaal ingezet (het lijkt een beetje op breed elastiek). Het kosttte me destijds 10 gulden en het zit al jaren.

mmm,klinkt wel goed!!!!ik wacht nog ff meer ervaringen af hier... Vork

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:59

Um afvallen? geen lange maar korte sokken aan? je rijbroek net onder de knie afknippen? Knipoog

Ik ken het probleem. Mijn onderbenen waren bijna afgestorven zo strak zaten ze (en zo dik ben ik niet Verward Bloos ). Tegenwoordig passen ze gewoon weer.

Als ik jou was zou ik ze eerst laten oprekken en als dat niet helpt een 'knipje' met elastiek in laten zetten.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:22

Ik heb ze ook op laten rekken en het scheelt ietsjepietsje... Maar net genoeg om er geen tintelende en kloppende benen aan over te houden...

Ik zou ook zeggen: Probeer het gewoon, je kunt er altijd nog een rits (of elastiek) in laten zetten!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:31

miepmiep schreef:
Ik heb ze ook op laten rekken en het scheelt ietsjepietsje... Maar net genoeg om er geen tintelende en kloppende benen aan over te houden...

Ik zou ook zeggen: Probeer het gewoon, je kunt er altijd nog een rits (of elastiek) in laten zetten!

dat is waar!!! ik denk ook dat ik het idd het beste kan proberen ja!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:35

ik heb ze ook op laten rekken, maar dit moet wel goed gebeuren, ik liet het bij de schoenmaker doen en het hielp niets hij maakte ze niet nat.
ik liet het bij de ruitersportzaak doen waar ik werk, hij maakte ze wel nat en ze hebben er een goede week opgezeten, ze zitten nu heerlijk.

en ja ik ken de pijn ook van de afstervende voeten, 1 keer was zo erg, ik denk oh da gaat net doorduwen maar, jaja ik was net 5 min onder weg en ben om gedraait naar huis, zat echt jankend op mijn paard, kon er amper vanaf komen en kon nog net lopen. het heeft toen erg lang geduurt voordat ik ze uit had, daarna was ik gewoon bang om ze nog aan te doen. heb nog een uur op de bank gezeten om bij te komen was echt helemaal van de wap af.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:39

en wat nou als je laarzen te groot zijn geworden doordat je veel bent afgevallen? is er dan ook de mogelijkheid ze kleiner te laten maken of kan je beter nieuwe kopen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:41

LPtjuh schreef:
en wat nou als je laarzen te groot zijn geworden doordat je veel bent afgevallen? is er dan ook de mogelijkheid ze kleiner te laten maken of kan je beter nieuwe kopen?

weer aankomen Vork grapje
ik weet niet,of er wel een mogelijkheid bestaat van kleiner maken....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:46

Als je je laarzen laat oprekken moet dat een blijvend resultaat geven als ze het goed doen. Als ze het goed doen werken ze namelijk niet alleen met een spanner maar ook met een speciale lotion. Dit is een soort leerverslapper, soepelmaker. Daardoor is het resultaat blijvend. Dit spul geeft echter niet bij alle soorten leer hetzelfde resultaat.

Informeer daarom vooraf welk resultaat je kan verwachten.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:49

meiske16 schreef:
LPtjuh schreef:

daar begin ik niet aan, zelfs niet als mijn laarzen van 24 karaat goud waren Clown , ben te blij dat die kilo's er vanaf zijn :d

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:52

LPtjuh schreef:
meiske16 schreef:

daar begin ik niet aan, zelfs niet als mijn laarzen van 24 karaat goud waren Clown , ben te blij dat die kilo's er vanaf zijn :d

ik snap je wel hoor!! het is ook maar een grapje,maar ik denk dat je dan deze laarzen beter in verkoop kunt zetten,en dan sparen voor nieuwe!! Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:58

ik heb mijn laarzen op laten rekken bij van Rijs zadelmakkerij en dat is echt perfect gebeurd, ze blijven dezelfde maat en zijn niet terug in hun oude vorm gegaan..
wel werd ik door hun gewaarschuwd om je laarzen niet vochtig te laten worden, want dan kunnen ze weer krimpen..