welk bit kan ik het beste nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

welk bit kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:59

ik heb een nieuwe pony gekocht, een 4 jarige, en die is erg gevoelig.
poveral, dus ook in de mond. nu zit ik te denken wat voor een bit ik het beste kan nemen.
ze loopt namelijk erg met dr hoofd in de lucht, en ik wil dr graag naar beneden krijgen.
ze heeft nu een erg dikke trens. enkelgebroken, maar dat vind ik nix. ik wil het liefst een dunner bit. wat zouden jullie voor een bit nemen bij een jonge, erg snelle, drukke met zijn hoofd in de lucht lopende pony nemen?

en heeft er iemand ook nog tips voor het voorkomen van singelwondjes????
alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-02-05 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Tenfold

Re: wat kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:06

Citaat:
en heeft er iemand ook nog tips voor het voorkomen van singelwondjes????

Eerst goed laten helen. En vervolgens een goede singel gebruiken. Heel glad aan de binnenkant of een zachte bontsingel. En zorgen dat zowel de singel als je pony op de plaats van je singel heel goed schoon zijn! Singelplaats regelmatig wassen om zand- en zweetresten echt goed te verwijderen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:08

Jij zegt dat de pony overal gevoelig is. Een dunner bitje heeft alleen maar een scherpere inwerking. Ze zal hier misschien nog heftiger op reageren dan op het dikke bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:14

In een gevolig mondje een scherper bit hangen??
logisch hoor Verward

Verder krijg je een paard naar beneden door hem goed te leren reageren op het been, en je handen stil te houden, dus geen gefriemel en niet door een ander bit.
Want aan de teugel gaan heeft totaal niks te maken met wat jij met je handen uitspookt.
En zoalng je dat nog niet weet, laat maar lekker dat hoofd omhoog.
En stop je geld in les ipv aan andere bitten.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:16

Citaat:

Dat is nog eens goed advies!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:18

Laat het gebit eend nakijken. Als hij vier jaar is, is hij volop aan het wisselen. Waarschijnlijk helpt een tandarts behandeling veel beter dan een ander bit.

Singelswonden kunnen soms voorkomen worden door na het aansingelen de voorbenen naar voren en omhoog te tillen. Hierdoor zit het vel achter de ellebogen niet gerimpeld onder de singel. Verder een zachte singel, gelsingelhoes of bontje erom.

Oja en een goed passend zadel dat niet schuift, gebruiken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:23

Fredt schreef:
Jij zegt dat de pony overal gevoelig is. Een dunner bitje heeft alleen maar een scherpere inwerking. Ze zal hier misschien nog heftiger op reageren dan op het dikke bit.

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog .

Ik had voor mijn ruin in het begin ook een vrij dik bit, onder het motto "mondvriendelijk". Hij liep daarmee ook met z´n hoofd in de lucht, met het gevolg dat ik een vrij harde hand ontwikkelde om hem toch vooral maar laag te krijgen Scheve mond .
Op advies van mijn instructrice heb ik toen voor een dunner bit gekozen, met het gevolg dat ´ie daarmee veel tevredener was Lachen .

Met het advies om in lessen te investeren ipv in een ander bit, ben ik het ten dele eens. Tuurlijk is goede, regelmatige instructie onontbeerlijk, maar ... er zijn niet voor niets -tig verschillende bitten te koop Knipoog .
Het ene paard/pony reageerd beter op een dikker- , het andere op een dunner bit.

Voor een jong paard/pony zou ikzelf een dunner, dubbel gebroken bit kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:27

maar sterre
jou verhaal of die post hierboven
zit een beetje verschil in. Haha!
zij denkt alleen maar aan de vorkant en daarom een ander bit.
Niks geen verdere uitleg enz.
nee sorrie, dan weet je bij voorbaat al hoe de handjes werken, want knol moet in het juiste plaatje lopen...

En nij kreeg het advies door een instructrice, hier hoor ik daar niets van.

En zoveel bitten, de meeste zijn om de winkel te spekken Bloos

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:38

runningkawa schreef:
In een gevolig mondje een scherper bit hangen??
logisch hoor Verward

Verder krijg je een paard naar beneden door hem goed te leren reageren op het been, en je handen stil te houden, dus geen gefriemel en niet door een ander bit.
Want aan de teugel gaan heeft totaal niks te maken met wat jij met je handen uitspookt.
En zoalng je dat nog niet weet, laat maar lekker dat hoofd omhoog.

idd goede adviezen!!!nu nog hopen dat ze,ze ook aan wil nemen Knipoog

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:03

De opbouw van zijn dressuurtraining kent een vijftal stappen, te weten ontspanning, aanleuning, recht richten, verzamelen en oprichten.

Ik zou hier eerst mee beginnen!
Als je paard niet ontspannen is, begin je mijn sinziens al verkeerd, en gaat ie echt niet in de aanleuning lopen!

Dus.......ga dit eerst in het rijtechnisch zoeken in plaats van een dunner bitje!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:09

Laat idd de tanden eens nakijken.. Je kan beter naar de oorzaak zoeken ipv er een ander bit in hangen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:52

Ik zou idd de mond laten nakijken en dan toch ook naar een ander bit uitkijken. Een dik bit is miss wel vriendelijk maar het is zeker voor een jong paard een hele mond vol. Ik zou ook voor de dubbel gebroken trens gaan. Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:57

een dunner bit is niet per definitie scherper. Dikke bitten kunnen ook TE dik voor een paardje zijn (denk dan aan paardjes met smalle mondjes, arabieren bijv)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:00

barreltjuh schreef:
Ik zou idd de mond laten nakijken en dan toch ook naar een ander bit uitkijken. Een dik bit is miss wel vriendelijk maar het is zeker voor een jong paard een hele mond vol. Ik zou ook voor de dubbel gebroken trens gaan. Ja

Idd, hier kan ik me helemaal bij aansluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:03

helemaal met je eens

maar het is niet zo dat een paard met een te dik bit daarom met de neus in de lucht loopt
Als jezelf weet hoe je een paard normaal aan de teugel kunt laten lopen, kun je dat ook met en bit wat niet helemaal het geschikte is voor je paard.

Hang je dan het juist in, merk je dat je paard het prettiger vind, maar er zijn niet ineens grote wonderen in verschil.

verder kunnen wij hier niet zien wat voor bit hij in heeft, wat zei dik noemt, vind ik misschien normaal.
En als iemand alleen maar post, mijn paar moet naar beneden, daarom ander bit, dan zegt dat genoeg over de rijkunsten.
want nogmaals een paard rij je niet naar beneden met een ander bit.

wietskeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:28

zelf ben ik overgestapt op een dubbelgebroken watertrens waarvan het middenste stukje kan draaien. Dit werkt bij mij wel hoor. Ik heb lang met een 'standaard' enkelgebroken dik bitje gereden. Maar dit is toch net even wat fijner.
Inderdaad zonder goede instructie kom je nergens, maar ik ben blij dat mijn instructrice mij wees op het belang van een fijn bit. Hoeft niet duur of gek, maar soms kan het net even een beetje verschil maken. En dat hadden we net even nodig Lachen .
trouwens ik heb gewoon naar dubbelgebroken gezocht, maar deze zou nog wel beter zijn scheen, en was even duur, dus vandaar...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 15:15

runningkawa schreef:
helemaal met je eens

maar het is niet zo dat een paard met een te dik bit daarom met de neus in de lucht loopt
Als jezelf weet hoe je een paard normaal aan de teugel kunt laten lopen, kun je dat ook met en bit wat niet helemaal het geschikte is voor je paard.

Hang je dan het juist in, merk je dat je paard het prettiger vind, maar er zijn niet ineens grote wonderen in verschil.

verder kunnen wij hier niet zien wat voor bit hij in heeft, wat zei dik noemt, vind ik misschien normaal.
En als iemand alleen maar post, mijn paar moet naar beneden, daarom ander bit, dan zegt dat genoeg over de rijkunsten.
want nogmaals een paard rij je niet naar beneden met een ander bit.

Verward ik ben blij dat mensen zo snel hun conclusies trekken.
mijn bedoeling is dat mijn paard met zijn hoofd omlaag gaat lope uit Ontspanning, en hij hoeft heus niet in de houding te lopen.
ik snap heus wel dat er mensen rond lopen, die jij kent, die hun paard kost wat kost aan de teugel hebben, maar dat is de bedoeling bij mij niet.....
mijn paard is alles voor me en ik wil niet aan m lopen kloten.
ik vroeg om advies, en vertel dat mijn paard gevoelig is. ik heb namelijk het idee dat ze niet lekker ontspant in dr mond met dit bit.
ik had het misschien wat duidelijker moeten uitleggen, maar conclusies trekken over dat ik lekker loop te trekken, en mijn paard in de houding wil, zijn ook lekker makkelijk.

ik zal het even duidelijk uitleggen wat ik met een bit probeer te bereiken.
ik wil graag dat ze hem makkelijk accepteerd, maar dat bit dat ze nu heeft, is gewoon te dik.
ze gaat onwijs hard, we hebben haar net gekocht, en daar werd er in haar mond getrokken. ze heeft nu zelfs eelt in dr mondhoeken.
ik wil bereiken dat ze met dr hoofd naar beneden gaat lopen en dan hoeft dat nieteens aan de teugel te zijn maar gewoon ontspannen want dat gaat hiermee niet.
verder als ik wil wenden ofzo hoef je dat maar een klein beetje aan tegeven en ze went al.
als ik daarentegen een ophouding maak, en dus bv. van draf naar galop wil, werkt ze tegen.
Dus ik vraag nogmaals, willen jullie advies geven ove welk bit ik zou moeten nemen, en mij niet in een hokje plaatsen, omdat sommisgen misschien wel zo met hun paard omgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:11

Waarom post je dit niet als eerste??
is toch een wereld van verschil.

Veel paarden reageren fijn op een dubbelgebroken bit.
Omdat dit niet als een notenkraker kan werken, wat een enkel gebroken wel doet.

Verder enorm veel gaan werken op het terug komen op je zit.
dat zal ze vast nog niet kennen als de vorige mensen alleen maar reden met de teugel.
Van stap naar stilstand, kun je het vaak al snel aanleren en merk je ook dat ze het gaan begrijpen in andere gangen.

verder als ze hard gaat, op een volte zetten en deze kleiner maken.
Dan moeten ze wel zachter gaan.
Maaak daarin dan ook je overgang.

gebruik ook rustig je stem als erxtra hulpmiddel om het haar duidelijker aan te gaan leren.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:03

Mijn paard is ook zuper gevoelig inde mond... Nu rijd ik al een paard maanden met een dubbel gebroken bit van K&K echt helemaal geweldig !! Haha!

denice

Re: welk bit kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:44

kijk hier kanik wat mee! ik zat zelf ook al te denken aan een dubbelgebroken bit, met het middenstuk bol en niet plat...!
bedankt

Caesar

Re: welk bit kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:28

Dat moet je toch weten, de werkingen van een bit. In mijn ogen. En tegen die singelwondjes: je hebt neophreen singels die wat breder zijn. Of zoals eerder gezegd een singelbontje

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:36

knightloekie schreef:
Mijn paard is ook zuper gevoelig inde mond... Nu rijd ik al een paard maanden met een dubbel gebroken bit van K&K echt helemaal geweldig !! Haha!

Ik heb ook een dubbelgebroken bit van K&K, de Conrad Ultra Aurigan en daar ben ik zeer tevreden over!! Toch zou ik ook de tanden van je paard nog even na laten kijken.