Verhuizen van stal of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Verhuizen van stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:39

Ik zit een beetje met een dillema. Sinds ik een ander paard heb ben ik er hard over na aan het denken om van pensionstal te veranderen.
Ik sta al jaren op dezelfde stal en heb het er altijd naar mijn zin gehad. Maar het afgelopen jaar zijn mij wat dingen op gaan vallen. Mijn ponys staan bijvoorbeeld al heel de winter in modderpoel. Heel de wei is blubber en ze staan er tot hun knietjes in. ( na herhadelijk verzoek voor een ander wei is er gezegd dat er geen plaats is voor een andere wei, ze staan met 6 shetten op 100 m2) De binnenbak heeft een bodem die echt knetterhard is met een ingesleten hoefslag, de buitenbakken zijn maar twee maanden per jaar bruikbaar ivm plassen water. Verder zijn er een hoop nieuwe mensen bij gekomen, en die zijn allemaal heel erg aardig maar ze kunnen geen van allen rijden. Het is allemaal familie van elkaar en ze rijden dus allemaal samen ( met z'n zessen op half zadelmakke tinkers) precies op het moment dat ik ook rijd ( ik kan helaas niet op een ander tijdstip)
Nu wil ik met mijn nieuwe paard serieus aan de slag omdat ik de ORON wil gaan doen volgend jaar. ik ben naar een stalling gaan kijken 2 km verder, en daar zijn de stallen super, mijn pony,s krijgen een wei van 600m2 en een stal van 40 m2 ( met z'n tweetjes) het is er gewoon net allemaal iets luxer. En er zijn geen kinderen op deze stal ( dus rust, rust, rust)
Geen moeilijke keuze zou je zeggen, maar nu komt de gewetenskwestie. Waar ik nu sta staan de mensen altijd voor je paarden en voor jou klaar. Ze hebben ooit mijn paard midden in de nacht naar Utrecht gebracht, ze baalden er net zo hard van toen mijn andere paard hoefkatrolontsteking had. Ze leven dus echt met je mee en zijn goed voor de paarden. Van de nieuwe stal weet ik dat nog niet. ik heb gewoon na die jaren een persoonlijjke band gekregen met die mensen.
Waar zouden jullie voor kiezen?
(sorry voor het lange verhaal)

denice

Re: Verhuizen van stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:46

ik snap wel dat je het lastig vind. maar ik denk dat hhet beter is voor jou en je paarden, om te verhuizen.
ook staan ze dan lekker droog, en jij ergert je niet aan anderen. en goede vrienden maak je snel genoeg hoor.
het is toch helemaal niet erg als je ergens uitgekeken bent??
veel succs met je beslissing nemen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:59

Ik denk dat op je nieuwe stal je paard ziek word at ze net zo reageren hoor. En inderdaad nieuwe vrienden maak je zo. Moet je eens indenken wat voor vooruitgang het voor je pony's is als je naar de andere stal gaat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:03

Ik ken de waarde van en stal waar er ontzettend goed voor je paard wordt gezorgd. Voor mij zou dat gevoel meer wegen dan meer luxe voor mij. Het gevoel dat iemand je paard even extra naloopt en een aai over zijn hoofd geeft als ik een keer niet kan is heerlijk.

Als ik jou was zou ik eerst gaan uitzoeken hoe er op je nieuwe stal met de paarden wordt omgegaan.

Misschien kun je p je huidige stal jouw problemen nog een keer bespreken. Kunnen jullie niet een keer op een vrije dag samen de bak omzetten, of drainage in de buitenbak leggen?

Succes met je beslissing

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:16

Het is misschien handig om ervaringen van mensen die daar al met hun paard staan in te winnen?
Dus wat zij vinden van de mensen daar, hoe er met de paarden word omgegaan etc.

Voor jezelf zou het beter zijn om naar die andere stal te gaan. Je zegt al dat je je ontzettend irriteert aan die halve familie die er altijd komt rijden als jij er ook bent. Als jij dan serieus aan het werk wilt, is dat best storend.
Dat je paarden tot hun knieen in de modder staan op een klein stukje wei, terwijl de andere wei veel groter en droger is, is natuurlijk nix.

En als je serieus met je paardje aan de slag wilt, en de binnenbak is te hard, de buitenbak maar 2 maanden per jaar te rijden. Dan kan je ook niet echt een kant op. Door de te harde bodem loopt je paardje een verhoogde kans op een blessure. En dat is nou net niet wat je wilt, als je harder met je paardje gaat werken.

Op de nieuwe stal ontmoet je ook weer nieuwe mensen. Dat gaat echt ontzettend snel in de paardenwereld !

Succes met je keuze !

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:32

Ik weet eigenlijk al wel dat het een leuke stal is. Ik ken wat mensen daar.
Ook heb ik vroeger ( een jaar of 16 geleden) de shetlanders van hun verzorgd. Ze hadden toen nog geen stalling maar waren varkensboeren. Ze vonden het super leuk om me weer te zien. De sfeer is daar dus goed en ze zijn goed voor de paarden. En mooier nog ik kom nog iets goedkoper uit ook. OP die nieuwe stal is ontwormen en enten bij de prijs inbegrepen en het stalgeld is hetzelfde. Maar toch twijfel ik.... Komt denk ik omdat ik al zo lang op deze stalling sta.

Dit is trouwens het linkje naar de stal waar ik naartoe zou verhuizen
www.stalheerendonk.nl

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:41

ik zal van stal veranderen als ik jou was als je serieus bezig bent en er hobbelen alleen maar mensen rond dan is het geen rijden

Ik heb dat toen ook gedaan en ben er nog steeds blij om
Sta nu op een stal waar er heel goed voor paarden/pony's gezorgt word en waar ze elke dag buiten komen waar er aan de binnen bak alles gedaan word om het de mensen naar de zin te maken
We krijgen nu zelfs een nieuwe bodem We hadden een hele fijne bodem maar door het verslijten van de verende vulling gaat het stoffen en daar hebben mensen over geklaagd dus nu komt er een andere bodem in

Ik weet niet of je zelf vervoer hebt maar eindhoven is goed te doen naar de plaats waar ik sta en er is nog plaats daar
Er rijden hoofdzakelijk wedstrijd ruiters zowel paarden als pony's dus allemaal heel serieus
er komen 2 mensen uit eindhoven daar 1 heeft er haar paard staan en 1 rijd er op het paard van een ander

als je interesse hebt pb me maar

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 11:06

heb je ge pb t!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:30

Als ik je eerste verhaal zo lees en zie de mogelijkheden van de tweede stal dan zou ik toch voor de tweede stal gaan..
Ik ben inmiddels 3 x verhuisd en overal is wat.
Op mijn eerste stal had ik binnenbak, super gezellig, goede verzorging etc.. Maar de afstand en de baktijden (ivm lessen) nekte me.
tweede stal was alles super voor elkaar, maar door onderlinge dingen heb ik besloten daar te vertrekken..
Ik sta nu ruim 8 maanden op stal 3 .. 2 km van huis.. ruime weidegang waar ze in en uit gezet worden. 's winters in de paddock etc.. De voordelen hebben nog steeds de overhand dus ben niet van plan te vertrekken.. Maar bij beide stallen ging het me behoorlijk aan mijn hart, om te vertrekken.. Maar als je verder zonder strubbelingen weg kan gaan kan je toch gewoon persoonlijk contact houden met deze mensen..
Pensionhoudster van stal 2 is nog steeds een vriendin van me en bij stal 1 mag ik ook zo terug.. Het is maar net hoe je het brengt... Ik ben op beide stallen altijd super tevreden geweest over de verzorging.. maar soms mag je best een kiezen voor luxe hoor.. Zeker als je verder wilt in de paarden. sterkte met je beslissing Knipoog

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:51

Ik ken een hele goede pensionstal bij je in de buurt. Ik pb je meteen de naam en adres. Weet zeker dat jij en je paardje daar je draai wel vinden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:07

Vertrouwen is heel erg belangrijk. Je laat je paard toch zo'n 22/7 aan de pensionhouder over. En wat al eerder gezegd is, overal is wat.

Als ik jou was zou ik toch eens serieus met de stalhouder praten en uitleggen dat het op deze manier niet meer werkt voor jou. Zij zullen ongetwijfeld liever zien dat je blijft en misschien zijn ze bereid wat aanpassingen te doen. Zo niet, dan heb je in elk geval je best gedaan en kun je alsnog verhuizen.

Trouwens, een wei van 600m2 vind ik wel erg klein...of bedoel je een paddock voor de winter?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:17

Als ik jou was zou ik gaan rondneuzen en vragen of ze op de andere stal ook zo goed voor je paard zullen zijn. Het is heel belangrijk dat je de staleigenaren vertrouwd en goed op je paard letten. Als blijkt dat ze net zo goed voor de paarden zorgen als op de stal waar je nu staat, zal het beter voor je zijn om naar die andere stal te gaan.
ALs je goed uitlegt aan de huidige staleigenaar waar je nu staat, waarom je weggaat, zal hij dat zeker begrijpen. Je hoeft toch ook niet voorgoed afscheid te nemen? Veel succes met je keuze.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:20

Citaat:
Trouwens, een wei van 600m2 vind ik wel erg klein...of bedoel je een paddock voor de winter?

Dat zou in eerste instantie hun wei worden. Hij heeft een stuk land erbij gekocht en dat is ingezaaid, maar omdat het zo nat is wil hij daar nu geen paarden op ( trappen alles kapot) Dus tot het voorjaar hebben we een stuk van 600m2. Maar das nog altijd 2x zo groot als ze nu hebben met 5 ponnys!

ik weet het alleen nog niet, zucht.... Ik denk dat ik eens 's avonds ga kijken, om te zien hoe druk het in de bak is, en een keer 's ochtens om te zien hoe de paarden op de wei staan ( met hoeveel etc.)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:24

Ik zou eerst met je huidige staleigenaar gaan praten. Zeggen dat je het heel moeilijk vindt weg te gaan, maar dat je wensen veranderd zijn en dat hun stal daar niet meer bij past. Probeer vooral aan te geven dat jij bent veranderd en dat zij dus niets verkeerd hebben gedaan. Zo kan je altijd, als de andere stal niet bevalt, weer terug.
Ik ben vorig jaar bij een geweldige stal weggegaan omdat ik zelf ging verhuizen. Vond het vreselijk moeilijk omdat het super mensen waren, maar ja, ik moest ook verder. Denk dat ik nu veel minder hartelijk ontvangen zou worden als ik niet heel duidelijk had aangegeven dat ik weg ga ondanks hun geweldige inzet en niet door gebrek aan..

Nou ja, kort gezegd dus: leg het goed uit, dan kan je aardig wat maken Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:19

Dat is inderdaad lastig. Ik ben anderhalf jaar geleden van stal gewisseld. De stal waar ik stond, daar kwam ik al 17 jaar, ik heb daar leren rijden. Ik ben alleen verhuisd naar een andere plaats (woonde toen niet in Oss). De eerste tijd heb ik Prisca toch daar laten staan, er was in de buurt niets wat ik het waard vond om haar te verplaatsen.

Tot er dus een plaats op de stal vrijkwam waar ik nu sta. Veel dichter bij en een binnenbak en weiland. Was moeilijk om dat te vertellen op mijn oude stal, hoewel ze wisten dat ik ooit zou gaan als ze dichter bij huis kon komen.

Ik zou voor jezelf goed afwegen wat voor jou en je paarden beter is. En zoals ik dit lees is dat verhuizen naar die andere stal. Probeer goed uit te leggen waarom je gaat en laat duidelijk weten dat je niet om die mensen gaat.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:07

MirandaB schreef:
Als ik je eerste verhaal zo lees en zie de mogelijkheden van de tweede stal dan zou ik toch voor de tweede stal gaan..
Ik ben inmiddels 3 x verhuisd en overal is wat.
Op mijn eerste stal had ik binnenbak, super gezellig, goede verzorging etc.. Maar de afstand en de baktijden (ivm lessen) nekte me.
tweede stal was alles super voor elkaar, maar door onderlinge dingen heb ik besloten daar te vertrekken..
Ik sta nu ruim 8 maanden op stal 3 .. 2 km van huis.. ruime weidegang waar ze in en uit gezet worden. 's winters in de paddock etc.. De voordelen hebben nog steeds de overhand dus ben niet van plan te vertrekken.. Maar bij beide stallen ging het me behoorlijk aan mijn hart, om te vertrekken.. Maar als je verder zonder strubbelingen weg kan gaan kan je toch gewoon persoonlijk contact houden met deze mensen..
Pensionhoudster van stal 2 is nog steeds een vriendin van me en bij stal 1 mag ik ook zo terug.. Het is maar net hoe je het brengt... Ik ben op beide stallen altijd super tevreden geweest over de verzorging.. maar soms mag je best een kiezen voor luxe hoor.. Zeker als je verder wilt in de paarden. sterkte met je beslissing Knipoog

Altijd weer welkom,zoals je wel weet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:31

Een staleigenaar met "feeling" voor de paarden staat bij mij nummer 1 op het lijstje. En ik heb net een rotervaring achter de rug, dan kan je nog zo'n mooie bak enz hebben, dat weegt niet op tegen de manier waarop mensen met je paard omgaan.

De gezondheid van je paard staat boven alles, als je dat ook bij je nieuwe stal kan krijgen, dan zou ik verhuizen. Maar anders................

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:45

Ik ben ondertussen meerdere keren op de nieuwe stal gaan kijken. Op verschillende tijden van de dag, zodat ik zoveel mogelijk mensen heb gesproken. Allemaal positief. Ik heb besloten om te verhuizen met de beestenboel. De staleigenaar waar ik nu nog sta kon het begrijpen en zei dat ik altijd welkom ben, mocht ik besluiten om terug te komen, of om gewoon even koffie te komen drinken. Dus dat is wel heel erg fijn Haha!
De mensen van de nieuwe stal zijn ook heel erg zorgzaam voor de beesten. Hij heeft voor mijn drachtige merrie de camera van zolder getrokken, zodat hij haar 's nacht in de gaten kan houden, en hij heeft voor haar alvast een stukje wei afgezet waar hij met het slaapkamerraam over uitkijkt! zegt denk ik toch wel iets....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:31

Pipo schreef:
Een staleigenaar met "feeling" voor de paarden staat bij mij nummer 1 op het lijstje. En ik heb net een rotervaring achter de rug, dan kan je nog zo'n mooie bak enz hebben, dat weegt niet op tegen de manier waarop mensen met je paard omgaan.

De gezondheid van je paard staat boven alles, als je dat ook bij je nieuwe stal kan krijgen, dan zou ik verhuizen. Maar anders................

Dat heb ik ook gedaan.Ik had heel veel luxe en nu geen luxe. Maar nu voelt mijn paard zich stuk beter. En dan ben ik ook blij.
Fijn dat je toch gaat verhuizen. Leuk om te horen dat de nieuwe pensioneigenaar al direct met je meedenkt enz ijn camera van zolder haalt. Geeft toch wel goed gevoel of niet?