Formaline

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Formaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:21

Wie kent dit product en heeft er ervaringen mee?

Formaline is een product voor klauwverzorging bij runderen, schapen en geiten en voor stalhygiene. Echter wordt het ook vaak (vaker zelfs) gebruikt om de groene aanslag en mos van tegels te verwijderen.

Maar ik zat eens mijn hersens te kraken en vroeg mij af hoe dit spul nu werkt, hoe sterk/gevaarlijk dit spul nu daadwerkelijk is (na het lezen van de bijzondere gevaren kwamen er bij mij vraagtekens boven...) en waarom het niet bij paarden wordt gebruikt?

Wat doet het precies bij een runder/schapen/geitenhoef? (Het gaat overigens om een doorloopvoetbad met een oplossing van Formaline van minstens 10 cm hoog/diep)

Ik dacht, wellicht is het iets wat tegen de heftige/chronische mok helpt?

Arabesk

Re: Formaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:28

*chemicus meldt zich*

kijk hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

formaldehyde is hetzelfde als formaline (methanal)

Het is smerig spul, ze zetten er beesten mee op sterk water. Als ik ermee moet werken, hou ik het onder de afzuiging. Ik zou er niet mee aan de slag gaan het is KANKERVERWEKKEND!!!

EMERGENCY OVERVIEW Toxic by inhalation, in contact with skin and if swallowed. Causes burns. May cause sensitization by skin contact. May cause cancer.

POTENTIAL HEALTH EFFECTS Eye Causes eye burns. Lachrymator (substance which increases the flow of tears).

Skin Causes skin burns. May cause skin sensitization, an allergic reaction, which becomes evident upon re-exposure to this material.
Toxic in contact with skin.

Ingestion Causes gastrointestinal tract burns. May cause severe digestive tract irritation with abdominal pain, nausea, vomiting and diarrhea.
Toxic if swallowed.

Inhalation May cause severe irritation of the respiratory tract with sore throat, coughing, shortness of breath and delayed lung edema. Causes chemical burns to the respiratory tract. Toxic if inhaled. May cause nausea, dizziness, and headache.

Chronic May cause cancer in humans. Chronic exposure may cause lung damage.
Prolonged or repeated contact may cause possible eczema.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 16-02-05 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:29

Ik heb een volle jerrycan staan, maar t stinkt verschrikkelijk!

Ik had gehoord dat t goed was tegen bacterien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:30

Ja allicht, al het leven valt meteen dood neer in formaline, dus ook bacteriën. het is TROEP gebruik het niet!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:32

Wij verkopen het nl (Boerenbond) en het wordt best wel veel verkocht.... Dus vandaar ook dat ik twijfelde aan het gevaar.

Maar ik ben weer wat wijzer, dank je wel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:35

Waarschuwing voor alle Biomedici en Medische studenten!!!

Tijdens de practica anatomie worden jullie blootgesteld aan een te hoge concentratie formaline! Formaline kan kanker veroorzaken, maar in eerste instantie hoesten, pijnlijke ogen, astma en long oedeem! Laat dus niet met je sollen. Als je veilig naar de anatomische preparaten wil kijken, dan moet de Universiteit jullie gasmaskers (met een B-filter) en beschermende kleding geven. Hieronder heb ik een artikel bijgesloten dat voor de argrarische sector is bedoeld, maar je kan makkelijk parallelen vormen.

Voor het desinfecteren van pluimveestallen wordt al jaren gebruik gemaakt van formaline. Uitslagen van stalbemonsteringsonderzoeken hebben uitgewezen dat met formaline goede tot zeer goede resultaten te behalen zijn. Daarnaast is het een relatief goedkoop produkt, dus voldoende redenen om met formaline te ontsmetten. Jaarlijks worden in de agrarische sector miljoenen kilo’s gebruikt. Maar aan het gebruik van formaline kleven echter ook nadelen...

Formaline

Formaline is een 37% oplossing van formaldehyde in water met daaraan toegevoegd een hoeveelheid methanol. Het is een kleurloze oplossing met sterk stekende geur. Het werkzame bestanddeel van formaline is formaldehyde, dat vrijkomt door verdamping.

Formaldehyde is werkzaam tegen bijna alle virussen, schimmels, gisten en bacteriën. Bij langere contacttijd zelfs tegen sporenvormers. Bij een formaline-desinfectie dient de ruimte-temperatuur tussen de 20 en de 25oC te zijn. Vanwege de toevoeging van methanol kan formaline, wanneer het in contact komt met vuur, explosies veroorzaken. Dus geen open vuur, zoals werkende warmtekanonnen of pancakes, tijdens de ontsmetting. De relatieve vochtigheid dient minimaal 70% te zijn, anders kan de omzetting van formaline naar formaldehyde niet plaatsvinden.

De werkzaamheid van formaldehyde is gebaseerd op het aangaan van verbindingen met eiwitten op het oppervlak van het micro-organisme en met de genetische informatie die zich in de cel bevindt. Formaldehyde is niet selectief, dat wil zeggen dat het niet alleen de cellen van micro-organismen kapot maakt maar ook menselijke en dierlijke cellen. Vanwege de verbindingen tussen formaldehyde en de genetische informatie in de cel heeft formaline de naam kankerverwekkend te zijn.

Gevaar

De gevolgen van blootstelling aan formalinedamp is o.a. onderzocht bij ratten en muizen. Het bewijs van het kankerverwekkende vermogen van formaline is bij deze dieren geleverd. Sterfte en met name celwoekeringen van het slijmvlies zijn geconstateerd wanneer ze langere tijd werden blootgesteld aan formaldehyde. Bij de mens is onderzoek gedaan bij personen die tijdens hun werkzaamheden veel in aanraking kwamen met formaldehyde. Uit deze onderzoeken bleek dat bij deze groep mensen vaker kanker voorkwam, met name keel- en longkanker. Er is echter onvoldoende bewijs om de kankervormen daadwerkelijk aan formaline toe te schrijven. Maar er is zeker onvoldoende bewijs om de kankerverwekkende werking bij de mens uit te sluiten! Door de International Agency for Research on Cancer wordt formaldehyde ingedeeld in de categorie "mogelijk kankerverwekkend voor mensen".

Al in 1960 gaf de Amerikaanse vereniging voor de Chemische Industrie al voorschriften uit voor gebruikers van formaline: naast een volledig gasmasker dient de volledige huid beschermd te worden met een hoed, een rubberen overall en rubber laarzen. Aangegeven wordt dat het gebruik van gasmaskers met een filterbus en zonder perslucht-toevoer uit zuurstofflessen alleen is toegestaan bij lage concentraties formaldehyde. De maximale concentratie waarin gedurende een werkdag van 8 uur gewerkt mocht worden was toen 5 ppm.

Sinds 1960 zijn de veiligheidsvoorschriften alleen maar strenger geworden, mede door de kennis over de directe schadelijkheid van formaline voor mens en dier. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat in de pluimveehouderij nog steeds zo onzorgvuldig met formaline wordt omgegaan.

Bij een zeer lage concentratie formaline tot 1.6 ppm kan men de formaldehyde ruiken en ontstaat irritatie van het slijmvlies in oog, neus en keel. Bij concentraties tot 3 ppm ontstaan stekende pijnen in de ogen. Een concentratie van 5 ppm is slechts gedurende 30 minuten verdraagbaar in verband met het ontstaan van tranende ogen. Bij een concentratie boven de 10 ppm ontstaat een branderig gevoel in de keel, aanhoudend hoesten en benauwdheid. Boven de 30 ppm is er een risico voor blijvende schade door longontsteking en longoedeem. Mensen die overgevoelig zijn voor formaldehyde lopen een verhoogd risico op aandoeningen van de luchtwegen en de huid.

Voor formaldehyde geldt nu een maximaal aanvaardbare concentratie (MAC-TGG) waarin gedurende maximaal 8 uur in gewerkt mag worden van 1 ppm. Bij een verblijf van 15 minuten mag de concentratie (MAC-TGG-15) niet hoger zijn dan 2 ppm. De maximaal toelaatbare concentratie van formaldehyde in de lucht binnen gebouwen en woonhuizen (MIC waarde) is aanzienlijk lager dan de MAC waarde, namelijk 0.1 ppm. Door de hoge verdampingssnelheid van formaline bij kamertemperatuur wordt deze grenswaarde al snel overschreden. Wanneer formaline te ruiken valt is de grenswaarden al overschreden. Reuk is een slechte indicator voor formaldehyde.

Er zijn voldoende redenen om met het gebruik en de verwerking van formaline zeer voorzichtig te zijn en altijd beschermende maatregelen te nemen.

Volgens een aantal regelingen en verordeningen van het Produktschap dient een pluimveestal regelmatig gecontroleerd te worden op het effect van de ontsmetting. Vanwege de angst boven de gestelde grenswaarde uit te komen laten pluimveehouder hun stal controleren op het moment dat de formalinedamp nog volop aanwezig is. Naast het feit dat dit volledig onbetrouwbare resultaten oplevert ontstaat hierdoor een gezondheidsgevaar voor zowel de monsternemer als pluimveehouder.

Hygiëne controle

Het doel van de stalbemonstering is te controleren of de reiniging en desinfectie dusdanig is uitgevoerd dat eventuele Salmonella’s en andere micro-organismen van het vorige koppel gedood zijn. Wanneer het onderzoek wordt uitgevoerd wanneer er nog een hoge concentratie desinfectiedamp aanwezig is zal deze damp in het Rodacplaatje worden opgenomen. Het oppervlak van het Rodacplaatje wordt dan ontsmet en er zullen de eventuele aangehechte bacteriën zullen niet gaan groeien. Op deze wijze krijgt u dus geen juiste indruk van het ontsmettingsresultaat van de stal. De gewenste norm van het Produktschap is door u behaald, maar het is een waardeloze uitslag en zonde van het geld dat u aan de monstername besteedt. De monstername moet uitgevoerd worden wanneer de restdamp grotendeels uit de stal is geventileerd, pas dan controleert u het effect van de ontsmetting. Het is onjuist om te denken dat door het "luchten" van de stal het aantal bacteriën dusdanig toeneemt dat de norm overschreden wordt.

Verantwoordelijkheid werkgever

Een werkgever is volgens de wet verplicht haar werknemers te voorzien van materiaal en kleding om het gezondheidsrisico tijdens de beroepsuitoefening te vermijden. Monsternemers van de Gezondheidsdienst voor Dieren zijn daarom uitgerust met materiaal dat geschikt is om formaldehyde te weerstaan. Hierbij wordt er van uit gegaan dat het gaat om lage concentraties formaldehydedamp. Voor het betreden van stallen met te hoge formaldehydedamp voor de tijdsduur van een monstername is deze bescherming onvoldoende. Monsternemers zijn daarom geïnstrueerd in voorkomende gevallen de monstername niet uit te voeren: vanwege de risico’s voor hun eigen gezondheid en vanwege het feit dat dit soort bemonsteringen niet aan de doelstelling van de bemonstering voldoen.

Verantwoordelijkheid opdrachtgever

Als U een monsternemer vraagt de stal te bemonsteren bent u als opdrachtgever, volgens de arbeidsomstandighedenwet, verplicht doeltreffende maatregelen te nemen om gevaar voor de gezondheid van de monsternemers te voorkomen. Het is een misvatting dat de Arbo-wet niet geldt voor agrarische bedrijven. Deze wet geldt voor alle bedrijven en is van belang wanneer andere personen dan de eigenaar werkzaamheden op het bedrijf uitvoeren. In geval van een calamiteit tijdens een stalbemonstering kunt u dus verantwoordelijk worden gesteld! Artikel 11 van de Arbowet is hier heel duidelijk in.

Door: drs. T. Fabri, pluimveedierenarts, Gezondheidsdienst voor Dieren

Zo. Is er nu nog iemand die het gebruiken wil Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:45

Nou nee, liever niet.. Wow!
Ook al had ik er nog nooit van gehoord.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:46

Ik weet ook genoeg ja Haha!

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:56

Lekker dan Boos!
Ik studeer diergeneeskunde, geen masker te zien Tong uitsteken

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:23

Waar laat ik dat vat?
Waarom zegt niemand dit bij aankoop?

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:42

het zit ook in mokzalf zag ik gister op het potje staan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:30

caranthir schreef:
Lekker dan Boos!
Ik studeer diergeneeskunde, geen masker te zien Tong uitsteken

de preparaten die wij te zien krijgen worden eerst 24 uur gespoeld met water, voordat wij ze onder ogen krijgen. We hebben er wel eens naar gevraagd en ze zeggen dat er dan vrijwel geen formaline meer aanwezig is.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:19

Ik gebruik dat spul tegen rotstraal. Ik verdun het wel heeeel goed. Ik kreeg het van een boer die het weer voor zn schapen gebruikte. Ik moet zeggen dat het heel goed werkt tegen rotstaal ik doe het er een keer op en weg is het....

Groetjes nancy

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:30

Formaline is rotspul, maar dat konden jullie hierboven wel lezen.

Ik heb het nooit bij paarden gebruikt en gebruikt zien worden. Lijkt mij ook niet gezond.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:21

Nagels bijten, kapotte nagelriemen en dan even een spatje formaldehyde erop. Wedden dat je het niet voor je paard gaat gebruiken???? Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:12

Natasha schreef:
Waar laat ik dat vat?
Waarom zegt niemand dit bij aankoop?

Dan zijn ze in overtreding. Ze MOETEN er een 'bijsluiter' bij geven!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:15

Wel vraag ik me nog steeds af waarom het dan wel wordt gebruikt bij runderen, schapen en geiten?

En is sebacil ook niet zulk verschrikkelijk/gevaarlijk/giftig spul??

En waarom wordt het zo makkelijk en zo veel verkocht?

barbara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:29

Formaline word gebruikt in het voetbad voor rundvee. Het helpt tegen klauwaandoeningen veroorzaakt door bacterien etc. Het is idd. smerig spul. dat kun je ook zien aan de koeien als ze een wondje hebben aan de poot springen ze liever over het voetbad heen!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:33

barbara2 schreef:
Formaline word gebruikt in het voetbad voor rundvee. Het helpt tegen klauwaandoeningen veroorzaakt door bacterien etc. Het is idd. smerig spul. dat kun je ook zien aan de koeien als ze een wondje hebben aan de poot springen ze liever over het voetbad heen!!

Een mens springt ook al op vanwege de prikkeling van betadine... dus dat zegt niets Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:57

Tegen mok zou ik het absoluut niet gebruiken, daar is het veel te agressief voor.

Het zou nog wel iets kunnen zijn tegen rotstraal. In Hoof & Sole Hardener spray zit ook (o.a.) formaline, tegen rotstraal werkt het perfect, maar zodra er een spatje in de kootholte komt krijg je daar juist mok-achtige plekjes.

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:40

Sebacil mag niet meer verkocht worden. Het is soms nog wel te verkrijgen, maar eigenlijk is het uit de handel gehaald.
Bij runderen gebruiken ze formaline om een voetenbad (doorloopbad) mee te maken aangelengd met water. Dit om problemen met de hoeven te voorkomen. In een stal met poep leven nogal wat bacterien etc.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:02

Ik gebruik ook formaline tegen rotstraal.
ik doe het 1:15 verdunnen en met een spuit in de straal spuiten. Je moet idd heel erg goed opletten, dat je het niet op jou of het paard zijn huid drupt en dat het niet in je ogen komt. Ik ken namelijk iemand die er blind van is geworden...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:09

Het is idd sterk spul maar bacteriën zijn ook 'sterk'
Wij gebruiken het volgens mij ook in het potenbad van de koeien natuur wel heeel goed verdunt en dat werkt echt zeer goed. Er zijn ook veel hoefsmeden die het aanraden enz.
Verder maken we er ook melkglazen mee schoon (soort van kalkaanslag ermee afhalen) Ja je moet natuurlijk wel oppassen dat je het niet puur op je krijg of inadem ofzo maar dat is met heel veel spullen zo ctc ook bijv.
En wat is tegenwoordig niet kankerverwekkend?..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:10

barbara2 schreef:

Vind ik raar daar heb ik nooit wat van gemerkt..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:17

Paulatjuh schreef:
barbara2 schreef:

Vind ik raar daar heb ik nooit wat van gemerkt..

Ik loop stage bij een melkveehouderij, en ook hier houden ze ong 1x per maand een voetbad met dit spul, maar de koeien hebben er niet extreem last van? Vork

Misschien zijn er uitzonderingen natuurlijk Knipoog