Ervaring gezocht met graan voeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaring gezocht met graan voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:46

Ik zoek wat praktijkinformatie van mensen die wel eens granen aan hun paard voeren. Ik zoek met name info over gerst en tarwe, of dat mogelijk is, wat het voordeel ervan zou zijn, en of er nog punten zijn waar je rekening mee moet houden.

Ik kan na het weekend wel wat meer informatie opzoeken in het voerdernormenboekje, maar dat heb ik nu dus niet bij de hand, waardoor ik wat praktijkinformatie zoek Lachen

Ben benieuwd!

geral

Re: Ervaring gezocht met graan voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:31

Ik voer al ongeveer 20 jaar Van Coothen of Havens granenmix, daarnaast een beetje maismeel met zemelen en knoflook.

Verder lopen mijn paarden wedstrijden, zoveel mogelijk in de wei en er komt regelmatig een homeopaath langs om te kijken hoe ze ervoor staan.

De DA komt hooguit om te enten, paarden zitten extreem dun in het haar, wel dekens op, niet scheren dus, glanzen mooi enz.

Kortom ik ga nooit meer wat anders voeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:43

Ik voer Kawa equi-sanum Muesli (equi-kern)
Maar voer daarnaast nog van cooten sportbrok.
Dit omdat hij dit eerst ook kreeg en niet ineens over wilde schakelen.
Maar uiteindelijk wil ik helemaal over op de muesli.

En Geral wat voer jij je veulens?
Ik geef Zanda nu veulenbrok.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:28

Ik heb goede ervaringen met Vipa-graan van Hippostar, dat is een mengeling van diverse granen.

Paard wordt er wat heter en vlotter van, maar niet ongecontroleerd en/of ongeconcentreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:44

Dank jullie voor de antwoorden, ik lees dat jullie graanmixen voeren. Waar moet ik dan aan denken?

* Haver, gewoon, geplet, normaal of zwart?
* Gerst?
* Maïs? Gepoft, geplet of van die chipsdingen?
* En wat anders nog?

Het is namelijk wel vervelend dat je niet in de zakken mag kijken, maar het gelijk moet kopen Haha! Ik weet dat mijn paard de Muesli Moments erg lekker vind (cadeau bij excursie Pavofabriek) maar vind dat spul te duur, dus wil ik een soort van zelf muesli maken voor door de zemelen.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:09

Van Cooten granenmix, bestaat uit veel zwarte en witte haver, gebroken mais en ik dacht een pietsie gerst.
Havens zit meer witte haver in. Haha!

Kawa, ik heb nu geen veulens meer, maar die kregen hetzelfde maar dan met een extra toevoeging van Jonas voor veulens, de merries kregen die toevoegingen voor drachtige merries.

Ik geef geen muesli, want in de meeste zit melasse en dat zou volgens insiders niet goed zijn voor een paard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:21

Zover ik begrepen heb zit in equi-sanum geen melasse
En is alles verder puur natuur.

Maar, zeg het me als ik het mis heb Lachen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:51

Wij hadden vroeger een paard dat schraal gehouden moest worden en die kreeg gerst (ik weet niet meer of het geplet was of niet). Dat schijnt nagenoeg geen voedingswaarde te hebben en kan eigenlijk alleen als bijvoeding gegeven worden.

En natuurlijk Vipa-graan. Vonden ze heerlijk en ze gingen er lekker van glimmen! Wel vrij prijzig trouwens.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:57

runningkawa schreef:
Zover ik begrepen heb zit in equi-sanum geen melasse
En is alles verder puur natuur.

Maar, zeg het me als ik het mis heb Lachen

dat is wel goed voer, heb het zelf nog verkocht Bloos
Ik vond het alleen bagger duur en de paarden deden het er niet beter cq slechter op Haha!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:08

geral schreef:
Ik voer al ongeveer 20 jaar Van Coothen of Havens granenmix, daarnaast een beetje maismeel met zemelen en knoflook.

Verder lopen mijn paarden wedstrijden, zoveel mogelijk in de wei en er komt regelmatig een homeopaath langs om te kijken hoe ze ervoor staan.

De DA komt hooguit om te enten, paarden zitten extreem dun in het haar, wel dekens op, niet scheren dus, glanzen mooi enz.

Kortom ik ga nooit meer wat anders voeren Haha!

Bij ons gaat het eigenlijk precies hetzelfde, bij ons komt ook de homeopaat langs en die heeft ons aanbevolen granen te gaan voeren omdat het gewoon beter is dan bix.