Bitloos, vriendelijk, en klein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Bitloos, vriendelijk, en klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:10

Tja, Hon loopt eigenlijk elk voorjaar met haar mond te kloten, een licht hangend rooster. Vandaag liep ze weer allemaal met haar hoofd te schudden, dus ik er even op, en ik voelde het gelijk.

Nu wordt ze door 2 meisjes van 11/12 jaar gereden, die niet super gevordert zijn. Ik zou graag willen dat ze iets meer te vertellen hebben dan alleen een halstertje, maar het moet ook niet gelijk mega scherp zijn (bijv geen hackamore)

Iemand een idee? *btw, Hon is een shetlander, dus niet alles past zomaar*

Ineke2

Re: Bitloos, vriendelijk, en klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:29

Ehm een touwhalster? Die zijn op maat te maken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:43

Ik neem bij Eli dan een redelijk strak zittend halster en doe de teugels door de ring van het halster, onder zijn kin door en dan aan de andere ring vast.
Ik heb een beetje gekeken naar de meeste bitloze hoofdstellen die vaak ook de teugels kruisling hebben zitten. En idd is er in die kleine maatjes niet veel te krijgen dus ben ik zelf gaan puzzellen. Dit werkt voor mij heel prettig. Het halster verschuift zo ook niet, dat heb ik bij een touwhalster wel vaak.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:48

Ik heb laatst een imitatie voest hoofdstel besteld en daar zeiden ze me dat die ook in een kleine maat te krijgen waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:31

Is een hangend rooster niet simpelweg met vitaminen/mineralen op te lossen ??
Verder zit er in Duitsland een zaak waar ze speciaal bitloze optomingen maken, dus ook in kleine maatjes. De simpeltste touw (dik) versie kost Euro 139, als je een plaatje van internet afhaalt kun je hem ook simpel zelf namaken.
En anders misschien een western sidepull.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 11:15

Wat voor mineralen denk je dan aan? Ze krijgt brokken en een beetje muesli (havens, zonder haver) en kuil. Ze heeft een knoflook liksteen. Ik loop er eigenlijk elk voorjaar weer tegenaan. Weet ook niet zeker of het een hangend rooster is, het hangt niet echt, wel wat zachter. De DA zei van wel, de TA zei van niet. Maar ze had een overstaande kies en die is vorig jaar elektrisch geveild, dus daar kan ze nu geen problemen mee hebben.
Ik zag gister wel een mini wondje aan de binnenkant van haar lip, in de mondhoek, maar ik kan me ergens niet voorstellen dat ze daar zo heftig op reageert.

139 euro heb ik simpelweg niet.
Een sidepull, is dat ook geschikt voor kids die nog niet echt een stille hand hebben?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:27

Hmz lastig, ik heb het nu met Hester, die met bit in strontvervelend is. Kopschudden, mond continu opendoen...
Ik heb even in haar mond gevoeld en voelde bobbels op de zijkant van dr kiezen, dus daar zit zowiezo iets mis. Verder vermoed ik een wolfskiesje, maar dat moet ik nog even bekijken/laten nakijken.

Kun je niet eerst proberen te kijken hoe het met halster gaat ? Een halster met verstelbare neusriem, deze kun je dan op het moment van rijden net zo strak doen als een hoofdstelneusriem. Dan werkt het wat meer in op de neus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 11:31

Ik ga er vanuit dat er met haar gebit niks mis is, ze is in aug. helemaal rondom gedaan, wolfkiesjes heeft ze niet (en ze is bijna 11, dus lijkt me niet dat die nog komen)
Ze moeten nu igg een week met halster rijden zodat dat wondje kan genezen. Maar mijn gevoel zegt dat dat de oorzaak niet is

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:34

Hmz, over hangend rooster heb ik nog ergens een artikel liggen, met de oorzaak en het voorkomen ervan ( idd bepaalde vitamines en mineralen ) Sommige mensen zeggen dat hangend rooster alleen bij jonge wisselende paarden voorkomt, maar dat is niet zo
Zal eens kijken of ik het nog ergens liggen heb

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:41

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:07

met een touwhalster kun je ook prima rijden hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 15:38

Naomi21 schreef:
en zo'n bitloos hoofdstelletje als op deze site:
www.hoofdstellen.nl
is dat misschien iets? Lachen

Link doet het niet....

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:25

stef schreef: