Waarom bepaald dressuurwereld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Waarom bepaald dressuurwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:04

Ik kom het naar mijn idee té vaak tegen;
*In de paardenwereld gunt niemand elkaar wat
*Op wedstrijden is iedereen snel geïrriteerd
*Op wedstrijden hoef je niet te rekenen op de hulp van een ander...

Tsja, dat het in de dressuurwereld zo is...Maar je wilt niet weten hoe het op mijn (sameng. mennen) eraan toe gaat;
Vrijdag's erheen, met al je 'concurrenten' je vaardigheidsparcours verkennen, 's avonds tot laat in de nacht met zijn alle bij elkaar.
Zaterdagochtend: dressuurproef; iedereen kijkt schuin mee tijdens zijn losrijden en vertelt je erna eerlijk wat hij/zij ervan vond en wat beter kan. Na de vaardigheid wordt je meteen aan alle kanten aangevallen; Hoe is het gegaan?
Zaterdagmiddag: Hindernissen voor zondag verkennen, met zijn alle de beste, kortste, snelste weg uitzoeken. Met elkaar het wegtraject rijden. en 's avonds met zijn alle BBQ'en en daarna blijven we bij elkaar zitten.
Zondag; de marathon, 's ochtends snel alle hindernissen lopen, iedereen roept Goedemorgen, hoe is het, heb je de hindernissen in je hoofd, succes. Tijdens je wedstrijd kom je iemand tegen: Hoe gaat het? Succes? Loopt het lekker?

En dan hoor je overal; De mensen gunnen elkaar niets? De mensen zitten associaal tegen elkander te doen... Van de eventing-sport, endurance-sport hoor ik ook hetzelfde soort verhalen als ik hierboven heb beschreven? Waarom moet de dressuursport het imago dan eigenlijk verpesten? Natuurlijk is dressuur de basis, het belangrijkste, maar waarom leeft grotendeels op een eiland?

Buxy

Re: Waarom bepaald dressuurwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:10

helemaal eens.. als ik op dressuurwedstrijd ga kijken ben ik alteid heeeeel snel uit gekeken.. mensen die elkaar alleen maar boze bliken toe werpen.. of een snauw geven..

terweil als ik mee ga met men wedstrijden.. zowel samengesteld als indoor.. alteid super gezelug.. me ouders alteid 20x bellen of ik nog thuis kom.. gewoon gezelig ouwehoeren.. elkaar helpen..

als we iets vergeten zijn vald er alteid wel iets van iemand te lenen.. desnoods een auto om nog snel naar huis te kunnen (omdat wij met vrachtwagen zitten)

xx=jezz marieke

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:19

in de dressuurwereld is het een ramp Huilen
Waar ik als groom werkte, kwam je op wedstrijden.
Zelfs als mijn kleren vies waren (paard bijvoorbeeld wortel gegeven), of mijn kapsel was niet perfect gemodeleerd. Of nog erger ik had geen laag plamuur op van 3 cm werd je al voor vanalles en nog wat uitgemaakt. Kom op, je werkt met paarden, het is geen modewedstrijd.
Ben je dan ook nog de groom van een wat 'mindere' ruiter....je moet maar niet denken dat ze ooooooit wat aardigs/ niet- negatiefs tegen je zeggen Boos!

Hopelijk zijn er mensen met andere verhalen, maar zo heb ik het ervaren.....

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:40

En toch vindt ik het wel meevallen!
Hoewel ik altijd op de kleinere wedstrijden start, en ik een hoop mensen ken, zijn de meeste wel aardig en wensen ze me succes met starten.

Nu moet ik zeggen, en dat kunnen de mensen die mij kennen beamen, ik praat gauw met iedereen en wens ook een ander succes!

Of zal het komen omdat ik jurylid ben? Knipoog
hihihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:49

Weet je wat mij opvalt aan de mensportwereld? Dat het een hechte club is, men heeft idd veel voor elkaar over en het is ook gezellig, maar je komt er echt niet makkelijk tussen...

Met de Endurance heb ik nog wat weinig informatie, maar daar vond ik het juist wat opener dan bij een menwedstrijd...

Dressuur en springen is ook zo'n hechte wereld, nog veel hechter dan iets anders. Toeschouwers zijn voetvolk, een noodzakelijk kwaad... Zo komt het helaas op mij over...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:54

Hier ben ik het niet mee eens, ook die mensen gunnen elkaar veel. Men wil natuurlijk zelf ook goed presteren. Maar ze vragen daar ook: hoe ging het.

En ze wensen elkaar ook succes. Dus ik ben het met deze mening niet eens

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:56

ben het helemaal met je eens sjonniej... het is dan ook veel leuker om met je sport bezig te zijn...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:14

helaas is de mensport niet veel beter hoor

niet rijk kom je der zoiezoal niet tussen

tenminste dat is mijn ervaring en daarom nog nooit wedstrijdje gedaan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:41

nickyu schreef:
helaas is de mensport niet veel beter hoor

niet rijk kom je der zoiezoal niet tussen

tenminste dat is mijn ervaring en daarom nog nooit wedstrijdje gedaan

Dat is mijn ervaring helemaal niet. Ik vond het juist zo'n verademing, die sfeer in de aangespannen wedstrijdsport. Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en manenschijn maar over het algemeen hangt er een hele leuke sfeer, veel gezelliger dan de sfeer die je vaak proeft bji dressuurwedstrijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:45

Misschien omdat het in de dressuurwereld erg om uiterlijk vertoon gaat, 'het plaatje'? Misschien dat men daarom zo op elkaar let en er een wat 'aparte' sfeer hangt? Tja, ik weet het niet, ik noem ook maar wat. En het zal vast ook niet in de gehele dressuurwereld zo zijn.

Ik kan ook niet exact omschrijven waarom ik niet zoveel heb met 'de dressuurwereld' (om nu maar wel even te generaliseren). Het is vooral een gevoel van 'me thuisvoelen'. Ik vind de sfeer bij de endurance (rijd ik zelf), de eventing (rijdt mijn zusje) en de mensport (ik sta op een stal met veel menners) iig stukken gemoedelijker. Natuurlijk hebben mensen daar ook een mening over elkaar en natuurlijk zitten daar ook 'rotte appels' tussen, maar ik voel me daar toch echt stukken beter op mijn plek.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:02

ben je wel eens in Almelo geweest met de almelose ruiterdagen??
IK ben er afgelopen jaar geweest, en ik moet zeggen dat ondanks het VRESELIJK slechte weer, we een topweek hebben gehad!! Iedereen voetbal kijken in de grote tent, nog een gezellig feestje gehad (ook in die tent), en over het algemeen iedereen toch wel erg behulpzaam, ook met elkaars proeven voorlezen en dat soort dingen.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft, dat dressuurruiters voor 2 x 10 minuten komen, (plus losrijden) en eventing-, enduranceruiters en menners vaak de halve (hele) dag op het wedstrijdterrein zijn, en dan maak je dus ook eerder contact met iemand. Denk ik... Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:05

sans6 schreef:
ben je wel eens in Almelo geweest met de almelose ruiterdagen??

Yup, regelmatig. Ik woon er vlakbij en heb er zelfs kort geleden twee jaren achter elkaar gekampeerd. Lachen

Ik weet dus ook dat er best sfeer kan zijn (overigens wordt er tijdens 'Almelo' ook fanatiek gesprongen!) en ik probeer daarom ook niet te generaliseren. Maar als ik moet kiezen waar ik me het meeste thuisvoel, is dat toch niet de dressuurwereld. En dan heb ik het niet alleen over de wedstrijden (2x 10 minuten t/o een hele dag) maar ook hoe de ruiters buiten de wedstrijden om met elkaar en vooral met ruiters van andere disciplines omgaan (en over hen oordelen). Knipoog

Overigens heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring enkele (zeer) actieve dressuurruiters zitten, ik scheer dan ook zeker niet alles over een kam! Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:35

Er is idd wel veel haat en nijd onder elkaar bij die dressuurders hoor. En trouwens vlak me de meeste stallen ook niet uit. Jak waar ik vroeger stond kekek ze al boos als je bodywarmer niet met de kleur van je dekje matchte ofzo.

Belachelijk gewoon het kan zo veel leuker en mooier.

Nou vraag ik me altijd af is dat in de grand prix ook nog zo of alleen in de basis.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 01:28

Vraag in Almelo op het ruiterbal maar eens na wat de meeste doen, springen of dressuur.......
Het zijn toch vooral de springruiters die tot in de late uurtjes door blijven gaan! Haha! En ook tijdens het voetbal (waar ik me zo had uit staan leven dat vervolgens mijn telefoon 1 uur zoek was Bloos ) ben ik toch niet veel ruiters tegen gekomen die hoger dan de M1 reden.
Ze zijn over het algemeen toch wat "serieuser" om het zo maar te zeggen.
Ik rijd zelf mijn dressuurwedstrijdjes op wat kleinere locaties, daar is het vaak wel gemoedelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 07:00

Ik heb jaren geleden daarom de aangespannen wedstrijdsport gekozen om deze rede. Kon het niet allebei combineren, moest kiezen, en de gezelligheid en sportiviteit in de aangespannen sport was voor mij de doorslag. (Even voor de duidelijkheid, ik rijd aangespannen wedstrijden, is dus iets anders dan menwedstrijden!) Op deze wedstrijden helpen we elkaar altijd, vaak sta ik te groomen in een rubriek die ik niet hoef te rijden, en het komt ook regelmatig voor dat er pony's van elkaar geleend worden. Zo heb ik afgelopen zomer met een pony van iemand anders een paar wedstrijden gereden, nadat ik op een wedstrijd zijn pony had geleend omdat mijn eigenste, na het halen van een kampioensschap en een vermoeiende lange ereronde eigenlijk te moe was om nog een rubriek te rijden. Ook onze eigen pony is zo wel eens uitgeleend geweest om een tandem te vormen, omdat er ineens een pony van iemand kreupel was of zo. Gaat allemaal, geeft zo dus een geweldig sfeertje. Het grappige is dat je zo ook wel erg veel pony's te rijden krijgt, en dat is ook enorm leerzaam. En de eigenaren vinden het ook leuk als iemand anders een keertje rijdt, gewoon om hem aan te voelen op een wedstrijd. Nee, voor mij gaan de aangespannen wedstrijden boven alles!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 07:48

Heerlijke sfeer in de mensport en inderdaad ook in de endurance, echt súper. Pas reden we een indoormarathon, kwam degene die op kop reed naar ons toe dat we een bepaalde hindernis beter anders konden rijden, zus en zo. Verder hadden we netjes gereden! Leuk toch?!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:32

Ik denk dat het maar net is hoe je het zelf beleeft. Ik heb die ervaring met dressuur iig helemaal niet.
Ik wens mijn voorganger succes en degene die na mij start doet hetzelfde.
De sfeer van haat en nijd waar hierover gepraat wordt, herken ik niet. Dus het is maar net wat je er zelf van maakt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:41

Ik heb die ervaring ook helemaal niet! Ik had afgelopen zondag een wedstrijd, en ik had geen voorlezer. De eerste de beste aan wie ik het vroeg wou me al voorlezen. Ook heeft de persoon voor me en na me mij succes gewenst (andersom ook natuurlijk)
Toen we klaar waren wilde mijn paard de trailer niet op, en zeker 10 mensen waren bereid om te helpen en hebben dat ook gedaan.

Misschien is het ook maar net hoe je jezelf opstelt, als je er al heen gaat met een gevoel van: het zijn toch allemaal poedersuiker, dan straal je dat toch uit...
Ik let er trouwens ook niet op, want het kan me eigenlijk weinig tot niks schelen wat andere mensen van me vinden Sigaar

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:45

Ik denk dat het ook scheelt wanneer je 'een van hen' bent. Dat is toch vaker zo: als je er middenin zit, beleef je het heel anders dan vanaf de zijlijn.

Ik heb trouwens geen instelling van 'het zijn allemaal...' als ik naar een dressuurwedstrijd ga. Ik ga regelmatig mee, lees mensen voor, help hier en daar etc. en heb wel wat anders te doen dan te denken 'wat een *piep* mensen hier...'. Maar als ik dan weer eens bij een dressuurwedstrijd ben geweest en een week later op een endurance-, eventing- of menwedstrijd, dan kan ik vaak wel zeggen dat ik sfeerverschil heb ervaren. Maar dat zal idd heel persoonlijk zijn, een ander voelt zich misschien weer niet thuis op een endurance- of menwedstrijd.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:52

Ik moet wel zeggen dat ik alleen start op kleine wedstrijden en daar ook mensen ken. Dus dan is het wel wat gemoedelijker.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:53

Tuurlijk ligt dit ook aan jezelf! Als je aankomt ben je nu eenmaal maar met zijn 2en ( ruiter en groom cq chauffeur cq ouder).

Als je dan volledig opgaat in elkaar en je buren geen blik waardig keurt( niet uit bozigheid maar gewoon omdat je helemaal op je eigen combinatie gericht bent) moet je achteraf nooit zeuren dat de sfeer onderling niet goed is.

Als je, zoals wij, altijd begint met de "buren" te groeten en klaar staat als iemand een prop of sleutel o.i.d. nodig heeft dan zul je veel eerder een aanbod ontvangen voor wat hulp of een kopje koffie.
En dan wordt de sfeer op de wedstrijd veel aangenamer.

Dus iedereen die wel dressuurt maar de sfeer niet leuk vindt: doe er zelf wat aan. Bied je buurman een kop koffie aan als de ruiters gaan inrijden. Probeer wat. We zullen het samen moeten doen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:02

Groot gelijk.
De dressuur wereld is 1 en al haat en neit tegen elkaar.
Ik vind er niets aan om er tussen te rijden.
Ze zitten je allemaal arrogant aan te kijken, en rijden je half om ver .

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:06

Citaat:
*Op wedstrijden is iedereen snel geïrriteerd
Dat komt waarschijnlijk gewoon van de zenuwen.

Ik heb mijn wedstrijd gestart op een manege waar ik altijd gereden heb. Ik kende die mensen daar allemaal en niemand deed echt lelijk tegen elkaar. Als je de ring in ging was het:'Veel succes en maak er wat van". Kom je terug in de in de 'ínrijbak''dan is het: "En hoe ging het?'
Niks chago tegen elkaar en helemaal niet achtebaks ofzo. Gewoon gezelllig.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:10

Ik ben het eens met wat Amondi zegt. veel van de sfeer bepaal je zelf. Ik maak ook altijd een praatje met de mensen die de trailer naast die van ons hebben staan, en als ik zie dat iemand hulp nodig heeft bied ook aan om te helpen ( of stuur mijn groom, c.q. vader Haha! ) Soms kom ik ze wel eens tegen, die mensen die de dressuursport een negative naam geven. Van die mensen die nog nooit van bakregels hebben gehoord en je van je sokken rijden Boos! en aso gedrag vertonen op het terrein ( alsof het van hun is)
Bij mennen is idd. de sfeer erg gemoedelijk. ( volgens mij zouden die mensen je nog een paard lenen als die van jouw kreupel is)
Ach ik voel me bij beide thuis. Ik denk alleen dan er bij dressuur iets meer spanning in de lucht hangt, mensen die willen presteren. Maar dat wil niet zeggen dat het geen pretttige sfeer kan zijn. Ik heb bij menners het idee dat er niet zo'n spanning is voor een wedstrijd ( heb ik tenminste geen last van) en als het niet goed is gegaan is dat ook niet sfeer\humeur bepalend.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:15

Mijn hele familie zit in het wereldje en ik had verder met bekenden altijd goede contacten. Als je elkaar elk weekend tegenkomt praat je al snel natuurlijk, als is het maar even hoe het ging. Maar ik heb ook vaak gehad (ik ben ook niet op me mondje gevallen) dat een andere amazone bijv. met een "wild" paard ging losrijden (bij ons is dat t.g.v. een volte of buiten) op het binnengedeelte waar we op dat moment al met 3 reden en het krap was. In plaats van dat ze dat paard dan even buiten laat afkoelen en lekker laat uitrazen gaat ze met die stamper tussen ons rijden terwijl er een ander in de rest van de bak een proef rijdt. Dat vind ik gewoon best asociaal. Dat ze daarbij 3x op de kont van mijn paard knalt, 5x tegen de bakrand schopt en het andere paard er 2x vandoor laat gaan, vond ze blijkbaar nog niet genoeg om na mijn opmerkingen even excuses te maken. Nee, IK kreeg een grote mond en ik was het brutale verwende nest. Dit is dan een voorbeeld, maar er zijn er genoeg die alleen aan zichzelf denken. En dat is in elke wereld behalve het mennen en de endurance. Daar helpen ze elkaar als het nodig is!! Maar dressuur en springen.. Verdrietig