berkenschors..??? goed, of...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

is berkenschors goed voor paarden???

ja
8 (88%)
nee
1 (11%)

Totaal aantal stemmen: 9

suusje26

berkenschors..??? goed, of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:24

heey heey

Ik had even en vraagje,
Is berkenschors goed voor paarden, zeg maar dat hij wat te knabbelen heeft op stal, om verveling tegen te gaan???????

Want iemand had gezeg dat het goed is tegen verveling, om een stuk boomstam met schors erin te leggen, maar ik wet niet welke wel kan en niet kan.. dus daarom vraag ik jullie hulp..
alvast bedankt Lachen

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: berkenschors..??? goed, of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:34

ik heb een stammetje van berkenschors in de stal van punk liggen (is toch die met de witte schors......?).

er schijnt natuurlijke antibiotica in te zitten, en aangezien mijn paard een "ongeluksvogel" is, is dat wel een kleine uitkomst!

uiteraard doet hij er ook mee "spelen" (leurt ermee door zijn stal) en doet er natuurlijk ook op knabbelen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:48

heb net vorige week geleerd dat die met die witte bartst niet goed is geloof ik Verward ik zal eens navragen....

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:18

Ik vertrouw altijd op Fenna als het om eetbare planten/bomen gaat. Ze weet zelf precies wat ze wel en niet kan eten, paarden weten vaak zelf welke planten en kruiden ze op dat moment nodig hebben. Soms eet Fenna veel wilgentakken (heeft een iets verdovende werking), vooral als ze last heeft van haar hoeven. Andere keren juist paardenbloemen (goed voor de lever). Ze eet ook weleens berkenbast, maar die komen hier niet zoveel voor. Volgens mij is berk wel goed voor paarden, ik heb ook geleerd dat het heel goed is voor de weerstand en goed is voor de vacht.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 15:24

okeey alvast bedankt, ja ik vertouw er ook wel op dat hij zelf wel een beetje weet wat goed enslecht voor hem is,mara je weet natuurlijk nooit Knipoog

nog meer mensen die hetw eten.. alles is welkom Tong uitsteken

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:28

Berk (witte stam) is heel goed evenals wilg en populier. gewoon lekker laten knabbelen zou ik zeggen.
De werking van berken: (citaat uit eigen werk Knipoog)
De knoppen en bladeren bevatten stoffen die urineafdrijvend, bloedzuiverend en laxerend werken. Hij werkt ook tegen reuma en nierstenen, is desinfecterend, reinigend en stimuleert de haargroei.
Ook het sap van de berk heeft deze werking. De olie van de boom is samentrekkend en wordt meestal toegepast bij huidklachten zoals eczeem.

Bij Weleda verkopen ze zelfs voor mensen een fles berkenextract als reinigingskuur. Ik heb het in de kast staan voor het voorjaar en ben benieuwd of het net zo goed werkt als de paardenkuur van de Silverlinde Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:26

De knoppen en bladeren bevatten stoffen die urineafdrijvend, bloedzuiverend en laxerend werken. Hij werkt ook tegen reuma en nierstenen, is desinfecterend, reinigend en stimuleert de haargroei.

maar ik bedoel echt schors, geen takken.. is dat dan anders, of blijft het hetzelfde???....