Wat is het nut van... (vraag over bit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Wat is het nut van... (vraag over bit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 18:40

Afbeelding

Die dingen, ik weet niet precies hoe je ze noemt.
Ik heb van personen 2 verschillende functies gekregen, *doet er even niet toe wat*, maar ik wil dus van jullie weten wat volgens jullie het nut van die dingen zijn!
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-02-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Sodera

Re: Wat is het nut van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:44

ze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je pony/paard geen wondjes krijgt van de bitringen oid, vooral bij een ... trens( zo 1 met draairingen, kan NOOIT onthouden wat nou een bus en wat nou n watertrens is Nagelbijten / Gniffelen) kan het fijn zijn omdat sommige beestjes der gevoelig voor zijn om hun mondhoekjes er tussen te krijgen( ligt denk ik eerder aan de maat maar goed)....
Je mag er in de dressuur niet alle klasses mee rijden, geloof tot de L2 en t springen weet ik eigenlijk niet!

Alane

Re: Wat is het nut van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:51

Ik heb ze aan het bit zitten (bit van de pony) omdat het bit anders te breed is en een maat kleiner net te smal is.

Ze hebben mij ooit gezegd dat ze bedoelt waren zodat er geen haar of vel tussen ring en het mondstuk kon komenvan een watertrens... maar denk dat dat alleen was bij vrij uitgesleten bitten.

Ik heb ze ook wel eens gebruikt bij "handige" pony's die probeerden om met de tong de bitring vast te pakken....
Bij bitten met vrij kleine bitringen.

PN_anne

Re: Wat is het nut van... (vraag over bit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:04

ik heb ze eraan zitten omdat het bit anders net iets te groot is, en ook omdat mijn pony vaak haar mond wat open doet, zodat het bit een beetje door haar mond glijd en dus moeilijker te sturen is..

met die dingen erom blijft het bit gewoon op zn plaats Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:06

Het vergemakkelijkt geloof ik het sturen wat.
Bit trek je niet zo snel door zijn mond.
it word halve cm kleiner.
En als je een water trens hebt die bij de ringen niet wat naar binnen afloopt kan het verkomen dat zijn velletje ertussen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:09

Door het draaien van de bitringen van een (slechte) water trens kunnen er velletjes van de mond klem komen te zitten.
Met een bitschijf voorkom je dit.

Het gebruik om het bit er niet doorheen te trekken, helpt natuurlijk wel, maar zegt meer over de stuurkunsten van de ruiter.
want met normale teugelhulpen trek je nooit een bit door de mond.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:15

Wij hebben voor het mennen een pompend bit. Dan kan zo een 4 millimeter omhoog en omlaag. Als je daar geen bitringen aandoet, zit dus iedere keer het velletje van zijn mond ertussen...
Bij kleine pony's kan het ook zijn om het bit 'smaller' te maken.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:42

Ja ik had namelijk gehoord dat je daardoor het bit niet door de mond kon trekken en weer anderen zeggen dat het inderdaad voor die velletjes is. Ik snap dat best maar ik heb eigenlijk verder nooit gezien dat er iets beschadigd is bij zijn mond en het is ook best een kunst om uberhaupt dat velletje in de buurt te krijgen!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:04

Mijn verzorgpony heeft een heeft een beetje uitstekende mondhoeken, die ook nog eens erg gevoelig zijn. Zelfs met een bustrensje krijgt ze er plekjes van. Met bitringen heeft ze het niet, dus dan doe ik ze er maar aan. Ik vind het ondingen, dus ik rijd nu meestal met een fulmertrens. Het gedeelte wat tegen haar mondhoeken aanligt is helemaal vlak en naadloos, dan heeft ze ook geen last.