betekenis letters manege

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

betekenis letters manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 16:55

De letters aan de manegewand geven de Halbe Parade Punkte of plaatsen voor de Halve Aanhoudingen aan.
Weet iemand waarom juist die letters gebruikt worden en of deze letters op deze plaatsen een speciale betekenis hebben?
Dus voor 20x40 als voorbeeld: AFBMCHEKDXG.

Anoniem

Re: betekenis letters manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:13

Jij weet het blijkbaar. Dus waarom vraag je het dan?
En ik dacht dat quizzen niet meer mochten op deze manier?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:15

Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe....

Hahhaahhahaa.... waar gaat dit over Verward ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:19

Ze is weer eens interesant aan het doen. Slapen
want weet je, het maakt mij helemaal geen donder uit waar ze vroeger in de tijd van voor de houten gulden een ophouding oid. maakte.
Want nu maak ik die wanneer ik voel of denk dat hij nodig is, niet perse bij een letter.
Geloof als je dat in de training doet, dat er iets met je gevoel mis is.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:27

De ezelsbruggetjes om de letters te onthouden zijn bekend. Ik weet niet waarom die letters - in het verleden - gekozen zijn. Ik kan het in de geschiedenis van de dressuur ook niet terugvinden. Het werd mij ook door iemand gevraagd en die wil dat in een scriptie over dressuur opnemen.
Laatst bijgewerkt door Tact op 16-02-05 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:29

Je weet er niets van, maar je weet wel dat het Halbe Parade Punkte of plaatsen voor de Halve Aanhoudingen aangeven?
Ik zal er vast niets meer van snappen?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:40

Je kan de letters ook gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, zonder dat je weet, waar elke letter precies voor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:43

Nogmaals dan mijn vraag

Citaat:
Je weet er niets van, maar je weet wel dat het Halbe Parade Punkte of plaatsen voor de Halve Aanhoudingen aangeven?

Hoe weet je dat dan?
Dus dat de letters, die punten aangeven?

Nogmaals denk ik dat je naar de bekende weg vraagt, maar omdat dat al eens op slot is gegaan, je het nu veranderd.

of ben ik veel te achterddochtig?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 18:44

Citaat:
Verwijzing naar RunningKawa bericht:

Ik kan niets verstandigs over jouw achterdocht en manier van reageren zeggen. Je kan er zelf wel wat aan doen.

Even terugkomend op een eerdere discussie waarnaar je verwijst: (OT)
Het van hand veranderen door op de letters te rijden is erg belangrijk. Bij ons op stal kwamen we er tijdens gesprekken achter dat elke gevorderde ruiter daar een eigen mening of interpretatie aan geeft. Vaak is die gevormd door de invloed van de instructeur. Het probleem was dat veel ruiters er een verschillend idee over hadden. De juryleden plaatsen soms commentaar, maar veel verder kwamen we er niet mee. Vandaar het topic dat toen werd opgestart. Die discussie is op slot gegaan en wat ik ervan begrepen heb door jouw reactie.

Wat heeft de betekenins van de markerings letters te maken met het doel van deze letters?
Ik ken de betekenis van de gekozen letters niet, wel het doel en de functie van deze letters en dat is in de praktijk voor dressuur het belangrijkste. Dat is in de dressuuropleiding uitgebreid behandeld. Als iemand dressuur in een historisch perspectief probeert te plaatsen in een verhaal, dan is daar toch niets op tegen? Als iemand mij dit vraagt en ik het antwoord niet weet, dan wil ik helpen. Daarom is dit topic geplaatst.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:51

pardon? bij elke letter een halve ophouding? dat is wel knetter, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:54

viewtopic.php?f=8&t=362890
ff duidelijheid, vandaar de link

En ja, ik was echt de enige die het zo gezellig vond een nieuwe quiz. Slapen
Dus ligt het slotje helemaal aan mij en helemaal niet aan jou.. ?

Want je had je vraag in die link kunnen formuleren in iets als Verschillende ideen over op de letter rijden.
En dan was er nooit een slotje gekomen.

En de vraagstelling hier, leek ook op een quiz, omdat jij daar blijkbaar erg van houd. Verward
En ja, je kunt niks zeggen over mijn achterdochtig denken, maar ik denk nog steeds dat je je eruit probeert te l*llen om het nu allemaal om te draaien.
En dat is geen rare gedachte na quizje 110 Haha!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:07

runningkawa schreef:
Want je had je vraag in die link kunnen formuleren in iets als Verschillende ideen over op de letter rijden.
En dan was er nooit een slotje gekomen.

Bedankt voor de bevestiging voor het op slot gaan van dat topic.

Citaat:
En ja, je kunt niks zeggen over mijn achterdochtig denken, maar ik denk nog steeds dat je je eruit probeert te l*llen om het nu allemaal om te draaien.

Wat jij zegt of denkt interesseert me niet. Je manier van reageren zegt al meer dan genoeg. Haha!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:11

Biepje schreef:

Waar staat dat je bij elke letter een halve ophouding moet maken?
Lezen is ook een kunst. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:11

Citaat:
Wat jij zegt of denkt interesseert me niet. Je manier van reageren zegt al meer dan genoeg.

Goh zijn we het toch nog ergens over eens Knipoog
want aan jou manier van vraagstellen en daarop antwoorden, weet ik ook al genoeg Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:52

Ik weet het niet, maar ik vind het knap onhandig uitgedacht.......... ooit wel eens een niet zo duidelijk sprekende voorlezer gehad.........

WAT ZEI JE .... K of H..... Haha! Haha! Haha! Gekmakend!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:10

Tact,

dat onderwerp is op slot gegaan omdat de vorm waarin het gegoten was niets toevoegde aan een rijtechnische discussie. Dit onderwerp is ook geen rijtechnische vraag en wordt dan ook verhuisd naar VMR. Bovendien is het al veel vaker besproken hier, helaas kan ik door de niet werkende zoekfunctie geen link boven water halen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:18

ik snap eerlijk gezegd niet waarom je dit topic start? dat ze vroeger een ophouding bij elke letter maakten, nou ja, ben blij dat het er staat, vroeger want als ik dat nu zou doen had ik al mijn paarden naar de mallemoer gereden Knipoog
De letters in de bak zijn ervoor dat je weet wanneer je waar een figuur gaat rijden, dit is al minimaal 50 jaar zo het geval waarom bakletters bestaan.
de logica van de letters zelf ontgaat mij ook. A-B-C snap ik nog, maar waarom ze niet verder zijn gegaan met de bordjes D snap ik ook niet. waarom moet die letter nou zweven? maar ach, er zijn zat dingen die vroeger zijn bedacht wat we nu niet snappen toch?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:24

Tact schreef:
Biepje schreef:

Waar staat dat je bij elke letter een halve ophouding moet maken?
Lezen is ook een kunst. Cool

het was vroeger anders wel zo. en je hoeft hier niemand af te kraken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:27

mochten mensen weten waarom de letters zo staan zou ik dat iig graag weten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:30

Ik zou ook wel willen weten waarom de letter zo staan, ik vond het altijd al zon vreemde opvolging van letters.

Maar om op die halve parade terug te komen. Ik begeleid mijn paard iedere pas met halbe parade. Ze zijn heel klein, je ziete ze bijna niet maarze zijn er wel. het kontakt met de paardenmond op de buitentegeugel. Iedere pas dus niet niet iedere letter maar iedere pas.
Veel weinig ik weet het niet ik heb het toevallig zo geleerd en het bevalt mij en mijn paard prima.

Nauwkeurig rijden op de letters, goed de hoeken door, heel belangrijk scoor je mee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:22

gijsenkim schreef:
Ik weet het niet, maar ik vind het knap onhandig uitgedacht.......... ooit wel eens een niet zo duidelijk sprekende voorlezer gehad.........

WAT ZEI JE .... K of H..... Haha! Haha! Haha! Gekmakend!

Hahhahahaaaa..... Ja inderdaad of was het de A... Haha! Haha! Haha!

Overigens ben ik het met RK eens Tact.
Je schreeuwt zelf van de hoogste daken dat mensen hun manier van reageren moeten aanpassen, terwijl je zelf overkomt als een know-it-all... kan aan mij liggen, maar aan de reacties van anderen, lijkt dat me sterk! Knipoog

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:31

Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen Slapen

sorry...riep iemand wat?

Ben ik heel vervelend als ik zeg dat dit soort quizjes mn neus uitkomen...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:44

runningkawa schreef:
het maakt mij helemaal geen donder uit waar ze vroeger in
de tijd van voor de houten gulden
een ophouding oid. maakte.

Clown Haha! Clown Haha! die ga ik onthouden.

Ik heb er al eens eerder topics over gelezen. Het lijkt mij persoonlijk wel leuk om te weten waarom het juist die letters zijn. Maar niemand weet het, vrees ik.....

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:54

Als iedereen die echt geinteresseerd is nou wel reageert, en de mensen die blijkbaar onderling of een persoonlijk probleem hebben met de topicstarter dit per pb regelen, dan is dit misschien ook nog een topic om erachter te komen waarom die letters er nou ooit zijn gekomen!

Anders wordt het weer zo'n eindelijke discussie!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:59

door_ schreef:
Als iedereen die echt geinteresseerd is nou wel reageert, en de mensen die blijkbaar onderling of een persoonlijk probleem hebben met de topicstarter dit per pb regelen, dan is dit misschien ook nog een topic om erachter te komen waarom die letters er nou ooit zijn gekomen!

Anders wordt het weer zo'n eindelijke discussie!

Ik wil heus wel weten waar die letters nou eigenlijk voor staan, maar de manier waarop en de toon waarmee dit topic is geschreven, sorry maar daar gaan mijn stekeltjes van overeind staan.
Betweters zijn doodlopers.

Maar interesse heb ik wel hoor. Als iemand het weet hoor ik het graag.