waarom ben ik een beetje onzeker aanschraf eigen pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

waarom ben ik een beetje onzeker aanschraf eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:27

ik merk soms dat als ik thuis zit en hier op bokt.ben en dingen lees dat ik onzeker wordt.Ik krijg als ik me examen hebt een eigen pony.Wat natuurlijk geweldig is.En ik weet ook al welke.Het is namelijk me favo manege pony.Een schat van een haflinger maar echt ondeugend. opzich heeft hij al een beetje respect voor me.ben 1x met hem wezen stappen dat moest want er zat iemand op iejoor.Die niet kon rijden.En diegene die op pluto zat was er al af.dus ik loop met hem.Eerst liep hij naast me.Ik had de teugels heel losjes vast.Toen liep hij opeens achter me.(nu wil ik niet zeggen dat hij mij als leider ziet want dat is niet zo)
Als ik bij hem ben ben ik niet onzeker.Want dan kan ik niet wachten tot hij van mij is.

MAar als ik thuis ben ga ik aan dingen denken van als hij dat nou doet of dat? dan wordt ik een beetje onzeker.Maar als ik kijk wat ik terug krijg een band krijg ik met hem enz.

ik ben volgens mij een beetje onduidelijk.FF kijken hoe ik het beter kan vertellen.

Pluto is nog een jonge beestje wordt 5 in mei.En als ik kijk waar ik met hem aan moet werken. alleen in de bak rijden.minder schrikkerig (kan ook aan mij liggen dat hij soms schrikt). opzich vind ik het een hele uit daging. En het lijkt me geweldig om hem zo ver te krijgen enz.

Maar soms kijk ik op internet en dan lees ik leive haflinger verkeersmak enz.Dan denk ik daar hoef ik opzich niet meer aan te werken.

maar ik heb wel van pluto hem moet ik niet laten schieten.

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben
ik wou het gewoon ff van me afschrijven ik voel me nu al een stuk beter

Dragony

Re: waarom ben ik een beetje onzeker aanschraf eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:37

Tja de keuze is aan jou, ik zou gewoon voor Pluto gaan. Je kent deze pony al wat langer en het is een echte uitdaging. Als je hem wat langer hebt en je kijkt terug op naar het begin dan zul je merken dat je veel ups en downs heb gehad maar ook wel vooruit ben gegaan!
En ik denk dat ieder met een eigen paard wel die onzekerheid voelt, je wilt gewoon het beste voor je paard Knipoog

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:42

Dragony schreef:
Tja de keuze is aan jou, ik zou gewoon voor Pluto gaan. Je kent deze pony al wat langer en het is een echte uitdaging. Als je hem wat langer hebt en je kijkt terug op naar het begin dan zul je merken dat je veel ups en downs heb gehad maar ook wel vooruit ben gegaan!
En ik denk dat ieder met een eigen paard wel die onzekerheid voelt, je wilt gewoon het beste voor je paard Knipoog

helemaal mee eens

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:49

Je kunt wel een "vreemde" pony kopen, maar je weet nooit wat je koopt hoor! Sommige liegen en bedriegen als het om de verkoop van een paard gaat! Geloof me, er is geen rottere handel dan de paardenhandel!

Dus wat dat betreft zou ik gaan voor de pony die je al kent, kom je ook niet voor verrassingen te staan Knipoog !
Maar als je twijfelt zou ik nog maar eens goed na gaan denken.
Lijkt mij dat het niet de bedoeling is dat deze pony ook weer verkocht wordt omdat jij niet goed weet wat je wilt!

Succes..!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:07

het is niet raar hoor dat je een beetje onzeker bent.
het is je eerste paardje.
als je aan je eerste begind komt er een hoop op je af,immers nu is het aan jou.
ik neem aan dat de pony daar blijft staan of anders ergens komt te staan waar meer paardenmensen zijn.
je zal vast wel hulp en advies krijgen.
met elk paard zal je wel eens dingen tegen komen waar je niet goed raad mee weet.
durf hulp te vragen,en het komt vast wel goed.
veel plezier met je toekomstig paardje en pieker niet te veel

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:17

zorg dat je goed les krijgt. Dan komt alles in orde.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:30

ik blijf op die manege staan. les ga ik zeker weten nemen.Als het kan wil ik gewoon in de les blijven waar ik nu in zit.

En ik wil gewoon het beste voor me paard.En vragen durf ik ook wel.Laast reed ik vrij op pluto liep hij steeds met zijn hoofd te poedersuikeren. Dus ik vroeg wat ik hier mee kon doen.En een vrouw op een groot paard zei wat ik er tegen kon doen.toen ik dat probeerde ging het een stuk beter.

ik heb ook het gevoel bij die pony. dat we bij elkaar passen.Ik zat hem laast bij zijn nek te kriebelen.Draait hij zich om gaat tegen de staldeur aan staan met zijn kont.Kijkt hij me echt zo aan van hier mag je ook kriebelen

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:46

Ik denk dat je zelf eerst een duidelijk beeld moet krijgen van wat jij van jou toekomstige paard verwacht, zonder naar je lieveling te kijken... Ja dat is best moeilijK! Denk eraan dat een jong paard, zoals je al zegt, behoorlijk schrikachtig kan zijn en natuurlijk alle streken nog heeft! Denk je dit aan te kunnen moet je er gewoon voor gaan! het is natuurlijk een hele leuke uitdaging!
Heb je je lijstje af leg je naast de eisen de eigenschappen van je lieveling ernaast en als dat matcht moet je dr voor gaan!

Of je doet net zo als ik.. Je ziet een paard in de wei staan, je wordt verliefd en je koopt m Haha!
volg je gevoel! als jij denkt dat die pony bij je past ben je bereid ervoor te vechten! het zou heus niet altijd makkelijk zijn (ik spreek uit ervaring Boos! ) maar als je echt gek op die pony bent zou het al je moeite waard zijn!!!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:49

Ik denk dat je altijd wel onzeker bent bijhet kopen van een eigen paard. Het is toch iets heel anders als een manegepaard, waar je maar 1 uurtje per week opzit. je hebt er natuurlijk veel plezier van, maar mischien ook wel mindere momenten als Pluto bv niet helemaal doet wat jij graag wil. Ik vind het super dat je blijft lessen met hem, en vragen is altijd goed!
Ik hoop dat je straks veel plezier hebt van Pluto, en natuurlijk hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat met hem! Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:52

ik wil nog ff wat melden.
een keer zei een vriendin tegen me.Als je hem neemt en traint enz.Dan is hij als hij 8 is een supper haflinger.

en ik weet uitproberen gaat hij toch wel.maar dan doet een niet kenden pony ook. ik heb gehoord dat haflingers je heel erg uitproberen maar als je ze een maal de baas bent dat ze voor je door het vuur gaan.

Maar ik denk dat elk paard dat wel hebt.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:08

weet je ook zeker dat een Haffie is wat je wilt? Ik ken m niet en er zijn zat goede haffies daar niet van maar als je in de toekomst gaat kijken en je ziet jezelf wedstrijd ruiter worden kun je misschien beter een ander paard nemen.... (ik kraak ze nu niet af hoor ik weet dat er zat geschikte haffies zijn)

Maak eens een lijstje en zet pluto dan even uit je hoofd wat je allemaal voor eisen aan je pony stelt..!
Is erg belangrijk!
Een eigen pony koop je niet voor een maand maar voor jaren... het is geen verzorgpony waar je zomaar doei tegen kan zeggen...

Dat wou ik ff kwijt succes!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:20

Ik ga met degenen mee die zeggen: zet goed op een rijtje wat jij van je toekomstige pony wilt. Wil je lekkere lange buitenritten gaan maken? Wil je serieuze wedstrijden gaan rijden, of vooral voor de lol rijden en gewoon lekker trainen? Bij ieder doel past een ander soort paard/pony. Denk hier heel goed over na. Ik wist ook niet goed wat ik wilde, heb ruim 8 maanden gezocht voordat we uitkwamen bij het paardje wat we nu hebben. Had al M dressuur gelopen, was super verkeersmak. Toch wist ik dat we ook een hoop moeilijkheden zouden krijgen. Ik kan er heerlijk mee buitenrijden, moeilijkere dressuuroefeningen loopt hij ook super, maar hij houdt zn streken, zoals af en toe keihard bokkend door de bak rennen. En het 'nadeel' aan zo'n ervaren paard is dan weer dat hij je afrekend op iedere fout. Als ik mijn been niet goed heb liggen voert hij de oefening gewoon niet uit, voor mij is dit natuurlijk erg goed. Maar de uitdaging om een (jong) paard iets te leren is ook wel weer groot. Daarom zeg ik ook: Denk goed na over wat je wilt, en neem rustig de tijd. De pony hoeft er toch niet de dag na je examen al te staan?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:27

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde Bloos Ik heb een paardje gekocht waar ik echt helemaal verliefd op ben en hij komt zaterdag. Toch ben ook ik btje onzeker van zal hij zich hier op de nieuwe stal wel net zo gedragen als op zijn oude stal etc...Maar ik heb gemerkt dat hoe maar je daar over gaat denken hoe gekker je wordt. Nu is het zo van : hij komt ik vind hem leuk hij past bij mij en we gaan er wat van maken. *LOL* Iig heel veel suc6 met je beslissingen!! Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:15

Ik denk dat ik dat van lijstje maken zeker gaat doen.

maar ik wil nog ff wat kwijt.Ik was vandaag op de manege.En ik was bij hem en ging later weg.Toen hoorde ik een zacht gehink en een soort gebries.Ik keek om.En het was pluto die zijn hoofd over de tussenschot hing van zijn buurvrouw. (zijn buurvrouw was niet in haar stal) ik weet natuurlijk niet of hij naar mij hinikte. Want ik wil geen penny lijken.

toen ik later terug kwam was er iemand in pluto's stal wat ik niet wist.Hij staat best ver achterin. dus ik riep hem.maar omdat ik niet zeker wist of iemand in zijn stal stond.Ging ik ff in die van zijn buurvrouw en ik riep hij draaide zijn hoofdje om en keek echt zo van hey jij bent het.

misschien kom ik nu over als een grote dromer of penny meid.Maar dat wil ik niet zijn

Ik denk echt dat hij een goede keuze wordt.Maar dat lijstje ga ik zeker doen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:34

Ik heb al wel veel meer berichtjes van je gelezen en over het algemeen kom je mij idd over als súperonzeker.
Zó onzeker dat ik er een beetje een slecht gevoel bij krijg, weet jij in de praktijk wel wat je moet doen als ie wel een keer wat uitvreet of met je aan de haal gaat? Hoe reageer je als ie ziek is? Mérk je dat wel op tijd?
Dat is gewoon pure praktijkervaring die je eigenlijk bijna niet van je manegelesjes kan leren.
En ookal 'hinnikt ie nog zo lief'... Als ie straks gevaarlijk wordt omdat jij hem niet consequent behandeld (want dat doen onzekere mensen) dan wordt ie je onherroepelijk de baas!

Shoot me als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb....
Maar het lijkt mij beter als jij eens een tijd een verzorgpaardje zoekt waar je aardig wat verandwoordelijkheid voor krijgt, zodat je ongeveer weet wat het is om een eigen paard te hebben.
Dat is niet beledigend bedoeld, maar ik heb echt aardig wat mensen compleet het plezier zien verliezen in de paarden omdat ze hiermee de mist in gingen.
Suc6!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 07:50

Concorde schreef:
Ik heb al wel veel meer berichtjes van je gelezen en over het algemeen kom je mij idd over als súperonzeker.
Zó onzeker dat ik er een beetje een slecht gevoel bij krijg, weet jij in de praktijk wel wat je moet doen als ie wel een keer wat uitvreet of met je aan de haal gaat? Hoe reageer je als ie ziek is? Mérk je dat wel op tijd?
Dat is gewoon pure praktijkervaring die je eigenlijk bijna niet van je manegelesjes kan leren.
En ookal 'hinnikt ie nog zo lief'... Als ie straks gevaarlijk wordt omdat jij hem niet consequent behandeld (want dat doen onzekere mensen) dan wordt ie je onherroepelijk de baas!

Shoot me als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb....
Maar het lijkt mij beter als jij eens een tijd een verzorgpaardje zoekt waar je aardig wat verandwoordelijkheid voor krijgt, zodat je ongeveer weet wat het is om een eigen paard te hebben.
Dat is niet beledigend bedoeld, maar ik heb echt aardig wat mensen compleet het plezier zien verliezen in de paarden omdat ze hiermee de mist in gingen.
Suc6!

helemaal verkeerd zit je niet.Ik weet wel als ik aan het rijden ben ik best consequent en dan ben ik niet onzeker. luisteren zou hij moeten. En ook op stal zou hij moeten doen wat ik wil.Maar het is meer als ik thuis ben. ik hoor vaak negetavie dingen over haflingers.Terwlijk ik ze geweldig vind.Maar door die negatieve dingen wordt ik een beetje onzeker. Maar als ik bij hem ben denk ik helemaal niet aan die negatieve dingen dan vind ik hem alleen maar geweldig.

Ik ben al opzoek naar een verzorgpony.Maar die zijn hier nergens te vinden Verdrietig

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:22

...tuurlijk ben je onzeker!..je krijgt een grote verantwoordelijkheid, kan van alles fout gaan..maar TJEEEHH..bij wie niet!..geloof zelfs dat de beste ruiters nog weleens compleet de mist in gaan!..en ach daar leer je toch van!..en je haffie ook!...je band zal er alleen maar door versterken!...en neem van mij aan..als jij je hart verknocht heb aan dat paardje!?..je kan er wel bij 30 andere gaan kijken, je komt toch terug bij hem...
en er zijn echt genoeg mensen op de manege die er ECHT verstand van hebben om eens hulp te vragen, vragen is nooit erg!

oooww en ik ben ook penny hoor..vind het heerlijk als ik een flinke welkomshinnik krijg! (en ik ben 28 Haha! )

ps. als die zoekfunctie er hier eens ging doen, had je op missers kunnen zoeken, stonden leuke bloopers bij Clown Haha! Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:42

Als je straks examen hebt gedaan moet je hem eerst een maand huren!

En eventueel nog een maand, de overstap manegeles/eigen paard maak je wel heel erg groot als je het gaat doen zoals je voor ogen hebt.

Uberhaupt zet ik mijn vraagtekens bij: je krijgt een paard als je je examen haalt. Het moet natuurlijk anders zijn, je krijgt een paard als jij en JE OUDERS er aan toe zijn, het mag niet van je examenresultaten afhangen, dit lijkt op chantage.
Ze weten toch wel welke verantwoordelijkheid zij op zich nemen als ze hun kind een paard geven? Het is geen playstation die in de hoek kan worden gezet als je op vakantie gaat of ziek bent.

Je bent heel terecht onzeker over dit aanbod van je ouders, maar die onzekerheid is w.s. niet over de keuze van welk paard(gezien je Penny gedachten ben je hopeloos verliefd), maar meer van: hoe kan ik dit ooit gaan volbrengen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:39

me ouders zijn er ook klaar voor.Ze hebben echt lang over gepraat. Me moeder wilt zelf weer gaan rijden.zodat als ik niet kan zij op me pony kan rijden.En ze wilt zelf er mee lessen. Zelf me pa wilt een paar lessen mee doen.

En het is me moeders droom ook een beetje geweest om een eigen pony te hebben.

Ze heeft een keer gezegt als we ooit gaan verhuizen.nemen we een openstaand huis met een stuk grond en dan nemen we beide een haflinger. (me moeder is soms ook nog een penny)

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:23

amondi: ergens vind ik het logisch dat haar ouders wachten tot het examen achter de rug is. Als TS voor die tijd al een pony zou krijgen, wat zou er dan nog terceht komen van het leerwerk????
Oef, ik klink echt al als een echte moeder (arme Verena Bloos).

Maarre, wat betreft Haflingers, hier in de buurt wordt heel veel met Haflingers gereden. Zowel onder het zadel als voor de kar. Twee meisjes een eindje verderop rijden regelmatig (1x per maand ofzo) mee met clubwedstrijden, de een heeft al heel wat keer de 1e prijs binnengehaald. De andere rijders rijden met verschillende rassen, Kwpn'ers, en NRPS, en New foresters. Heeft ze mischien ook wel een heel goed beestje onder haar gat, maar toch!
Waarom zou een Haflinger minder zijn als een ander ras???

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:38

het is ook de tijd. die ik nodig heb om te leren voor me examen enz.

veder voel ik me al een stuk beter door jullie reactie's