wat doen met deze situatie (sterk paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat doen met deze situatie (sterk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:14

deze situatie is niet echt.maar ik ben gewoon benieuwd wat je dan zou moeten doen ALS die pony dat zou doen.

Stel je hebt een sterk paard.En die weet waneer hij naar het weiland mag.En hij loopt te dribbelen en trekken aan het touw.en hij vliegt er vandoor? hoe zou jij hem aanpakken? Of als het gebeurt wat zou je dan gaan doen.

bijv. touw proberen vast te houden en je paard zo goed mogelijk afstraffen dat hij dat niet mag doen.
of totaal iets anders?
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-02-05 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Mlies

Re: wat doen met deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:16

Tegen m praten dat ie zich rustig moet houden, iig niet gaan stressen, en hopen dat je m houdt Vork

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:19

Bij ons hebben ze die neiging ook nog weleens.. en ze moeten van mij eerst omdraaien in de wei voordat ik ze los laat.. dus..

Ik loop de wei in (met een vervelend paard, omhoog komen etc..) pak de paal van het hek vast en draai me daar om heen.. terwijl ik het paard dus mee draai en stevig vast blijf houden.. Pas als ze rustig naast me staan mogen ze los...

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:20

Touw erg strak om zijn neus draaien en doorlopen... Zoe heeft deze neiging ook wel eens...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:23

AM -> VMR

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:32

op school hebben wij geleerd (tjah Vork )
dat als een paard ervoor ging lopen.. of ging dribbelen..
gewoon de andere kant op lopen.. dus gewoon omdraaien...
zo kom je uitendelijk op plaats van bestemming aan.
duurt iets langer maar helpt wel vaak Haha!

Dragony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:33

Ik heb geleerd het paard gewoon om te draaien en weer verder lopen, gaat hij weer lopen dribbelen nog eens omdraaien en weer verder. Dit helpt natuurlijk niet bij ieder paard maar de paarden waarbij ik het gedaan heb hielp het wel.. Knipoog

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:41

Rio moet achter mij blijven. Dat heb ik hem geleerd door met een longeerzweep te gaan wandelen en als hij neigde mij voorbij te lopen deed ik de longeerzweep op zijn borst. Nu weet hij als ik mijn vinger opsteek dat hij moet wachten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:04

Kettinkje eraan en eens flink "Ho Nu!" brullen icm het opsteken van een hand voor z'n neus.

Mijn sterke, dribbelende paard is daar behoorlijk van opgeknapt Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:08

Ja ik ben wel bekend met deze situatie, alleen mijn paard gebruikt een schrikmoment, oftewel hij schrikt echt van iets, of hij gebruikt iets als aanleiding om te schrikken (terwijl hij dat normaal nooit eng vind, zoals een auto die 100 meter verderop voorbij rijdt Clown )

Hij loopt ook altijd achter mij, heel relaxed met het koppie laag. Maar hij kan dus ontploffen zeg maar, dan stormt hij in een keer weg, dus langs je heen van bijna stilstand naar een volle galop. Soms hou ik hem dan wel, maar meestal lukt dat dus niet. Hij stopt dan wel weer hoor 50 meter verder en draait zich dan om en rent weer terug naar mij en doet daarna alsof er niks gebeurd is Gestoord

Het is volgens mij gewoon een spelletje van hem, hij is er met echt schrikken een keer achtergekomen hoe hij los kan komen en als hij nu zin heeft om los te raken dan gaat hij iets zoeken om van te schrikken. Ik begin het wel steeds eerder op te merken en als ik hem voor ben en bij me kan houden dan laat hij het voorlopig ook wel uit zn hoofd.
Maar van een onbewaakt moment maakt hij gruwelijk gebruik. Hij moet overigens nog 3 worden dit jaar, dus nog heel speels en ook vrij dominant dus constant uitproberen }>

Als iemand nog een goede tip heeft hoor ik het graag Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:11

Ik ben altijd consequent gebleven, voor me uit lopen of de neiging geven tot drammen, meteen halthouden. Wachten tot ie rustig staat en dan weer verder lopen. Niet wachten tot ie echt sterk word, maar bij de eerste tekenen van drammen ingrijpen. Daarbij moeten ze altijd naast me wachten tot het halster af is. Als het halster af is krijgen ze een beloning en dan mogen ze weg. Werkt tot nu toe perfect bij ieder paard wat ik regelmatig in mijn handen heb.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:37

tja, mijn paard die drippelt wel heel erg.. maar, zodra ik voel dat ie hard gaat/wil.

dan trek ik hem gelijk trug naar mijn toe.. en als dat niet lukt dan draai ik me om want, dan snapt hij het EVEN neit meer en blijft hij stil staan Ja

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:44

Streng en consequent blijven. Ik ben de baas en het paard blijft naast mij tot ik zeg dat hij wegmag rennen. Punt.
Mijn ene verzorgpony is ook zo'n druk beestje, denkt overal van te moeten schrikken, kan niet normaal lopen maar meot per sé dribbelen en ga zo maar door.
Ik ben met haar erg consequent, anders neemt ze een loopje met je.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:46

Toen Mexx op trailercursus was is ons geleerd dat hij altijd braaf naast ons moet lopen, op ons tempo. Als wij stil gaan staan moet hij ook gelijk stil staan zonder dat wij druk op het halster/hoofdstel leggen.

Als ik hem naar de wei breng wordt hij ook altijd iets te enthousiast, ik ga dan om de paar meter stil staan, staat hij niet gelijk stil dan laat ik hem een paar passen achterwaarts gaan. Dan weer verder lopen na een paar meter weer zelf stil gaan staan en dit blijven herhalen totdat we bij de wei zijn.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:08

Bij Par voldoet een stevig en over nu!
Maar bij andere paarden die ik niet ken en waarvan bekend is dat ze het wel doen trek ik altijd even het touw om de neus heen of door de mond heen.

Blijven ze etteren ga ik gewoon even stil staan en loop pas weer verder als ze rustig zijn.
Hoe vaak we stilstaan ligt dus aan het paard zelf.
Als ze echt ene run willen nemen draai ik ze gewoon snel om, en als ze door blijven gaan blijven we draaien tot hij stopt.

Moet zeggen dat bij de meeste gewoon een hard woord en even stil zetten genoeg is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:18

Ik doe het halstertouw bij om de neus, of knip een bitje bij vast aan het halster. Als ie vervelend doet, een ferme ruk en "HO!". Na een keertje of wat snappen ze wel dat dat niét de bedoeling is, maar blijven ze netjes naast me lopen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:41

Nou mijn paard daar kan je een bit inhangen of een ketting of een touw door zn mond als hij echt gaat, gaat ie ook (hij heeft een zeer hoge pijngrens volgens mij, rent ook dwars door hekken heen enzo Koe ) Dus harder optreden met hulpmiddelen heeft gewoonweg geen zin en vind ik zelf ook niet fijn, om er steeds meer toeters en bellen aan te hangen. Het beste helpt een touwhalster bij mijn paard, omdat hij dan toch druk op zn hele hoofd krijgt en die druk ook gelijk weg is als hij stopt met trekken. Het is echt een kwestie van baldadigheid/te weinig respect. Whoosh!

Dat in 1 keer omdraaien ga ik zeker proberen, hij is wel heel erg op mij gefocussed en met wandelen oefen ik ook heel veel het draaien. Alleen hij doet het gewoon zo onverwachts en geniepig dat ik niet weet of ik hem dan voor ben >;) Hij doet het overigens alleen als hij aan het 'werk' moet. Als ik dus doelgericht ga wandelen en veel overgangen, stops, draaien maak. Gewoon uit de stal halen en naar een ander gedeelte van het erf brengen is geen probleem en dan loopt hij over hetzelfde stuk als waar hij steeds uitbreekt. Denk ook dat het voor een gedeelte met mijn houding te maken heeft Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:06

springzweepje mee en als het paard het lef heeft om te ver voor me te komen even tikkie tegen de boeg samen met een ruk aan het halster om gewoon zonder blikken of blozen verder te lopen.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:30

thuis zijn ze bijna allemaal zo, gewoon zoals hierboven ook staat even stilstaan en dan weer verder, en natuurlijk contact met het halster, niet halstertouw losjes in de hand Clown
maar een is echt wel heel erg, die overdrijft echt, zolang ze rustig stapt (wat bijna nooit is) mag ze gewoon vooruitstappen, zodra ze drammerig wordt draai ik haar en loop ik weer vooruit
als het echt te erg wordt, geef ik gewoon een ruk aan het halster en kijk wat ze dan doet, in de wei draai ik de paarden ook altijd om met de neus naar mij toe en dus naar de ingang van de wei, dat is toch het veiligste volgens mij, anders willen ze nog wel eens zodra ze de wei binnen zijn vertrekken Lachen

iemand die ik ken heeft wel heel wat minder geluk gehad hiermee, hij wou zn paard naar de wei brengen, (die ook altijd ervandoor wil gaan) en maakt daarom normaal gezien een longe aan het halster vast,
maar met rap te zijn had hij de longe gewoon door het ringetje gehaald en niet vastgemaakt, bijgevolg het paard vertrok en hij een (onopzettelijke) stamp in zn gezicht kreeg, kerel lag daarna lang in het ziekenhuis in een coma, en moest terug leren spreken en alles, het is alweer een jaar ofzo geleden en hij is nu weer begonnen met paardrijden op rustige manegepaarden.. terwijl hij daarvoor professioneel reed, en heel veel paarden zadelmak maakte enz, dus door zoiets stoms heeft hij een ongeluk gehad, terwijl hij altijd nogal "gevaarlijke" paarden reed voor andere personen omdat anderen er niet op durfde...
je moet hier dus echt consequent mee zijn, en het niet toelaten!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:13

En zoals je ook vraagt, als je pony gaat rennen of je het touw dan vast moet houden.

Ik kan je zeggen, dat als je pony eenmaal aan het rennen is, dat het dan niet verstandig is het touw nog vast te houden. Aangezien de pony dan recht voor je uitkomt. Je kan dan trekken wat je wilt, maar dat helpt niet. Je bent dan toch allang op de grond getrokken, al dan niet voort gesleept *spreekt uit ervaring Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:18

Ook al issie maar 50 cm hoog....... als het paard eenmaal voor je is, laat hem dan maar los.

De vader van een bokster had domdomdom het touw om zijn hand gewikkeld want het paard werd wat heet.......... hij ligt nu na drie weken NOG in het ziekenhuis en kan nog steeds bijna geen ledematen bewegen.....

ALs een paard voor je komt......... laat maar los.... je red het echtniet. Ook al is hij maar 50 cm groot

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:02

gijsenkim schreef:

ALs een paard voor je komt......... laat maar los.... je red het echtniet. Ook al is hij maar 50 cm groot

Denk grinnekend aan vader, shetlander en een heleboel modder Knipoog Haha!

Ik sla het touw om zijn neus en laat hem stil staan op het moment dat hij mij voorbij wil dribbelen een ruk aan het touw of armen wijd.

Ik heb trouwens een grote hekel aan paarden of pony's die niet makkelijk met geleiden zijn, of over je heen walsen, of gras willen eten, of dribbelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:06

een paard kan niks stommer doen dan mij meetrekken naar een graspol........... echt dat is bijna het domste wat ze kunnen doen..........

ik ben dan niet aardig zegmaar Haha!

esperance

Re: wat doen met deze situatie (sterk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:21

je kunt hem het beste een hengstebitje om doen... dat doe ik ook altijd bij een van mijn merrie's want zij is ook zo sterk, als ze die in heeft kan ik haar gemakkelijk onder controle houden....

sammetje

Re: wat doen met deze situatie (sterk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:54

Toen ik mijn paard net had probeerde ze dit met mij te doen. Een hoop gespring en drukdoenerij naast me. Ze werd voordat ik haar had altijd met de hengstenketting naar het land gebracht.

Ik wilde dat ze het gewoon leerde dus gewoon met het halster om en een gewoon touwtje eraan en ik wilde dat ze leerde achter me te lopen en niet mij omver te willen duwen.

Elke keer als ze mij voorbij ging liet ik haar een rondje om mij heen maken waardoor ze weer achter mij kwam. We moesten zo'n 300 meter door het weiland totdat we bij haar weiland aankwamen en de eerste keren heb ik haar denk ik wel 40 keer een rondje om mij heen laten maken.

Nu loopt ze gewoon netjes achter me. Tenzij ze heeeeeeeeeeel zenuwachtig is dan komt ze vlak op mij lopen. Wanneer ze mij weer voorbij wil rennen dan is een berisping met de stem voldoende om haar terug te fluiten.