Paspoort voor paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sslgbb

Paspoort voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 10:51

heey allemaal,

ik heb denk ik een errug stomme vraag,maar hier weet ik dus niks van.
ik ben van plan een paardje te kopen maar die heeft nu geen paspoort.
is een paspoort verplicht? ik hoor zoveel verschillende dingen dat als je een paard gaat kopen dat je perse een paspoort moet hebben want anders mag je het paardje niet vervoeren en de ander zegt weer dat je en een paspoort en een chip moet hebben.
dit paardje heeft dus geen paspoort en ook geen chip...dus help me met het goeie antwoord!
heeeel erg bedankt alvast!!

Groetjes

jaggie

Re: Paspoort voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:55

Om je paardje te mogen vervoeren moet hij inderdaad gechipt zijn tegenwoordig, als je wordt aangehouden als "ie niet gechipt is dan krijg je een boete. In praktijk controleren ze hier nauwelijks op geloof ik. Maar als je paardje gechipt is moet er ook een paspoort bij komen, daar staan alle gegevens van je paard dan in, zoals chipnummer en de entingen. Ook als hij geen papieren heeft, heeft een paard een paspoort nodig. Dit staat namelijk los van elkaar.

Hoop je een beetje geholpen te hebben, maar als het goed is vind je de op KNHS site ook nog informatie hierover.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:57

Als je hem over de weg vervoerd in een trailer of vrachtwagen is het verplicht om een paspoort en chip te hebben (of DNA ipv chip). Als je hem van de ene plaats naar de andere rijdt of leidt is het niet verplicht.

Bedenk wel dat als je paard ziek wordt en onverwachts met spoed vervoerd moet worden dat het niet kan zonder paspoort! Paspoort is nu nog niet verplicht, in de toekomst moeten alle paarden geregistreerd staan en een paspoort hebben, nu zitten we nog in een overbruggingsperiode. Zou hem dus wel laten chippen of DNA laten trekken.

Overigens ben ik niet helemaal zeker over hetgeen wat ik hier zeg, er veranderd iedere keer zoveel om dat hele paspoortgebeuren. Dus als ik het fout heb, graag dan wel het goede antwoord! Haha!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:09

Zie www.nl-paardenpaspoort.nl
Staat alles op. Bij 'Overgangsregeling Identificatie en Registratie Paardachtigen 2004' staat ook een duidelijk schema over wanneer welke paarden een chip en paspoort moeten hebben.

sslgbb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:12

heey dankjeweeeeel!!

zo schiet ik weer wat op Tong uitsteken

thnxxx