hoe weet je of je jouw paard je respecteerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe weet je of je jouw paard je respecteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 08:06

de titel zegt het al? ik heb nog geen pony.En ik zou graag willen weten hoe je kan zien of jouw paard je niet in de maling neemt.Maar je dus respecteert

Anoniem

Re: hoe weet je of je jouw paard je respecteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:27

nou als je paard je niet om ver loopt zoals die van mij doet Haha!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:30

als die goed te eten krijgt respecteerd hij je denk ik al *LOL*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:31

Uh geen idee, zal het haar vanavond even vragen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:45

Als hij gehoorzaamt om mijn stem...en als ik stop dat hij ook stopt. Dat doet hij al.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:07

Ik heb wel geleerd dat als een paard naast je of achter je blijft lopen, hij/zij jou respecteerd... Dus niet zoals Lame probeert voor je uit te lopen...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:37

Wat bedoel je precies met respecteren? Dat ze jou als baas ziet? (Ga ik ff vanuit)

Kleine dingen

- Braaf volgen.
- Als jij zegt dat het goed is, is het goed.
- Als jij zegt dat het niet gevaarlijk is, is het dus niet gevaarlijk.
- Als jij boos wordt, is dat mijn eigen schuld.
- Ho is ho.
- Ze zal je niet uitdagen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:53

Tomaatje schreef:
Wat bedoel je precies met respecteren? Dat ze jou als baas ziet? (Ga ik ff vanuit)

Kleine dingen

- Braaf volgen.
- Als jij zegt dat het goed is, is het goed.
- Als jij zegt dat het niet gevaarlijk is, is het dus niet gevaarlijk.
- Als jij boos wordt, is dat mijn eigen schuld.
- Ho is ho.
- Ze zal je niet uitdagen.

Dat wilde ik ook posten! Die van mij doet alles...maar bij longeren is ho dus geen ho!!! Zeker als ze energie teveel is!

Als ik haar roep als ze in de wei staat dat ze luid hinnikt en vol enthousiasme richting het hek komt gehobbelt...en als ik haar losgooi in de bak en haar opjaag ze daarna netjes rondjes loopt en naar me luistert als ik haar stemhulpen geef!!! Dan ben ik helemaal happy met mijn paardje.....Respect uit zich in verschillende vormen, maar de dingen die Tomaatje aankaart zijn wel het voornaamst.

De andere dingen die ik opnoem hebben dan weer meer te maken met de (vertrouwens)band die je met je paard hebt. Als ik de stal binnenstap en ik gedag zeg en er steekt een lief hoofd uit de stal en er volgt een luide hinnik...dan smelt ik toch wel iedere keer hoor!!!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:04

Als jij stopt dat je paard dan ook stopt.
Als je achter je paard staat en hij blijft staan. (als hij dus wegloopt heeft hij geen respect.)

En de dingen die hier allemaal al genoemt zijn.
Al vind ik HO aan de longeerlijn geen kwestie van respect, dat is gewoon opvoeding die hij goed geleert heeft of niet.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:10

Een paard heeft respect voor je als hij rekening met jou houdt. Dat wil zeggen dat hij jou als leider accepteerd. Dit kan je controleren door bijvoorbeeld (ernaast) hem achterwaarts te laten gaan als jij dit wilt.

Respect van je paard moet je verdienen dat krijg je niet zomaar, dit vergt tijd, energie en wederzijds begrip. Je moet ook respect voor je paard hebben anders werkt het niet. Het ene paard is makkelijker dan het andere dus ook daar zit verschil in.

Ik heb een vrij dominante merrie die wat leiding betreft kort gehouden moet worden. Als ik naast haar loop en ik ga stilstaan dan dient ook zij stil te staan (achter mij) als ik vervolgens achterwaarts loop dient zij mij te volgen en ook achterwaarts te gaan. Verder is ze nergens bang voor zolang ik er maar niet bang voor ben. Ze is te allen tijde gehoorzaam. Hierbij vertel ik wel dat ik nog steeds niet de ultieme leider ben want zodra het op wondjes etc. aankomt moet ik het onderspit delven en neemt de kleinzerigheid de overhand... Ach gut maar ja, dat is even niet anders. Komt vanzelf goed Vork .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:14

TeamSpirit schreef:
als die goed te eten krijgt respecteerd hij je denk ik al *LOL*

Nou pas op, in de natuur is degene die het eten afgeeft dus niet de baas.
Je kan het testen door tussen het eten en je paard in te gaan staan. Ze zouden op de minste geringste aanwijzing naar achter moeten stappen zodat jij de baas over het voer bent. Als ze daarentegen jou opzij duwen en toch beginnen met eten, dan weet je hoe laat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:01

Lame schreef:
Ik heb wel geleerd dat als een paard naast je of achter je blijft lopen, hij/zij jou respecteerd... Dus niet zoals Lame probeert voor je uit te lopen...

nou mijn paard volgd mij ook al sik haar los heb staan, mara zei respecteerd mij echt niet.. ze is een hele dominante merrie en vind het erg leuk om mensen omver te lopen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:11

nano schreef:
Lame schreef:

nou mijn paard volgd mij ook al sik haar los heb staan, mara zei respecteerd mij echt niet.. ze is een hele dominante merrie en vind het erg leuk om mensen omver te lopen.

Maar dat doet ze bij jou dus niet meer! Knipoog