karakter hengst, ruin, merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

karakter hengst, ruin, merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:22

Er zijn veel vooroordelen over het gedrag van een hengst, ruin of merrie. Om even wat te noemen wat ik vaak hoor:

Hengsten zijn moeilijk te hanteren, niet te rijden met merries, eerlijk showen en zijn leergierig.

Ruinen zijn sullig, showen niet en zijn altijd braaf.

Merries zijn zo veranderlijk als het weer, vervelend als ze hengstig zijn en moederlijk.

Ik vroeg me af, wat zijn nou werkelijk typische karaktertrekken? Tuurlijk, per paard (individu) afhankelijk, maar is een hengst nou echt leergieriger dan een ruin? Zijn merries altijd vervelend tijdens de hengstigheid? De vooroordelen die ik hierboven noem zijn dingen die ik altijd hoor om me heen. Zo even uit het blote hoofd opgesomd. Ik ben benieuwd!

Antoinette

Re: karakter hengst, ruin, merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:39

Als ik de paarden die ik gereden heb even kort samenvat naar geslacht kom ik toch op een iets andere uitkomst. Let wel; zoals je zelf al zegt, ieder paard is een individu en heeft een eigen karakter. En op iedere 'regel' heb je wel een uitzondering Knipoog

Mijn ervaringen:
Merries: Zeer sterke karakters (eigen willetje), vechters als het erop aan komt. Mja, soms humeurig Haha!
Hengst: van nature luier, meer zelfverzekerd en daarom minder schrikachtig.
Ruinen: Heb ik eigenlijk het minste ervaring mee, maar zeker niet braver. Ik ken genoeg schrikachtige ruinen.

Verder heb ik nog nooit gehoord dat een hengst leergieriger is dan merrie/ruin.
En de hengtigheid, tja...de ene merrie heeft er meer last van dan de ander. Ik denk dat het 'vervelende' echt wel meevalt en vaak overtrokken is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:50

hengsten en ruinen zijn knuffeliger dan merries. Tenminste, dat is mijn ervaring Lachen

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:03

Ik heb een merrie. Die gelukkig niet vervelend is tijdens de hengstigheid die ontzettend van kroelen houdt en een ontzettende eigen wil heeft. Ze is niet zomaar overtuigd maar als je haar hebt weten te overtuigen doet ze alles voor je. Daarnaast is ze heel leergierig. Tegenover andere paarden is ze erg dominant en gaat vaak de confrontatie aan. Dat is wel eens vervelend. Ik kan haar niet zomaar aan een stal vastzetten om haar te poetsen want dat eindigt in een hoop gegil en slaan met haar voorbenen.

Maar ik vind haar echt geweldig. Ik ben in mijn paardenleven met zowel ruinen als merries omgegaan (niet veel met hengsten) en vind merries toch wel het allerleukst.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:13

ik heb een hengst. Naar mijn ervaring is hij knuffeliger dan de merries/ ruinen die ik heb gekent. Maar dit is volgens mij een karaktertrekje. Hij is ook bijna nergens bang van, maar dit zit zeker in zijn karakter. Hij is echt n dooie.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat merries in t begin even vervelend zijn, maar als ze eenmaal voor je willen werken is er niets fijners. Een ruin werkt voor ierdeen en een hengst doorgaans alleen voor degen waar hij respect voor heeft, en als hij zelf zin heeft.

Niet elke merrie is vervelend tijdens hengstigheid. We hebben er op stal gehad die je aanviel als je tijdens hengstigheid de stal in wilde, en met andere kon je op concours rondlopen zonder dat je re iets aan merkte. Dit is volgens mij van paard tot paard anders. Mensen zijn ook niet allen een hevig ongesteld. De ene is er hondsberoerd door en de ander kan vrolijk sporten en doen zonder ergens last van te hebben.

Dat hengsten niet te rijden zijn mer merries/ andere paarden heeft HLML niets met de hensgt te maken. Dit is een opvoedingsprobleem. Natuurlijk is de ene hengst meer hengst dan de andere, maar bij mij op stal word de hengst gewoon op wedstrijd tusse de adnere doorgereden. Een dekhensgt weet na verloop van tijd het verschil tussen werk en dekken wel, en dan is het geen probleem.

Ik heb ok een heleboel vooroordelen gehoord door de jaren heen, zoals witte paarden/ schimmels springen goed. Jah dr zijn idd best veel schimmels in de springsport, maar dr zijn dr nog meer die niet kunnen springen. Ik heb t altijd loze uitspraken gevonden en het niet onthouden.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:24

PingWing schreef:
Daarnaast heb ik ook gemerkt dat merries in t begin even vervelend zijn, maar als ze eenmaal voor je willen werken is er niets fijners.

Idd heb ik zelf ook ondervonden haha. Pas nog getest door er iemand anders naast te zetten en haar zachtjes te duwen. ze deed gelijk haar oren naar achteren, en toen ik het deed reageerde ze er niet op, door haar oren naar achteren te doen. Vond ik toch wel lief van haar dat ze dat van mij wel kan hebben.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:30

ik heb 2 merries

merrie 1: -Karakter = zeer braaf, maar niet knuffelachtig en meer op zichzelf gesteld

-intelligentie = Nogal traag van begrip, culinaire en hoe-kan-ik-mijn-baasje-plagen talenten niet meegerekend Clown

-moedigheid = Bange kip Clown

-eerlijkheid = goudeerlijk, al 6 jaar nooit opzettelijk een stap fout gezet

-onder zadel = sterke eigen wil, vaak koppig, maar als het moet gaat ze door het vuur voor je

-hengstigheid = duidelijk merkbaar, stukken liever en aanhankelijker als anders, wel lomper aan de hand, veel werkwilliger en beengevoeliger onder het zadel, een groot pluspunt dus

-omgang met andere paarden = bij eerste kennismaking vaak dominant, maar past zich al snel onderschikt aan en vaak een "meelopertje"

Merrie 2: karakter = heel braaf, ontzettend aanhankelijk, knuffelachtig en speels

-intelligentie = enorm leergierig, leert heel snel bij(positieve dingen en negatieve dingen) en af(de negatieve dingen van zojuist Haha! )

-moedigheid = koele kikker

-eerlijkheid = zeer betrouwbaar, maar nogal speels en ze moet duidelijk haar regels kennen of ze durft je wel eens uit te proberen

-onder zadel = soms nieuwe trukjes uitproberen, maar over het algemeen braaf, leergierig en snel lerend

-hengstigheid = nooit iets van gemerkt. Heb haar anderhalfjaar, zou nog alitijd niet kunnen zeggen wanneer ze eens hengstig is geweest. Misschien tijdens een periode dat ze iets koppiger is onder het zadel, maar dat is ook maar een wilde gok.

-Omgang met andere paarden = lichtjes dominant maar geen 'relschopper'

zo zie je, ook in het zelfde geslacht kunnen paarden totaal verschillen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:34

Laila: merrie
-Gevoelig
-Je moet niet de baas gaan lopen spelen
-wijs
-goede opvoeder (kan zelf geen kinderen krijgen)

Timo: Ruin
-sulletje (toeval Tong uitsteken)
-Wil alles voor je doen
-Kan heel goed showen
-Dekt npgsteeds elke merrie
-Verdedigt zijn kudde tegen andere "hengsten"

Janneke: merrie
-Goede moeder
-Wil altijd hard werken
-Snel chagerijnig
-showen
-Meestal regelmatig karakter.... (met hengstig heid ook)

Rambo: hengst
-Ik kan hem makeklijk hanteren
-Te rijden met merrie's, maar ik moet er wel naast lopen (naders doet hij zowiezo niets...
-showen
-altijd werkwillig

dan hebben we nog 2 merrie, de ene is niet veel anders met hengstig heid, die andere een beetje, maar zijn bijde veel en lang hengstig... hele goede moeder, en willen heel hard voor je werken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:48

Ik heb geen ervaring met merrie's, wel met veel hengsten en een paar ruinen.
Idd is het per dier verschillend maar zal mijn ervaringen vertellen. Dan heb ik het wel over goed opgevoede hengsten, slecht opgevoede hengsten zijn een ramp.

De hengsten hebben een sterk karakter, stoer, stabiel en leergierig. Maar dat vaak alleen bij mensen die er mee om kunnen gaan, die een sterke uitstraling/karakter hebben. Bij mensen die eigenlijk niet goed met paarden om kunnen gaan zullen de meeste hengsten daar meteen op inspringen en de leiding overnemen.

De ruinen waar ik ervaring mee heb waren eigenlijk allemaal strondvervelend (mijn liefde voor hengsten is daardoor meteen groter geworden). Op zich waren ze wel braaf, maar hedden kleine vervelende trekjes zoals constant aandacht vragen door in mij te happen, me omver duwen of zelfs gaan schoppen met voorbeen. Over het algemeen opdringering dus.

Ik moet wel zeggen dat het maar 4 ruinen zijn geweest waar ik mee gewerkt heb en een stuk of 25 hengsten.
Bij de hengsten onderling was er ook ontzettend veel verschil. Eén van de hengsten van het circus liep vaak gewoon los op het terrein en iedereen kon er alles mee doen. Ook Eli van mij is 99% (het blijft toch altijd een dier dus 100% zeg ik nooit) te vertrouwen met kinderen ed. Maar er was ook een hengst bij waarbij je echt zelfvertrouwen moest uitstralen anders ging het echt fout.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:58

Onze merrie (bijna 2jr) is zeer knuffelig en als ze hengstig is nog veel meer. Ik kan met haar lezen en schrijven. Ze eist alle aandacht op, ook als ze met andere paarden in de wei staat en er komt een mens aan dan jaagt ze de andere paarden weg. Alle aandacht is voor haar Haha!

Onze hengst is niet knuffelig maar wil wel graag aandacht. HIj is tussen merrie te hanteren, aan de hand en onder het zadel. Hij is wel snel afgeleid en ontzettend eigenwijs. Met rijden krijg ik veel verzet als ik iets vraag maar hij leert wel weer heel snel.

Beide paarden zijn slim, koel in de kop en leren snel, maar dat heeft niets met hengst of merrie zijn te maken maar met het ras (arabier).

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:21

ik vind merries het vervelends, ze zijn tuttig, zeurderig, en vaak gemener dan hengsten of ruinen (dat is teminste ijn ervaring).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:02

Hahaha volgens mij verschilt dat per paard Knipoog Mijn merrie was nooit vervelend van hengstigheid, liep als een trein, redelijk constant van karakter, was een knuffel en ging voor me door het vuur. Van de andere kant was ze buiten op straat weer niet te rijden, daar was ze ronduit gevaarlijk.

Daarnaast heb ik een arabische dekhengst gereden, zó over straat naast een hengstige merrie. Het zegt gewoon echt niks.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:45

esmir schreef:
ik vind merries het vervelends, ze zijn tuttig, zeurderig, en vaak gemener dan hengsten of ruinen (dat is teminste ijn ervaring).

Jammer dat je er zo over denkt. Kennelijk net die vervelende merrie gereden, maar ruinen en hengsten kunnen ook zo zijn als wat jij omschrijft. Die zitter er altijd tussen. Haha!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:16

Schatjes schreef:

Jammer dat je er zo over denkt. Kennelijk net die vervelende merrie gereden, maar ruinen en hengsten kunnen ook zo zijn als wat jij omschrijft. Die zitter er altijd tussen. Haha!

ja precies, maar zoals ik als schreef mijn ervaring. k heb een hengst gereden, dat was echt een schatje, en rij ook nog een ruin, ook een schatje, en dat 2 merries, de grootste tuttebellen eruit.. maar je hebt gelijk, het verschilt per paard

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:57

esmir schreef:
Schatjes schreef:

ja precies, maar zoals ik als schreef mijn ervaring. k heb een hengst gereden, dat was echt een schatje, en rij ook nog een ruin, ook een schatje, en dat 2 merries, de grootste tuttebellen eruit.. maar je hebt gelijk, het verschilt per paard

Okey gelukkig, Dacht al dat je mijn merrie niet leuk zou vinden anders Huilen haha, die is gelukkig wel lief. Alles wat ze fout doet doet ze zo lief en geniepig, dat ik nooit kwaad op haar kan worden. Bv als ze even los staat loopt ze stiekem en voorzichtig weg en rent ze niet haha, en als ik dan naast haar sta en haar tegenhoud stopt ze ook. Haha! Maar ruinen kunnen ook lief zijn. rij ik op manege liever op, die hebben merries die ik moeilijker vind rijden. Meer last van hengstigheid, denk ik.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:35

Ik vind merries het leukst. Ik heb zelf ook een merrie, het is een mega tuttebol, maar wel vreselijk lief. Als ze hengstig is dan is ze helemaal niet lastig, alleen maar heel knuffelig en ze begint een beetje te treuzelen als ik dan langs een weiland met paarden kom met haar.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:38

Schatjes schreef:

Okey gelukkig, Dacht al dat je mijn merrie niet leuk zou vinden anders Huilen haha, die is gelukkig wel lief. Alles wat ze fout doet doet ze zo lief en geniepig, dat ik nooit kwaad op haar kan worden. Bv als ze even los staat loopt ze stiekem en voorzichtig weg en rent ze niet haha, en als ik dan naast haar sta en haar tegenhoud stopt ze ook. Haha! Maar ruinen kunnen ook lief zijn. rij ik op manege liever op, die hebben merries die ik moeilijker vind rijden. Meer last van hengstigheid, denk ik.

Dat doet mijn merrie ook, zo stiekem Tong uitsteken Laatst nog, moest ze stilstaan want ik zou even wat oprapen, zie ik vanuit mn ooghoek wat bewegen, ik kijk haar aan, gauw weer terug op haar plekje en onschuldig kijken Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:44

Ik heb een Tinkermerrie en vind haar geweldig amusant qua karakter. Ze heeft haar buien, grillen en nukken, maar inmiddels weet ik al aan de oogopslag in wat voor stemming ze is. De ruin op stal is veel gematigder qua humeur, maar ik geniet van mijn merrie Lovers

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:27

haha ik heb 2 merrie's en dat zijn echt wel knuffelkonten soms tot vervelends aan toe (opdringen als de 1 ff geen aandacht krijgt) en ik heb er geen last van als ze hengstig zijn dat merk je bij die van mij niet eens Cool
de één is wel heel dominant maar daar heb ik geen last van(want ze is nooit zeurderig tegen mij(maar wel tegen haar wei maatjes Tong uitsteken

Dus: ik ga voor de merrie's Knipoog

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:56

Mijn merrie is een gek op knuffels en ze is niet humeurig als ze hengstig is. Nu ze drachtig is heeft ze nog steeds hetzelfde karakter. Verder is ze werklustig wel een eigen willetje maar toch meewillend en werkend.

Nimriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:59

De meeste hengsten die ik ken houden wel van knuffelen en zijn erg werkwillig,maar ik heb ook een hengst gehad die totaal niet van knuffelen hield en koppig was.
De hengst die ik nu heb is een vreselijke knuffelkont, maar een beetje terughoudend voor vreemden. Als hij in de buurt komt van merrie's is er niks aan de hand. Hij is erg slim (soms sta ik versteld hoe snel hij de dingen oppakt).
Als er een veulen geboren moet worden ben ik bijna altijd de enigste die op een hengstje hoopt Haha! . Merrie's zijn ook leuk, maar op een of andere manier botst het meestal met mij.
Mijn eigen merrie heeft een sterk karakter en even knuffelen vind ze wel leuk, maar het moet echt niet te lang worden.
Als ze hengstig is word ze een echte zeur en moet ze ook iedereen even laten weten dat ze er is. Ze is heel erg slim en lijkt precies te weten hoe ze me dingen duidelijk moet maken Lovers . Echt een super beest. Maar ik heb ook merrie's gehad waar mee het helemaal niet klikte.

Met ruinen heb ik niet zo veel ervaring. Sommige vind ik wat sloom en traag overkomen, maar andere juist weer het tegen overgestelde.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:41

MIjn ervaring met mijn eigen pony's zijn dat:

Jimmy (hengst)
- goed te hanteren
- braaf ook tussen de merries
- erg werkwillig
- erg leergierig
- heel rechtvaardig

Vincent (hengst)
- goed te hanteren
- superbraaf klein kind loopt er mee weg.
- niet erg werkwillig
- niet erg leergierig

En met andere paarden. Over het algemeen vind ik het makkelijker om met hengsten te werken dan met merries of ruinen. Hengsten zijn naar mijn mening mits goed opgevoed, wel wat drukker maar heel eerlijk. Een merrie kan heel lang boos blijven bijnvoorbeeld en hengst niet. Als mijn hengst vervelend is krijgt hij een tik en dan is het klaar. Als een merrie vervelend is en krijgt een tik dan willen ze nog wel eens door zueren zeg maar.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:46

Ik heb een hengst, die al 9 jaar is en toch laat ik hem castreren.
Ik denk niet er zo'n groot verschil in karakter komt.
Hij is wel te rijden tussen de merrie, gaat nu zelfs beter, eerst ging hij er meteen mee praten... Slapen
Leergierig is hij idd ook, alleen verveelt hij snel.
Minder schrikachtig? Was die dat maar. hoort letterlijk alles, en vind al gauw iets eng.
Groot nadeel met hengsten Niet te rijden buiten!!
Hinnit naar alles met benen, schrikt van alles van beweegt.

Word ik soms ZO moe van.
Slapen Hamer

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:39

Skitter schreef:
Ik heb een hengst, die al 9 jaar is en toch laat ik hem castreren.
Ik denk niet er zo'n groot verschil in karakter komt.
Hij is
wel
te rijden tussen de merrie, gaat nu zelfs beter, eerst ging hij er meteen mee praten... Slapen
Leergierig is hij idd ook, alleen verveelt hij snel.
Minder schrikachtig? Was die dat maar. hoort letterlijk alles, en vind al gauw iets eng.
Groot nadeel met hengsten Niet te rijden buiten!!
Hinnit naar alles met benen, schrikt van alles van beweegt.

Word ik soms ZO moe van.
Slapen Hamer

Even reactie, mijn hengst is PERFECT te rijden buiten... en overigens overal Clown Dus ook dat is weer per paard verschillend, ik ken meer ruinen en merries die niet buiten te rijden zijn dan hengsten, en dat is dan weer mijn ervaring, zo is dat bij iedereen anders Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:50

Ik heb dus een hengst van 12 jaar oud inmiddels.
Super te rijden, binnen en buiten, maakt niet uit waar we naar toe gaan.
Goed te rijden tussen merries/hengsten en ruinen. en ook wanneer je in een stalgang bovenstaande moet passeren geeft dat absoluut geen problemen.
Zeer vriendelijk, eerlijk en betrouwbaar, en jawel deze hengst knuffelt heel graag.
Daarbij is hij ook behoorlijk leergierig en zeker niet vervelender dan andere paarden die ik gereden heb.