Ik heb al verschillende paarden de one-reinstop geleerd. Gewoon omdat dat het bitloosrijden extra veilig maakt. Ik vind de ors een heel groot voordele t.o.v het rijden met bit.
En hij WERKT. Ik heb hem nu 2 keer echt moeten gebruiken. Een pony schrok toen ergens van en vloog er keihard vandoor. Ik reed met halster met 1 teugel, alleen links. Nadat ik even me realiseerde wat er gebeurde (heb er heel veel op geoefend om niet meteen de teugels vast te grijpen en te trekken uit reflex) kon het paardje zijn hoofd naar me toe vragen. Omdat hij wist wat het gevolg was remde hij al vanzelf wat af en stond hij binnen 50 meter vanuit rengalop stil.
Het voordeel van de ors is dat je paard in deze houding niet meer weg kan rennen. Ik gebruik hem nu veel om het paardje dat ik nu bitloos rijd even weer te laten kalmeren op de terugweg (is een dribbelpony). Ze weet dat ze niets kan doen en dat ik pas loslaat als ze zich ontspant.
Echt een reflex is het niet denk ik. Maar omdat je paard op dat moment weet wat je gaat vragen en omdat het weet dat het wel af MOET remmen omdat hij anders omvalt is het een prima noodrem. Het is alleen wel een kwestie van 'VEEL doen. heel veel doen.
Ik oefen de ors elke oefensessie zeker 15 keer.