Pony gekocht, waneer er op???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Pony gekocht, waneer er op???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:18

IK heb zaterdag mijn nieuwe pony opgehaalt, echt een hittepetitje, maar ontzettend lief! Zaterdag heeft ze een dagje rust gehad, zondag zijn we naar het bos gewandelt, en maandag heb ik dr een kwartiertje aan de longe gehad. Nu begint het bij mij toch wel te kriebelen als ik dr zo zie lopen! dinsdag komt de smit... Waneer kan ik mijn nieuwe vlam nou uitproberen? Waneer gingen jullie voor het eerst op je paardje? Bij mijn fjord ging ik pas na 2 weken zitten, en bij mijn andere pony pas na 3 maanden, (maar die moest ik nog inrijden)

dus kom maar op met jullie advies en ervaring!!!

PingWing

Re: Pony gekocht, waneer er op???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:30

toen ik mijn eigen paardje gekocht had was die 2 en n half, en moest dus nog ingereden worden en zo. Dat heeft dan even geduurd.

Maar ik rij op een handelstal. En als mijn baas een nieuwe pony gekocht heeft en weet dat ie ingereden is gaan we er meteen bij aankomst van de pony op. En beetje aant werk zetten, kijken wat ie kan. Dat ze meteen in de gaten hebben dat het geen luilekkerland is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:33

Toen ik mijn paard heb gekocht ben ik er de 2de dag al mee de bossen in gegaan. De eerste dag heeft ze alles mogen verkennen en de 2de dag heeft ze het bos dus mogen verkennen.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:37

Clown meten de 1e dag, de 1e week ben ik al met dr in t bos geweest, tja dat was daar ook niet zo bijzonder je steekt n weg over en zit in t bos maar oke.

ik ben gewoon gaan rijden, ze was heel braaf (voor haar doen Tong uitsteken)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:40

Mijn pony kende ik al van de manege. Daar had ik dus de eerste dag al wel op kunnen gaan zitten. Maar het was een typisch manegebeest (niet zo'n doetje), met een beetje rugpijn, dus ze is eerst 3 maanden lekker op rijrust geweest. Ik heb toen veel met haar gewandeld en veel losgewerkt.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe je pony zich gedraagd en hoe jij je daar bij voelt. Dus als je denkt: hij schrikt toch wel veel... Kun je er beter nog niet op gaan zitten.
Als t zo'n hittepettit is, is longeren/losgooien voor het rijden miss ook wel een goed idee.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:42

Ja ik ga haar zeker eerst even een paar rondjes longeren voor ik er op ga, maar ik denk dat jullie me wel begrijpen, als je er weer een nieuwe kanjer bij hebt, dat je wil weten wat ze kan, en hoe ze is!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:11

Ehm, na een week ben ik erop gestapt en heb ik haar zadelmak gemaakt. De ruin heb ik toch zeker 3 jaar gewacht voordat ik daarop ging. Maarja, die kwam ook als veulen op het erf. Clown

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:15

De 2e dag, was een brave ruin van 8 jaar oud.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:45

Als ik iets nieuws op stal krijg laat ik ze 1 dag met rust en ga er de dag erop mee aan het werk.
Wat ik dan doe ligt eraan hoeveel ik van de achtergrond ken. Als ze bereden zijn, dan ga ik in de bak met ze aan de slag. Kijken wat zo'n beestje kan en of ze braaf zijn.
Ik heb er nu ook een op stal die nog niet zadelmak is. Daar ben ik gisteren begonnen met longeren en ga ik vandaag eens voorzichtig een zadeltje op leggen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:15

Ja ik heb ook een paardje gekocht een super coole friese ruin. Ik heb er 1 keer opgereden bij die mensen zelf het rijden was toen echt super lekker voorwaarts. Hij komt zaterdag bij mij op stal en ik vraag me idd af wanneer ik er voor het eerst op zal gaan. Ik bedoel ik ken hem verder natuurlijk niet en hij mij niet, Dus ik denk dat als ik merk dat ie braaf en rustig is ik er na twee drie dagen op ga en anders later. Wat is jullie advies?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:18

Hey Essie!
Als je haar grotendeels vertrouwd, dan zou je het nu ongeveer wel rustig kunnen proberen. Zou wel eerst even in een gesloten omgeving rijden. Zodat ze niet opeens weg kan rennen (voor het geval dat).
Als dat lekker gaat, dan kan je er evt wel mee het bos in, denk ik. Zolang jullie mekaar maar vertrouwen!
Ennuh, vergeet Krisje en Sleen niet he, anders breng je ze maar hier Vingers aflikken Knipoog
Kus Egghead

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:28

De 1e dag mocht ze wennen en dag 2 ben ik er meteen opgestapt Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:35

qt_shetties schreef:
IK heb zaterdag mijn nieuwe pony opgehaalt, echt een hittepetitje, maar ontzettend lief! Zaterdag heeft ze een dagje rust gehad, zondag zijn we naar het bos gewandelt, en maandag heb ik dr een kwartiertje aan de longe gehad. Nu begint het bij mij toch wel te kriebelen als ik dr zo zie lopen! dinsdag komt de smit... Waneer kan ik mijn nieuwe vlam nou uitproberen? Waneer gingen jullie voor het eerst op je paardje? Bij mijn fjord ging ik pas na 2 weken zitten, en bij mijn andere pony pas na 3 maanden, (maar die moest ik nog inrijden)

dus kom maar op met jullie advies en ervaring!!!

Als deze pony al zadelmak is, en ingereden kan je er wel op hoor!
Hoe oud is ze dan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:44

Dag 2 al erop gegaan in de bak, dag 3 een buitenrit Haha! (met mijn oudere pony dan)

Mijn jongste pony was toen ik hem kocht pas ruim 1,5 jaar oud, dus tja die kon nog niets...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:03

Ik heb Prisca meteen toen ze van de vrachtwagen kwam opgezadeld en ben gaan rijden. De handelaar had ook een zadel bij zich wat ik nog niet uitgeprobeerd had, hij wilde weten of ik het kocht of niet, dus meteen uitgeprobeerd. Na het rijden heb ik haar op haar stal laten wennen en 's middags mocht ze los in de bak...

Normaal gesproken gaat dat eigenlijk andersom... eerst los in de bak, dan rijedn, maar goed...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:16

hee,
bij alle paardjes die ik heb gehad mopchten ze even wennen op de aankomstdag en de volgende dag gelijk erop

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:41

we hebben mijn pony gekocht, de volgende dag gehaald, en ze heeft een half uurtje in de wei gestaan, toen meteen der op gesprongen, we hebben maar even gereden maar ik kon het gewoon niet laten

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:51

Hay

heb bij mn laatste paardjes Sam & Magic, ben ik eerst bij die stal nog 2 dagen gaan rijden voor ie naar mij kwam en dan hebben we hun naar ons gebracht en ben ik er meteen opgekropen om te zien hoe ze reageerden in een andere omgeving, daarna kregen ze genoeg de tijd om alles te verkennen, ben met Magic de 1e dag ook naar het bos geweest (is de weg oversteken, maar goed Haha!)

xxx

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:54

PriscaZ schreef:
Normaal gesproken gaat dat eigenlijk andersom... eerst los in de bak, dan rijedn, maar goed...

Ach ja, waarom eigenlijk? Op wedstrijd is het ook, van de wagen af, meteen zadelen en gaan losrijden...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:00

Ik na ruim een half jaar, pony was al 6, maar in de omgang al haast niet te hanteren en ik heb besloten om daar eerst aan te werken.

De eerste keer erop ging heel spontaan, na het grondwerk even zonder zadel uitgestapt.

Het was ook niet wat ik voor ogen had toen ik op zoek ging naar een pony, maar ik heb er veel voor terug gehad.

0__CharéL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:33

Ik heb ook net een nieuw paardje Lachen
Eerst dag of 2 op rust laten staan en gewoon rondjes gelopen in de omgeving en in de bak om te laten wennen..
En daarna gewoon erop Lachen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:39

Dat was geloof ik de derde of vierde dag ongeveer.
Ik zou er niet te lang mee wachten hoor Lachen Gewoon aan de normale gang van zaken laten wennen.
veel plezier met je nieuwe aanwinst!:j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:59

qt_shetties schreef:
Ja ik ga haar zeker eerst even een paar rondjes longeren voor ik er op ga, maar ik denk dat jullie me wel begrijpen, als je er weer een nieuwe kanjer bij hebt, dat je wil weten wat ze kan, en hoe ze is!

Heb je die pony dan gekocht zonder erop te rijden of nog niet ingereden? Ik zou er niet te lang mee wachten, temeer omdat je pony dan teveel energie of ontwennigsverschijnselen kan krijgen...grapje...dit is overdreven maar je moet er niet lang mee wachte. Ik zou haar/hem eerst 1 a 2 dagen laten wennen en daarna gewoon beginnen.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:44

Meteen de 1e dag. Haha! kon echt niet wachten om erop te gaan rijden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:00

hoihoi

ik heb mijn pony vier daagjes laten wennen beetje op jagen en los in bak lopen enz. en toen ben ik er op vierde dag opgaan zitten!
maar me pony was wel nog maar 3