Werken in de paardenwereld...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meli

Werken in de paardenwereld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:42

Hoi hoi,

Mijn meisjesdroom is op te werken in de paardenwereld. Als medewerker op een handelstal, groom of wat dan ook. Ik heb echter niet echt ervaring. Althans, ik heb manegelessen, heb 1 jaar een paard geleased en rij nu al enige tijd 1/2 keer per week een paard voor een ex-collega.

Kom ik hiermee aan de bak? Wat voor een ervaringen hebben jullie? Hoe zit het met loon, wordt het een beetje betaald? Hebben jullie tips voor het vinden van een baan? Enz......

Let_be

Re: Werken in de paardenwereld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:48

Hoe oud ben je?
Wat is je niveau?
Heb je wedstrijd ervaring?
Heb je werkervaring?
Heb je al ervaring met fokken, veulens, probleempaarden en jonge dieren zadelmak maken ect ect?
Hoe oud ben je?
Heb je rijbewijs?
Heb je al een opleiding aan bv Deurne?
Heb je anders cursussen gedaan van de ORUN?

Ik heb een vaste (zwarte) baan in de paardenwereld. Elke zaterdagochtend op een stal en daar alle paarden (stuk of 40) los gooien, opstrooien, voeren en evt. rijden. Ik krijg hiervoor €5 per uur.

Daarnaast werk ik hier en daar wel eens en rijd ik hier en daar wel eens. Mijn ervaringen ga ik hier niet allemaal opnoemen en is ook niet belang.

Maar de vragen hierboven zijn al vragen waar mensen (denk ik) aan denken en willen weten.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:54

Inderdaad zoals hier boven al gezegd word, het is afhankelijk van een aantal factoren.
Realiseer je wel dat als je echt de paardenwereld in gaat het hard werken is en weinig verdienen, ik weet niet of je echt een fulltime baan wil of meer op bijvoorbeeld 1 dag in de week op een stal of manege helpen.
Als je echt volledig met de paarden aan de gang wil heb je wel wat meer ervaring nodig denk ik en zullen ze een opleiding of dergelijke ook wel op prijs stellen.
Ik wil zelf ook met paarden gaan werken en ga van het zomer stage lopen op een dressuur/handels stal dus ik weet ook niet hoe oud je bent enzo maar misschien is het anders een idee om te kijken of je ergens een poosje kan meedraaien.
Dan kan je voor jezelf kijken wat het is en kunnen de mensen daar ook hun mening geven van wat je kan en of je enige toekomst hebt in 'de paardenwereld' zegmaar Lachen

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:03

Ik ben 24 jaar en de enige ervaring die ik heb, stonder in het eerste bericht al beschreven, zeer weinig dus. Ben nog niet in bezit van een rijbewijs, maar verwacht hem wel dit voorjaar te halen.

Ik heb idd ook gedacht aan een opleiding, maar wil daar niet 4 jaar voltijd mee bezig. Ik heb al wel een andere post zien staan van iemand die aan de NHI een opleiding van 4 maanden (weekenden) plus 100 uur stage voor groom gaat volgen. Daar heb ik inmiddels ook informatie over aangevraagd.

Ik ben er niet over uit of ik het fulltime zou willen of idd parttime. Ben eigenlijk nog orienterend bezig. Ik moet er wel van kunnen rondkomen. QuijoSavan, hoe oud ben je?

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:03

Ik ben 24 jaar en de enige ervaring die ik heb, stonder in het eerste bericht al beschreven, zeer weinig dus. Ben nog niet in bezit van een rijbewijs, maar verwacht hem wel dit voorjaar te halen.

Ik heb idd ook gedacht aan een opleiding, maar wil daar niet 4 jaar voltijd mee bezig. Ik heb al wel een andere post zien staan van iemand die aan de NHI een opleiding van 4 maanden (weekenden) plus 100 uur stage voor groom gaat volgen. Daar heb ik inmiddels ook informatie over aangevraagd.

Ik ben er niet over uit of ik het fulltime zou willen of idd parttime. Ben eigenlijk nog orienterend bezig. Ik moet er wel van kunnen rondkomen. QuijoSavan, hoe oud ben je?

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:04

hahahaha, daar ging iets fout... Bloos

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:33

hoi,
nou Meli, ik heb een paar x ervaring in het met paarden werken.... het is echt zwaar werk hoor! dit moet je je goed realiseren! ik heb last van mijn rug, dus dat werd al snel moeilijk! maar over het algemeen krijg je weinig betaald voor het werk dat je verzet! men gaat er van uit dat het voor een groot deel ook liefhebberij is, dat is natuurlijk ook zo, maar goed; zoals je zelf zegt, je moet wel rond kunnen komen!! verder is de sfeer heel belangrijk! je moet zorgen dat je geen slaafje bent; dat de een meer waard is dan de ander ofzo..
Veder ligt het er idd aan wat je ervaring is/ wat je kan, in realtie tot waar je voor ingezet zal worden. en alleen stallen uitmesten...moet je maar willen...!! wie weet dat als je ergens langer blijf hangen, je dan steeds meer mag....

Succes! Haha! Haha!

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:43

Ben het helemaal met loeder eens werken met paarden kan hartstikke leuk zijn hoor maar over het algemeen verdien je er geen drol mee. Ik heb een tijdje gewerkt bij een stal bij ons in de buurt de eigenaren waren echt heel aardig hoor maar veel verdienen deed ik niet. Een vriendin van mij heeft een opleiding gedaan in de paardenhouderij maar het enige werk wat er te krijgen is is als groom en dat is echt erg hoor mijn vriendin werkt op dit moment dus als groom voor een ruiter en gaat ook regelmatig mee naar het buitenland. Met de ruiter heb je op concours meestal niet zo heel veel contact want die is druk met andere zaken, de sfeer onder de grooms is echt bar slecht ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet zullen we maar zeggen, het zijn erg lange dagen en het betaald echt slecht. dus mijn advies echt niet aan beginnen. Als je verstandig bent ga je gewoon een leuke studie doen zoek je een leuke baan waar je geld mee verdient en maak je van de paarden gewoon je hobby.

groeten Maartje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:59

Er werd ooit eens gezegd:

Paardenhouderij is alleen voor domme blondjes die niet kunnen leren met geld.

In zekere zin val ik hier geen mensen mee aan, maar ben het redelijk met deze stelling eens. Waarom zou je je hele leven paarden gaan mesten of paarden poetsen? Je moet geld hebben, wil je voor jezelf beginnen. Hoe kom je aan geld: door een goede baan, of via je ouders... daarom vind ik het nooit slim als mensen vanuit de Mavo/havo naar een paardenhouderij gaan en niet leren voor een "echte" beroepsopleiding Bloos . Ik wilde ook niets liever dan met paarden werken, maar ik realiseer me dat als ik in de avonduren een instructiediploma ga halen, ik al een heel eind ben... wil ik werken in een manege. Heb je ervaring met paarden, weet je ook ziektes, verzorging e.d. wel... zo kijk ik er tegenaan... dus ik adviseer nooit paardenhouderij...

silk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:07

werken met en in de paardenwereld, kan heel mooie zijn. als je van je hobby je beroep kan maken, zoals ik, ben je een gelukkig mens denk ik.
Wel moet je je goed realiseren dat de paardenwereld zeker niet alleen rozengeur en manenschijn is, ook, mischien wel zeker, kom je in deze branche ook dingen tegen die je niet verwacht, kan, of wil zien.
Ik heb een eigen Spring/handelsstal, en heb daar, en nog steeds, hard voor moeten werken. als je geen echt hart voor paarden hebt, wordt het een zeer vervelend, slecht betaald, en hardwerkend geheel.
Zeker als Groom zijnde, maar ook zeker als ruiter, is het geen vetpot, en zal je vaak harder moeten werken dan dat je betaald krijgt. Zeker zijn de leuke momenten ook aanwezig, maar romantiseer het verhaal niet. Een beetje stal vraagt al ruiters die minimaal M niveau rijden, en zeker voldoende ervaring hebben in de paardensport. Ook is het raadzaam om een opleiding te doen. wil je daar niet Fulltime mee bezig zijn, dan is de ORUN opleiding een hele goeie. je kan kiezen uit dressuur, of Allround. de duur van de opleiding is 3 jaar, waarvan het eerste jaar uit 1 avond in de week bestaat, en het 2e en 3e jaar uit 1 dag in de week op het KNHS centrum in Ermelo. Ook hierbij moet je per jaar hoger geklasseerd zijn met je paard.
Niet alleen in de stallen, op het paard, en in de handel kan het vaak onredelijk en zwaar zijn, ook de mensen om je heen, kunnen je gebruiken als voetveeg, zeker in je begin periode.
Een kruiwagen vol met ervaring helpt altijd mee, maar dat is met alles. mocht je na een aantal jaren, en veel ervaringen rijker nog steeds gemotiveerd zijn, dan ben je een echte! maar bezint, eer ge begint! het lijkt vaak mooier dan dat het is. Toch ben ik er van overtuigd dat ik de mooiste baan van de wereld heb!
ik wens je veel sucses, en hoop dat je je geluk in de paarden zal vinden.