werken met en in de paardenwereld, kan heel mooie zijn. als je van je hobby je beroep kan maken, zoals ik, ben je een gelukkig mens denk ik.
Wel moet je je goed realiseren dat de paardenwereld zeker niet alleen rozengeur en manenschijn is, ook, mischien wel zeker, kom je in deze branche ook dingen tegen die je niet verwacht, kan, of wil zien.
Ik heb een eigen Spring/handelsstal, en heb daar, en nog steeds, hard voor moeten werken. als je geen echt hart voor paarden hebt, wordt het een zeer vervelend, slecht betaald, en hardwerkend geheel.
Zeker als Groom zijnde, maar ook zeker als ruiter, is het geen vetpot, en zal je vaak harder moeten werken dan dat je betaald krijgt. Zeker zijn de leuke momenten ook aanwezig, maar romantiseer het verhaal niet. Een beetje stal vraagt al ruiters die minimaal M niveau rijden, en zeker voldoende ervaring hebben in de paardensport. Ook is het raadzaam om een opleiding te doen. wil je daar niet Fulltime mee bezig zijn, dan is de ORUN opleiding een hele goeie. je kan kiezen uit dressuur, of Allround. de duur van de opleiding is 3 jaar, waarvan het eerste jaar uit 1 avond in de week bestaat, en het 2e en 3e jaar uit 1 dag in de week op het KNHS centrum in Ermelo. Ook hierbij moet je per jaar hoger geklasseerd zijn met je paard.
Niet alleen in de stallen, op het paard, en in de handel kan het vaak onredelijk en zwaar zijn, ook de mensen om je heen, kunnen je gebruiken als voetveeg, zeker in je begin periode.
Een kruiwagen vol met ervaring helpt altijd mee, maar dat is met alles. mocht je na een aantal jaren, en veel ervaringen rijker nog steeds gemotiveerd zijn, dan ben je een echte! maar bezint, eer ge begint! het lijkt vaak mooier dan dat het is. Toch ben ik er van overtuigd dat ik de mooiste baan van de wereld heb!
ik wens je veel sucses, en hoop dat je je geluk in de paarden zal vinden.