Lamswollen onderlegger ? Wel of juist niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaziah

Lamswollen onderlegger ? Wel of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 15:50

Tja topic zegt genoeg. Bij Ingrid van Berlo zijn deze nu in de aanbieding. Ik vind het er altijd netjes uitzien tijdens wedstrijden en of trainingen. Maar is het wel goed?? Zowel voor het paard als voor het zadel. Worden zadels (tegenwoordig) niet zo goed gemaakt, dat een bontje overbodig is?( Een goed passend zadel is meer dan voldoende) Wordt je niet belemmerd in het geven van hulpen? Zeg het maar. Knipoog

Sjappie

Re: Lamswollen onderlegger ? Wel of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:06

Je geeft zelf al antwoord op de vraag. Het is gewoon een trend in de paardenwereld om nu met zo'n bontje te rijden. Er zijn er maar echt weinig die het hebben omdat hun paard echt een gevoelige rug hebben. Men moet eerst maar eens naar het zadel kijken. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n bontje een positieve invloed heeft op het contact paard/ruiter. Je voelt toch minder goed de rug en volgens mij kun je ook minder goed hulpen doorgeven. Al met al, gewoon niet doen dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:03

Daar ben ik het niet mee eens. Duvels zadel past goed, is onlangs (net voor kerst) nog nagekeken door de zadelmaker. Ik heb tegen de zadelmaker gezegd dat we er een lamsvel bij gebruikten, maar dat was volgens hem geen enkel probleem, sterker nog, dat was juist wel goed, als ik inderdaad het idee had dat hij er beter door liep.
Volgens hem was er vorig jaar een test geweest met onderleggers, daaruit kwam de gelpad als erg slechte drukverdeler, die knelde juist, ipv de druk te verdelen, maar de lamsvellen onderlegger kwam daaruit als beste. Die knelde niet en verdeelde de druk, kon goed als schokbreker fungeren.
Ik merk wel degelijk verschil, als ik een paar dagen zonder onderlegger rijdt (toen die in de was zat). Hij is met onderlegger minder gevoelig op zijn rug.
Waar je wel erg in moet hebben, is dat je dan niet ook nog eens erg dikke dekjes nodig hebt, sterker nog, die kun je dan volgens mij beter niet gebruiken.
Ik gebruik dan ook gewone, simpele, dunne en vooral goedkope dekjes van Global of Harry's Horse (14,95). Die voldoen prima, hebben precies de goede ruglijn voor Duvel en kun je goed in de kamer trekken.
Ik ben niet zo trentgevoelig, ik wil gewoon datgene wat goed is voor het paard. Als ze volgende maand weer uit zijn, blijf ik met het bontje rijden, omdat het mij bevalt.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:10

Ik moest van mijn dieren arts een lamsvel
gebruiken om dat een wintec isabelle wert caire sistem
Haar rug heeft beschadigt door de gel vulling die er in zit

Heb nu een stubben tristan en de dieten arts zegt het zadel past goed en licht netjes
Maar blijf wel een lamsvel gedruiken

Ze heeft eels plekken op haar rug

en zoon lamsvel doet het super
je ziet ze wel die het alleen met de wedstrijden gebruiken
maar ik elkedag dag in dag uit
zij de dieren arts

groeten Haha! Vingers aflikken