Daar ben ik het niet mee eens. Duvels zadel past goed, is onlangs (net voor kerst) nog nagekeken door de zadelmaker. Ik heb tegen de zadelmaker gezegd dat we er een lamsvel bij gebruikten, maar dat was volgens hem geen enkel probleem, sterker nog, dat was juist wel goed, als ik inderdaad het idee had dat hij er beter door liep.
Volgens hem was er vorig jaar een test geweest met onderleggers, daaruit kwam de gelpad als erg slechte drukverdeler, die knelde juist, ipv de druk te verdelen, maar de lamsvellen onderlegger kwam daaruit als beste. Die knelde niet en verdeelde de druk, kon goed als schokbreker fungeren.
Ik merk wel degelijk verschil, als ik een paar dagen zonder onderlegger rijdt (toen die in de was zat). Hij is met onderlegger minder gevoelig op zijn rug.
Waar je wel erg in moet hebben, is dat je dan niet ook nog eens erg dikke dekjes nodig hebt, sterker nog, die kun je dan volgens mij beter niet gebruiken.
Ik gebruik dan ook gewone, simpele, dunne en vooral goedkope dekjes van Global of Harry's Horse (14,95). Die voldoen prima, hebben precies de goede ruglijn voor Duvel en kun je goed in de kamer trekken.
Ik ben niet zo trentgevoelig, ik wil gewoon datgene wat goed is voor het paard. Als ze volgende maand weer uit zijn, blijf ik met het bontje rijden, omdat het mij bevalt.