bang met het uit de stal halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

bang met het uit de stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:57

Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit hier wel thuis hoort, maar ja.
Het zit zo: 3 jaar geleden kocht mn buurman Roxanne een donkerbruine connemara merrie. Ik verzorg haar dus. Ze is waarschijnlijk mishandeld of heeft ooit iets meegemaakt. Ze is namelijk heel bang voor mensen en vertrouwd ze niet. Het gaat al wel beter met haar. Ze heeft al een halster om (had ze niet toen we haar kregen) eerst kon je ook absoluut niet bij haar in de buurt komen. Ik kan haar nu ook poetsen, heel voorzichtig natuurlijk, met alleen maar zachte borstels. Veel oefenen met poetsen en nu kan ik ook haar buik en benen poetsen.
Maar dit is het probleem: Voordat ik haar kan poetsen, moet ik haar natuurlijk eerst te pakken krijgen. Dat is nog vaak een probleem, ze staat gewoon in haar stal. Als ik al binnenkom in haar stal kruipt ze gelijk in een hoekje, ik heb altijd brokjes bij me, maar dat helpt niet altijd. Ik heb gister meer dan een kwartier bij haar in de stal gestaan, voordat ik haar te pakken had, en als ik haar eenmaal vast heb is er ook niks meer aan de hand.
Hebben jullie tips?

Paardennamen

Re: bang met het uit de stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:04

Wat doet ze nog meer dan in haar hoekje gaan staan? dreigt ze met trappen ed? Als ze dit niet doet, gewoon direct naar haar hoofd lopen zonder te aarzelen. Misschien is het dan handig om haar met halster op stal te laten staan.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:06

ja een halster heeft ze altijd om.
Maar als je naar haar toe loopt draait ze altijd weg, dan krijg je dus haar kont in je gezicht. Ze heeft mij nog nooit getrapt, maar andere mensen al wel eens, omdat die dus doorliepen, en dan trapt ze dus, uit pure angst.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:08

Juist geen halster aanlaten. Grote kans dat paard blijft hangen oid en dan kun je opnieuw beginnen. Probeer haar maar naar jou te laten komen, zo win je vertrouwen. Probeer het geduld te bewaren en gewoon in haar stal blijven staan. Ga desnoods in je stal je zadel poetsen ofzo...zodat je zoveel mogelijk bij haar bent en dat ze merkt dat je niet altijd haar nodig hebt als je in de stal bent. Als ze dan toch komt kijken geef haar dan wat brokjes...en negeer haar verder...gewoon steeds wachten en lokken met biks oid...praten en poetsen voor het vertrouwen of gewoon eens alleen even aaien doe je in ieder geval goed aan!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:17

Nee, dat halster mag niet af. Want dan krijg je um ook niet meer om. We hadden er iemand bijgehaald met ervaring en verstand van zulk soort paarden. Die heeft er toen een halster omgekregen, dat ging zo: Hij dacht dat doe ik ff, loopt zo de stal binnen en wil gelijk naar haar toelopen, toen kreeg hij dus een trap. Vervolgens heeft hij vanaf de hooi zolder (schuin boven de stal) een soort lasso om haar hals gegooid, haar ff uit laten razen, en toen kon hij zo naar haar toelopen en haar een halster om doen.
Maar ik vind het zo raar dat ze zo moeilijk doet over het pakken, want als je haar eenmaal vast heb staan en aan het poetsen bent, gaat het heel goed, soms schrikt ze nog en gaat ze hangen, maar al bijna niet meer. Ze begint zelfs te genieten van het poetsen, dus dat gaat echt al goed, ook kan ik achter haar langs lopen (tijdens poetsen) zonder dat ze slaat of dreigt te slaan.
Brokjes heb ik altijd bij me en dat krijgt ze ook altijd als ik haar poets, of als ze naar me toe komt. Ik geef haar ook zoveel aandacht als ik maar kan.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:50

Het beste lijkt mij om de pony zo veel mogelijk aan je te laten wennen. De pony heeft waarschijnlijk een hele nare ervaring achter de rug. En dit roept nare dingen op.
Dus ga lekker in de de stal zitten/ staan. Desnoods gewoon naar buiten kijken ofzo. In ieder geval geen aandacht schenken aan de pony. Pony's zijn hele nieuwsgierige beestjes, dus op een gegeven moment overwint dat de angst en zal ze proberen naar je toe te komen. Om te zien wat er nou zoveel interessants daar is. Ook dat gewoon negeren. Tot ze uit zichzelf je probeert aan te raken etc. Dan kan je proberen je rustig een klein beetje te bewegen. De pony zal hoogstwaarschijnlijk gelijk weer naar achter schieten. Maar als je dit vaak genoeg doet zal ze zien dat er werkelijk nix is om bang voor te zijn.
Als jij dr verwoed gaat proberen te vangen. Voelt ze zich waarschijnlijk alleen maar meer in de val gelokt.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:56

Dat heb ik wel eens geprobeerd, Maar toen heb ik zooo lang in die stal gezeten. Ze bleef toen de hele tijd bang in het hoekje staan en echt geen aanstalte gemaakt om ook maar iets dichterbij me in de buurt te komen.
Ik zou natuurlijk elke dag een half uur bij haar in de stal gaan zitten, dat zal misschien wel helpen, maar daar heb ik gewoon de tijd niet voor.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:47

Heeft er nog iemand anders tips? Dat kan ik namelijk wel gebruiken.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:36

Rottig dat het doorlopen niet werkt.
Heb je al geprobeerd met lokkende geluidjes en praten.
Ik weet niet of ze wel naar je toe komt als je voor de stal staat, en dan het halstertouw vast knippen (terijl je voor haar staldeur staan, kan alleen als die van boven open is). Haar goed belonen als het vastzit/ je haar hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:24

met dit diertje zou je dus monty robert stijl moeten doen of emiel voest.
Haha!

dan zou je d'r binnen no time helemaal "normaal"hebben denk ik.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:41

Citaat:
met dit diertje zou je dus monty robert stijl moeten doen of emiel voest

Wat is dat?? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ja, lokkende geluidjes probeer ik altijd, meestal ga ik zachtjes zingen, dat doe ik ook tijdens het poetsen, dan ontspant ze zich al iets meer, in de stal gaan die oortjes dan ook mijn kant op.
Als je voor de stal staat, kun je wel heel dicht bij haar staan, maar haar niet aanraken ofzo. Als ik dat doe, door de tralies (hoe noem je die dingen?) dan schrikt ze zich kapot en vliegt gelijk weg.