Oplossing voor schurende deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

Oplossing voor schurende deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:15

Zoals de titel al vermeld......
mijn merrie al wat ouder (22) en door de verhuizing (met bijkomende stress e.d.) behoorlijk afgevallen. Verder is ze ook met "pensioen" gegaan en dus zijn haar spieren ook een stuk minder.
Gevolg: haar schoft is behoorlijk uit gaat steken.
Het probleem is dus nu dat als ze haar hoofd naar beneden doet de deken strak trekt over haar schoft. (de dekens heb ik al een aantal jaar en ik heb er nooit problemen mee gehad) De schoft vertoont dus nu kale plekken (waar witte haren gaan komen)

Als eerste ben ik al bezig om haar weer dikker te krijgen en dat gaat gelukkig de goede kant op. Een borst (schoft) beschermer heb ik thuis, maar daar zette de hele schoft van op, dus die heb ik snel weer afgedaan. (zat niet te strak, maar blijkbaar irriteerde het wel)
een grotere deken heeft geen zin, want zodra ze haar hoofd naar beneden doet blijft de schoft het hoogste punt en daar trekt de deken dus strak. (ik heb verschillende dekens, verschillende merken e.d. en ze heeft dit probleem bij alle dekens)
iemand nog tips??

Pepcel

Re: Oplossing voor schurende deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:10

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 25-jarige. Ik ben bang dat er niet zoveel aan te doen is, behalve niet te vaak de deken dragen en flinke wintervacht kweken (volgend jaar dan). Je vertelde ook dat ze met pensioen is dus dan is rijzweet geen probleem meer. Overigens is de mijne nog niet met pensioen en ze staat alleen overdag met winterdeken op, 's avonds niks. Ik heb me er maar bij neergelegd, ik moet wel zeggen dat ik bij de ene deken minder problemen heb dan de andere. Hierop zit een bontje.

Succes

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:36

aangezien ik er recreatief nog wel mee rij is geen deken helaas geen oplossing. Ze kweekt (zelfs nu met deken) een behoorlijke wintervacht en zelfs nu heb ik nog problemen om haar droog te krijgen . (ze maakt zich nog al druk buiten, en zweet dan erg snel)
Als ik geen deken opdoe wordt ze net een overmaatse shetlandpony en krijg ik haar helemaal niet meer droog (vorig jaar geprobeerd)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:17

Je hebt ook dekens met schoft uitsparing dus zo'n V tje zeg maar...net als met sommige zadels.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:17

Wat je ook nog kan proberen is antie klit of glans spre
gebruiken

ik heb zelf een borst schoft beschermer gehad.
Maar het mocht niet bij mijn merrie baten
ze kreeg gewoon op andere plekken schuringen

de oplossing die ik heb is anti klit en glansspre
werkt best goed
gewoon er op spraien en laten drogen en dan de deken er weer op doen

suc6

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:59

Ik heb zo'n deken met schoftuitsparing te koop! Echt erg handig van het merk Lamicell. Maat 195 interesse?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:11

of zn paardenbh, schijnt ook te helpen!