hoefverzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pastel

hoefverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:55

buiten dat je paard/pony regelmatig door de hoefsmid bekapt wordt en eventueel voorzien wordt van ijzers, vraag ik me af wat doen jullie aan de hoefverzorging.
zowel dagelijks als wekelijks.
zoveel mensen en zoveel meningen daarom vraag ik me af hoe jullie de hoeven van je paard verzorgen en misschien zitten er nog goeie tips voor me bij Knipoog

Horse_

Re: hoefverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:58

Ik frut er zo min mogelijk aan naast de bekappingen. Borstel de hoeven alleen uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:04

Dagelijks:
Na arbeid, nalopen op steentjes, hoef er zelden wat uit te halen.

Wekelijks:
vijlen en evt wat bekappen (steunsels terug snijden)
Er komt geen smid meer aan te pas.

Zomers: de waterbak over laten stromen om ze een voetenbad te geven tegen het uitdrogen.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:21

mijn paard heeft zowel voor als achter zooltjes,dus hoef ze nooit uit te krabben Haha!

ze heeft drie witte hoefjes,ik maak die drie elke dag als ze onder het solarium staat even snel met water en een borstel schoon.
en smeer ze elke dag in met hoefolie (van leovet,hele fijne olie vind ik het Lachen )

ja en voor de rest komt de hoefsmid en doet hij alles.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:37

Memuska staat sinds kort op blote voeten. 's Avonds controleer ik even op steentjes en borstel ze uit, verder doe ik er heel weinig mee. Memuska heeft hele goeie hoeven, dus da's makkelijk zat!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:38

Voor het rijden binnen krab ik ze meestal uit. Elke keer na het rijden loop ik ze na op steentjes e.d. In elk geval 1 x per week maak ik ze helemaal schoon met water en een sponsje. Dan ook olie/vet erop. Als ze een tijdje in de modder heeft gelopen spuit ik ze ook even schoon. Scherpe randjes vijl ik zelf weg.
Toen ik haar kreeg werd ik gewaarschuwd voor haar brokkelhoeven. Sinds ik haar hoeven op deze manier behandel, heeft ze dat niet meer gehad. Kan toeval zijn, maar toch...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:56

Voor en na het rijden krab ik ze altijd goed uit.
En 1 x in de twee weken maak ik ze nat en vet ik ze eens in.
Moet er nou ook 3 x per week iets opsmeren * ben de naam kwijt * waardoor de hoeven sneller zouden gaan groeien..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:40

Voor het rijden krab ik ze altijd uit. Na het rijden alleen als ik naar buiten ben geweest, in onze bak ligt all-weather-tuft en dat gaat eigenlijk nooit in de hoeven zitten.
Duvel heeft achter geen ijzers, dus als we buiten hebben gereden, controleer ik die ook altijd even op rafels, die vijl ik dan zelf bij, zodat de hoeven niet gaan brokkelen of scheuren.
Verder doe ik er vrij weinig aan. Heel af en toe (voor een wedstrijd) smeer ik weleens een beetje hoefolie op de buitenkant, puur voor de sier dus.
Verder gaat hij iedere 8 weken naar de smid.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:47

krabben hoef ik niet te doen want mijn pony heeft zooltjes...
enm verder 1x in de 2 weken olie ik ze