Lust mijn paard geen biks???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Lust mijn paard geen biks???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:52

Mijn paard is sinds december bij ons, krijgt 4 kilo basisbrok per dag, maar met enige regelmaat vind ik hele grote hoeveelheden nog in zijn voerbak. Als ik hem muesli geef, eet hij dit gewoon op, wortels en andere extra's ook. Hooi eet hij goed en ik kan ook nergens een aanwijzing vinden dat het iets met zijn tanden te maken zou kunnen hebben. Als ik minder biks meng met muesli eet hij het namelijk wel op.

Kan het zijn dat hij biks gewoon niet lust? Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben en zoja hebben jullie tips, want ja hij moet toch eten!

SharirBobby

Re: Lust mijn paard geen biks???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:06

Dit heb ik al zo vaak gezien bij paarden
Soms gingen ze over op ander biks en dan aten ze het niet.
Soms kregen ze veel voer en dan aten ze niet alles op.
En soms aten ze gewoon slecht terwijl hun tanden wel goed waren.
Je kan je paard natuurlijk gaan verwennen door hem ander voer te gaan geven als hij het niet 'lekker' vind. Maar in de meeste gaan ze het vanzelf wel eten als ze honger krijgen Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:12

Citaat:
Je kan je paard natuurlijk gaan verwennen door hem ander voer te gaan geven als hij het niet 'lekker' vind. Maar in de meeste gaan ze het vanzelf wel eten als ze honger krijgen Knipoog

Het heeft niets met verwennen te maken als je hem muesli geeft, maar eerder met de (on)smakelijkheid en ingrediënten (van dierlijke afkomst) in de brok. Wat is er voor een probleem om je paard lekker muesli te geven als hij biks vies vindt?

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:13

Is er een paardentandarts bij je paard geweest? Het kan wel zo zijn dat hij toch last heeft van zijn kiezen.

Biks is harder dan muesli en als hij last heeft van zijn kiezen haken erop of zo dan kan het kauwen-malen moeilijker zijn voor je paard.

Misschien was hij voor jullie alleen maar gewend om muesli te eten?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:14

Ik vind 4 kilo ook wel erg veel mss is dat de rede.Kun je niet beter een sportbrok gaan voeren en hier dan wat minder van geven.Of je paard muslie geven in plaats van biks.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:25

ik vind 4 kilo zelf niet zoveel hoor, tis een paard van 1.80! Dan moet ie toch makkelijk 4 kilo kunnen hebben, even voor de duidelijkheid, dit krijgt ie over twee voerbeurten verdeeld!

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:16

Mijn paardje krijgt gewoon hooi gevoert en 1 kilo biks. Das alles wat hij op een dag krijgt. Hij red het hier prima mee en rijd toch iedere dag een uur. En dan meestal best intensief....
Ik vind 4 kilo erg veel ook al is het een paard van 1.80.
Dan ook nog musli, hooi en misschien extra dingen...

Mijn mening: geef minder biks Tong uitsteken Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:30

daffodil schreef:
ik vind 4 kilo zelf niet zoveel hoor, tis een paard van 1.80! Dan moet ie toch makkelijk 4 kilo kunnen hebben, even voor de duidelijkheid, dit krijgt ie over twee voerbeurten verdeeld!

Oke dan valt het wel mee met de hoeveelheid maar ik zou denk ik toch voor een sportbrok kiezen en dan daar iets minder van geven.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:07

daffodil schreef:

Citaat:
Is er een paardentandarts bij je paard geweest? Het kan wel zo zijn dat hij toch last heeft van zijn kiezen.

Biks is harder dan muesli en als hij last heeft van zijn kiezen haken erop of zo dan kan het kauwen-malen moeilijker zijn voor je paard.

Misschien was hij voor jullie alleen maar gewend om muesli te eten?

Als jou paard 4kl biks per dag nodig heeft is dat geen probleem, maar 4kl voeren over twee keer is wel veel dat kun je beter verdelen over 3 keer dit is ook beter voor zijn spijvertering.
Mocht je trouwens over gaan op muesli weet dan dat 1kl muesli gelijk staat aan 3/4 biks!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:22

margreet_joy schreef:

Als jou paard 4kl biks per dag nodig heeft is dat geen probleem, maar 4kl voeren over twee keer is wel veel dat kun je beter verdelen over 3 keer dit is ook beter voor zijn spijvertering.
Mocht je trouwens over gaan op muesli weet dan dat 1kl muesli gelijk staat aan 3/4 biks!

Ik weet niet waar je geleerd hebt dat 1kl muslie gelijk staat aan 3/4kl biks.Maar dit kan je echt niet zomaar zo zeggen hoor je hebt namelijk zoveel verschillende soorten biks en musli dat je dit niet zomaar kunt vergelijken.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:06

monsera schreef:
margreet_joy schreef:

Ik weet niet waar je geleerd hebt dat 1kl muslie gelijk staat aan 3/4kl biks.Maar dit kan je echt niet zomaar zo zeggen hoor je hebt namelijk zoveel verschillende soorten biks en musli dat je dit niet zomaar kunt vergelijken.

Ik zeg dit echt niet zomaar heb me echt wel tot in de puntjes laten informeren over paardenvoer, en meusli is in vergelijking met biks altijd minder. Ik heb me ook niet zomaar door iemand laten informeren, want diegene heeft zich ook helemaal verdiept in het voer en de samenstelling ervan!!!!!!!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:39

ja hoor er zijn paarden die brok niet lekker vinden. maar in het algemeen zijn dat of verwende paarden of paarden die verder geen ander voer (lees brok) kennen.

en ja ik heb er ondertussen wel 4 gehad die of te verwend waren of het gewoon niet kenden.

nr 1 was een 10 maand oud veulen die alleen maar granen kende. weigerde dus pertinent brok te eten maar wel musli. het heeft toch zeker wel een jaar geduurt voordat die brok begon te eten.

nr 2 was 1,5 en tegelijktijdig gekocht met de 10 mand oude. kwam dus van hetzelfde adres. maar deze deed alles andersom, die wilde geen musli meer eten alleen nog brok Lips are sealed. dat heeft een hafl jaar geduurt.

nr 3 heb ik nog steeds, een toen 7 jarige merrie die zo wie zo al een wat slechte eter was. maar bij die bleek ook nog eens dat als ze hengstig was ze helemaal niet meer wilde eten. ook hier alleen musli, brok wat is dat dat heeft een maand of 4 geduurt en toen vrat ook die gewoon brok.

en nr 4 was een 3 jarige die wel brok kende maar alleen van het merk pavo wilde eten. ander merk liet hij gewoon staan. na 3 maand mengen en op die manier een overgang naar ander merk at hij ook gewoon zijn brok.

ik moet er wel bij zeggen al deze paarden kwamen uit duitsland. en daar word nog ontzettend veel met granen en zelf mengen gedaan. kan en klare brok is daar volgens mij niet zo in trek.

er is dus nog hoop voor je paard Clown Knipoog
ik vind die 4 kilo voor een paard van 1.80 niet echt te veel (sommige zijn het gewoon nodig). ik denk dat je of moet gaan zoeken naar een brok die hij wel lust, en die gaan mengen met de brok die hij nu krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:33

margreet_joy schreef:

Dit is absoluut niet waar. Bloos Biks is juist gemaakt om gemakkelijk uitelkaar te vallen zodra het vochtig wordt (snellere opname). Dus in de mond als het met speeksel in aanraking komt. Leg maar eens een handje biks in water en een handje muesli: de biks is in no time in pulp veranderd.

Daarom geef ik liever granen en muesli: het paard moet beter kauwen, heeft meer speekselproductie en het stimuleert de spijsvertering.

monsera schreef:

Over het algemeen weegt 1 schep biks ongeveer één kilo en 1 schep muesli ongeveer 750 gram (weeg maar na). Ik denk dat dat hier bedoeld wordt en dat het hier niet over de energiewaarde gaat. Dat verschilt per merk en soort.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 09:13

Inmiddels ben ik maar gaan mengen, en gisteravond heb ik een kilo sportbrok en een kilo muesli gemengd en ik moet zeggen, het ging zo naar binnen. Ook bericht van de oude eigenaar gehad, stond inderdaad altijd op sportbrok.....Alleen als ik biks geef zonder iets erdoor, eet hij het moeizaam op.

Tandarts zal ik zowiezo een keer laten kijken, gekke is alleen dat hoe zachter de biks is (heb het ook al geweekt en door de zemelen heen gedaan) hoe smeriger hij het vindt. Ik kan het dan dus gewoon een uur of wat later uit zijn voerbak staan bikken want eten doet hij het niet! Dus of het echt aan zijn tanden ligt, daar twijfel ik heel erg aan. Juist doordat hij die muesli met gemak wegeet, en die is inderdaad harder dan biks, denk ik niet dat dat het is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:22

Mijn paard was ook een tijd een moeilijke eter. Ik heb haar 28 augustus gekocht en helaas 2 september stond ze in de kliniek. De eerste dagen op stal at ze moeilijk niet alle bix en meer stro dan kuil. Op de kliniek stond ze op zaagsel en kreeg ze kuil en brok. Toen at ze niet. Toen zijn ze haar slobber gaan voeren.

Terug op stal heb ik weer muesli voor haar gehaald want ze at weer amper. Nu zijn we pas verhuisd en at ze alleen dr biks, stro en haar hooi amper. Madam is een fijnproever en een stresskip Haha!

Misschien ligt het bij jou paard ook aan een verhuizing of het merk brok.

Ik heb vroeger ook veel merken biks en muesli gewogen en ik ondervond dat 1 schep muesli idd rond de 750 gram zit. En 1 volle schep brok (van die kleine korrels met kop erop) 1 kg.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:53

[quote="PeruaansePas]

Over het algemeen weegt 1 schep biks ongeveer één kilo en 1 schep muesli ongeveer 750 gram (weeg maar na). Ik denk dat dat hier bedoeld wordt en dat het hier niet over de energiewaarde gaat. Dat verschilt per merk en soort.[/quote]

Muslie weegt idd zwaarder maar dan kom je nog niet op een vergelijking van 1kl muslie aan 3/4kl biks.Maar dit is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk je moet vooral naar de energiewaarde kijken.En naar aanleiding daarvan kun je gaan vast stellen hoeveel je je paard gaat voeren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:00

daffodil schreef:
Inmiddels ben ik maar gaan mengen, en gisteravond heb ik een kilo sportbrok en een kilo muesli gemengd en ik moet zeggen, het ging zo naar binnen. Ook bericht van de oude eigenaar gehad, stond inderdaad altijd op sportbrok.....Alleen als ik biks geef zonder iets erdoor, eet hij het moeizaam op.

Tandarts zal ik zowiezo een keer laten kijken, gekke is alleen dat hoe zachter de biks is (heb het ook al geweekt en door de zemelen heen gedaan) hoe smeriger hij het vindt. Ik kan het dan dus gewoon een uur of wat later uit zijn voerbak staan bikken want eten doet hij het niet! Dus of het echt aan zijn tanden ligt, daar twijfel ik heel erg aan. Juist doordat hij die muesli met gemak wegeet, en die is inderdaad harder dan biks, denk ik niet dat dat het is.

Wat fijn dat ze dit wel lekker op eet.Het geeft toch niet dat je het moet mengen als ze maar genoeg energie binnen krijgt.Ik voer die van mij helemaal geen biks meer alleen een granenmix en daar doet hij het hardstikkegoed op.

Je kan er natuurlijk altijd een paarden tandarts bij halen maar als hij zijn hooi/kuil gewoon op eet is er denk ik niets mis met zijn tanden.Dat is veel moeilijker op te kouwen namelijk dan brokken.waarschijnlijk vond hij de brokken die hij kreeg niet lekker.

Ik ben ook wel benieuwd of je paard zo ook beter gaat lopen nu hij sportbrok krijgt i.p.v. basisbrok.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:10

Mijn directeur hoeft ook lang niet altijd zijn brokken. Dit ligt ook aan zijn bui, hoeveel hij gewerkt heeft, het weer en hoe de anderen zich gedragen Bloos Haha!

Hij krijgt maar 1.5 kilo normaal en 2 kilo na zware arbeid, dus dat moet kunnen toch Knipoog
Nu heb ik een deel van de brokken vervangen door granenmix en muesli, maar misschien ga ik helemaal over op granenmix en muesli, maar daar wil ik me eerst helemaal in verdiepen. Sinds ik dit voer eet hij altijd zijn bak leeg Haha!