UHmm klopt dit nou of niet?? Tikken geven tussen oren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

UHmm klopt dit nou of niet?? Tikken geven tussen oren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:33

Hoi

Ik lees hier vaker dat mensen als zeg maar de paarden steigeren dat mensen de paarden met het zweepje tussen de oren slaan(beetje hard uitgedrukt maar jullie snappen me wel) om het af te leren.

Nou heb ik al een lange tijd terug gelezen in een boekje dat je dat absoluut niet moet doen want er kan een botje breken als je perongeluk te hard slaat.

Ik weet zelf niet of dit waar is en daarom vraag ik het hier maar eens...
Wat denken jullie hiervan??
Groetjes

Poenarie

Re: UHmm klopt dit nou of niet?? Tikken geven tussen oren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:37

Vraag ik me ook wel af, ik heb zelf geen idee Clown

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:42

Ik heb een steigerknollie(is al veel beter Knipoog )
En had ook topic geplaats en idd er zijden erveel dat ik tussen de oren moest slaan.. of een ei zodat ze denken dat ze bloeden

eigelijk vind ik het pure onzin en gevaarlijk
ik heb het nooit gedaan,ze is het nu echt aan afleren soms eens klein beetje beentjes in de lucht maar buiten vroeger
groot vershil
volgens mij lag het tussen vertrouwe tussen mij aan haar

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:46

Als ik zie hoe hij zelf regelmatig z'n kop keihard stoot aan van alles en nog wat (lomperik!), tot tegen een bakspant aan steigeren aan toe, dan ben ik echt niet bang dat ik z'n schedel in sla als ik 'm een keer een tik tussen z'n oren zou geven. Zo hard kan ik echt niet slaan, al zou ik het graag willen dan nog niet.
Ik geloof er dus niks van dat een paardenschedel zo kwetsbaar is.

(Ik vind het overigens een nogal twijfelachtige methode, maar dat is een andere discussie).

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:02

Dat zou ik maar niet doen tussen zijn oren slaan, want daar zit een plekje wat voor ons onze slaap is en als je hem een beetje beroerd raakt kan je paard blind worden of buiten bewust zijn raken!

edit Elles: vette tekst in "normaal" veranderd
Laatst bijgewerkt door Elles op 13-02-05 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:34

waarom stijgert een paard, merk dat heel vele zich dat niet eens afvragen, ik heb meegemaakt door pijn of omdat ze het niet snappen of door angst. En een paard dat stijgert moedwillig omdat hij heeft uitgevonden dat hij dan ergens onderuit kan komen of wat dan ook, zou het veel nut hebben dan een klap te geven, ik weet zeker dat die van mij dan zullen denken, die klap overleef ik wel, maar ik ben er wel mooi vanaf of iets dergelijks, en het evengoed gewoon doen. Ik ga altijd doodnormaal verder alsof ik niets door heb, (zolang het niet vevaarlijk word, lee: paard dat niet al te hoog stijgert) paard heeft mij er dus niet mee, en als dat het doel is, heeft hij er dus niets aan en doet hij het niet meer, zelfde als bokken. waarom zou je hem een klap geven....

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:05

Paki kon ook zo heerlijk op haar achterbeentjes gaan staan tijden het rijden of wandelen. Ernaast kun je, naar mijn idee, niet heel veel doen. Als ze het deed als ze gereden werd, kreeg ze wel eens een klap met de platte hand tegen haar oren. Niet dat het hielp, want Paak was Paak en Paak was dwars Clown Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:10

Countrygurl schreef:
Nou heb ik al een lange tijd terug gelezen in een boekje dat je dat absoluut niet moet doen want er kan een botje breken als je perongeluk te hard slaat.

Ja dat staat ook in een oude penny van me Ja (echt waar) Tong uitsteken

Een paard blijft niet voor eeuwig in de lucht, wachten tot hij terug benede is en probeer hem vooruit te drijven. Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:13

Ik vind het dierenbeulerig... Iig als je flink hard met de zweep slaat. Een zweep kan behoorlijk hard aan komen. Ik zou het eerst anders proberen, maar goed, als je erop zit kan je niet veel anders natuurlijk...

Met Otto, die wel eens omhoog kwam, hoopt ik altijd dat hij zijn kop eens keihard tegen een balk zou stoten. Dat is gebeurd, en áls hij nu binnen omhoog komt, is dat maar een klein zielig hupje Clown

Sneu, maar het heeft wel geholpen...

Dat van het ei vindt ik overigens wel een goede. Niet pijnlijk, en waarschijnlijk wel effectief??

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:33

Ik heb het effect van een klap tussen de oren meegemaakt. Bij mijn oude pony hebben ze dat ook ooit gedaan.

Gevolg: als ik van hand veranderde en m'n zweep wou overpakken schoot ie weg.
Zodra ie voelde dat ik de teugels in 1 hand nam was ie weg.
En steigeren deed ie nog steeds, dus wat dat betreft heeft het niet gewerkt.

Gewoon doorrijden en rust er in rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:38

Klopt, dat botje is vergelijkbaar met de slaap bij mensen. Kan dus heel vaak goed gaan, maar kan ook heel verkeerd gaan

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:45

Ik geloof er geen bal van, dan had ik allang een morsdood paard moeten hebben.

Niet dat ik 'm zo vaak sla daar hoor Haha! maar wel gezien het aantal keren dat hij z'n kop stoot, precies bovenop tussen z'n oren en keihard! Als dat zo'n kwetsbaar plekje is, dan zou dat in 10 jaar tijd toch wel een keer mis gegaan moeten zijn he?
Hij geeft er niks om (en leert er helaas ook niks van Boos! ) Of misschien gewoon een paard met een extreem harde kop? Clown

Als ik wist dat het nut zou hebben, dan zou ik 'm daar gerust slaan en hard ook!

Die van dat ei heb ik vaker gehoord, maar de praktische uitvoering daarvan ontgaat me compleet. Op een paard dat steil overeind staat heb ik wel wat anders te doen dan in m'n jaszak grabbelen naar een ei!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:54

Bij steigeren drijf ik ze gewoon heel rustig naar voren.. Maar als ze echt gevaarlijk hoog komen geef ik een trap, en dan schrikken ze even en nemen ze vaak een enorme jump naar voren, maar dat liever dan dat ik er straks onder lig.. Tong uitsteken
Ik heb al allerlei ideeen gehoord om steigeren tegen te gaan..
Ei op zn kop kapot slaan, fles water over zn kop gooien, met een boterhamzakje gevuld met water tussen zn oren kapot slaan, met een touw onder z'n buik slaan, en zelf je paard omtrekken..
Met geen van deze dingen ben ik het eens.. Wie heeft nou tijd om een ei of een flesje water te pakken als je paard steigerd..? Met een touw onder zn buik slaan lijkt me ook erg onlogisch want als het schrikt, heb je kans dat hij zo hoog komt dat je achterover klapt, en omtrekken is gewoon levensgevaarlijk voor jezelf en voor je paard...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:17

Margreet schreef:
Ik geloof er geen bal van, dan had ik allang een morsdood paard moeten hebben.

Niet dat ik 'm zo vaak sla daar hoor Haha! maar wel gezien het aantal keren dat hij z'n kop stoot, precies bovenop tussen z'n oren en keihard! Als dat zo'n kwetsbaar plekje is, dan zou dat in 10 jaar tijd toch wel een keer mis gegaan moeten zijn he?
Hij geeft er niks om (en leert er helaas ook niks van Boos! ) Of misschien gewoon een paard met een extreem harde kop? Clown

Boxers krijgen ook vaak zat een stoot op de slaap, maar 1 kan de laatste zijn.

Er zijn zelfs speciale beschermers voor.

Afbeelding

Use of a head bumper during trailering is important for protecting against trauma to the sensitive poll area. The Horse Helmet has adjustable, elastic straps that snap onto the halter, so that you do not have to remove the halter to put on or take off your head bumper. No more wrestling with an excited horse, wishing you had three hands to get the old-fashioned style head bumper off! With its larger ear holes, adjustable elastic straps and soft, hospital quality felt, the Horse Helmet is designed for comfort and safety. A foam insert at the poll increases your Horse Helmet's impact protection. One size. Comes in black, green, blue or burgundy.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:23

lailapri schreef:
waarom stijgert een paard, merk dat heel vele zich dat niet eens afvragen, ik heb meegemaakt door pijn of omdat ze het niet snappen of door angst. En een paard dat stijgert moedwillig omdat hij heeft uitgevonden dat hij dan ergens onderuit kan komen of wat dan ook, zou het veel nut hebben dan een klap te geven, ik weet zeker dat die van mij dan zullen denken, die klap overleef ik wel, maar ik ben er wel mooi vanaf of iets dergelijks, en het evengoed gewoon doen. Ik ga altijd doodnormaal verder alsof ik niets door heb, (zolang het niet vevaarlijk word, lee: paard dat niet al te hoog stijgert) paard heeft mij er dus niet mee, en als dat het doel is, heeft hij er dus niets aan en doet hij het niet meer, zelfde als bokken. waarom zou je hem een klap geven....

ik zie wel iets in dit verhaal...nouja,standpunt Vork !!! Bloos
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-02-05 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:24

Tsja... Ik brul gewoon altijd heel erg hard... of trek aan een oor (ook niet erg aardig... maar beter dan slaan)..
Haha!

Tsja... ik weet verder niet precies hoe dat met dat "botje" zit. Het lijkt me dat een paard sowieso niet zo zo snel een bot breekt. En je moet wel HEEL hard slaan wil je een botje breken.. ik snap ook niet hoe je op het moment dat een paard steigert het idee hebt om je zweep anders vast te pakken en dan te gaan slaan met die zweep Verward
Zo snel bedenk ik dat niet... Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:30

Sanet schreef:
. Het lijkt me dat een paard sowieso niet zo zo snel een bot breekt. En je moet wel HEEL hard slaan wil je een botje breken..

Gaat helemaal niet om hard, gaat om verkeerd terecht komen. Als je als mens een verkeerde tik op je slaap krijgt (en dat hoeft echt niet hard) ben je er gewoon geweest

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 08:02

Citaat:
Ja dat staat ook in een oude penny van me Ja (echt waar) Tong uitsteken[size]

[size=1]Haha daar komt het dus vandaan Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:32

*proest*
Dat ze daar speciale bescherming voor hebben, hoe verzin je het *LOL* Die mag die van mij dan wel permanent om hebben op stal,want stel je voor Nagelbijten / Gniffelen

Al kan ik me daar nog iets bij voorstellen, een paard dat z'n hoofd stoot tijdens het laden zal daar inderdaad flink van schrikken en het allicht ook niet echt lekker vinden.
Maar dood Nee hoor, ik geloof er geen barst van!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:51

ik weet wel dat het einde van dat botje bij zijn neus erg zwak ik, is ook heel dun die is wel vrij snel te breken.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:29

mijn vroegere pony steigerde ook welleens maar ik heb hem nooit tussen de oren geslagen alleen mijn zweep tussen de oren GELEGD ik zou wel gek zijn op op zen kop te meppen!!!! word ie alleen maar kopschuw van en het is nog gevaarlijk ook!! ik hoefde echt alleen maar dat zweepje gewoon neer te leggen tussen zn oren en het was over......ik vind het echt niet kunnen als ze gaan lopen meppen tussen die oren...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:38

Van een terechte tik is nog nooit een paard kopschuw geworden.

Ik zit er eens over na te denken, maar volgens mij kan ik er bij die joekel van mij niet eens bij, ik denk niet dat het me zou lukken om iets tussen z'n oren te mikken als hij steil overeind staat en ik om z'n hals heen hang.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:35

Er zijn dus verschillende meningen over Lachen

@ eetjuhhhh: Ik bedoel ook niet slaan maar gewoon een tikje...Heb ik ook bij me uitleg gezegd.

_FrOggyLove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:49

Ik zou sobieso niet met je zweep op het hoofd van je pony slaan. Bij een manege bij mij in de buurt was een meisje die haar pony ook met een zweep op het hoofd sloeg, en toen had haar pony nog maar 1 oog Blauw oog , je kan ook aan je lesgever vrager wat die zou doen...

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:10

Ik heb vroeger een paard gehad dat heel veel steigerde. Wij hebben hem toen weggebracht naar een stal voor hem verder te laten rijden en ook het steigeren af te leren. Zij hebben het eraf gekregen door met een plastic fles met een beetje water in tussen zijn oren te slaan. Hij heeft nadien nooit nog gesteigerd.