Toch maar matigaal aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Toch maar matigaal aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:57

Ik zit me af te vragen of ik een matigaal moet gaan aanschaffen voor op buitenrit. Moet even van voor af aan beginnen..

Lady is altijd vrij fris op een buitenrit en zeker terug naar huis. Dan is ze zo sterk dat ze gaat draven en dat ik haar echt niet terug krijg. Ik kan er aan gaan hangen, maar dat werkt gewoon niet, laat ik dan toe...dan gaat ze alleen maar harder. Ik ben gewoon bang dat als we een keertje een auto tegen komen dat we eronder belanden.

Nu vraag ik me af of een matigaal zal helpen. Het gaat tegen dat een paard zijn hoofd in de lucht gooit (dat is dus wat Lady doet). Zou dit een oplossing kunnen zijn of moet ik gaan werken met iets anders (dubbele teugel, slof, elastiek, halstertouwtje om haar nek etc etc)
Wie helpt mij!
Het is vooral als ze naar huis gaat, op de heenweg doet ze niks.

Sizz

Re: Toch maar matigaal aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:08

Als het paard met zn hoofd gooit kan je een martingaal proberen, maar als hij sterk wordt kan je ook een slof proberen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:13

Ik vind dat je het best met een martingaal kan proberen.. Maar alsjeblieft, begin niet aan slof, bijzet, of elastiek..
Ik vind het verschrikkelijke ondingen.. En zeker een slofteugel! Veel mensen gebruiken het omdat ze hun paard niet kunnen houden.. Maar daar is die helemaal niet voor bedoeld! Ik vind dat alleen de beste ruiters een slof mogen gebruiken (en dan heb ik het over topruiters) die weten tenminste precies wat ze er mee moeten, er zijn echt veel te veel mensen die hun paard verpesten met een slof, en het voor verkeerde doeleinden gebruiken.
Een bijzet vind ik helemaal verschrikkelijke onzin, het paard is verplicht om in de houding te lopen waarin jij die bijzet instelt. Hoe kan het dier dan ooit ontspannen? Aan de teugel, betekent echt veel meer dan een hals die gebogen is, met een bijzet loopt het paard in de krul, en dat is iets heel anders. En elastiek is in principe het zelfde als een bijzet alleen dan nog net iets vriendelijker. Maar net zo'n onzin vind ik.

Ook snap ik niet dat paarden zich niet verzetten tegen een slof of een bijzet etc. Je zou het is bij die van ons er aan moeten hangen, ze zou serieus moordneigingen krijgen, en dat is niet overdreven. (en dan heb ik het over een Belgisch Trekpaard)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:17

Ik wilde het ook als eerste proberen met een matigaal.
De rest zou ik eerst gebruiken in een les ofzo...als er een ervare iemand bij is. Ben zelf ook niet zo voor de slof...mits het goed gebruikt wordt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:25

Manuutje1990 schreef:
Ik vind dat je het best met een martingaal kan proberen.. Maar alsjeblieft, begin niet aan slof, bijzet, of elastiek..
Ik vind het verschrikkelijke ondingen.. En zeker een slofteugel! Veel mensen gebruiken het omdat ze hun paard niet kunnen houden.. Maar daar is die helemaal niet voor bedoeld! Ik vind dat alleen de beste ruiters een slof mogen gebruiken (en dan heb ik het over topruiters) die weten tenminste precies wat ze er mee moeten, er zijn echt veel te veel mensen die hun paard verpesten met een slof, en het voor verkeerde doeleinden gebruiken.
Een bijzet vind ik helemaal verschrikkelijke onzin, het paard is verplicht om in de houding te lopen waarin jij die bijzet instelt. Hoe kan het dier dan ooit ontspannen? Aan de teugel, betekent echt veel meer dan een hals die gebogen is, met een bijzet loopt het paard in de krul, en dat is iets heel anders. En elastiek is in principe het zelfde als een bijzet alleen dan nog net iets vriendelijker. Maar net zo'n onzin vind ik.

Ook snap ik niet dat paarden zich niet verzetten tegen een slof of een bijzet etc. Je zou het is bij die van ons er aan moeten hangen, ze zou serieus moordneigingen krijgen, en dat is niet overdreven. (en dan heb ik het over een Belgisch Trekpaard)

Afbeelding

Honderd procent mee eens!

Een martingaal kan geen kwaad, dus ik zou het gewoon eens proberen!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:46

Doen gewoon
een martingaal is niets Knipoog
het helpt en het is niet schadelijk voor je paardje!
en zoals hier boven BEGIN NIET MET SLOF,REKKER,ENZ...
Zo word wandelen voor je paard een niet leuke activiteit!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:00

Manuutje1990 schreef:

En wie bepaalt er dan of je een topruiter bent? Moet je dan wedstrijden rijden op hoog niveau? Naar mijn mening hoeft je geen topruiter te zijn om aan hulpteugels mogen doen. Wat belangrijker is, is dat je die dingen met gevoel gebruikt, dat je weet waar je mee bezig bent. Ik ben trouwens niet uit op een discussie over hulpteugels, zijn er al zo veel van.

Maar een martingaal kan in mijn ogen niet zoveel fout doen. Ik zou hem dus gewoon proberen Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:08

Ik wil trouwens met mijn bericht hierboven niet zeggen dat je een slof moet gaan gebruiken. Ik zelf wil zoveel mogelijk zonder hulpteugels oplossen.

Ik ken het probleem ook en ik heb het zonder hulpteugels opgelost. Maar ik weet niet hoe jou pony is, maar bij mij werkte het om elke keer dat ie harder wil een ophouding t emaken en hem streng toe te spreken. Als ie braaf in een rustig tempo blijft belonen. En dit steeds uitwerken. Dit heeft bij enkele paarden die ik heb gereden geholpen en bij mijn eigen knollie ook. Íig succes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:48

capopjekop schreef:
Manuutje1990 schreef:

En wie bepaalt er dan of je een topruiter bent? Moet je dan wedstrijden rijden op hoog niveau? Naar mijn mening hoeft je geen topruiter te zijn om aan hulpteugels mogen doen. Wat belangrijker is, is dat je die dingen met gevoel gebruikt, dat je weet waar je mee bezig bent. Ik ben trouwens niet uit op een discussie over hulpteugels, zijn er al zo veel van.

Maar een martingaal kan in mijn ogen niet zoveel fout doen. Ik zou hem dus gewoon proberen Ja

Je hoeft geen wedstrijden te rijden op een hoog niveau.. Maar zeg nou zelf, ontzettend veel ruiters gebruiken een slof voor heel verkeerde doeleinden.
Ik ben zo en zo absoluut tegen slofteugels en alle andere hulpteugels, een martingaal dat is dan zo ongeveer de enigste waar ik niks op tegen heb.
Maar een slofteugel gebruiken omdat je anders je paard niet kan houden is dus heel fout.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:46

Lady is een Fries he?

Dan is de kans niet erg groot dat ze met een martingaal of slof zich ineens wel terug laat rijden. Ik heb behoorlijk wat Friezen gereden (nog steeds trouwens, van zadelmak maken tot Z2 dressuur) en die dieren hebben echt heel vaak uit karakter de neiging om gewoon door te drammen, maakt niet uit wat ze tegen probeert te houden. Daarom zijn heel veel friezen (ook in de dressuur) zo stug. Ze zijn nu eenmaal lastiger qua aanleuning, en dan gaat de ruiter m in de mond hangen. Vervolgens reageert ie zowat nergens op.
Probeer echt heel bewust, ook met dressuren wanneer ie dus wel 'braaf' is, om 'm nooit vast te houden in de mond. Als je wil tegenhouden > ophouding en weer los. Komt het niet door dan pak je een keer harder terug, maar gelijk weer loslaten. Niet vasthouden tot ie langzamer gaat. Zelfde verhaal gaat op voor wendingen, insturen en weer los, snel en consequent in de hand zijn. Laat je niet verleiden tot een partijtje teugeltrekken- hoe subtiel ook.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 08:30

Concorde: Het is precies een friesje wat jij omschrijft.
Tijdens mijn les moet ik idd ophoudingen maken en direct weer los. Niet blijven trekken...want ze worden idd hard in de mond en trekken gewoon terug of reageren nergens op.

Als ik buiten een ophouding maak en laat los, dan gaat ze alleen maar harder. Ik probeer d'r dan een rondje te draaien. Buitenhand voor en niet aan mijn binnenteugel te gaan hangen.
Ik ga gewoon proberen te doen wat jij zegt...want zo te horen ken je het probleem Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:02

Wellicht is een thiedeman teugel ook een optie.
Deze werkt niet in zolang je paardje zich netjes gedraagd, maar werkt sterker in naarmate meer ze meer gaat trekken.
Wij gebruikte ze ook altijd buiten met de renpaarden.
Je hebt net iets meer te vertellen dan met een martingaal. En het is een stuk vriendelijke dan een slof.

Bij m'n eigen paardje (arabier) heb ik 1 les een touwtje als slof gebruikt, daarna een paar maanden de Thiedeman.
Nu inmiddels weer een lange tijd een matingaal. En die is inmiddels niet echt meer nodig.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:23

Manuutje1990 schreef:
Aan de teugel, betekent echt veel meer dan een hals die gebogen is, met een bijzet loopt het paard in de krul, en dat is iets heel anders.

Volgens mij wil elady niet dat haar paard aan de teugel krijgen, maar vraagt ze hoe ze haar paard beter kan terug nemen zodat ze ook op de terugweg normaal kan rijden.

Ben het er wel mee eens dat je er zeker buiten geen slof aan moet hangen.
Martingaal lijkt me idd een goede oplossing, die werkt alleen in als ze met dr hoofd omhoog gaat lopen drammen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:15

Marieke: Klopt, als we buiten gaan rijden, is dat voor de ontspanning.
Aan de teugel lopen hoeft ze niet te doen. Gewoon controleerbaar blijven en dat is ze op dit moment gewoon niet.

Ik ga eerst kijken hoe ze reageert op de manier die concorde verteld...lukt het niet, kan ik er altijd nog een matigaal aan hangen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:29

Marieke_ schreef:
Manuutje1990 schreef:
Aan de teugel, betekent echt veel meer dan een hals die gebogen is, met een bijzet loopt het paard in de krul, en dat is iets heel anders.

Volgens mij wil elady niet dat haar paard aan de teugel krijgen, maar vraagt ze hoe ze haar paard beter kan terug nemen zodat ze ook op de terugweg normaal kan rijden.

Ben het er wel mee eens dat je er zeker buiten geen slof aan moet hangen.
Martingaal lijkt me idd een goede oplossing, die werkt alleen in als ze met dr hoofd omhoog gaat lopen drammen.

Maar daar is een slof in principe voor bedoeld, over het algemeen om je paard naar beneden te dwingen, of zelfs te trekken.
Maar ik snap het probleem wel.
Een Thiedeman zou je idd ook kunnen proberen, maar ook zorgen dat zodra ze het weer braaf doet, je overstapt op een martingaal en daarna misschien wel weer niks.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:23

Manuutje1990
waar is precies de slof voor bedoelt zeg jij? Snap het niet helemaal wat je probeert te zeggen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:06

elady schreef:
Manuutje1990
waar is precies de slof voor bedoelt zeg jij? Snap het niet helemaal wat je probeert te zeggen

Een slof is bedoeld om je paard naar beneden te krijgen. Dat is wat ik probeer te zeggen.. Tong uitsteken
Je dwingt je paard eigenlijk naar beneden. Waar ik het zo en zo al niet mee eens ben. Maar ook veel mensen trekken hun paard met een slof naar beneden en dat is nog veel erger.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:24

Op buitenrit hoeft Lady zo wie zo niet aan de teugel te lopen..het is puur voor de ontspanning...dus het liefste zo min mogelijk hulpteugels eraan.
Morgen ga ik weer naar buiten..dus ga de tips van concorde toepassen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:52

elady schreef:
Op buitenrit hoeft Lady zo wie zo niet aan de teugel te lopen..het is puur voor de ontspanning...dus het liefste zo min mogelijk hulpteugels eraan.
Morgen ga ik weer naar buiten..dus ga de tips van concorde toepassen.

Maar ik bedoelde ook juist dat je beter absoluut geen slof aan kan doen.. Want hij is wel bedoeld om je paard naar beneden te dwingen, maar veel mensen gebruiken het omdat ze hun paard niet kunnen houden, dus niet luisteren naar de ophouding? Trekken maar mensen!
Ik ben zo en zo helemaal tegen de slof, maar als je hem dan ook nog is op die manier gebruikt..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:21

dan heb ik je verkeerd begrepen. Sorry