laten ruine of lekker hengst laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

laten ruine of lekker hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:42

meschien dome vraag maar wil is weten wat jullie zoude doen

ik heb een hengstje van net 4 jaar oud hij heeft wel beetje zijn hengste keuren maar nou niet om te zeggen van nou moet je ruin want je bent strond vervelend
en ik vindt het eigelijk zonde om hem te laten ruinen
want dan hebben ze net dat beetje meer show als ze hengst zijn en dat is mooi voor de wagen

maar nu is het probleem hij staat bij mensen in de wei die allemaal merries hebben ( hij staat naast 3 frieze merries en 2 schetlanders ) en hij is er niet echt gek mee of zo met een lint er tussen ) maar die mensen hebben dus liever geen hengst om dat ze slechte ervaring mee hebben maar ik vindt niet alle hengsten zijn zo toch

wat ik dus wil weten wat zoude jullie doen een andere stalling zoeken of hem laten ruinnen

Afbeelding

mylano

Re: laten ruine of lekker hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:50

Wat wil je met hem doen dan???

Wedstrijden??? Wil je hem laten dekken?? Als je het show effect voor wedstrijden wil hebben zou ik misschien wel een andere stal zoeken en hem niet laten ruinen.

Maar wil je alle bovenstaande niet en heb je een supergezellige stal, waar hij, ook als je er niet bent, goed verzorgd wordt en je wilt daar graag blijven, dan liet ik hem ruinen. Ook veel gezelliger voor de pony zelf. Hoeft ie niet altijd alleen (apart) te staan!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:56

mylano schreef:
Wat wil je met hem doen dan???

Wedstrijden??? Wil je hem laten dekken?? Als je het show effect voor wedstrijden wil hebben zou ik misschien wel een andere stal zoeken en hem niet laten ruinen.

Maar wil je alle bovenstaande niet en heb je een supergezellige stal, waar hij, ook als je er niet bent, goed verzorgd wordt en je wilt daar graag blijven, dan liet ik hem ruinen. Ook veel gezelliger voor de pony zelf. Hoeft ie niet altijd alleen (apart) te staan!

ja het is echt voor de wedstrijden en meschien een veulen maar echt dekken wil ik niet want hij heeft geen papier allen meschien veulen voor 2 span straks

nou op het ogeblik heb ik het niet echt naar me zin waar ik nu sta

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:12

\ijn er nog meer mensen met hun menin gwat zou jij doen als het jou pony was

ja het is echt voor de wedstrijden en meschien een veulen maar echt dekken wil ik niet want hij heeft geen papier allen meschien veulen voor 2 span straks

nou op het ogeblik heb ik het niet echt naar me zin waar ik nu sta[/quote]

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:13

ik zou een andere stalling zoeken... het is echt zonden als je hem laat casteren, vooral als het zoon lieve hengst is..

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:21

jockeyyy schreef:
ik zou een andere stalling zoeken... het is echt zonden als je hem laat casteren, vooral als het zoon lieve hengst is..

ja dat is het hem ook met m poetsen en in de omgang is die lief en met rijden heeft ie net dat show loopje gewoon prachtig lekker hoog die beentjes mooi streken vrolijk hinnke en ben bang dat ie dit kwijd raakt ?? wat denken jullie

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:33

Als je er niet mee wilt gaan dekken zou ik hem laten ruinen. Dan kan hij een veel fijner leven leiden met andere paarden samen in de wei en heeft hij niet elk jaar last van zijn hormonen terwijl hij niet mag dekken.

Om hem alleen voor het "showen" op wedstrijden hengst te laten vind ik niet nodig. Er zijn toch ook zat mensen die prima presteren met merries en ruinen?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:37

Lekker hengst laten zolang hij handelbaar is, dus wel consequent en streng blijven, want anders is het einde zoek.
Ik zou mijn paard niet laten castreren alleen omdat anderen dat willen
Ik begrijp hun standpunt wel, want ALS hij een keer losbreekt, en dat zal vast een keer gebeuren, dan weet je wel waar hij het eerst naar toe gaat Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:38

Ik denk dat je hem niet hengst voor de show moet houden, ook een beetje aan het dier zelf denken, wat het beste is.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:42

Anita_D schreef:
Lekker hengst laten zolang hij handelbaar is, dus wel consequent en streng blijven, want anders is het einde zoek.
Ik zou mijn paard niet laten castreren alleen omdat anderen dat willen
Ik begrijp hun standpunt wel, want ALS hij een keer losbreekt, en dat zal vast een keer gebeuren, dan weet je wel waar hij het eerst naar toe gaat Haha!

nou uit breken zal die niet doen want hij is alste dood voor stroom
ik ben heel conseqeunt wat de een keer neit mag mar de volgende keer ook niet en streng ben ik zekker

parouscha
rocky heeft er niet onder te lijden hoor dat ie hengst is
en het is niet alleen de show zal paar reden vertellen

1 het is omdat andere het willen ( ik liever niet )
2 het vrolijke hinke het vrolijke gedrag naar paardjes toe verdwijnd meestal
3 ik ben bang dat ie nooit meer wakker word na de nacose ( slechte ervaring mee ( kliniek)

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:43

Slechte zaak hoor, dat castreren zo vanzelfsprekend is geworden tegenwoordig Rolleyes

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:48

Anita_D schreef:
Slechte zaak hoor, dat castreren zo vanzelfsprekend is geworden tegenwoordig Rolleyes

ja je kunt tegen woordig nergens je hengstje meer kwijd want niemand wil een hengst in hun weiland
of je moet eigen grond hebben

oo ja en ik heb trouwens ook al voor gesteld omdat niemand bij rocky in wil dat ik wel voor pension klante wou zrogen met ruintjes die dan bij hem in kunnen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:51

Een hengst is onze cultuur is imo niet altijd even blij om hengst te zijn hoor. In de natuur is dat natuurlijk helemaal anders, maar hier moeten ze continu hun hengstzijn inhouden en dat vindt ik niet eerlijk voor het paard. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Mijn mening is: geen papier = niet fokken = ballen eraf

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:55

Tessebes schreef:
Een hengst is onze cultuur is imo niet altijd even blij om hengst te zijn hoor. In de natuur is dat natuurlijk helemaal anders, maar hier moeten ze continu hun hengstzijn inhouden en dat vindt ik niet eerlijk voor het paard. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

OK dan! OK dan! Helemaal mee eens dus!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:56

Tessebes schreef:

oke nu ik even
je hebt een man en een vrouw vrouw kan niet zwanger worden wegens iets
dus hup man laten helpen vrouw kan toch niet zwanger worden
dit komt in mijn oren het zelfde over

en rocky mag lekker hengst zijn hoor
alleen neit deken nee ( meschien 1 a 2 keer )
ben blij dat niet alle mensne zo denken dat hengsten zonder papier maar geholpen moeten worden anders was rocky er nooit geweest ben er niet helemaal mee eens maar oke dat is jou mening

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:58

Om op mensen voort te borduren, een man kan dan alsnog zijn "ei" kwijt en sex hebben. Dus die heeft dan geen last van opgekropte hormonen, ook kan een man nadenken en begrijpen hoe en waarom, een hengst niet.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:02

jeddah schreef:
Om op mensen voort te borduren, een man kan dan alsnog zijn "ei" kwijt en sex hebben. Dus die heeft dan geen last van opgekropte hormonen, ook kan een man nadenken en begrijpen hoe en waarom, een hengst niet.

ik zeg ook in mijn oren
en even over hoormonen ik ken een hengst die loop altijd naast een merrie in 2 span ( en het is geen dekhengst ) en die doet ook nomaal is ook zo lieverd

maar even als we nu ALLE hengsten zonder papier laten ruinen

zullen de mensen die geen tonne op de bank hebben een leuke pony koppen
en moet je is kijkken wat mooie paardjes er soms uit kommen

maar oke hier ging het niet over

maar ik heb ook mijn redene waarom ik het niet zal doen

ik heb nog geen voor delen waarom ik hem wel moet laten ruinen
ik heb alleen nog maar nadelen aan het ruinen dus vindt dit vrij moelijk
Laatst bijgewerkt door RRteam op 12-02-05 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:04

Ik zeg ook niet dat er geen leuke paarden uitkomen, dat is inderdaad het punt niet. Ik vind ook van een hengst met papier onzin als ie hengst moet blijven om alleen maar 4 merries in zijn leven te dekken, of ie nou goedgekeurd is of niet.

Loopt jouw hengstje wel samen met anderen in de wei?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:07

jeddah schreef:

Dit is voor mijn paard geen probleem hoor Haha!
Hij raakt regelmatig zijn "ei" kwijt, dat doet hij gewoon lekker zelf.
In zijn box of een enkele keer tijdens het poetsen Nagelbijten / Gniffelen
Een merrie is toch ook regelmatig hengstig, maar krijgt ook niet wat ze eigenlijk wil Clown

Mijn paard is nu zes en loopt sinds hij 1,5 jaar oud is alleen in de wei en in de bak.
Op zich gaat dit prima, maar ik ben nu wel op zoek naar een leuke shetland ruin om erbij te zetten, omdat dat voor hem leuker is.
Maar er zijn ook zat mensen die maar 1 merrie of 1 ruin thuis hebben hoor.
En mijn paard ziet op zich de hele dag andere paarden en heeft ook neuscontact met zijn buurvrouw.
Laatst bijgewerkt door Anita_D op 12-02-05 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:08

Anita_D schreef:
jeddah schreef:

Dit is voor mijn paard geen probleem hoor Haha!
Hij raakt regelmatig zijn "ei" kwijt, dat doet hij gewoon lekker zelf.
In zijn box of een enkele keer tijdens het poetsen Nagelbijten / Gniffelen
Een merrie is toch ook regelmatig hengstig, maar krijgt ook niet wat ze eigenlijk wil Clown

helemaal mee een s

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:09

jeddah schreef:
Ik zeg ook niet dat er geen leuke paarden uitkomen, dat is inderdaad het punt niet. Ik vind ook van een hengst met papier onzin als ie hengst moet blijven om alleen maar 4 merries in zijn leven te dekken, of ie nou goedgekeurd is of niet.

Loopt jouw hengstje wel samen met anderen in de wei?

als de wei nat is niet want dan ben ik veel te bang dat hem iets over kotm met een nate wei om dat ze nog al ombenulig spellen maar hij staat af en toe met max een ruin van 175
dus hij is niet eentzaam hoor
en hij knuffelt met de schetjes en met de friezen lekker neuzen en zo ze kunnen mekaar allemaal aan rakken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:10

Dat vrolijke gehinnik naar anderen paarden wat jij noemt is helemaal niet zo leuk...
Een hengst staat meestal altijd alleen in de wei, hij mag indd geen hengst zijn, hij mag niet hinniken, zich niet grootmaken, niet uitschachten etc...
Wij hebben ook een superbrave hengst. Eentje die niet hinnikt, niet grootmaakt en niet uitschacht, gewoon tussen merries te rijden en staat in een tralie stal tussen 2 merries in. Zo braaf is hij... Maar hij blijft als hengst een eenzaam leven hebben. Hij mag niet 's ochtends met de rest van de paarden naar buiten (ook niet apart in een wei) want stel je eens voor dat hij uitbreekt, dan heb je de poppen aan het dansen want niet iedereen wil zomaar ongevraagd een veulen. Daarbij loopt jouw hengst dan ook risico omdat niet alle merries gedient zijn van een hengst op hun kont en trappen dus gericht naar hem.

Wij hebben zelf besloten om met onze hengst naar een arabierenshow te gaan, kijken hoe hij presteert daar. Gaat dat goed, dan volgend jaar naar de hengstenkeuring (ja wij willen als het lukt een dekhengst), haalt hij niet de dingen die wij in gedachten hebben voor hem, dan gaat het zaakje er direct af en gaat hij voortaan in het vervolg lekker met ruinen en merries de wei op.
Is een veel leuker leven voor hem, aangezien een paard een kuddedier is!!!

Ps onze hengst kan heel goed samen met ruinen, alleen niet elke ruin kan overweg met een hengst

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:13

miriamrocky schreef:

ik zeg ook in mijn oren
en even over hoormonen ik ken een hengst die loop altijd naast een merrie in 2 span ( en het is geen dekhengst ) en die doet ook nomaal is ook zo lieverd

maar even als we nu ALLE hengsten zonder papier laten ruinen

zullen de mensen die geen tonne op de bank hebben een leuke pony koppen
en moet je is kijkken wat mooie paardjes er soms uit kommen

maar oke hier ging het niet over

maar ik heb ook mijn redene waarom ik het niet zal doen

ik heb nog geen voor delen waarom ik hem wel moet laten ruinen
ik heb alleen nog maar nadelen aan het ruinen dus vindt dit vrij moelijk

Jij hebt alleen nadelen. Kijk, een ruin kan bij paarden in de wei, dat is veel leuker voor hem. hij heeft idd dan geen last van opgekropte hormonen. bovendien als je hem op een latere leeftijd laat ruinen, blijven de hormonen er nog wel een beetje in zitten (ruintje die mijn zus ooit heeft gehad, wilde ook nog steeds de merrie die bij hem in de wei stond dekken en ging ook nog hinniken naar andere paarden...), dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn. ik denk dat dat showen ook niet echt weggaat...misschien wel..maar je paard het wel een socialer leven en een leuker leven (vind ik).

Ik ben het er wel mee eens, dat als je niet wilt gaan dekken met je paard, dat je hem dan beter kunt laten ruinen. Is voor het paard fijner en jij hebt geen kans dat hij een keer uitbreekt door de hormonen en er ongewenste veulens of verwondingen komen.
Daarnaast moet je wel weten dat als een hengst naar een merrie wil. Hij vaak er ook alles voor doet, misschien gaat hij nu niet door die stroomdraad, maar je hebt wel kans dat hij dat later wel gaat doen...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:15

griebels schreef:
Dat vrolijke gehinnik naar anderen paarden wat jij noemt is helemaal niet zo leuk...
Een hengst staat meestal altijd alleen in de wei, hij mag indd geen hengst zijn, hij mag niet hinniken, zich niet grootmaken, niet uitschachten etc...
Wij hebben ook een superbrave hengst. Eentje die niet hinnikt, niet grootmaakt en niet uitschacht, gewoon tussen merries te rijden en staat in een tralie stal tussen 2 merries in. Zo braaf is hij... Maar hij blijft als hengst een eenzaam leven hebben. Hij mag niet 's ochtends met de rest van de paarden naar buiten (ook niet apart in een wei) want stel je eens voor dat hij uitbreekt, dan heb je de poppen aan het dansen want niet iedereen wil zomaar ongevraagd een veulen. Daarbij loopt jouw hengst dan ook risico omdat niet alle merries gedient zijn van een hengst op hun kont en trappen dus gericht naar hem.

Wij hebben zelf besloten om met onze hengst naar een arabierenshow te gaan, kijken hoe hij presteert daar. Gaat dat goed, dan volgend jaar naar de hengstenkeuring (ja wij willen als het lukt een dekhengst), haalt hij niet de dingen die wij in gedachten hebben voor hem, dan gaat het zaakje er direct af en gaat hij voortaan in het vervolg lekker met ruinen en merries de wei op.
Is een veel leuker leven voor hem, aangezien een paard een kuddedier is!!!

Ps onze hengst kan heel goed samen met ruinen, alleen niet elke ruin kan overweg met een hengst

als de wei nat is niet want dan ben ik veel te bang dat hem iets over kotm met een nate wei om dat ze nog al ombenulig spellen maar hij staat af en toe met max een ruin van 175
dus hij is niet eentzaam hoor
en hij knuffelt met de schetjes en met de friezen lekker neuzen en zo ze kunnen mekaar allemaal aan rakken

dit typte ik net
en hij mag wel hinke ik vindt het prachtig als we bijna thuis zijn dat ie zijn maatjes roept en dat ie lekker gaat showen als er een paardje langs komt
en hij loopt ook gewoon met meries in de bak als we bezig zijn ???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:20

Dan hoop ik maar voor je dat als je hem hengst laat en je 4 jaar verder bent dat je hem nog de baas bent. Want op dat moment doet hij mooi wat hij zelf wil.. Hengst zijn dus! En jij laat dat toe en hij gaat steeds meer uitproberen.

Het is miss leuk ja als hij hinnikt, maar eigenlijk is het meer een kreet van hem om aan te geven dat zich eenzaam voelt.