Vraag over het scheren en longeren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Vraag over het scheren en longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 17:53

Ik heb eigenlijk 2 vragen en ik stal ze maar direct:

Welke leeftijd is het meest geschikt om te beginnen met longeren?

Welke leeftijd is het meest geschikt om te scheren?
En zou je dan alles scheren incl. hoofd of alleen een bepaald deel?

Nou alvast bedankt!!

Groetjes Whisperke

Manon

Re: Vraag over het scheren en longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:15

Over het scheren kan ik je geen antwoord geven.

Maar over het longeren wel. Met een 2,5 jarige kun je al een beetje beginnen, maar maak het niet te moeilijk. Grote volte pakken en niet bijgezet ofzo en 1 of 2x per week is zat.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:31

Longeren inderdaad rond 2,5 jaar oud, op een hele grote volte en zonder bijzet de eerste tijd.
Op zich heb ik weleens mijn vraagtekens bij het longeren van hele jonge paarden, je ziet ze dan al gauw op een kleinachtige volte lopen en ik vraag me af of dit wel zo verantwoord is voor benen en gewrichten Verward
Maar het is wel weer goed om een beetje conditie en bespiering op te bouwen als aanloop naar het inrijden.

Wat betreft het scheren, de functie van scheren is vooral dat je paard snel droog is na het trainen, dus ik zou er pas mee beginnen als je op je paard rijdt, en als je merkt dat hij snel bezweet is.
Je laat zowiezo altijd een schabrak staan met scheren als er een zadel op je paard komt (dus het vacht onder het schabrak).
En een klein driehoekje boven de staart laten staan, zodat je de staart aanzet niet per ongeluk mee scheert.
De meeste mensen scheren verder alles weg, sommige houden een jacht patroon aan, je scheert dan alleen de zijkant van je paard (horizontaal), het stuk wat het snelst bezweet raakt.

Er zijn vast wel foto's op Bokt te vinden van verschillende scheerpatronen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:42

Dank jullie wel voor de info.

Hier kan ik tenminste iets mee!!

Nogmaals dank