Longeren inderdaad rond 2,5 jaar oud, op een hele grote volte en zonder bijzet de eerste tijd.
Op zich heb ik weleens mijn vraagtekens bij het longeren van hele jonge paarden, je ziet ze dan al gauw op een kleinachtige volte lopen en ik vraag me af of dit wel zo verantwoord is voor benen en gewrichten
Maar het is wel weer goed om een beetje conditie en bespiering op te bouwen als aanloop naar het inrijden.
Wat betreft het scheren, de functie van scheren is vooral dat je paard snel droog is na het trainen, dus ik zou er pas mee beginnen als je op je paard rijdt, en als je merkt dat hij snel bezweet is.
Je laat zowiezo altijd een schabrak staan met scheren als er een zadel op je paard komt (dus het vacht onder het schabrak).
En een klein driehoekje boven de staart laten staan, zodat je de staart aanzet niet per ongeluk mee scheert.
De meeste mensen scheren verder alles weg, sommige houden een jacht patroon aan, je scheert dan alleen de zijkant van je paard (horizontaal), het stuk wat het snelst bezweet raakt.
Er zijn vast wel foto's op Bokt te vinden van verschillende scheerpatronen.